لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> 15 نقشه ای که رویکرد شما را نسبت به جهان تغییر می دهند
15 نقشه ای که رویکرد شما را نسبت به جهان تغییر می دهند

15 نقشه ای که رویکرد شما را نسبت به جهان تغییر می دهند

در این مقاله برخی از شگفت انگیزترین نقشه های جهان را به روشهای گوناگون و با معیارهای مختلف مشاهده خواهید کرد :

1. امید به زندگی

این نقشه، جهان را بر اساس معیار امید به زندگی نشان می دهد. متاسفانه نتایج تعجب آور نیستند. آفریقا تنها قاره ای است که میانگین امید به زندگی در 28 کشور آن کمتر از 60 است. کمترین میزان امید به زندگی در کشور سیرا لئون برابر با 46 است که رقمی عجیب می باشد. بر اساس داده های سازمان سلامت جهانی،مردم ژاپن به طور میانگین تا 84 سال عمر می کنند، که پس از آن 6 کشور با میانگین 83 سال قرار می گیرند: آندورا، سوئیس، ایتالیا، سنگاپور و سن مارینو. با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.

2. نقاط امن دنیا
این نقشه کشورهایی را که از نظر وزارت امور خارجه برای مسافران بریتانیایی امن(به رنگ سبز) وناامن(به رنگ قرمز) تشخیص داده شده اند را نشان می دهد. وزارت امور خارجه توصیه می کند که به کشورهایی که با رنگ زرد نشان داده شده اند نیز سفر نشود.
نقاط امن سیاه دنیا

3. تراکم جمعیت

در اینجا پرجمعیت ترین و کم جمعیت ترین کشورها بر اساس جدیدترین آمار پراکندگی جمعیت سازمان ملل، نمایش داده شده اند. اگر به مکانهای خلوت علاقه مند هستید، از سفر به کشورهای خاور دور و اروپای غربی اجتناب کنید و در مقابل کشورهای گرینلند، مغولستان، نامیبیا، استرالیا، ایسلند، سورینام یا بوتسوانا می توانند گزینه های مناسبی برای شما باشند.
تراکم جمعیت

4. مصرف الکل
این نقشه مصرف سرانه الکل را در کشورها نشان می دهد و بلاروس بیشترین میزان مصرف الکل را داراست. در این کشوریک فرد بالغ به طور سالانه 17.5 لیتر الکل خالص- معادل 179 بطری شراب یا 1750 گیلاس ودکا- مصرف می کند و پس از بلاروس، کشورهای مولداوی، لیتوانی، روسیه، رومانی و اکراین قرار دارند. بریتانیا در رتبه بیست و پنجم قرار دارد- یعنی این کشور به طور میانگین، سالانه 11.6 لیتر الکل خالص مصرف می کند.

و تعجب آور نیست که الکلی ترین کشورها، کشورهای مسلمان هستند که مصرف الکل در آنها محدود شده است. در کشورهای پاکستان، موریتانی، لیبی و کویت، یک شهروند معمولی سالیانه 100 میلی لیتر الکل خالص- معادل یک بطری شراب- مصرف می کند.
بیشتر بخوانید:
مصرف الکل

5. برابری جنسیتی

مجمع جهانی اقتصاد به عنوان بخشی از گزارش سالانه خود در خصوص فاصله جنسیتی جهانی، حدود 150 کشور را از جهت برابری جنسیتی طبقه بندی می کند و در نهایت مشخص شد که ایسلند کمترین فاصله جنسیتی را نسبت به کشورهای دیگر دارد ولی در کشورهای نروژ و فنلاند این فاصله جنسیتی همچنان وجود دارد. اینکه این کشورهای اسکاندیناویایی در صدر این طبقه بندی هستند تعجب آور نیست ولی 10 کشور بعدی احتمالا شگفت زده تان می کند، زیرا این کشورها رواندا و نیکاراگوئه هستند و نه بریتانیای کبیر که در مرتبه پانزدهم قرار گرفته است.
برابری جنسیتی

6. پروازهای دائمی
این نقشه بر اساس آمار بانک جهانی در سال 2014 نشان می دهد که چه کشورهایی بیشترین میزان مسافران پروازی دائمی را دارند. تعجب آور نیست که با توجه به وسعت و ثروت، ایالات متحده با 9553214 پرواز از فرودگاههای این کشور در سال گذشته، فاصله زیادی از دیگر کشورها داشته و پس از آن کشور چین با 3356756 پرواز در این فهرست قرار گرفته است.

دیگر کشورها در این فهرست 10تایی سال 2014، کانادا(1290420 پرواز)، بریتانیا(1069420)، برزیل(937437)، ژاپن(927437)، آلمان(913156)، روسیه(747804)، ترکیه(723207) و هند(720050) می باشند. در میان این کشورها(هیچ آماری از نروژ، اروگوئه و سوئد وجود نداشت) و کمترین میزان پرواز متعلق به کشور چاد با تنها 75 پرواز در سال گذشته بود.
پرواز های دائمی

7. بلایای طبیعی

این نقشه براساس گزارش خطرات جهانی در سال 2015 که توسط دانشگاه محیط زیست و امنیت انسانی آمریکا جمع آوری شد، کشورهایی که بیشتر در معرض خطر زلزله، سیل یا قحطی هستند را مشخص می کند. این گزارش همچنین چگونگی مقابله این کشورها با این حوادث را نیز نشان می دهد.اروپا-به جز هلند، آلبانی و صربستان- از این خطرات تا حد زیادی مبرا است، همینطور ایالات متحده و کانادا. جای تعجب نیست که این خطرات درآفریقا و کشورهای حاشیه اقیانوس آرام بالاترین میزان را دارد.
بلایای طبیعی

8. شهر نشینی

این نقشه، جهان را بر اساس جمعیت شهر نشین به عنوان درصدی از جمعیت کل نشان می دهد. کشورها یا خطه های به رنگ آبی تیره، بیشترین میزان جمعیت شهرنشین را نشان می دهند و رنگ آبی روشن نشان دهنده کشورهاییست که کمترین میزان جمعیت شهرنشین را دارند. طبق اداره ملی آمار، 100 درصد جمعیت 7 کشور جهان- هنگ کنگ، سنگاپور، برمودا، ماکائو، جزایر کایمن، سنت مارتن و موناکو- را شهر نشینان تشکیل می دهند. دیگر کشورهایی که میزان بالای جمعیت شهرنشین را دارند، کشورهای قطر، کویت، بلژیک، مالت و اروگوئه هستند. کمترین میزان جمعیت شهرنشین متعلق به کشورهای قاره آسیا و آفریقا، جزایر واقع در دریای کارائیب، ترینیداد و توباگو، جمهوری بوروندی، پاپوآ گینه نو، اوگاندا، مالاوی، نپال و سریلانکا است که در میان 10 تا از روستاییترین کشورها قرار گرفته اند.
شهرنشینی

9.وابستگی به گردشگری

این نقشه کشورهایی را که بیشترین وابستگی را به درآمد حاصل از صنعت گردشگری دارند، نشان می دهد( به رنگ قرمز). 9 کشور از این فهرست 10 موردی جزیره هستند که شامل مالدیو، سیشل در اقیانوس هند و جزایر ویرجین بریتانیا، باهاما، آروبا و آنگولیا در کارائیب می شوند. ماکائو- منطقه ای اداری در چین- با 44 درصد تولید ناخالص داخلی بوسیله گردشگران خارجی، بیشتر از هر جای دیگری متکی به دلار توریستهاست.
وابستگی به گردشگری

10. سبزترین نقاط دنیا

این نقشه بر اساس آمار بانک اطلاعات جهانی، نشان دهنده کشورهاییست که بالاترین درصد نواحی جنگلی را دارند. جای تعجب نیست که نواحی استوایی آمریکای جنوبی، جزایر واقع در دریای کارائیب، آفریقا، جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام جنوبی به همراه سورینام، میکرونزی، پالائو، گابن، گویان، جزایر ساموآ و سلیمان آمریکا همگی جزء 10 ناحیه اول این فهرست هستند. ولی برخی از کشورهای شمالی تر نیز مانند فنلاند(72.9 درصد نواحی جنگلی) در رتبه یازدهم، سوئد(69.2 درصد) در رتبه پانزدهم و ژاپن(68.6 درصد) در رتبه هفدهم این طبقه بندی قرار دارند. اکنون کشورهایی با کمترین پوشش جنگلی چه کشورهایی هستند؟ بر اساس آمار بانک جهانی 4 کشور وجود دارند که هیچگونه پوشش جنگلی ندارند-سن مارینو، قطر، گرینلند و عمان- و این در حالیست که 12 مکان با پوشش جنگلی کمتر از یک درصد وجود دارند.
سبزترین نقاط دنیا

11. راه آهن

کشورها در این نقشه بر اساس راه آهن هایشان نشان داده می شوند. کشورهایی که با آبی تیره نشان داده شده اند، گسترده ترین و کشورهای مشخص شده با آبی روشن محدودترین راه آهن را دارند. تعجب آور نیست که بزرگترین و پرجمعیت ترین کشورها-ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه، هند وکانادا-جزء 5 کشور نخست هستند. اگر چه یافته های عجیب تری هم وجود دارند. اتصال بریتانیا به سفرهای ریلی روشن است ولی با اینکه بریتانیا از نظر وسعت، رتبه هفتادوهشتم را در جهان دارد،هفدهمین شبکه ریلی گسترده جهان را با 17732 کیلومتر خطوط ریلی به خود اختصاص می دهد و این رقم زمانی برابر با 34000 کیلومتر بود. شبکه 22298 کیلومتری رومانی نیز از این جهت که از نظر وسعت هشتادو یکمین کشور است و از نظر خطوط ریلی در رتبه پانزدهم فهرست قراردارد نیز جالب توجه است. برخی کشورها هیچ راه آهنی ندارند که غالبا به دلیل نواحی کوهستانی یا جنگلهای متراکم آن نواحی است. این کشورها عبارتند از ایسلند، گرینلند، یمن، عمان، بوتان، لیبی و پاپوآ گینه نو.
راه آهن

12. مرگ و میرهای جاده ای

آمار مرگ ومیر در هر کشور به وسیله کدگذاری رنگی از میان 100000 ساکن به صورت سالیانه در این نقشه مشخص شده است.بعید است که بریتانیا جزء کشورهایی باشد که در10 مورد آخرقرار می گیرند(که عبارتند از اریتره، مرگبارترین مقصد برای رانندگی، لیبی(40.5 مرگ و میر جاده ای) و عراق(31.5)).دو کشور تایلند(38.1) و آفریقای جنوبی(31.9)، مقاصد محبوبی برای تعطیلات هستند. جاده های نسبتا خطرناک نیز در اکوادور، ویتنام، برزیل، پاراگوئه، کنیا و لائوس قرار دارند و امن ترین کشورها برای رانندگی کشورهای مالدیو(1.9 مرگ ومیر جاده ای، اگر چه احتمالا فقدان جاده کمک کننده است)، نروژ(2.9)، دانمارک(3)، سوئد(3) و سوئیس(3.4) هستند. پس از این کشورها بریتانیا با تنها 3.5 تلفات در سال قرار دارد.
مرگ و میر جاده ای

13. بهشتهای آسفالت شده!

این نقشه، جهان را بر اساس طول کلی مسیرهای جاده ای کشورها مشخص می کند. اینکه ایالات متحده آمریکا- کشور ماشین های کاروان، وانت ها و فضاهای باز و گسترده که ماشینها در آن پادشاهی می کنند- در صدر این فهرست قرار گرفته است و 6586610 کیلومتر مسیر جاده ای را به رخ می کشد، تعجب آور نیست. 5 کشور مابقی صدر نشین که عبارتند از: هند، چین، برزیل و روسیه نیز به دلیل وسعت و جمعیت شگفت زده تان نمی کند و خوشبختانه کشورهای بدون جاده آسفالته عبارتند از: سورینام، اردن، لسوتو و السالوادور. در نهایت افتخار کمترین مسیر جاده ای- با تنها 8 کیلومتر- نصیب تووالو در جنوب اقیانوس آرام می شود.
بهشت های آسفالت شده

14. متصل ترین کشورها
نقشه زیرجهان را بر اساس سرعت اتصال به اینترنت متوسط بر حسب مگابیت بر ثانیه که توسط شرکت اینترنتی آکامای-شبکه تحویل محتوایی که 15 تا 30 درصد از کل ترافیک وبسایتی را به خود اختصاص می دهد- ثبت شده است را نشان می دهد.
در این زمینه، دو ناحیه به شکل عجیبی پیشرو هستند. به عنوان مثال، جزایرسوالبارد و یان ماین نروژ بیشترین میزان سرعت اتصال متوسط 36.5 مگابیت بر ثانیه ای را به خود اختصاص می دهند. ولی تنها یک نشانی پروتکل اینترنتی دارند که این نتیجه را دچارانحراف می کند. موقعیت عالی واتیکان(سوم) و قطب جنوب(بیست و هفتم) در لیست نیز به دلیل تعداد اندک قرائتهاست.

رتبه بندیهای رسمی آکامای تنها کشورهایی با تنها یک نشانی پروتکل اینترنتی با حداقل 25000 را به حساب می آورد که کره جنوبی در صدر و به دنبال آن ایرلند، هنگ کنگ، سوئد، هلند، ژاپن و سوئیس در فهرست قرار می گیرند و نروژ، لتونی و فنلاند این 10 مورد اول را تکمیل می کنند. بریتانیا در رتبه بیست و سوم، آمریکا در رتبه بیستم، استرالیا در رتبه پنجاهم و چین در رتبه صدویازدهم قرار دارند.
متصل ترین کشورها

15. انتشار سرانه دی اکسید کربن

این نقشه چگونگی تولید سرانه دی اکسید کربن را در جهان نشان می دهد. بر اساس داده های جمع آوری شده توسط آژانس انرژی بین المللی، مجرمترین کشور قطر است. این کشور با انتشار سرانه 35.73 تن گاز دی اکسید کربن، در مقام نخست قرار گرفته است و پس از آن کشورهای خاورمیانه ای کوراسائو و لتونی هستند و سپس همسایگان آن یعنی بحرین و امارات متحده عربی، 5 مورد اول را تکمیل می کنند. انگلستان با 6.31 تن، در رتبه چهل و یکم واقع شده که با توجه به قرار گیری همسایگان اروپایی این کشوربه عنوان کشورهای تمیزتر در این زمینه، رقم خوبی به حساب نمی آید.
انتشار Co2

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
9 كشوری كه ارزش دلار امريكا در سال 2019 در آنها از قدرت بالايی برخوردار است
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر