لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای الیت مرزن آباد چالوس
روستای الیت مرزن آباد چالوس

روستای الیت مرزن آباد چالوس

الیت، روستایی محبوب در مازندران که گردشگران را مجذوب مناظر رویایی خود ساخته است. این روستا از توابع بخش مرزن آبادِ چالوس به شمار می رود. وجود چشم انداز جلگه ای و شیب تند مشرف به دریا در این روستا و نیز کوهپایه های منتهی به جنگل ِآن، صحنه ای بی نظیر به آن بخشیده است، که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می نماید. وجود رودخانه و مراتع سرسبز و نیز فرآورده های کشاورزی و دامداری آن منجر به جلب توجه گردشگران شده است و هر ساله بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود فرا می خواند.
در اینجا تلاش نمودیم تا با معرفی روستای الیت مازندران یا روستای الیت چالوس، به مواردی چون روستای الیت کجاست؟، مسیرهای دسترسی و سایر موارد و نیز امکانات رفاهی در خصوص این روستا، علاقه مندان را در بازدید آن یاری نماییم. لذا می توانید با رزرو هتل در چالوس، نظیر هتل پارسیان آزادی خزر(هایت)، علاوه بر روستای مذکور از جاذبه های گردشگری شهر چالوس نیز بهره مند شوید. چون همجواری و نزدیکی این روستا با شهرستان چالوس این امکان را برای گردشگران فراهم می نماید.

روستای الیت کجاست؟
روستای توریستی الیت از توابع بخش مرزن آباد چالوس به شمار می آید. الیت دارای ارتفاع حدود 2000 متر از سطح دریا می باشد. و حدود 42 کیلومتر از مرکز بخش و حدود 67 کیلومتر از مرکز شهرستان فاصله دارد.

مناسب ترین مسیر دسترسی به این روستا از جاده اصلی تهران و طی 42 کیلومتر است. پس از گذر از رستوران همسفر، در جهت راست جاده ای فرعی وجود دارد که تابلوی آن مسیری کوهستانی را نشان می دهد. ( اگر از مسیر تهران به چالوس در حال حرکت هستید، از خروجی کرج، ابتدای جاده چالوس تا تقاطع ذکر شده حدود 112 کیلومتر فاصله وجود دارد. ). طول مسیر از ابتدای این جاده ی فرعی تا مرکز روستا حدود 20 کیلومتر می باشد.
روستای الیت مرزن آباد چالوس

پس از عبور از پلی به نام واسپول و شیبی تند به تقاطعی برخورد می نمایید. در جهت چپ جاده، راهی فرعی قرار دارد که به روستاهای پلاکو، چار باغ، انگوران و …. منتهی می گردد. در جهت راست جاده نیز روستایی کوچک با نام دزماکوتی که دارای چشم اندازی بی نظیر است، قرار دارد.
با عبور از روستای دزماکوتی، جاده منتهی به منطقه ی جنگلی زیبایی می شود. در این لحظه می توان جنگلی زیبا را با چشم اندازی بی نظیر مشاهده نمود، که صحنه ای رویایی را در اذهان تداعی می نماید. این جنگلها در طی مسیر تا خود روستای الیت ادامه دارند. پس از طی مسافتی حدود 17 کیلومتر به ولیر دره رسیده، که اینجا دقیقا ابتدای حوزه ی مسکونی روستای الیت به شمار می آید.
روستای الیت مرزن آباد چالوس
معرفی جاذبه های روستای الیت چالوس( روستای الیت مازندران)

روستای الیت، روستایی با صفا و تاریخی است که مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد. این روستا در دشتی هموار و میانِ دو کوه که در ضلع جنوبی ارتفاعات علم کوه واقع شده اند، قرار گرفته است. آثار تاریخی این روستا و سنگ نوشته های اطراف امامزاده های آن، نشان از تاریخ و پیشینه طولانی الیت دارد. رودخانه ی بسیار زیبای الیت در جنوب و مراتع چشمگیر آن در جهت های شمال و غرب واقع شده اند.
روستای الیت مرزن آباد چالوس
این روستا دارای دو شیب ملایم و تندِ مشرف به دریا و نیز کوهپایه ای منتهی به جنگل می باشد. درختانی نظیر ون، بید، گردو، سیب و زرد آلو در طبیعت ِ این روستا و در شیب ملایم آن به چشم می خورند. همچنین در روستای الیت زمینهای گندم کاری نیز موجود است. باغات سیب حدود دو هکتار زمینهای روستا را به خود اختصاص داده اند. در این روستا گل و گیاه زینتی فراوان و نیز گیاهان دارویی به صورت طبیعی رشد می نمایند. کشت سیفی جات نیز در روستای الیت معمول بوده و حدود دو هکتار از زمینهای روستا به این نوع کشت اختصاص دارد.
جنگل های معروف الیت
از مشهورترین جنگل های روستای زیبای الیت می توان به جنگل عیسان، داماد گردن، اسکیس نو، گل گزنه، شرون دره، راش گردن و گرده رو اشاره کرد. این جنگل ها اغلب در ضلع شرقی روستای الیت قرار دارند. روزگاری الیت میزبان مزارع وسیعی بوده است اما آنطور که این روزهای به نظر می رسد دیگر خبری از کشت وسیع در این منطقه نیست.
الیت روستایی مملو از چشمه های طبیعی
این روستای زیبا و سرسبز مملو از چشمه سارهای پرآب و جوشان است. از مهم ترین چشمه های اطراف این روستا می توان به چشمه های چتی چشمه، سنگ چشمه، قلقل چشمه، مالا کیل، لان چشمه و اسپه اشاره کرد. در این روستا می توان در فصل بهار شاهد ریزش آبشارهای متعددی بود. روستای الیت یخچال های طبیعی را نیز در خود جای داده است که از جمله می توان به گته نمه چال و نفت چاک اشاره کرد.

روستای الیت مرزن آباد چالوس
روستای الیت دارای فرآورده های دامی نظیرِ شیر، ماست، دوغ، سرشیر و … می باشد. سیر بیج و شیر تره از غذا های سنتی این روستا به شمار می آیند. آبشار زیبای الیت، رودخانه، جنگل، بوستان روستایی، غار، کوه،دریا و چشمه های آب گرم و آب معدنی از جاذبه های این روستا به شمار می آیند، که نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب نموده اند.

حصیر بافی، نمد مالی، پارچه بافی و …. صنایع دستی روستای الیت محسوب می شوند. این روستا در تمامی فصول سال برای گردشگری مناسب بوده و مناظر آن در تمامی فصول جذابیت خاص خود را دارد. اما از آنجایی که این روستا دارای شرایط محیطی سرد و کوهستانی است، در فصول سرد سال وسایل مورد نیاز در طی سفر را با خود به همراه داشته باشید.
روستای الیت مرزن آباد چالوس

مزارع یکپارچه و خانه های متراکم روستایی قدیمی و نیز خانه های ویلایی جدید، چشم انداز زیبایی به این روستا بخشیده است. محله قدیمی روستای الیت دارای خانه هایی با معماری سنتی و بسیار زیباست، که از مصالحی نظیر سنگ و گل ساخته شده اند. این خانه ها دارای سقف هایی با پوشش تیرهای چوبی هستند. و به جهت ظاهر زیبا و بکرشان بسیار مورد توجه گردشگران بوده اند.
روستای الیت مرزن آباد چالوس

سقف خانه های قدیمی روستای الیت به جهت شرایط اقلیمی، شیروانی بوده و با مصالحی چوبی و لَت پوشانده شده اند و جذابیت خاصی به این بناها بخشیده اند. بقایای استقرارهای برجای مانده نظیر قلعه و ساختار های مسکونی نشانگر لایه های متعدد تمدنی در روستای الیت می باشند. بررسی ها و مطالعات باستان شناسی سطحی در این منطقه، آثار تمدنی دوران های پیش از تاریخی (نوسنگی) و اشکانیان را تایید نموده است.
روستای الیت مرزن آباد چالوس
به جزء طبیعت بسیار زیبا و سحر انگیز الیت می توان به جاذبه های گردشگری دیگری نظیر گسل تنگا تنگه، تنور دیو، چشمه اسبه اُ، زیارتگاه های حضرت احمد رضا و حضرت زینب رضا، درختان تنومند ون و کهنسال،غار گرس جار اشاره نمود، که همواره مورد توجه گردشگران بوده اند. همچنین روستا دارای چشمه های متعددی نظیر قلقل چشمه، سیا چشمان، سوزناک چشمه، اسپرو چشمه، چتی چشمه، لان چشمه، مالا کیله و …. می باشد. این چشمه ها زیبایی الیت را مضاعف نموده اند و به آن صفای چشمگیری بخشیده اند.
روستای الیت مرزن آباد چالوس

ییلاق الیت به جهت ویژگی های خاص و منحصر به فردش، همواره مورد توجه گردشگران و دوستداران طبیعت بوده است. هر ساله بسیاری از افراد به صورت جمعی و گروهی و نیز انفرادی به آنجا سفر کرده و از موهبت های آن بهره مند می شوند.

شهر زیبای اطاقور گیلان، در مسیر چشمه ها و ییلاقات زیبا
ادامه مطلب

3.2/5 - (17 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر