لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> کاخ فلاحتی، تصویر مصور ایلام
کاخ فلاحتی، تصویر مصور ایلام

کاخ فلاحتی، تصویر مصور ایلام

ایران کشوری بی همتا در قدمت، تاریخ، فرهنگ و عقاید به شمار می رود که یادگاران زیادی از گذشته های خود به جا گذاشته است. با وجود پیشرفت های جامعه در دهه های اخیر هنوز نیز فرهنگ امروزه مردم کشور در برخی از مناطق، شباهت زیادی به نمونه های تاریخی دارد. ایلام یکی از استان های سر سبز و زیبای کشور است و هتل های ایلام نظیر هتل زاگرس ایلام هر ساله میزبان هزاران مسافر و گردشگر است. کاخ فلاحتی ایلام یکی از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می آید که به سبب کارایی امروزی بنا می توان آن را کاخ کشاورزی ایلام نامگذاری نمود.

معرفی شهر ایلام

ایلام شهر بسیار زیبایی بوده و مرکز استانی با همین نام است. طبیعت زیبا و سر سبز یکی از مهم ترین جاهای دیدنی ایلام به شمار می آید. شهر ایلام در میان کوه های زیادی محصور شده است؛ از این رو آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد. بهترین زمان برای سفر به این خطه و بازدید از مناطق بکر آن، فصل بهار و اوایل تابستان است. ایلام شهری زیبا با حدود ۱۹۴۰۳۰ نفر جمعیت است که در گذشته آن را با نام های ده بالا، پشت کوه و ردین نیز می شناختند. وجود منابع نفت و گاز در این شهر و استان سبب شده تا افراد غیر بومی زیادی در این منطقه مشغول به کار شوند.
1683351527 65 کاخ فلاحتی، تصویر مصور ایلام
استان ایلام در مرز ایران و عراق قرار دارد؛ از این رو در ایام مذهبی، افراد زیادی از این استان راهی عراق می شوند. اگر به استان یاد شده سفر کردید حتما بژی برساق و شاتیه یا حلوای خرمای این شهر را به عنوان سوغات سفر تهیه نمایید. رون دان یا روغن حیوانی و کله کنجی از دیگر ره آوردهای خوشمزه ایلام است. این استان دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیبایی است که ازجمله آن ها می توان به سنگ نوشته قوچعلی، قلعه اسماعیل خان، قلعه والی ایلام و کاخ فلاحتی اشاره کرد.

کاخ فلاحتی ایلام

کاخ فلاحتی یکی از اماکن تاریخی و دیدنی شهر ایلام است که برای بازدید از این مکان باستانی باید به خیابان آیت الله عبدالرحمن حیدری ایلامی در شهر ایلام بروید. غلامرضا خان، والی شهر ایلام در سال ۱۳۲۶ ه.ق، دستور ساخت این بنا را صادر نمود. ساخت بنای کاخ فلاحتی به دوره قاجار باز می گردد؛ همچنین مساحت کلی این باغ حدود ۸۱۰ متر مربع بوده و زیر بنای اصلی کاخ تقریبا ۳۳۷ متر مربع است. در گذشته اطراف بنای اصلی مملو از درختان متعدد بود اما امروزه فضای سبز اطراف کاخ کاهش یافته و نمای سابق آن از دست رفته است.
1683351527 227 کاخ فلاحتی، تصویر مصور ایلام
ساختمان اصلی کاخ از یک هال نسبتا بزرگ و دو اتاق تودرتو تشکیل شده است. وجود یک ایوان در قسمت جلویی هال، سبب شده تا فضای داخلی کاخ در روز به وسیله نور خورشید روشن شود. به طور کلی کاخ فلاحتی ایلام دارای ۵ اتاق مجزا بوده و فضای کاخ به وسیله گچ بری های انسانی تزئین شده است. دو ستون که به سبک کوفی ساخته شده اند، تکیه گاه سقف و تراس بین دو اتاق هستند. برای ساخت اتاق های کاخ از هیچگونه تزئینات خاصی استفاده نشده است. مصالح به کار رفته در ساخت کاخ فلاحتی بسیار ساده است؛ برای مثال سقف کاخ از تیرهای چوبی تشکیل شده و همچنین در ساخت آن ملات نیز به کار رفته است.
ورق های گالوانیزه در بخش بیرونی سقف به کار رفته اند و کف کاخ نیز به وسیله آجرهای مربعی فرش گردیده است. در سال ۱۳۹۰ ه.ش، کاخ فلاحتی تغییر کاربری داد و به عنوان موزه کشاورزی ایلام شناخته شد. این موزه امروزه به چهار بخش مختلف تقسیم می شود. در قسمت اول موزه، وسایل سنگی تپه علی کش نگهداری می شوند که برخی از این وسایل عبارتنداز: تیغه، خراشنده، سنگ معمولی و غیره و قدمت آن ها به ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. در قسمت دوم موزه، کشاورزی سنتی ۵۰ سال اخیر به نمایش گذاشته شده است. اما در قسمت های سوم و چهارم موزه، سند زمین های کشاورزی، گیاهان دارویی و غیره نگهداری می شوند. کاخ فلاحتی ایلام در سال ۱۳۵۷ ه.ش با شماره ۱۷۵۰، در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت. برای بازدید از این مکان دیدنی، باید در روزهای غیر تعطیل و در ساعات اداری به آن مراجعه نمایید.

کلام پایانی

در گوشه گوشه کشورمان ایران می توان جاذبه های دیدنی و تاریخی بسیاری را دید. استان ایلام نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اماکن باستانی متعددی را در خود جای داده است که ازجمله آن ها می توان به کاخ فلاحتی اشاره نمود. این کاخ در یک باغ نسبتا بزرگ بنا شده است و تاریخچه آن به حدود سال ۱۳۲۶ ه.ق بازمی گردد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
مراسم جار ایلام
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر