لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای اصفهك طبس روستایی با قدمت 400 سال در دل كویر
روستای اصفهك طبس روستایی با قدمت 400 سال در دل كویر

روستای اصفهك طبس روستایی با قدمت 400 سال در دل كویر

تمام نقاط كشور ایران پر از زیبایی ها و جذابیت هایی می باشد كه می توان پاسخگوی هر سلیقه ای باشد. اگر در سایت ها و وبلاگ های گردشگری پرسه ای بزنیم، می توان تمام جاذبه های گردشگری جهان را بشناسیم. كشور ایران از جمله كشور هایی می باشد كه می توان در آن در هر فصلی آب و هوای مختلفی را تجربه كرد. كشوری چهار فصل با دنیایی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی كه در دیگر نقاط دنیا كمتر می توان نظیر آن را پیدا كرد. در این مقاله عاشقان كویر و بناهای تاریخی را با یكی از روستاهای تاریخی و پر جاذبه در دل كویر “ایران” آشنا می كنیم. در حال حاضر می توانید با یك برنامه ریزی صحیح كاملا هوشمندانه سفر كنید. سفر كردن در سال های اخیر با امكاناتی كه در دسترس مردم و گردشگران می باشدكاری بسیار ساده و بی دغدغه می باشد. با برنامه ریزی برای سفر و انتخاب مقصد مورد نظر و رزرو هتل می توان به راحتی دل به سفر سپرد و خاطرات خوشی را برای خود ثبت كرد. روستای “اصفهك طبس” در دل كویری ترین نقطه كشور یكی از جاذبه های پر گردشگر در دل كشور می باشد. با سفر به این روستای زیبا و تاریخی و رزرو هتل در طبس از بین هتل ها و اقامتگاه های كم نظیر این منطقه از جمله اقامتگاه بافت تاریخی اصفهك طبس كه از اقامتگاه های بوم گردی و سنتی این استان می باشد، می توان روزها از زیبایی های این منطقه لذت برد.

استان “خراسان جنوبی” از جمله استان هایی می باشد كه از سمت مناطق كویری خود با استان “یزد” همسایه می باشد. استان های كویری كشور همانند: استان “یزد”، “خراسان جنوبی” و “كرمان” در دل خود دنیایی از زیبایی های “كویر” را جای داده اند. علاقمندان به كویر و كویر نوردی و دوستداران بناهای تاریخی و خانه های باستانی در این مناطق در فصل های مختلف به این استان ها سفر كرده و از این زیبایی ها نهایت استفاده را می كنند. در ادامه شما را با دیدنی های روستای “اصفهك” در “طبس” آشنا می كنیم.

روستای اصفهک طبس
پس از گذشتن از شهر “طبس” و با طی كردن مسافتی 40 كیلومتری به سمت “دیهوك” می توانید خود را به شهر تاریخی و متروكه “اصفهك” برسانید. روستایی با قدمتی 400 ساله كه در دل كویر و در میان نخلستان های این منطقه با آب و هوای خاص قرار گرفته است. روستای “اصفهك” در دل كویر و در كنار كوهستان های این منطقه بر خلاف دیگر مناطق كویری در كشور، آب و هوای خنك تری در دل تابستان را نسبت به مناطق اطراف خود تجربه می كند. این آب و هوای مناسب در كنار چاه ها و قنات های آب شیرین این روستا از 400 سال پیش یكی از دلایل بنا شدن این روستا در این منطقه كویری بوده است. به برخی از جاذبه های این روستا كه گردشگران را به سمت خود می كشد در ادامه اشاره می كنیم.
روستای اصفهک طبس
آب شیرین قنات های این منطقه و آب و هوای مناسب آن پوشش گیاهی منحصر به فردی را در دل كویر به وجود آورده است. از سال ها پیش بومیان این منطقه به كشاورزی و دامپروری می پرداخته و شغل اصلی اغلب آن ها نیز همین روی آوردن به كشت و كار در این روستا بوده است. حاصلخیزی این منطقه و سرسبزی آن در دل كویر خود از جاذبه های این منطقه می باشد. با قدم زدن در دل این روستا می توانید در كنار نخل های سربه فلك كشیده و درختان نارنج به سمت كشتزارهای زعفران كه از محصولات این منطقه می باشد، رهسپار شد.
روستای اصفهک طبس
روستای “اصفهك” در “طبس” در كنار پوشش گیاهی خاص خود، چاه ها و قنات های پر آبی همانند: قنات عباس آباد، دهنو، و “اسكندر آباد” را جای داده است. قنات هایی با آب شیرین و گوارا كه از گردشگران و بومیان در طی سال به ویژه در گرمای تابستان پذیرایی می كند. پس از زلزله ای كه در سال 1357 هجری شمسی در این منطقه اتفاق افتاد و روستا تا حد زیادی تخریب شد، روستاییان روستا را ترك كرده ودر نزدیكی آن روستایی جدید را بنا گذاشته و در آن ساكن شده اند.
روستای اصفهک طبس
از ویژگی های این روستا معماری ویژه و مناسب آن با آب و هوایی كویری می باشد. در این روستای متروكه خبری از هیچگونه سازه های آجری و مدرن نمی باشد. تمام بافت این روستا را خانه های گلی و خشتی، تشكیل داده اند كه با هنرمندی تمام در زمان خود توسط قدما و گذشتگان ساخته شده اند. دیوار های گلی و سقف ها گنبدی شكل كه گرمای طاقت فرسای كویر را از بین برده و نسیم خنك هوا را به دل خانه های ساكنان این روستا می كشاند. از زیبایی های این روستا كه می توان هر گردشگری را ساعت ها در دل خود به قدم زدن وادار كند، دیوار های كوتاه گلی پیچ در پیچ كه همانند تونلی نسیم خنك را در كل روستا به حركت در می آورد. اوج زیبایی های این بنا ها را نخل هایی كه در بین خانه ها كاشته شده است و هوای روستا و منظره آن را بسیار زیبا و چشم نواز تر كرده است. نخل هایی كه از فاصله ای دور این روستا را به همگان معرفی می كند.
روستای اصفهک طبس
در كنار تمام جاذبه های این روستا می توان به مسجد جامع و حمام قدیمی این روستا اشاره كرد. حمام خزینه ای و مسجد این روستا كه در یك طبقه و به سبك كاملا سنتی و مناسب با آب و هوایی كویر نشینان ساخته شده و هنوز نیز پا برجا می باشد. روستای “اصفهك” برای گردشگران ودوستداران به مناطق قدیمی و خالی از سكنه مكانی مناسب می باشد. قدم زدن در دل روستا به ویژه در نزدیكی غروب آفتاب منظره ای كم نظیر را برای عاشقان عكس و عكاسی به وجود می آورد. می توان از منظره های تاریخی و طبیعی این روستا برای برای ثبت و ضبط تصاویر و فیلم برداری های فیلم های تاریخی و قدیمی استفاده كرد.
روستای اصفهک طبس
شب گردی در كویر از لذت بخش ترین لحظات و دوست داشتنی ترین كارهای عاشقان كویر می باشد. تماشای آسمان پر ستاره و زیبای كویر یكی از جاذبه هایی می باشد كه در تمام دنیا مهم ترین دلیلی می باشد كه هر كویر نورد و علاقمندی به كویر به این مناطق سفر می كند. ستاره ها و كهكشان را ها فقط در مناطق كویری می توان به این زیبایی تجربه كرد. وجود رصد خانه قدیمی در این روستا نشانگر اهمیت این موضوع در این منطقه تاریخی از سال های دور می باشد.

کویر مصر
ادامه مطلب

بومیان این روستا به موسیقی و هنر علاقه بسیاری داشته اند. به همین دلیل طی سال با فرا رسیدن مناسبت های مختلف مردم این منطقه با اجرای موسیقی های محلی و آئینی گردشگران بسیاری را همه ساله برای بازدید این هنر زیبا به سمت خود می كشند. موسیقی های محلی كه توسط بومیان با لباس های سنتی و محلی خود برگذار می شود صحنه ای كم نظیر را در دل این روستای تاریخی به نمایش می گذارد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عطاگروهی
عطاگروهی
2 ماه قبل

بسیار عالی

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر