لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> جشن گوجه یا لا توماتینا در اسپانیا
جشن گوجه یا لا توماتینا در اسپانیا

جشن گوجه یا لا توماتینا در اسپانیا

اسپانیا کشوری است با فرهنگ و تاریخ غنی، اما چیزی که این کشور را بسیار متمایز کرده است، جشن ها و فستیوال های منحصر به فرد آن است. در واقع اسپانیا سرزمین جشنواره هاست، جشنواره های این کشوراز باشکوه ترین جشنواره های جهان به شمار می روند، و بخش مهمی از فرهنگ این کشور را به نمایش می گذارند، و از آن جا که هر کشور و هرملتی جشن ها و آیین مخصوص به خود را دارد، با اندکی جستجو و بررسی در می یابیم که این جشن ها و فستیوال ها ریشه در فرهنگ و تاریخ کشورها دارند، گاهی ریشه ی این مراسم مذهبی است و گاهی ملی است، گاهی نیز یک داستان بسیار ساده می تواند تبدیل به داستانی شود، که بعد از چند سال یک فستیوال ملی بر اساس آن بوجود آید. جشن گوجه فرنگی نیز از همین قبیل است.
داستانی که از یک نبرد خیابانی با سلاح گوجه آغاز شد، و اکنون به یک فستیوال بزرگ و جهانی تبدیل شده است، فستیوالی که همه ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان برای شرکت در آن به اسپانیا و دهکده ی بونیول سفر می کنند. در حال حاضر این جشن شاد و پرهیجان یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می رود، و برای کسانی که قصد آشنا شدن با فرهنگ و ملت اسپانیا را دارند، یک فرصت بسیار عالی محسوب می شود. به همین دلیل در زمان برگزاری این فستیوال تورهای زیادی به سمت اسپانیا و والنسیا حرکت می کنند، تا گردشگران مشتاق خود را به جنگ گوجه فرنگی یا لاتوماتینا برسانند. خوشبختانه امکانات پیشرفته ی عصر ارتباطات که امکان آشنایی ما را با کشورها و ملیت های مختلف بوجود آورده است، به ما این توانایی را می دهد که با جستجو در سایت های رزرو هتل، بهترین گزینه ها را انتخاب کرده و با برنامه ریزی و هوشمندانه سفر کنید، با ما همراه شوید تا با فلسفه و ریشه ی این نبرد نشاط انگیز بیشتر آشنا شویم.

جشن گوجه یا لا توماتینا در اسپانیا
جشنواره لا توماتینا؛ La Tomatina
قبل از آشنا شدن با جشنواره ی گوجه ای ، تصور بیشتر افراد بر این است، که ریشه و اساس این فستیوال یک جشن ملی و شاد است، اما در واقع ریشه ی این جشن به یک دعوا ی خیابانی برمی گردد. دعوایی که به یک جنگ هیجان انگیز مبدل شده و نه تنها هر سال برگزار می شود، بلکه از همه جای دنیا هم شرکت کننده می پذیرد. این جشنواره ی شاد و هیجان انگیز هر سال در اواخر ماه آگوست در دهکده ی بونیول که یکی از توابع والنسیای اسپانیاست، برگزار می شود، و هزاران نفر در آن شرکت می کنند. این جشنواره همیشه در چهارشنبه ی آخر ماه آگوست برپا می شود، و اغلب از ساعت 11 صبح تا 1 ظهر طول می کشد. این جشنواره که از سال 1945 در این دهکده برگزار می شود، در حال حاضر یکی از جاذبه های توریستی اسپانیا به شمار می رود، به همین دلیل چند روز پیش از برپایی جشنواره همه ی اسپانیا، مخصوصا شهرهای اطراف والنسیا در جنب و جوش هستند تا برای این جنگ سرخ گوجه فرنگی تهیه کنند. این جشنواره در ابتدا یک جشنواره ی محلی بود، بنابراین نیاز به این همه تدارکات نداشت، اما به تدریج آن قدر مورد استقبال قرار گرفت که اکنون به بهترین شکل ممکن برپا می شود، و مسئولین والنسیا به شدت تلاش می کنند، تا این جشن را به خوبی سازماندهی و مدیریت کنند. با مشهورتر شدن این فستیوال طبعا بر تعداد شرکت کنندگان خارجی نیز افزوده می شود، و حضور آن ها در این جشنواره آن را به یکی از معروفترین فستیوال های بین المللی مبدل کرده است. به طوری که در سال 2017 تعداد 22000 نفر در این جشن شرکت کردند، و در طی یک ساعت در حدود 150 تن گوجه مصرف شد.
جشن گوجه یا لا توماتینا در اسپانیا
مبدا پیدایش جشن گوجه فرنگی
در آخرین چهارشنبه ی ماه آگوست 1945، هنگام برگزاری یک فستیوال در اسپانیا، اتفاقی افتاد که داستان جنگ گوجه ای را رقم زد. در این فستیوال عروسک های بزرگ و غول پیکری را در سطح شهر نمایش می دادند، و تماشاگران زیادی برای تماشای این فستیوال به خیابان ها آمده بودند، در میان تماشاگران چند جوان نیز بودند، که می خواستند در میان عروسک های غول پیکر با حرکات عجیب جلب توجه کنند، سرانجام در اثر تحرک و جنبش جوش زیاد به یکی از تماشاگران خوردند و همین موضوع آن فرد را بشدت عصبانی کرد، تماشاچی خشمگین که به دنبال ادب کردن آن ها بود، هر چه پیدا می کرد بر می داشت و به سمت جوان ها پرتاب می کرد، مردم نیز با دیدن این صحنه عصبانی شدند و آن ها هم شروع به حمله کردند، آن ها هر چه به دست شان می رسید پرت می کردند، در هنگام این جنگ و جدل به بازار میوه ای که در نزدیکی محل بود، رفتند و با پرتاب کردن میوه ها جنگ را ادامه دادند، مقدار زیادی از میوه ها را گوجه فرنگی تشکیل می داد، بنابراین طولی نکشید که همه جا پر از گوجه شد. مردم آن قدر به سمت هم گوجه پرتاب کردند، که پلیس دخالت کرد و به جنگ گوجه فرنگی پایان داد. در این نبرد حتی مردمی که در خانه بودند به بیرون آمده و وارد این جنگ و دعوا شده بودند، همین جا بود که این جوانان فستیوالی را بنیان گذاشتند که امروزه یک فستیوال شناخته شده و محبوب است. این صحنه به قدری برای مردم جذاب بود که سال بعد نیز در همین زمان گرد هم جمع شدند و به پرتاب گوجه پرداختند، تا جایی که این رسم عجیب تبدیل به یک گردهمایی پرشور و نشاط سالانه شد.
جشن گوجه یا لا توماتینا در اسپانیا
در اوایل دهه ی پنجاه میلادی فستیوال محبوب لاتوماتینا بنا به دلایلی من جمله هدر رفتن گوجه ممنوع اعلام شد، در آن زمان عده ی زیادی از مردم دهکده با انجام آن مخالف بودند، اما شرکت کنندگان به این موضوع اهمیتی نمی دادند، و از این جنگ ابداعی تازه دست برنمی داشتند. با این حال این جشنواره تا سال 1959 به طور رسمی اجرا نشد، سرانجام در همین سال بود که فستیوال لاتوماتینا تصویب و قانون مند شد.
در سال 2002 این جشنواره آن قدر گسترش یافت، که مسئولین والنسیا آن را فرصتی برای جذب توریست دیدند، و برای پذیرایی از گردشگران تمهیدات زیادی را مهیا کردند.
از آن زمان تاکنون این جشنواره که برای تمام مردم دنیا جذاب است، در کشورهای دیگر مانند ایالت نوادای آمریکا و دونگوان چین و … برگزار شده و می شود، اما جشنواره ی لاتوماتینای والنسیا همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و هر سال بر تعداد شرکت کنندگان خارجی آن افزوده می شود.
جشن گوجه یا لا توماتینا در اسپانیا
از آن جایی که هر جشن و جشنواره ای قوانین خود را دارد، جشنواره ی گوجه فرنگی هم از این قاعده مستثنی نبود، و برای آن قوانینی وضع شد تا در جریان آن فردی آسیب نبیند و همه بتوانند از یک جنگ شاد و پرهیجان نهایت لذت را ببرند. این قوانین را شورای بونیول تنظیم و تصویب کرد، قوانینی که در صورت تخلف از آن فرد خطاکار از جشن اخراج می شود، شامل این موارد است:
شرکت کننده ها حق ندارند، اشیا سخت یا چیزهایی غیر از گوجه به هم پرت کنند.
گوجه باید نرم و آبدار باشند، تا کسی در جریان این جنگ دچار آسیب نشود.
پاره کردن لباس و پرتاب لباس ممنوع است.
نزدیک شدن بیش از حد به کامیون های حامل گوجه ممنوع است.
شروع جنگ و پایان آن با یک شلیک هوایی مشخص می شود، و با شلیک دوم جنگ باید متوقف شود.
جشن گوجه یا لا توماتینا در اسپانیا
در سال های اول که جشن گوجه فرنگی برگزار می شد، هر شرکت کننده سلاح خود را که همان گوجه فرنگی است به همراه می آورد، اما با گسترش این فستیوال در سطح جهانی، چند روز مانده به جشن مسولین دهکده، گوجه فرنگی مورد نیاز این جشن را تامین کرده و در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهند.

با رسیدن زمان نبرد، شرکت کنندگان لباس های بدون استفاده ی خود را برتن می کنند، و در میدان جنگ حاضر می شوند. در حدود 11 صبح جشنواره آغاز می شود، اما کسی حق آغاز مبارزه ندارد؛ تا زمانی که یک فرد شجاع ازیک میله ی بلند که نماد آغاز مبارزه است، بالا رفته و شی یا خوراکی بالای آن را بردارد، هنگامی که این فرد به خوراکی برسد، مبارزه آغاز خواهد شد. برای این که مهمات این جنگ تامین شود، مسئولین با کامیون ها بین مردم حرکت می کنند و برای آن ها گوجه می ریزند. در تمام مدتی که این جنگ خونین ادامه دارد، شرکت کنندگان با شور و هیجان به هم گوجه پرت می کنند، و در پایان این جنگ ، ماشین های آتش نشانی به میدان دهکده می آیند و با ریختن آب بر روی شرکت کنندگان آن ها را در زدودن گوجه از سر و صورت خود کمک می کنند.
جشن گوجه یا لا توماتینا در اسپانیا

هزینه ی ورود به جشن گوجه
درابتدا ورود به جشن گوجه رایگان بود؛ ولی به مرور زمان که این جشنواره به یک فستیوال بین المللی و جاذبه ی توریستی تبدیل شد، برای ورود به آن هزینه ای در نظر گرفته شد. هزینه ی بلیط ورود به این جشن 10 یورو می باشد.
برای برگزاری جشنواره ی جهانی گوجه هزینه های زیادی صرف می شود، اما با این وجود جشنواره لاتوماتینا هر سال با علاقه و هیجان بیشتری برگزار می شود، این شور و شوق تنها یک مسئله را بیان می کند، و آن این که نیازانسان ها به شادی های کودکانه و بی آلایش هرگز پایانی ندارد.

1/5 - (1 امتیاز)
تالاب آیتوتاکی، جزایر کوک- مکان زیبایی که شبیه رویاست
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر