لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> غار یخی مراد گچسر چالوس
غار یخی مراد گچسر چالوس

غار یخی مراد گچسر چالوس

با بازدید از غار یخ مراد گچسر چالوس بدون شک سفری متفاوت را به جایی آغاز خواهید کرد که ریشه در دوره سوم زمین‌شناسی دارد و متعلق به تاریخ پیش از ایران باستان است. در مقاله پیش رو قصد داریم به معرفی غار یخ مراد گچسر بپردازیم؛ غاری با قندیل‌های یخی و فسیل‌های نرم‌تنان کاردیتا که دیدن آن ها آدمی را بسیار شگفت زده خواهد کرد. وجه تمایز غار یخ مراد گچسر با سایر غارهای پرآوازه، در مطبق بودن آن است. در این غار اسرار و زیبایی‌های زیادی نهفته است که هر شنونده‌ و بیننده ای را با دنیای متفاوت در این سرزمین پهناور آشنا می‌کند. برای بازدید ازغار یخ مراد گچسر کرج شما می‌توانید در استان مازندران، شهرستان چالوس و یا استان البرز، شهر کرج یکی از هتل های چالوس و یا هتل های کرج را رزرو کرده و سفری پرهیجان را آغاز کنید.

معرفی غار یخ مراد گچسر چالوس

غار یخ مراد جاده چالوس در نزدیکی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس واقع شده است. این غار از جاذبه‌های طبیعی استان البرز به حساب می آید. دریچه ورودی غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه قرار گرفته است و مسیری که به سمت آن پیموده می‌شود عموماً شیب دار و رو به پایین می باشد. در نهایت با رسیدن به اعماق کوه، با چشمه‌های یخ‌زده در کف زمین و استالاکتیت‌های اسفنجی بسیار چشم نواز غار مواجه می‌شوید که زیبایی فریبنده ای در آن ها نهفته است.
غار یخ مراد گچسر

آنچه در غار یخ مراد گچسر کرج قابل‌ توجه بازدیدکنندگان است، مطبق بودن آن می باشد که در میان غارهای ایران کمتر دیده می‌شود. در بخشی از غار چهار طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر دیده می‌شوند. در سفر به غار یاد شده شاید با دخیل‌هایی مواجه شوید که تعجبتان را برانگیزند؛ دلیل وجود دخیل های متعدد در این منطقه آن است که بومیان منطقه بر این باور بوده‌ اند که یخ‌های کف غار برای درمان ناباروری زنان مفید است. درباره غار یخ مراد گچسر از یکی از غارنوردان خبره کشورمان یعنی علی جوانشاد نقل شده است که: غار یخ مراد جاده چالوس در حدود 50 هزار سال پیش در زیردریا شکل‌ گرفته است که وجود یک فسیل از گونه نرم‌تنان گویای این مدعا است.
غار یخ مراد گچسر

جاذبه های غار

غار یخ مراد گچسر کرج در ارتفاع 2640 متر از سطح دریا قرار دارد و جایی است که در آن یخ شگفتی ساز می شود. این غار در مسیری با جذابیت‌های خاص در 60 کیلومتری روستای نسا قرار گرفته است. با عبور از یک پل در مسیر، جاده خاکی به طول 12 کیلومتر آغاز می شود که با پیمودن این مسیر به یک‌ دو راهی خواهید رسید. راه سمت چپ شما را به دهانه غار یخ مراد گچسر کرج هدایت می‌کند. غار یاد شده که پر است از زیبایی‌های طبیعی، در ایران همانند ندارد. از دهانه غار که عبور می‌کنید، در پیش چشمان خود یک آبشار یخ‌زده، سه تالار و یک برکه را خواهید دید و تابش نور در قندیل‌های یخ‌زده مانند الماس درخشندگی دلربایی دارند.
غار یخ مراد گچسر

تالار دوم در غار یخ مردا گچسر کرج دو برابر تالار اول است و از دو دهلیز تشکیل‌ شده است که طول یکی از آن‌ها 6 متر بوده و به یک چاه 7 متری ختم می‌شود وطول دیگری 10 متر است و به یک چاه 8 متری ختم می‌شود. تالار سوم نیز عریض‌تر از تالار دوم است و مرتفع‌ترین سقف غار در آن قرار دارد که به دلیل سنگ‌های زیبای اطراف آن همواره مورد توجه بازدیدکنندگان بوده است.

سقانفار کیجا تکیه بابل
ادامه مطلب

غار یخ مراد گچسربهترین زمان سفر

برای بازدید از غار یخ مراد جاده چالوس بهتر است با شروع فصل سرد سال که فرآیند تشکیل استالاگتیت ها و استالاگمیت ها شروع می شود به آنجا سفر کنید و در پایان زمستان که فرآیند ذوب شدن قندیل های درخشنده شروع می شود و جذابیت غار فروکش می کند از سفر به این منطقه خودداری نمایید.
غار یخ مراد گچسر

استان های شمالی کشور دارای جاذبه های دیدنی و زیبای بسیاری هستند که ازجمله آن ها می توان به غار یخی مراد گچسر اشاره کرد. در سفر به استان های شمالی کشور بازدید از این غار که یکی از مناظر طبیعی استان البرز محسوب می شود خالی از لطف نخواهد بود. فراموش نکنید که برای قرارگیری غار در کوه با مسیرهای سخت و ناهموار حتماً وسایل موردنیاز را برای غارنوردی به همراه داشته باشید.
غار یخ مراد گچسر

غار یخ مراد گچسر

نکاتی که نباید فراموش کنید

به دلیل بارش برف و باران در جاده پرپیچ‌ و خم چالوس از سلامت فنی خودروی خود و به همراه داشتن زنجیر چرخ، غافل نشوید.
لباس گرم و مناسب به همراه داشته باشید.
از سفر به غار یخ مراد گچسر کرج بدون تجهیزات کوهنوردی و غارنوردی به‌ طورجدی خودداری کنید.
در فضای غار مراقب چاله‌های با عمق زیاد باشید که در آن‌ها گرفتار نشوید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر