لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> کاخ سعد آباد
کاخ سعد آباد تهران

کاخ سعد آباد

کاخ سعدآباد عمارتی باشکوه در شمالی‌ترین نقطه تهران است که روزگاری شاهان قاجار و پهلوی در آن می‌زیسته‌اند. اگر می‌خواهید ضمن اطلاع از قیمت بلیط کاخ سعد آباد 1402، از ساعت کاری بازدید آن نیز مطلع شوید و تصاویری خیره‌کننده از کاخ موزه سعدآباد را ببینید، تا پایان این نوشته ما را همراهی کنید.

مجموعه تاریخی سعد آباد را می‌توان از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران دانست که مربوط به دوران قاجاریه و پهلوی می‌باشد و موزه‌های بسیاری که دارای آثار منحصر به فرد در موضوعات گوناگون است را در خود جای داده است که فضایی بسیار زیبا و دل انگیز برای عکاسی و گذراندن اوقات فراغت می باشد.

برخی امکانات مانند کافه و رستوران به همراه مسیرهای پیاده روی بدیع و جذاب، این مجموعه را به عنوان یک مکان بی‌بدیل برای گردشگری تبدیل کرده است و ساختمان ها و کاخ های با معماری ایرانی اروپایی اهمیت و زیبایی آن را دو چندان نموده است. با ما همراه باشید تا ببینیم کاخ سعد آباد تهران کجاست و چه جاذبه هایی در این مجموعه وجود دارد. اگر علاقه‌مند هستید کاخ های ایرانی را بشناسید مقاله “کاخ ها و موزه های تهران” را مطالعه کنید.

ساعت کاری کاخ سعد آباد

ساعت بازدید کاخ سعدآباد در نیمه اول و دوم سال با هم متفاوت است. بازدید از این مجموعه در نیمه اول سال همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 19 است. در نیمه دوم نیز امکان بازدید در روزهای شنبه تا چهارشنبه از 9 تا 17 و آخر هفته‌ها 9 تا 18 برای بازدیدکنندگان فراهم است.

البته در هر نیمه سال که باشیم، کاخ سعد آباد جمعه ها باز است و می‌تواند انتخاب خوبی برای گردش در روزهای تعطیل باشد.

جدول روزهای تعطیل کاخ موزه های سعد آباد

اگرچه کاخ موزه سعدآباد تهران بیشتر روزهای سال باز است؛ اما در برخی از تعطیلات بازدید از آن امکان‌پذیر نیست. در جدول زیر روزهای تعطیل این مجموعه را آورده‌ایم.

جدول روزهای تعطیل موزه سعد آباد
تاریخ مناسبت
14 خرداد رحلت امام خمینی
21 رمضان شهادت امام علی (ع)
25 شوال شهادت امام جعفر صادق (ع)
9 محرم تاسوعا
10 محرم عاشورا
28 صفر رحلت پیامبر و شهادت امام حسن مجتبی

قیمت خرید بلیط ورودی کاخ سعد آباد 1403

کاخ سعد آباد

نوبتی هم که باشد به قیمت خرید بلیط کاخ سعد آباد در سال 1403 می‌رسیم. همان‌طور که می‌دانید این عمارت بخش‌های مختلفی دارد که بازدید از هر کدامشان نیاز به تهیه بلیطی مجزا دارد.

قیمت بلیط کاخ سعدآباد برای گردشگران ایرانی 5000 تومان و برای گردشگران خارجی 100 هزار تومان است. همچنین قیمت بلیط کاخ سفید و کاخ موزه سبز برای بازدیدکنندگان داخلی 5000 تومان و سایر موزه‌ها 4000 تومان است.

بازدیدکنندگان خارجی نیز برای بازدید از کاخ سفید و کاخ موزه سبز باید 100 هزار تومان و برای سایر بخش‌ها 50 هزار تومان بپردازند.

کاخ گلستان یکی از کاخ های تهران است که در مقاله “کاخ گلستان تهران” می توانید با آن آشنا شوید.

خرید آنلاین بلیط کاخ سعد آباد 1403

اگر می‌خواهید برنامه شسته‌رفته‌ای برای بازدید از عمارت تاریخی سعد آباد بریزید و برای تهیه بلیط معطل نشوید، خبری خوش برایتان داریم. شما می‌توانید به‌صورت اینترنی بلیط خود را تهیه کنید و بی‌دردسر وارد مجموعه شوید.

برای خرید آنلاین بلیط کاخ سعد آباد شما می‌توانید از نرم‌افزارهای مخصوص یا سایت‌های مختلف کمک بگیرید. برای این کار گزینه خرید بلیط را انتخاب کنید و با پرداخت هزینه، آن را نهایی کنید.

بازدید رایگان از کاخ سعد آباد

بازدید از این مجموعه تاریخی تهران در برخی از روزها مانند روز موزه و هفته میراث فرهنگی برای علاقه‌مندان رایگان است. همچنین دارندگان کارت راهنمای تور و پرسنل سازمان میراث فرهنگی می‌توانند بدون تهیه بلیط از آن دیدن کنند.

خانواده شهدا، آزادگان، جانبازان، افراد تحت پوشش کمیته امداد، دانش‌آموزان و دانشجویان به‌همراه سرپرستان خود و افراد بازنشسته نیز می‌توانند با تهیه بلیط نیم‌بها به بازدید سعد آباد بروند.

کاخ سعد آباد تهران کجاست؟

مبلمان سلطنتی در موزه کاخ سعد آباد

مسیر دسترسی به کاخ سعدآباد

مسیر دسترسی به کاخ سعد آباد

کاخ سعد آباد دو ورودی اصلی دارد که یکی از آن‌ها در زعفرانیه و دیگری در دربند قرار دارد. راه‌های مختلفی برای رسیدن به این موزه وجود دارد؛ چنانچه بخواهید با وسیله حمل‌ونقل عمومی به این نقطه از تهران برسید، ورودی دربند گزینه مناسب‌تری است.

همچنین اگر حوصله شلوغی را ندارید و می‌خواهید با ماشین شخصی خود به دیدن عمارت باشکوه سعد آباد، ورودی زعفرانیه را انتخاب کنید. این ورودی جای پارک بیشتری دارد که می‌توانید ماشین خود را پارک کنید و به بازدید از کاخ سعد آباد بروید.

آدرس کاخ سعد آباد با مترو

برای رسیدن به ورودی دربند موزه سعد آباد با مترو، ابتدا سوار خط یک شوید و در ایستگاه تجریش پیاده شوید. در این ایستگاه تاکسی‌هایی را می‌بینید که به‌راحتی شما را به مقصد می‌رسانند.

برای رسیدن به ورودی زعفرانیه نیز باید همین مسیر را در پیش بگیرید. با این تفاوت که وقتی در ایستگاه تجریش پیاده شدید، در ضلع غربی میدان سوار تاکسی شوید. با تاکسی تا ابتدای طاهرآباد بروید و آنجا از ماشین پیاده شوید.

اگر مکان دقیق کاخ را نمی‌دانید، کافی است نام مقصد را به راننده بگویید تا شما را در جای دقیق پیاده کند. پس از پیاده شدن برای این که به ورودی کاخ برسید، باید چند دقیقه‌ای را پیاده‌روی کنید.

هر روزه در کاخ سعد آباد تهران ساعات بازدید ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر به غیر از روزهای تعطیل است و ورودی این مجموعه ۲۵۰۰ تومان می باشد. در مجموع اگر بخواهید از همه کاخ ها بازدید نمایید هزینه برای گردشگران ایرانی ۳۳ هزار تومان و برای اتباع خارجی حدود ۱۶۵ هزار تومان می باشد، این مجموعه از دوره قاجار تا انتهای دوره پهلوی در حال احداث و تکامل بوده است و سبک معماری غالب آن ایرانی و اروپایی می باشد.

دسترسی به کاخ سعد آباد با اتوبوس

شما می‌توانید با BRT نیز با هزینه کم به عمارت سعد آباد برسید. برای رسیدن به کاخ سعد آباد سوار اتوبوس شهری خط راه‌آهن به تجریش شده و در میدان تجریش پیاده شوید. باقی مسیر مانند دسترسی به مترو است و با تاکسی‌های دور میدان یا تاکسی‌های خیابان ملکی می‌توانید به ورودی دربند یا زعفرانیه بروید.

دسترسی به کاخ سعد آباد با ماشین شخصی

قبل از این که برای رسیدن به ورودی دربند سعد آباد با خودروی شخصی برنامه بریزید، باید بگوییم این مسیر پارکینگ ندارد؛ اما اگر به هر دلیلی بخواهید این کار را بکنید باید با ماشین تا میدان تجریش بروید و ماشین خود را جایی حوالی میدان پارک کنید. سپس باقی راه را پیاده بروید.

اگر ترجیح شما انتخاب ورودی زعفرانیه است، اوضاع برایتان بهتر است؛ زیرا پارکینگی در این مسیر قرار گرفته که خیالتان را بابت پارک ماشین راحت می‌کند. برای رسیدن به این موزه تاریخی تهران با ماشین، ابتدا به میدان تجریش و سپس خیابان ولیعصر بروید.

سپس وارد خیابان شهید فلاحی شوید و تا آخر آن بروید، از چراغ راهنمایی که عبور کردید، وارد خیابان طاهری شوید. ماشین خود را پارک کنید و به بازدید از کاخ سعد آباد بروید.

معماری کاخ سعد آباد

نمای بیرونی موزه کاخ سعد آباد

سعد آباد موزه باغی متشکل از عمارت‌های کوچک و بزرگ است که هر کدامشان معماری خاص خود را دارند. به طور کلی ساخت این مجموعه بر اساس تلفیقی از معماری اصیل و ظریف ایرانی با معماری خلاقانه اروپایی صورت گرفته است.

استفاده از سنگ‌های تزئینی، نرده‌های چوبی، منبت‌کاری، آینه‌کاری و گچ‌کاری‌های ظریفانه در جای‌جای کاخ های مجموعه، نشان از نبوغ و درایت معماران و سازندگان این بنا دارد. اگر به معماری علاقه دارید، در بخش‌های مختلف این عمارت المان‌هایی خواهید دید که شما را به تعجب وا می‌دارد.

بازار تجریش تهران
ادامه مطلب

جدای از معماری باشکوه و فوق‌العاده کاخ‌ سعد آباد، این عمارت در فضایی دلباز بنا شده است. فضاسازی و محوطه‌سازی این باغ به‌ گونه‌ای است که امکان پیاده‌روی را میان درختان صد ساله و هوایی مطبوع برایتان فراهم می‌کند.

همچنین در گوشه و کنار باغ های دوست‌داشتنی سعد آباد تهران چند نیمکت به چشم می‌خورد. اگر خسته شده‌اید یا می‌خواهید در مکانی آرام دقایقی را به فکر کردن اختصاص دهید، این نیمکت‌ها چشم انتظارتان هستند.

نقشه کاخ سعد آباد

اگر می‌خواهید به وسعت و عظمت سعد آباد پی ببرید، نگاهی به نقشه زیر بیندازید. نقشه هوایی کاخ سعد آباد نمایی کلی از مجموعه و بناهای مختلف آن را به نمایش می‌گذارد.

تصویر ماکت کاخ سعد آباد از بالا تصویر ماکت کاخ سعد آباد نقشه کاخ سعد آباد نقشه کاخ سعد آباد

دیدنی های کاخ سعد آباد

سعد آباد در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا قرار دارد که فضای دل‌انگیزش روح شما را جلا می‌دهد. در این اقامتگاه ییلاقی علاوه بر موزه‌های متعدد، باغ هایی تماشایی با محوطه زیبا، گلخانه‌های چشم‌نواز و المان‌های عجیب و دیدنی دیده می‌شود که بازدید از آن‌ها بی‌شک برایتان جالب باشد.

درب های ورودی کاخ سعد آباد و مسیر آن

مجموعه سعدآباد به دلیل وسعت دارای درب های ورودی مختلفی است که در نقاط مختلفی از شهر قابلیت دسترسی دارند. از جمله این درها، در زعفرانیه که در خیابان دربند واقع شده است، درب میدان دربند که از سوی جعفرآباد و رودخانه دربند قابل دسترسی است. در کاخ سفید همچنین درهای زعفرانیه و میدان دربند نیز از ورودی های مجموعه سعدآباد است.

کاخ سعد آباد

تاریخچه کاخ سعد آباد

تاریخچه کاخ سعد آباد از زمان قاجاریه شروع می‌شود و اکثر کسانی که در دوران قاجار در کشور صاحب منصب بودند از جمله رجال سیاسی و قائم مقامان، اقدام به احداث تفریگاه و اقامتگاه در این منطقه خوش آب و هوا نمودند.
بعدها پس از کودتا و تغییر سلسله توسط رضاخان با ایجاد بناهایی در این محل آن را به اقامتگاه دائمی سلسله پادشاهی تبدیل نمود. با خریداری زمین‌های این منطقه تا زمان انقلاب اسلامی به عنوان محل سکونت خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت و پس از انقلاب به موزه و محلی برای انجام امور فرهنگی تبدیل شد.
1683369010 112 مجموعه باشکوه کاخ موزه سعد آباد، جلوه ای از فرهنگ،

با تبدیل شدن تهران به پایتخت قاجار زمین‌های مرغوب و خلوت شمال شهر مثل نیاوران تهران نظر حاکمان را به شدت به خود جلب کرد و باعث شد در طول زمان در این زمین های مرغوب اقدام به ساخت بناهای مختلفی نمایند و به مرور زمان کاخ سعد آباد شکل گرفت. کاخ سعد آباد که مجموعه ای از ساختمان های مختلف است که به افرادی تعلق داشتند و اکثراً جزو حاکمان و درباریان کشور ایران بودند.

اکنون کاخ سعد آباد به مجموعه‌ای از موزه ها و محلی برای نمایش تاریخ، فرهنگ و هنر کشورمان ایران تبدیل شده است. مجموعه تاریخی کاخ سعد آباد یک مجموعه کامل و بی نظیر از سیر تحول و تکامل تاریخ کشورمان در دو قرن اخیر می باشد.
این مجموعه که بعضاً به صورت کاخ در خدمت پادشاهان ما قبل از انقلاب بوده است هم‌اکنون به صورت موزه های مجزا با فضایی بسیار دل انگیز پذیرای گردشگرانی است که از همه جای ایران و دنیا برای دیدن این محل می‌آیند.
کاخ سعد آباد

معرفی موزه کاخ سعد آباد

مجموعه تاریخی کاخ سعد آباد دارای ۱۱۰ هکتار وسعت می باشد. کاخ ها و موزه ها و ساختمان های مختلف واقع در بخش شمالی شهر تهران و وجود باغستان‌ها، گلخانه‌ها، قنات‌ها، چشمه‌سارها و خیابان‌ها و جنگل‌های طبیعی که در این مجموعه وجود دارد، باعث شده است که این مکان تفریحی به خاطره خوش برای همه بازدیدکنندگان از آن تبدیل گردد.

مجموعه تاریخی فرهنگی کاخ سعد آباد از شمال به کوه البرز، از شرق با گلاب دره، از قسمت غربی به ولنجک منتهی می‌شود و از سمت جنوب به تجریش می‌رسد و رودخانه جعفرآباد از میان آن عبور می کند.

ارتفاع مجموعه سعد آباد از سطح دریا حدود ۱۶۵۰ تا ۱۸۰۰ متر می باشد و میانگین دمای آن در طول سال ۱۳ درجه سانتیگراد است. شما می توانید ساعت ها در این مجموعه بدون آنکه دچار خستگی شوید قدم بزنید و جاذبه های مختلف آن را ببینید و تاریخ دوره پهلوی و قاجاریه را به تماشا بنشینید.
کاخ سعد آباد

تبدیل وضعیت از همهمه و شلوغی مرکز شهری تهران به یکباره به فضای ساکت، زیبا و دلنشین در فاصله ای باورنکردنی از شهر، خود یکی از جاذبه های مجموعه کاخ سعدآباد است. باور نکردنی است اگر بدانید خروج شما از همهمه های زندگی روزمره شهر تهران فقط با ورود به یکی از درب های این باغ میسر خواهد بود.

در باغ سعدآباد شما می‌توانید از پیاده روی در پیاده روهای این مجموعه و گذر از گذرگاه های بسیار زیبا با طبیعتی که سالهاست به تکامل خود ادامه می‌دهند و عبور از پل ها و برکه ها و چشم اندازی باز به ویژه در فصل پاییز که صدای خش خش درختان سربه فلک کشیده، تصویری بهشتی از آنچه که در تصورات شما از پاییز وجود دارد را تداعی می نماید، لذت ببرید.

زیست بوم سعد آباد

در مجموعه کاخ سعدآباد با قسمت های مختلفی سر و کار خواهید داشت که هر کدام نکات و جزئیاتی برای خلق لحظاتی به یاد ماندنی برای شما ایجاد می کند. محوطه باغ سعدآباد با فضای متفاوت، درختان کهنسال سر به فلک کشیده، گونه‌های مختلف پرندگان و جانوران و رودخانه دربند که از میان آن می‌گذرد به همراه نسیم خنک و صدای پرندگان و کاخ هایی که در حاشیه رودخانه وجود دارد به همراه پوشش گیاهی منحصر به فرد و درختانی که نشان از قدمت و اصالت این مجموعه دارند، می تواند فضایی زیبا را برای گردش و پیاده روی را فراهم آورد.
کاخ سعد آباد
گونه‌های جانوری مانند سنجاب، حشرات و پروانه ها، روباه و مار موجب هیجان انگیز تر شدن گشت و گذار تان در این مجموعه می شوند، همچنین تنوع بالای زیست بوم گیاهی و جانوری این مجموعه خود اثری ارزشمند است که توسط مرکز مطالعات باغ موزه سعد آباد روی آنها مطالعه می گردد و از آنها محافظت می شود.
موزه برادران امیدوار

موزه ها و کاخ های مجموعه سعد آباد

کاخ ها و موزه های این مجموعه وسیع محدود به یکی دو تا عمارت نمی‌شود؛ بلکه بیش از 18 کاخ در هر نقطه آن دیده می‌شود. هر کدام از این عمارت ها برای یکی از خاندان پهلوی ساخته شده بود که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم.

1- موزه برادران امیدوار

نمای بیرونی موزه برادران امیدوار در کاخ سعد آباد تهران

موزه برادران امیدوار یکی دیگر از بخش‌های کاخ سعد آباد می باشد که در بخش شمال غربی مجموعه قرار دارد. این دو برادر عاشق دوچرخه سواری، موتورسواری و جهانگردی بودند که یافته‌ها و تصاویرشان در این مجموعه به صورت عکس و فیلم به نمایش گذاشته شده است.
عکس برادران امیدوار در کاخ سعدآباد تهران
عاج و پای فیل در موزه برادران امیدوار کاخ سعد آباد عاج و پای فیل در موزه برادران امیدوار کاخ سعد آباد جمجمه گوریل در موزه برادران امیدوار کاخ سعد آباد جمجمه گوریل در موزه برادران امیدوار کاخ سعد آباد
دوربین عکاسی قدیمی در موزه برادران امیدوار کاخ سعد آباد دوربین عکاسی قدیمی در موزه برادران امیدوار کاخ سعد آباد

2- کاخ موزه سبز یا شهوند

نمای بیرونی کاخ موزه سبز سعدآباد

موزه سبز یکی از زیباترین کاخ های ایران است که در گذشته با نام کاخ “شهوند” شناخته می شد. اکنون با عنوان “کاخ موزه سبز” شناخته می شود و متعلق به “علی خان والی”، از زمین داران دوران قاجاریه است که توسط رضاخان در سال ۱۳۰۱ به قیمت ۷۰۰۰ تومان خریداری شد و “میرزا جعفر خان معمار باشی” این کاخ را پس از ۷ سال تلاش و پس از تخریب بنای اولیه احداث نمود.
این کاخ از بعد بصری بسیار دیدنی است و دارای بخش های مختلفی است و استفاده از هنر های تذهیب، خاتم کاری و آینه کاری در این کاخ آنرا منحصر بفرد کرده است و افرادی مانند “ملک حسین”، شاه اردن و “کنستانتین”، شاه یونانی در این کاخ برای مدتی اقامت داشتند.
کاخ موزه سبز سعدآباد

کاخ شهوند نگین سبز مجموعه سعد آباد تهران است. زمانی رضاشاه ساختمان این بنا را خریداری کرد که نیمی از آن توسط «علی خان والی» ساخته شده بود. رضاخان این ساختمان نیمه‌کاره را در سال 1301 به ارزش 7000 تومان از مالک قبلی خرید و سپس آن را بسط و توسعه داد.

مرمرهایی که در نمای عمارت کاخ شهوند به کار رفته از معدن خمسه در زنجان آورده شده‌اند. این عمارت به نام کاخ سبز نیز شناخته می‌شود که علتش همین مرمرهای بلورین است.

شهوند در قسمت شمال غربی کاخ سعد آباد واقع شده و نسبت به سایر کاخ‌ها ارتفاع بیشتری دارد. از این رو از این عمارت می‌توان منظره‌های کم‌نظیر از ارتفاعات تهران را مشاهده کرد. ساخت کاخ سبز با روی کار آمدن رضاشاه به پایان رسید.

کاخ شهربانی تهران
ادامه مطلب

این عمارت محل اقامت ییلاقی رضاشاه بود که در آن زمان قصر سنگی نام داشت. سال‌ها بعد محمدرضا شاه تغییراتی در کاخ موردنظر به وجود آورد که پس از آن نام کاخ شهوند روی این ساختمان ماندگار شد.

کاخ موزه سبز

کاخ سبز دارای دو ورودی با نرده‌های چوبی است. روی این نرده‌ها طرح‌ها و نمادهای جالبی همچون اشعار و داستان‌های شاهنامه، نقش سربازان هخامنشی و ساسانی و نادرشاه افشار حک شده است. نکته جالب درباره کاخ شهوند این است که پس از ساخت آن معدن خمسه زنجان تخریب شد تا امکان استفاده از سنگ‌های منحصربه‌فرد آن برای دیگران وجود نداشته باشد. به همین دلیل این کاخ خاص است و جلوه و شکوهی بی‌مثال دارد.

کاخ سبز دو بخش دارد که هر کدامشان زیرمجموعه‌هایی دارند. بخش اول این کاخ طبقه اول بنا است که تالار آینه، اتاق‌خواب‌ها، سرسرای ورودی، اتاق کار رضاشاه، تالار ناهارخوری و… در آن قرار دارد. قسمت دیگر نیز زیرزمین عمارت است که دو اتاق خواب، یک تالار ناهارخوری و پذیرایی در آن دیده می‌شود.

کاخ شهوند در دهه 40 بازسازی شد و پس از انقلاب سال 1357 به موزه تبدیل شد. در این موزه اثاثیه تاریخی و ارزشمند زیادی نگهداری می‌شود که پشت هر کدام داستان جالبی است.

3- موزه نظامی

سلاح های نظامی در موزه نظامی سعد آباد

موزه نظامی نیز یکی دیگر از موزه های مجموعه کاخ سعد آباد است که در ساختمان به جا مانده از دوران پهلوی اول در سال ۱۳۱۷ به مساحت ۳۰۰۰ متر راه اندازی شده که متعلق به “تاج الملوک”، همسر دوم رضا شاه و مادر محمدرضا پهلوی بوده است. در سال‌های ۱۳۵۲ بازسازی شد و به “شهرام” پسر بزرگ اشرف پهلوی تعلق گرفت که پس از آن این کاخ را کاخ شهرام نامیدند.

موزه نظامی سعد آباد تهران

در سال ۱۳۶۰ این محل به موزه نظامی تبدیل گردید و آثار مربوط به امور نظامی از جمله سلاح‌های سرد، مدال ها و نشان ها، سلاح های خارجی و سایر امور مربوطه در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.

هلیکوپتر نظامی در موزه نظامی سعد آباد هلیکوپتر نظامی در موزه نظامی سعد آباد تصویر تانک نظامی در موزه نظامی کاخ سعد آباد تهران تصویر تانک نظامی در موزه نظامی کاخ سعد آباد تهران

4-موزه استاد حسین بهزاد

موزه استاد حسین بهزاد

موزه استاد حسین بهزاد یکی از جذابیت های کاخ سعد آباد است. که در اقامتگاه تابستانی رضا پهلوی برپا شده است و در سال ۱۳۷۳ با ۲۸۹ اثر از طرف استاد حسین بهزاد که در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار داشت با طراحی فضای داخلی به مناسبت صدمین سالگرد تولد ایشان افتتاح گردید. این موزه در پنج سالن به بررسی و نمایش آثار این استاد بزرگ ایرانی می‌پردازد.
موزه استاد حسین بهزاد کاخ سعدآباد
موزه استاد حسین بهزاد کاخ سعد آباد

4- موزه پوشاک سلطنتی

موزه پوشاک سلطنتی

این موزه در محل اقامت “شمس پهلوی”، با بنای حدود ۲۶۰۰ متر مربع قرار دارد و در سال 1388 با نمایش اشیا، جواهرات و لباس های خانواده سلطنتی برای بازدید عموم بازگشایی گردید. در این مجموعه لوازم و پوشاک برخی از شخصیت ها مانند فرح دیبا، اشرف و شهناز پهلوی و محمدرضا پهلوی را می‌توانید مشاهده نمایید. همچنین نمایشگاهی برای بررسی سیر تحول لباس در ایران از دوران قاجاریه تا پهلوی در این موزه به نمایش درآمده است.

5- موزه سلاح های دربار

موزه سلاح های دربار

موزه سلاح های دربار نیز با نمایش بیش از ۱۱۰ قبضه سلاح از نوع جنگی، کمری، شکاری و ابزار لوازم مربوط به آنها که متعلق به برادر شاه “شاپور غلامرضا پهلوی” بوده است و همچنین سلاح های مربوط به کارخانجات معروف خارجی در این مجموعه به نمایش درآمده است.

6- موزه ظروف سلطنتی

mooze zoroof saltanati

در ساختمان کاخ سعد آباد مربوط به خواهر دوقلوی شاه سابق، “اشرف پهلوی”، موزه ظروف سلطنتی قرار دارد و در ۲۸ اردیبهشت سال 1374 برای بازدید عموم افتتاح شد. در این مجموعه شما می‌توانید مجموعه ظروف و اشیای زینتی که خانواده سلطنتی از آنها استفاده می‌کردند را مشاهده نمایید.

7- موزه استاد فرشچیان

موزه استاد فرشچیان سعد آباد

این موزه در ساختمانی بازمانده از دوره قاجار به متراژ ۶۰۰ متر برپا می شود. آثار این هنرمند بنام ایرانی و نقاشی های وی که در نمایشگاه مختلف بین‌المللی به نمایش گذاشته شده است در این مجموعه وجود دارد.
تابلوهای موزه استاد فرشچیان سعدآباد
تابلوی نقاشی موزه استاد فرشچیان

8- موزه آشپزخانه سلطنتی

موزه آشپزخانه سلطنتی

موزه آشپزخانه سلطنتی نیز در مجموعه کاخ سعد آباد جنب رودخانه “دربند” در ساختمانی به مساحت ۸۰۰ متر دایر است که در زمان پهلوی به عنوان آشپزخانه مخصوص دربار و کاخ سفید مشغول خدمات‌رسانی بود. در این محل قسمت های مختلف این آشپزخانه و اداره امور آن به نمایش درآمده است و ابزار آلاتی که در زمان خود بسیار مجهز و مترقی بودند برای رفع نیازهای کاخ سلطنتی به نمایش گذاشته شده اند.

9- موزه خط و کتابت میر عماد

موزه خط و کتابت میر عماد

موزه خط و کتابت میرعماد، یکی از خطاطان و خوشنویسان ایرانی در ساختمان قدیمی است که در کاخ سعد آباد وجود دارد و قدمت آن را به قرن ۱۳ و ۱۴ هجری نسبت می‌دهند. این ساختمان مربوط به “علیرضا و فرحناز”، فرزندان محمدرضا پهلوی بوده است که در آن معماری سنتی به وضوح مشاهده می‌شود.

با حذف برخی از دیوارهای این بنا موزه خط و کتابت استاد خوشنویسی قرن یازدهم هجری کشورمان، به همراه برخی از اشیا کاربردی در کتابت و نمونه هایی از خط های دیگر مورد استفاده در تاریخ کشورمان به نمایش درآمده است.

10- موزه آب و موزه نگارستان و موزه اتومبیل های سلطنتی

موزه اتومبیل های سلطنتی

موزه آب و موزه اتومبیل های سلطنتی، مربوط به پادشاه سابق ایران، موزه نگارستان و تندیس ها و مجسمه های افراد مشهور نیز در مجموعه کاخ سعد آباد قابل بازدید است.
موزه اتومبیل های سلطنتی کاخ سعد آباد

11- کاخ اسود یا سیاه

در بخش جنوبی محوطه باغ “کاخ اسود”، که در سال ۱۳۱۹ توسط رضا شاه ساخته شده است وجود دارد. با اینکه کاخ اسوده در زمان تبعید وی نیمه کاره ماند ولی بعدها در سال ۱۳۴۳ توسط محمدرضا پهلوی ترمیم شد و از آن به عنوان وزارت دربار استفاده شد. در نمای این بنا به دلیل استفاده از مرمر سیاه، این بنا را به کاخ اسود معروف کرده است و پس از انقلاب کاربری جدیدی در سال ۱۳۶۱ برای این کاخ تعریف شد و در این محل “موزه هنرهای زیبا” راه اندازی گردید.

در طبقه همکف موزه کاخ اسوده آثار هنرمندانی مانند “حسین محجوبی”، “سهراب سپهری”، “فرامرز پیلارام”، “حسین زنده رودی”، “ابوالقاسم سعیدی” و بسیاری دیگر از هنرمندان معاصر ایرانی به چشم می‌خورد.م

در طبقه اول کاخ اسوده آثار نقاشان اروپایی قرن نوزدهم و بیستم میلادی که در سبک‌های ناتورالیسم و رئالیسم کشیده شده‌اند از هنرمندان بنامی مانند “پیتر گراهام”، “سالوادور دالی”، “فرانسوا موزن”، “فردریک رینگ”، “ایوان شیشکین” و “ژول برتون” است. همچنین موزه نقاشی مدرن که سبک های جدید نقاشی مانند امپرسیونیسم و سورئالیسم در این طبقه وجود دارد.

در طبقه دوم بنای کاخ اسوده نقاشی ها و آثاری مربوط به تاریخ معاصر ایران، در زمان پادشاهی افشاریه، زندیه، دوران صفویه و قاجاریه وجود دارد که مربوط به سبک زندگی مردان درباری و زنان، امیران و افراد صاحب منصب در آن دوران، در این طبقه به چشم می خورد. تابلوی بزرگی مربوط به نادر شاه افشار در هنگام تاجگذاری و برخی آثار مربوط به دوران زندیه و تصاویر مذهبی مربوط به آن دوران، تصویر تمام قد فتحعلی شاه قاجار و رقاصان، نوازندگان درباری در این مجموعه وجود دارد.
موزه اسناد کاخ سعد آباد

12- موزه اسناد و آلبوم های سلطنتی

موزه اسناد و آلبوم های سلطنتی

یکی دیگر از موزه هایی که در این مجموعه وجود دارد موزه اسناد و آلبوم های سلطنتی سعد آباد می‌باشد. که در دوره پهلوی دوم به عنوان یکی از مراکز نظامی و اداری و محل استقرار گارد حفاظتی موسوم به “گارد جاویدان” بوده است. در سال ۱۳۹۱ موزه آلبوم های سلطنتی و موزه اسناد سعد آباد برای بازدید عموم بازگشایی گردید.

موزه اسناد و آلبوم های سلطنتی سعد آباد

در این موزه تمام اسناد مربوط به دوران پنجاه سال حکومت پهلوی، عکس ها، نوار ها، فیلم‌ها و مستندات مربوط به آن دوران برای بازدید عموم قرار گرفته است و این فضا با ۴۸۰ متر مربع به همراه یک طبقه و زیرزمین و 9 اتاق به همراه ۲ سالن، مجموعه نفیسی از آلبوم های دوره اول و دوم پهلوی را به نمایش می گذارد و ۵ گالری شامل فیلم، عکس و اسناد در این مجموعه دیده می شود. بازدید از این کاخ برای ایرانیان ۲ هزار تومان و اتباع خارجی غیر ایرانی ۸ هزار تومان می باشد.

13- کاخ موزه ملت

کاخ موزه ملت

کاخ موزه ملت، با 5 هزار متر مربع وسعت، یکی از بزرگترین کاخ های مجموعه کاخ سعد آباد است که به دلیل نمای سفید آن به کاخ سفید نیز مشهور است و در سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ خورشیدی بنا شد و اقامتگاه تابستانی پهلوی دوم و همسرش فرح تبدیل شد.
ساخت کاخ موزه ملت توسط یک معمار روسی به نام بوریس و دو معمار ایرانی با نام های “خرسندی” و “طاطاووسیان” بنا گردید و از هنرهای ایرانی برای تزیین این بنا استفاده شد. ۱۰ تالار بزرگ تشریفات و استفاده از هنر های مختلف مانند گچبری، کاشی کاری و مجموعه‌ فرش های دستباف از شهرهای مختلف ایران به این بنا جلوه بخشیده است.
کاخ موزه ملت کاخ سعد آباد
فرح پهلوی در سال های ۴۵ تا ۴۹ بار دیگر به سلیقه خود کاخ موزه ملت را بازسازی نمود و در آن تاسیساتی از جمله سالن سینما، موزه اختصاصی فرح دیبا، رختشویخانه، انواع ظروف و تزیینات سلطنتی، نصب آسانسور و سیستم‌های سرمایی و گرمایی، نصب شیشه های ضد گلوله از جمله تغییراتی بود که در ساختمان موزه ملت به وجود آمد.
این کاخ نشان دهنده سبک زندگی و جزئیات زندگی پهلوی دوم است و در آن محل های استراحت، کار، اتاق خواب‌ها، ابزار و وسایل زندگی، سالن نشیمن، محل استراحت نیمروزی محمدرضا پهلوی، سالن بیلیارد، اتاق های پذیرایی و کلکسیون ظروف و کریستال‌های مورد استفاده در غذا خوری، فرش‌ها، لوستر ها و تزئینات این کاخ قابل دیدن می‌باشد.

14- موزه هنر ملل

موزه هنر ملل کاخ سعد آباد

موزه هنر ملل بخش دیگری از کاخ سفید است که در سال 1340 تا 1345 پس از ایجاد تغییرات اساسی در ساختمان، توسط فرح پهلوی ایجاد شد و آثاری از هنرمندان ایرانی و خارجی و برخی مجسمه ها، ماسک های چوبی و آثار هنرهای تجسمی در آن به نمایش درآمدند.

15- موزه چهره‌های ماندگار

موزه چهره‌های ماندگار

عمارت دیگر مجموعه سعد آباد تهران، کاخ ملکه توران امیرسلیمانی است. ملکه توران مادر غلامرضا پهلوی و همسر سوم رضاخان بود. عمارت او در دوران قاجار بنا شده بود که توسط رضاشاه مرمت شد.

پارک پرواز تهران
ادامه مطلب

بعدها این ساختمان به دو بخش تقسیم شد و بخش بیرونی آن به همسر چهارم رضاشاه (ملکه عصمت) و بخش درونی آن به ملکه توران تعلق گرفت. کاخ توران (بخش درونی عمارت) پس از انقلاب به موزه چهره‌های ماندگار تغییر کاربری داد.

امروزه مجسمه های مختلفی از مشاهیر و دانشمندان در این ساختمان نگهداری می‌شود. در ضمن بخش بیرونی کاخ نیز به موزه استاد فرشچیان تبدیل شد.

کاخ های غیرقابل بازدید در مجموعه سعد آباد

یکسری فضاهایی در مجموعه سعد آباد وجود دارد که شما می‌توانید آن‌ها را از دور ببینید ولی اجازه بازدید برای عموم در آنها وجود ندارد. از جمله “کاخ احمد شاهی” که در حال بازسازی است، کاخ اختصاصی که اکنون در اختیار نهاد ریاست جمهوری است و برای مهمانان خارجی استفاده می شود، “کاخ ملکه مادر” که میهمانان ویژه دولت در آن اقامت می‌گزیند و کاخ احمدرضا پهلوی نیز در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار دارد.
کاخ “عبدالرضا پهلوی”، کاخ “بهمن پهلوی”، کاخ “فریده دیبا” و کاخ ولیعهد “رضا پهلوی” و کاخ “لیلا پهلوی” نیز به دلایل مختلف از دسترس خارج می باشد.

دروازه های کاخ سعد آباد

با این که پیش‌تر اشاره کردیم که کاخ سعد آباد دو ورودی اصلی دارد؛ اما باید بگوییم در گذشته ورودی های این کاخ تهران تنها محدود به این دو نبود. این مجموعه 8 درب اصلی داشت که امروزه فقط از ورودی های زعفرانیه و دربند امکان تردد برای گردشگران امکان‌پذیر است. این درها عبارتند از:

  • ورودی میدان دربند
  • ورودی خیابان دربند
  • ورودی زعفرانیه
  • ورودی جعفرآباد (2 در ورودی)
  • ورودی کاخ سفید
  • ورودی رودخانه
  • ورودی نظامیه

قنات های کاخ سعد آباد

رسیدگی به باغ های پهناور کاخ سعد آباد نیازمند آبی دائمی و همیشگی بود تا سرسبزی و طراوت محوطه کاخ حفظ شود. اگرچه در سال‌های دورتر رودخانه دربند برای این کار کفایت می‌کرد، اما با افزایش وسعت باغ ها دیگر این رود نیز کافی نبود.

بنابراین، چندین قنات برای آبیاری درختان در این کاخ حفر شد. در زیر نام قنات‌ها آورده شده است.

  • قنات کاخ سنگی
  • قنات جعفرآباد
  • قنات هراش‌آب
  • قنات آب‌نما
  • قنات قوام‌الدوله
  • قنات کاخ سفید
  • قنات گلخانه
  • قنات جوادیه
  • قنات خوابگاه
  • قنات کاخ شمس
  • قنات‌های مربوط به دفتر

امکانات رفاهی کاخ سعد آباد

موزه کاخ سعد آباد

حال که این همه از زیبایی‌ها و عظمت عمارت سعد آباد گفتیم، در این بخش می‌خواهیم امکانات رفاهی که در حال حاضر برای گردشگران فراهم شده را بررسی کنیم.

  • کافه و چند رستوران
  • سالن تنیس
  • فروشگاه محصولات فرهنگی
  • مرکز موسیقی
  • مرکز هنرها تجسمی
  • نمازخانه
  • عکاسخانه قاجاری
  • پارک
  • سرویس حمل و نقل در مجموعه
  • سرویس بهداشتی
  • کتابخانه
  • سالن سینما در کاخ ملت
  • ایستگاه رادیو

جاذبه های گردشگری نزدیک کاخ سعد آباد

کاخ سعد آباد موقعیت جغرافیایی بسیار ویژه‌ای دارد که اطراف آن نیز چندین و چند جاذبه گردشگری تهران قرار گرفته است. به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره کرده‌ایم.

  • دربند تهران در 1 کیلومتری کاخ
  • پارک گلاب‌دره در 2 کیلومتری کاخ
  • موزه دکتر حسابی در 3.3 کییلومتری کاخ
  • میدان تجریش در فاصله 1.5 کیلومتری و امامزاده صالح در 3.7 کیلومتری کاخ
  • مجموعه گردشگری توچال و سورتمه تهران در 4 و 3 کیلومتری کاخ
  • باغ فردوس در 4 کیلومتری کاخ

اقامت و رزرو هتل در تهران برای بازدید از کاخ سعد آباد

اگر می‌خواهید چند روزی را مهمان پایتخت باشید تا سر فرصت از همه بخش‌های مجموعه سعد آباد دیدن کنید، می‌توانید در هتل های تهران ساکن شوید. در این شهر بزرگ و پیشرفته هتل های متعددی قرار دارد که با توجه به بودجه خود و نزدیکی آن به سعد آباد می‌توانید یکی از آن‌ها را رزرو کنید.

برنامه ها و امکانات کاخ سعد آباد برای گردشگران

از جمله برنامه‌هایی که در مجموعه کاخ سعد آباد برگزار می‌گردد یکشنبه‌ها در “موزه برادران امیدوار” کارگاه سفر و گردشگری، کارگاه آموزشی و نشست تخصصی نگارگران است. هر ماه در “موزه استاد فرشچیان” و هر دو ماه یکبار کارگاه هنرهای سنتی در موزه “میرعماد” برگزار می شود. همچنین برنامه ها و کنسرت های متعددی در این مجموعه برگزار می‌گردد که می‌توانید اطلاعات مربوط به آن‌ها را از وب سایت این مجموعه دریافت کنید.

همچنین در این مجموعه سازمان جهانی “یونسکو”، با هدف کمک به صلح جهانی در مجموعه سعد آباد در سال ۱۳۸۲ دفتری را افتتاح نمود که نمایندگی این نهاد را در منطقه و چهار کشور افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و ایران در این دفتر انجام می‌پذیرد.
کتابخانه کاخ سعد آباد

نگارخانه و مرکز هنری کاخ سعد آباد نیز از سال ۱۳۹۳ در محل سکونت رییس سابق اداره مجموعه دایر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند نمایشگاه‌های هنری مختلفی که در آن برگزار می‌شود را مشاهده نمایند.
کتابخانه مجموعه سعد آباد برای اهل مطالعه با بیش از ۳۷ حوزه در خصوص تاریخ، ادبیات، فرهنگ ایرانی و علم و هنر در این مجموعه وجود دارد و افراد می‌توانند از کتاب‌های این کتابخانه در محل استفاده نمایند.
همچنین در این مجموعه ایستگاه رادیویی وجود دارد که هدف آن بهبود ارتباط با مخاطبان و اطلاع رسانی به مردم و بازدید کنندگان است که در مجموعه سعد آباد به صورت زنده در حال پخش می‌باشد.
در سالن سینمای کاخ ملت و امکاناتی که در آن وجود دارد که نشست ها و مراسمات که در این مجموعه برگزار می‌شود است و در قسمتی از این مجموعه با قرار دادن تعدادی ابزار آلات ورزشی، فضایی برای بهره بردن بیشتر از هوای متبوع و انجام فعالیت و ورزش مهیا شده است.
عکاسخانه قاجاری با لباس هایی که در کاخ سعد آباد وجود دارد می تواند شما را به عهد قدیم ببرد و با عکس های سنتی خاطرات زیبایی را ثبت نمایید.
کافی شاپ و رستوران مجموعه کاخ سعد آباد نیز می‌تواند برای رفع خستگی از یک پیاده روی و بازدید طولانی، شما را برای لحظاتی تازه کند و در فضای این مکان با بهره بردن از طبیعت به گپ و گفت بپردازید و نفسی تازه کنید.

در مجموعه کاخ سعد آباد سرویس ها و تاکسی هایی برای رساندن شما به مرکز شهر و میدان تجریش وجود دارد و می‌توانید برای حمل و نقل از آن‌ها استفاده نمایید.
عکس قدیمی کاخ سعد آباد عکس قدیمی کاخ سعد آباد

عکس های شاه در کاخ سعد آباد

عکس خانوادگی رضا شاه و فرح در کاخ سعد آباد عکس خانوادگی رضا شاه و فرح در کاخ سعد آباد عکس رضا شاه در کاخ سعد آباد عکس رضا شاه در کاخ سعد آباد عکس رضا شاه و فرح در سعد آباد عکس رضا شاه و فرح در سعد آباد عکس خانوادگی رضا شاه و فرح در کاخ سعد آباد عکس خانوادگی رضا شاه و فرح در کاخ سعد آباد

عکس های فرح در کاخ سعد آباد

عکس فرح در کاخ سعد آباد عکس فرح در کاخ سعد آباد عکس فرح در کاخ سعد آباد عکس فرح در کاخ سعد آباد عکس فرح در کاخ سعد آباد عکس فرح در کاخ سعد آبادجمع‌بندی

در این نوشته از بلاگ گردشگری ایران هتل آنلاین ما به معرفی کاخ سعد آباد پرداختیم و بخش‌های مختلف آن را تمام و کمال برایتان شرح دادیم. این عمارت تاریخی میراثی ارزشمند از دوران قاجار است که بعدها توسط پهلوی به کار گرفته شد.

در این کاخ تجهیزات و اشیای باارزش و نفیسی نگهداری می‌شود که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. خوشحال خواهیم شد شما نیز نظراتتان را درباره این مجموعه تاریخی تهران با ما در میان بگذارید.

4.6/5 - (9 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر