لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> سلفی در گورستان
سلفی در گورستان

سلفی در گورستان

سلفی در گورستان

تعجب نکنید، در بازار داغ سلفی گرفتن های امروز گورستان ها هم محل جالبی برای سلفی گرفتن هستند. اما اگر این سوال برایتان پیش آمده که مگر گورستان هم جای سلفی گرفتن است باید بگویم بله، در گورستان هایی که آدرس آن را به شما می دهم نه تنها سلفی گرفتن بد نیست بلکه بعدها اگر سری به عکس هایتان بزنید شاید این گورستان ها یادآور یک سفر خوب و دلچسب باشند و لبخند را میهمان لب هایتان کنند، گواه این مدعا سلفی مسافرانی است که قبل از شما مهمان این گورستان ها بوده اند. با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.

گورستان سپید چاه
اگر برای سفر کردن مازندران را برگزیده اید سری هم به گورستان سفید چاه بزنید. گورستانی در گلوگاه هزار جریب که مردم محلی هنوز هم برای دفن رفتگان خود در آن سر و دست می شکنند، گورستانی تماما سفید که مردم محلی معتقدند همین سفیدی خاک باعث سالم ماندن اجساد می شود و گناهانشان را می شوید. اما شما برای دیدن مراسم تدفین دعوت نشده اید، شما آمده اید تا یک اثر باستانی متعلق به دوره تیموریان را ببینید که همانند یک کتاب تاریخ مصور است. گورستانی با سنگ قبرهای عمودی که نشان می دهد هر یک از ساکنان این گورستان قبلا چه پیشه و حرفه ای داشته اند، و تصویری از ابزار شغلی آن ها بر روی سنگ مزارشان نقش بسته است. با توجه به این نقش و نگارها می توان متوجه شد که متوفی مرد است یا زن. البته این روستا یک صندوقچه بسیار قدیمی در بافت امام زاده دارد که مردم مثل چشمانشان از آن مراقبت می کنند. برای رسیدن به گورستان سفید چاه باید راهی بهشهر شده آن گاه از دل جنگل به به بخش یانه سر بروید از جاده آسفالته به گلوگاه برسید و بعد از پشت سر گذاشتن روستای نیلا به سفید چاه برسید.

gorestan haye iran

گورستان باغلق
گورستانی با قدمت چند هزار ساله که در جرگلان استان خراسان شمالی قرار دارد. آنچه که گورستان باغلق را جذاب می کند چوب های کنده کاری شده است که به صورت عمودی بر روی مزار قرار گرفته و مشخصات صاحب مزار بر روی آن حکاکی شده است. خلاقیتی که حالا تبدیل به یک جاذبه برای گردشگران شده است. کمی گشت زدن در این گورستان شما را به اعماق تاریخ می برد.
gorestan haye iran

gorestan haye iran
گورستان شهر یری

گورستان شهر یری در سی و یک کیلومتری مشکین شهر اردبیل با قدمتی چهار هزار ساله قرار دارد. قبرهایی با سه و نیم تا هشت و نیم متر طول که در دل زمین حفر شده اند. اما آنچه این منطقه بی بدیل در جهان را دارای ارزش فراوان تاریخی می نماید، ۵٣٧ مجسمه سنگی برافراشته به شکل انسان است که به جز یکی هیچ کدام دهانی بر صورت ندارند، بعضی کوتاه و بعضی بلند، برخی مسلح و برخی بدون سلاح هستند. تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد این سنگواره های زیبا ربطی به قبور ندارند و مربوط به معبدی هستند که در این مکان قرار داشته و بیشتر جنبه ستاره شناسی داشته و ورودی آن رو به سمت سبلان بوده است. صرف نظر از ارزش تاریخی این منطقه این مجسمه های سنگی آنقدر بامزه است که بی زبانیشان آدم را غصه دار می کند.
gorestan haye iran
گورستان و زیارتگاه خالد نبی
در فاصله نود کیلومتری شرق گنبد کاووس و در نزدیکی روستای گچی سو بر فراز قله کوه گوگجه داغ استان گلستان مقبره و زیارتگاه خالد نبی قرار دارد که مورد احترام ترکمن هاست. این منطقه از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است. اما آنچه در این مقاله مد نظر ماست گورستان واقع در این منطقه است که نظیر آن را هرگز ندیده اید. گورستانی که با سنگ قبر عمودی استوانه ای با ارتفاع دو متر و بیشتر که جنسیت متوفی را مشخص می کند. سنگ قبر مردان به شکل استوانه طوری حجاری شده که کلاه بر نوک آن و شالی بر کمر بسته شده است. و سنگ قبرهایی که دو خط پایین تر نیز دارند نشان از دارا بودن شال پهلوانی و طول سنگ قبرها نیز نشانگر جایگاه اجتماعی متوفی بوده است.
gorestan haye iran
gorestan haye iran
گورستان تیس

برخلاف گورستان های قبلی اینجا قضیه کمی جدی تر است، ظاهر گورستان کمی ترسناک است و افسانه های مردم محلی هم بر رمز و رموز آن می افزاید، مردم محلی اینجا را جن سنط یا گورستان جن ها می نامند. این گورستان در روستای باستانی تیسجنوب در استان سیستان و بلوچستان با قدمتی دو هزار و پانصد ساله واقع شده است. سنگ قبرهایی عجیب و بزرگ که شاید همین بزرگی سنگ قبرها باور مردم محلی در مورد حضور اجنه در این منطقه را قوت بخشیده است، سنگ قبرهایی کنده شده در دل کوه که ایجاد آن ها قطعا کار سخت و طاقت فرسایی بوده است. اگر ترسی از اجنه و دنیای ماورا ندارید حتما سری به این گورستان تاریخی بزنید.
بیشتر بخوانید:

gorestan haye iran
گورستان دارالسلام شیراز
اگر به نستعلیق و نسخ و خط کوفی و رقاعی علاقمندید شما را به یک کلاس عملی در گورستانی واقع در وسط شهر شیراز محله دروازه شاه داعی الله دعوت می کنیم. گورستانی با قدمت هزار و دویست ساله که آرامگاه بزرگان عرفان و ادب بوده است و با قبرهایی از قرن دوم و سوم هجری لقب سومین گورستان جهان اسلام را به دوش می کشد و البته برخی قدمت آن را متعلق به دوران قبل از اسلام می دانند. روی سنگ قبرها با خطاطی زیبایی مزین شده که دیدنشان خالی از لطف نیست. اگر سری به این گورستان زدید فاتحه ای هم نثار رفتگان کنید.
gorestan haye iran
خوب اگر تا انتهای این مقاله را خوانده اید امیدوارم سری هم به این مناطق باستانی بزنید، آنچه در این مقاله مطرح شد فقط تعدادی از گورستان های تاریخی و دیدنی سرتاسر ایران است، گورستان هایی که در سکوت ساکنانشان کلی حرف برای گفتن دارند. اگر قصد سفر به هر یک از این مناطق را داشتید برای اقامتتان می توانید روی ما حساب کنید. ایران هتل آنلاین مجموعه ای کامل از تمامی هتل های ایران می باشد و اطلاعات جامع از آخرین قیمت ها، آدرس ها و همچنین تخفیفات اقامتی را در اختیارتان قرار می دهد تا از اقامت خود نهایت لذت را ببرید.

کاروانسرای گردنه صائین (شاه عباسی)، یادگاری از معماری عصر صفوی
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر