لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> سفرهای پیشنهادی >> جزیره هنگام قشم
جزیره هنگام جزیره دلفین ها

جزیره هنگام قشم

از زیبایی های سواحل خلیج فارس هرچه بگوییم اغراق نکرده ایم. این پهنه ی نیلگون و زیبا که جنوب کشورمان را در بر می گیرد، آبی دل انگیزی است که همچون گوهری بی نظیر می درخشد و گردشگران مشتاق را با زیبایی ها و پدیده های شگفت انگیزش غافلگیر و متحیر می کند. بی شک سفر به جزیره ی “قشم” و “هنگام” سفری است که همه ی لذت های یک سفر کامل را به دنبال دارد.

با سفر به این خطه از کشور عزیزمان با مردم خونگرمی آشنا خواهیم شد، که زندگی را در سادگی و مهربانی معنا کرده اند و با آغوش باز پذیرای گردشگرانی هستند، که برای استراحت یا کشف زیبایی های طبیعت بکر جزیره مذکور به این مکان سفر می کنند. تماشای طبیعت زیبای جزیره که سکوت و آرامشی مثال زدنی دارد نیز خالی از لطف نیست. اگر مشتاق یک چنین سفری هستید، چمدان خود را ببندید و همراه ایران هتل آنلاین به این سفر دور اما پرهیجان بروید. همچنین می توانید از امکان رزرو هتل های قشم استفاده کرده و آسوده خاطر سفر کنید.

جزیره هنگام

جزیره هنگام قشم

هنگام جزیره ای است که در دو کیلومتری جزیره ی قشم واقع شده و نه کیلومتر طول وشش کیلومتر عرض دارد، و مساحت آن در حدود 33/6 کیلومتر مربع است. رفت و آمد به این جزیره تنها بوسیله ی قایق هایی که در این مسیر تردد می کنند ممکن است، و از سه جزیره تشکیل شده است، هنگام قدیم، هنگام نو یا ماشی و غیل. فاصله ی آن تا بندر عباس 43 مایل دریایی و تا قشم 29 مایل دریایی است.

این جزیره ارتفاعات پست آهکی دارد و بلندترین کوه آن کوه ناکس است که ارتفاعی در حدود 106 متر دارد. این جزیره به شکل مخروطی ناقص است و در کرانه های جنوبی قشم واقع شده است. در گذشته نام جزیره هنیام یا هنجام بوده است. هنگام در زبان فارسی به معنای وقت و زمان می باشد. طول نوار ساحلی جزیره در حدود 50 کیلومتر است و جمعیتی در حدود 615 نفر دارد. اکثر سکنه ی جزیره هنگام با هم خویشاوند هستند و از دیرباز به وسیله ماهیگیری زندگی خود را تامین می کردند. امروزه فروش غذاهای محلی، پرورش ماهی و میگو و فروش اشیا زینتی که از صدف ساخته شده اند ، از دیگر فعالیت هایی است که مردم محلی جزیره برای امرار معاش به آن می پردازند.

دیدنی های هنگام قشم

دیدنی های جزیره هنگام

ساحل زیبای این جزیره که در بعضی قسمت ها صخره ای و در برخی قسمت ها شنی و ماسه ای می باشد. ساحل دل انگیزی دارد، و در آن جا می توان خستگی ها و روزمرگی های روح و جان را به دریا سپرد و در عوض نشاط روح بخش دریای بیکران را با خود به ارمغان برد.

شب های هنگام

شب های جزیره هنگام

جزیره هنگام در شب هم زیباست، در جزیره ی هنگام شب ها پدیده ای شکل می گیرد، گویی پدیده ای سحرانگیز رخ داده باشد، یا اینکه یک گرد جادویی بر روی جزیره پاشیده شده باشد، این پدیده باعث می شود که موج ها و ساحل رنگ آبی درخشان به خود بگیرند و همچون گوهری ناب بدرخشند و نورافشانی کنند. این پدیده ی بی نظیر که در برخی سواحل دنیا رخ می دهد، به علت وجود فیتوپلانکتون هاست. فیتوپلانکتون ها آغازیانی هستند که بخش عظیمی از اکسیژن جهان را تامین می کنند، و این ویژگی را دارند که می توانند رنگ آب را در محل تجمع خود به رنگ سبز یا آبی تغییر دهند.

دلفین ها در جزیره هنگام

دلفین های جزیره هنگام

جزیره ی هنگام و دلفین های شاد و بازیگوش آن، جاذبه ای است که گردشگران را از مسیرهای دور و دراز به این منطقه می کشاند تا به تماشای رقص و بازی آن ها بپردازند، البته باید به این نکته توجه داشت که دلفین ها در یک دوره ی زمانی خاص در این منطقه می مانند، که این دوره از پاییز تا اواسط اردیبهشت طول می کشد. دلفین های باهوش و بازیگوش گویی منتظر حضور گردشگران هستند، آن ها نمایش دیدنی خود را با هماهنگی و خوشحالی در مقابل تماشاچیان مشتاق به نمایش می گذارند و آن ها را بوجد می آورند.

لاک پشت پوزه عقابی

لاک پشت پوز عقابی - جزیره هنگام

از دیگر جاذبه های جزیره ی هنگام لاک پشت پوزه عقابی است، این لاک پشت عظیم الجثه بسیار کمیاب بوده وبه نوعی در حال انقراض می باشد. پوزه ی این لاک پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلی خود از لابه لای مرجان ها به این شکل خلق شده و طول آن در حدود یک متر و میانگین وزنش در حدود 80 کیلوگرم است.

جبیر

جبیر جزیره هنگام

آهوی بومی ایران و شبه قاره ی هند است، زیستگاهش کشورهای گرمسیری مانند هند وافغانستان و پاکستان و جنوب ایران است. این نوع آهو بشدت گریز پا بوده و احتمال اینکه در جزیره آن را ببینید، بسیار کم است. جبیر جانداری است که به غزال گواتردار ایرانی بسیار شباهت دارد، اما جبیر با غزال ایرانی دو تفاوت دارد و آن این است که بین نوع نر و ماده ی آن از لحاظ ظاهری تفاوتی دیده نمی شود، و هر دو جنس این جاندار دارای شاخ هستند و هم اینکه جبیر کوچک جثه تر و ظریف تر ازغزال است.

خاک سرخ

درجزیره هنگام کوه ها وخاک سرخی وجود دارد، که به گلک معروف است. از این خاک برای ساختن ساختمان ها و اسکله استفاده می شود. کاربرد دیگرآن تهیه ی نوعی مربا به نام سوراخ است که مردم محلی آن را درست می کنند.

خاک سرخ جزیره هنگام

خاردم مصری

هنگام زیستگاه جانداری به نام خاردم مصری است، خاردم مصری از خانواده ی سوسمار است، این خزنده ی کمیاب که روزگاری در کل خاورمیانه می زیست، امروزه در جهان به سختی یافت می شود، خاردم مصری علاوه بر جزیره ی هنگام به تعداد بسیار کم درمناطقی مانند عمان و امارات به صورت حفاظت شده زندگی می کند. درجزیره ی هنگام در منطقه ای که آب شفاف و زلال می شود؛ می توانیم ماهی های شاد و رنگارنگی را ببینیم که دسته دسته بازی می کنند. به این منطقه ی زیبا که در آن جا می توان دنیای قشنگ ماهی ها را از نزدیک نظاره کرد، آکواریم می گویند.

کروکودیل های جزیره ی هنگام

یکی از جاذبه هایی است که به عنوان جاذبه های شاخص این جزیره معرفی شده است، اما نکته ی قابل توجه این است، که مزرعه ی پرورش کروکودیل واقع در هنگام که در سال 1389 به نام نوپک در همین جزیره راه اندازی شده بود، در سال 1390 به قشم منتقل شد. بنابراین برای دیدن کروکودیل ها باید به پارک کروکودیل قشم بروید.

کروکودیل های جزیره هنگام

ساحل نقره فام

ساحل جزیره ی هنگام، یک ساحل کاملا رویایی است، در این جزیره شما می توانید ساحلی را ببینید که همچون الماس می درخشد، این ساحل جواهرگون دارای ویژگی منحصربفردی است که دربرخی از سواحل دیگر دنیا مانند سواحل کالیفرنیا و مالدیو نیز یافت می شود. این درخشش چشم نواز به دو دلیل اتفاق می افتد یا به دلیل وجود فیتوپلانکتون هاست، که درشرایط خاصی از خود نور ساطع می کنند.

ساحل نقره فام

یا اینکه به علت وجود کانی های براقی است، که با درخشش خود به ساحل جلوه ای نقره گون می بخشند. متاسفانه در سال های اخیر با برداشت بی رویه خاک این ساحل، این زیبایی طبیعی و چشم نواز در حال از بین رفتن است، و از آن جا که امکان احیای مجدد آن نیست، برای رفتن به این قسمت ازجزیره محدودیت هایی وجود دارد، اما اگر با تورهای گردشگری قشم یا جزیره کندالو همراه شوید، می توانید از دور این ساحل درخشان راببینید که به زیبایی خودنمایی می کند.

آثار به جا مانده از دوران استعمار

در طول تاریخ جزیره هنگام به علت برخورداری از شرایط و موقعیت خاص جغرافیایی و استراتژیک اهمیت راهبردی و نظامی زیادی داشته است، و به همین دلیل همیشه مورد توجه بیگانگان بوده است.

اثار به جای مانده در هنگام

پرتغالی ها در دوره ی صفویه و انگلیسی ها در دوره ی قاجاریه این جزیره را اشغال کردند، آثار به جا مانده ازآن دوران حاکی از حضور و استعمار آن ها است. هنوز هم می توان کشتی به گل نشسته ی پرتغالی ها را در ساحل جزیره و تاسیسات ساخته شده توسط انگلیسی ها را در بندر مشاهده کرد. احداث انبار ذغال وتاسیس تلگراف خانه درسال 1904 از مهمترین دلایل نفوذ انگلیسی ها به جزیره ی هنگام به شمار می رود.

سنگ مادر و دختر

در نزدیکی روستای غیل هنگام، سنگ هایی وجود دارد که بسیار شبیه به انسان هستند، به عقیده ی مردم محلی این سنگ ها، مجسمه ی مادرو دختری است که در هنگام فرار از دست زورگویان دست به دعا برداشته واز خدا درخواست کمک کردند، سپس به اذن خدا تبدیل به سنگ شدند و نجات یافتند.

شنا در آب های نیلگون خلیج فارس

شنا در آب های نیلگون خلیج فارس

لذت شنا در دریای خلیج فارس لذتی است که به سادگی از خاطر فراموش نمی شود، اما برای شنا در این جزیره مکان های مخصوصی وجود ندارد، همچنین آب های زلال و گرم این دریای بیکران پرازجاندارانی مانند توتیا و عروس دریایی است، بنابراین اگر قصد شنا کردن در این جزیره را دارید، مکان مناسب برای شنا کردن را از افراد محلی بپرسید.

جاذبه های روستاهای هنگام

هنگام سه روستا به نام های هنگام نو، غیل و قدیم دارد که این سه روستا بوسیله ی راه شوسه به هم مرتبط هستند، بازدید از این روستاها می تواند برای گردشگران مشتاق جذاب و تماشایی باشد. روستای هنگام نو شنی است، از این رو قایق ها به آسانی در آن پهلو می گیرند.

روستای هنگام

در روستای هنگام نو تاسیسات اسکله، دفتر پست ومدرسه، کارخانه آب شیرین کن و پاسگاه نیروی انتظامی را می توان مشاهده کرد. روستای غیل بین دو روستای هنگام نو و کهنه قرار دارد و از آنجایی که حالت گود دارد و در آن آب جمع می شود ،مردم محلی آن را غیل نامیده اند. شغل مردم غیل ماهیگیری وزراعت است. روستای قدیم در فاصله 4 کیلومتری دو روستای دیگر است، این روستا بسیار کم جمعیت است ، افراد ساکن دراین روستا ماهیگیرهستند و به صید کوسه می پردازند.

بازار و خرید سوغات

بازارهنگام، بازاری است سنتی، پر از صدف های کوچک و بزرگ و رنگارنگ، ادویه های مختلف ، ماهی و میگو، و اشیا زینتی دست سازی که می توانند سوغات مناسبی از جزیره ی هنگام باشند. همچنین در گوشه و کنار بازار، زنان محلی را می توان دید که به پخت و فروش غذاهای خوشمزه ی محلی یا کشیدن نقش حنا مشغولند.

خرید سوغات از بازار هنگام

کشیدن نقش ونگارهای زیبا بردست، از هنرهای زنان جزیره است. نقش هایی که نشان از هنر ایرانی دارند و عجیب بر دل می نشینند. مناظر دیگری که می توان در جزیره مشاهده کرد، منظره ی نخلستان های زیبای جزیره است، همچنین آب کشیدن از چاه و لمس زندگی های ساده و سنتی مردم بومی از نزدیک لذت های ناب و دلپذیری هستند که سفر به جزیره آن را ممکن می کند.

عکاسی در جزیره

دیدن طبیعت بکروتماشای ساحل زیبای هنگام، خرید سوغات و آشنا شدن با مردم گرم وصمیمی منطقه برای هر گردشگری جذاب و خاطره انگیز خواهد بود، مخصوصا اگرهمراه با گرفتن عکس های زیبا و خاطره انگیز باشد. ثبت این لحظات به شما این امکان را می دهد که زیبایی های جزیره و خاطرات خوب وقشنگ خود را برای همیشه حفظ کنید.

عکاسی از جزیره هنگام
زمان مناسب برای این سفر از اواسط پاییز تا اواسط اردیبهشت است، بیشتر گردشگران تعطیلات عید نوروز و زمستان را برای سفر به این جزیره انتخاب می کنند، که انتخاب درستی است. برخی از گردشگران به شوق کمینگ به این جزیره می آیند، که این امکان در جزیره هست، همچنین برای رفاه گردشگران، اقامتگاه های بوم گردی یکروزه در جزیره وجود دارد، اما برای اقامت و رفاه بیشتر باید در هتل های قشم یا بندرعباس را رزرو و درآن ها اقامت کنید.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به جزیره امکان دسترسی مستقیم وجود ندارد و باید از یکی از مسیرهای زیررا برای رسیدن به جزیره انتخاب کرد. برای رسیدن به جزیره می توان از قشم به اسکله ی کندالو رفت، در این اسکله قایق هایی برای رسیدن به این مسیر در نظر گرفته شده است. همچنین می توان از بندرعباس به وسیله ی اتوبوس های دریایی به اسکله ی کندالو رفت و بقیه مسیر را به وسیله ی قایق ها ادامه داد.

یا می توانید توسط اتومبیل شخصی به بندرعباس بروید، سپس از آنجا به اسکله ی بندربروید، بقیه ی راه را می توان بوسیله ی لنج طی کرد. این لنج ها با گرفتن مبلغی اتومبیل شما را حمل می کنند. به این ترتیب می توانید به بندر لافت بروید، از بندر لافت تا اسکله ی کندالو در حدود 42 کیلومتراست و در حدود 40 تا 45 دقیقه طول می کشد تا به اسکله ی کندالو برسید. از این اسکله هم باید با قایق به جزیره ی هنگام بروید. پس از رسیدن به جزیره یاد شده یکی از بهترین گزینه‌ ها برای اسکان، اقامتگاه بوم گردی هنگامی است که خدمات مناسبی را در اختیار مهمانان خود قرار می دهد.

سخن آخر
هنگام جزیره ای است بکر با مردم گرم و مهمان نوازی که هنوز به سنت های دیرینه ی خود پایبند هستند، مردمی که با آغوش بازپذیرای گردشگران و طبیعت دوستان هستند، اما این جزیره با همه ی زیبایی ها و مردم مهربانش هنوزامکانات رفاهی کامل و کافی برای اقامت های بلند مدت را ندارد. این جزیره جایی است که اگر مشتاق آشنایی با مردم و زندگی بومی هستید، می توانید به تمامی آن را در جزیره پیدا کنید. جایی که لذت های ساده ی زندگی هنوز رنگ وبوی دلنشین خود را حفظ کرده اند و طبیعت زیبایش هنوز جلوه های بی نظیری دارد که عاشقان طبیعت آن ها را درمی یابند و مست و مبهوت می شوند.

4.3/5 - (3 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر