لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> خانه تاریخی ملا باشی اصفهان
خانه تاریخی ملا باشی اصفهان

خانه تاریخی ملا باشی اصفهان

تعداد زیادی از گردشگران خارجی، ایران را به عنوان مقصدی برای تماشای جاذبه های تاریخی می شناسند چراکه در ایران مهم ترین چیزی که می توانیم به گردشگران ارائه دهیم تاریخ و فرهنگ کشورمان است.

شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، کرمان و یزد و تهران از محبوب ترین شهرهای تاریخی ایران در میان گردشگران به شمار می روند. بدون شک یکی از مقاصد سفر گردشگران داخلی و خارجی به شهر اصفهان معماری خانه های قدیمی آن و جاهای دیدنی اصفهان است؛ خانه هایی تودرتو با اتاق های بسیار، اندرونی ها و بیرونی هایی که حکایت های زیادی را به خود دیده است. اکثر این خانه ها با اندکی تغییر، بازسازی شده و کاربری گردشگری پیدا کرده اند. برخی به اقامتگاه و مهمانسرا تبدیل شده و برخی دیگر مکانی برای بازدید علاقه مندان به معماری و جاذبه های تاریخی شده اند. اگر شما نیز از علاقه مندان به خانه های تاریخی هستید می توانید با رزرو آنلاین هتل در یکی از هتل های اصفهان ابتدا از محل اقامت خود اطمینان حاصل کرده سپس به سراغ بازدید از خانه تاریخی ملا باشی اصفهان بروید.

بخش های مختلف خانه ملا باشی اصفهان

خانه های قدیمی دارای اتاق هایی آینه کاری شده، حوض های داخل حیاط، سقف های زیبای کاشی کاری و آینه کاری شده، سماور ذغالی، دیوارهای کاهگلی، سر در ورودی، دالان ها، ایوان ها و هزاران جاذبه دیگر هستند و انسان را با خود به دنیای دیگری می برند. خانه‌ی ملا باشی را می‌توان به چهار بخش کلی تقسیم کرد:
حیاط بیرونی: به دلیل ویرانی کامل بیشترین بازسازی ها در حیاط بیرونی صورت گرفته است. به همین دلیل این بازسازی ها بیشتر از هرجای دیگر به چشم می‌آید. در این حیاط پله های منتهی به طبقه بالایی و ایوان نیز قرار دارد.
تابستان نشین: این فضا که به طور کامل مرمت شده و دیوارهای آن تماما نقاشی است یادگار زندیه است .
حیاط اندرونی: دو بخش قاجار و صفوی در این حیاط وجود دارد که میتوانید به وضوح تفاوت معماری صفوی و قاجاریه را ببینید.
شاه نشین: این اتاق به دلیل دیوارهای آینه کاری، نقاشی روی کچ، کچ کاری و نوری که از ارسی‌های ۹ دری به اتاق می‌بارد زیباترین بخش این خانه محسوب می شود.

كریسمس در جلفای اصفهان جشنی با شكوه و بی نظیر
ادامه مطلب

خانه تاریخی ملا باشی اصفهان

آشنایی بیشتر خانه ملا باشی

خانه ملاباشی در اصفهان یا خانه معتمدی خانه ای تاریخی و زیبا است که متعلق به حاج میرزا احمد ملاباشی تفرشی اصفهانی، فقیه و فاضل زمان قاجار است. خانه ای دو طبقه و بسیار زیبا با معماری بی نظیر ایرانی که ملاباشی منجم ناصرالدین شاه در زمان ظل سطان آن را خرید. وی فردی عالم و ادیب و فقیه بود و مصدر امور شرعی و عرفی داشت، همچنین از این خانه به عنوان یک پایگاه فرهنگی مذهبی استفاده می کرد. در خانه ملا باشی مراسم عزاداری و روضه خانی برگزار می شد. در آن ایام وقتی اشراف زاده ای خانه ای را در کوچه ای می خرید نام آن کوچه به نام مالک خانه تغییر می کرد.
ملاباشی کوچه و محل را که در آن آشپزخانه و اسطبل و خانه های دیگری در آن بود خریداری کرد. بعدها در سال 80 آقای معتمدی این خانه را خرید و اقدام به بازسازی آن نمود. این خانه خشت و گلی است. در آن گچ و چوب و کاشی نیز به کار رفته است. دارای دو قسمت اندرونی و بیرونی است. در اندرونی 15 اتاق وجود دارد. حوضخانه در دو طبقه در بیرونی وجود دارد و یک قسمت شاهنشین با اتاق هایی در اطراف و بالای آن نیز در بیرونی وجود دارد. اتاق های زیبا با پنجره هایی با شیشه های رنگی،گچ بری بینظیر این ساختمان، کاشیکاری های این مکان و نوع معماری از این خانه جاذبه ای منحصر به فرد ساخته است.
بازدید خانه ملا باشی اصفهان: بازدید برای عموم آزاد است و امکان عکسبرداری نیز وجود دارد.

آدرس خانه ملاباشی اصفهان: ایران، اصفهان، خیابان هشت بهشت غربی، خیابان ملک، نرسیده به انگورستان ملک سمت چپ خیابان می باشد.

معرفی هتل عالی قاپو اصفهان - هتلی در خیابان چهارباغ
ادامه مطلب
خانه تاریخی ملا باشی اصفهان

کلام آخر

بدون شک یکی از بهترین و جذاب ترین مقاصد برای افرادی که قصد دارند با فرهنگ و تاریخ کشورمان، ایران، بیشتر آشنا شوند اصفهان است. این کلانشهر زیبا به سبب دارای بودن تعداد زیادی جاذبه های تاریخی و طبیعی همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. یکی از این جاذبه ها خانه تاریخی ملا باشی اصفهان می باشد که بازدید از آن می تواند دید گسترده ای از معماری اصیل ایرانی به مخاطبان بدهد.

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر