لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای دوان کازرون خوزستان
روستای دوان کازرون خوزستان

روستای دوان کازرون خوزستان

انسان هر چه قدر هم که به زندگی شهر نشینی وابسته و علاقه مند باشد گاهی اوقات دلش هوای روستا و طبیعت زیبای آن را می کند. تعداد روستاهای گردشگری در ایران بسیارند. برخی از این روستاها علاوه بر اینکه طبیعت جذابی دارند از قدمت دیرینه ای هم برخوردار هستند و آثار تاریخی فراوانی را در دل خود جای داده اند. یکی از این روستاهای گردشگری زیبا که البته بسیار هم قدیمی است دهکده توریستی دوان واقع در 10 کیلومتری شمال شرق کازرون از استان فارس است که علاوه بر طبیعی دلپذیر اثار تاریخی و قدیمی زیبایی دارد و هر ساله عده ی زیادی از گردشگران را به سمت خود جذب می کند.

چنانچه مشتاقید این دهکده توریستی را از نزدیک ببینید و با جاذبه های آن و خصوصیاتش اشنا شوید می توانید شب را در شهر کازرون بمانید. شهر کازرون واقع در استان فارس در فاصله تقریبی 140 کیلومتری از شیراز (پایتخت استان) دارای جاهای دیدنی فراوانی از جمله طبیعت زیبا، چشمه سارها و رودخانه ها، باغ ها و … است. برای اقامت در کازرون تنها کافی است به یک سامانه رزرو هتل آنلاین مراجعه کنید و هتل مورد نظر خود را برای هر چند شب که می خواهید رزرو کنید و با خیال راحت بار سفر ببندید. پیشنهاد ما برای شما سایت ایران هتل آنلاین است؛ یک سامانه ی قابل اعتماد در زمینه ی رزرو آنلاین هتل که از سابقه درخشانی در این زمینه برخوردار است. از طریق این سامانه می توانید تمام اطلاعات لازم در مورد هتل های موجود در هر یک از شهر های ایران از جمله هتل های کازرون را مطالعه و کاملا آگاهانه اقدام به رزرو کنید. از جمله این هتل ها می توان به هتل بیشاپور کازرون اشاره کرد. هتلی که تنها دو ستاره طلایی دارد اما ویژگی های کلیدی آن همگی متوسط رو به بالاست. از جمله اینکه اتاق هایی تمیز و پاکیزه دارد، از امکانات خوب و غذاهای خوشمزه و با کیفیتی برخوردار است، عملکرد کارکنانش تا حد زیادی قابل قبول است، از موقعیت دسترسی بسیار مناسبی بهره مند است و در حالت کلی می تواند آرامش و اسایش مسافران را به خوبی فراهم کند. آدرس دقیق این هتل شهر کازرون – خیابان بهجت العلما – نبش میدان ارشاد است و تلفن تماس آن 021476233 می باشد. هتل دو ستاره ی بیشاپور کازرون واقع در استان فارس با زیر بنای 7000 متر مربع در سال 1388یعنی حدود نه سال پیش به بهره برداری رسید. این هتل در سه طبقه شامل 90 باب اتاق اقامتی آماده ی پذیرایی از مهمانان کازرون است. خبر خوب در مورد اقامت در این هتل اینکه هزینه اقامت کودکان زیر 8 سال در صورت عدم استفاده از سرویس کاملا رایگان است. برای مشاهده ی سایر شرایط و امکانات این هتل به صفحه آن در سایت ایران هتل آنلاین مراجعه کنید.

معرفی کلی
دهکده ی دوان یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران است. اولین سوالی که در مورد این روستا به ذهن می رسد اینکه دهکده توریستی دوان کجاست؟ این دهکده در جنوب غرب استان فارس، در حدود 10 کیلومتری شمال شرق کازرون، پشت غار شاپور واقع شده و از آنجا که در دامنه ی کوهی از رشته کوه های زاگرس به نام «کوه دوان» قرار دارد به نام دوان خوانده می شود. این روستا جزء شهرستان های کازرون می باشد و از لحاظ تقسیمات کشوری در بخش «مرکزی» قرار گرفته و جزء دهستان «حومه» است. طبق سرشماری که در سال 1385 در این روستا انجام شده، جمعیت آن 601 نفر بوده است، مدتی مردم از روستا مهاجرت کردند و جمعیت آن را کاهش دادند اما امروز با امکاناتی مانند اب لوله کشی و برق همواره به جمعیت دوان اضافه می شود تا اینکه تعداد اهالی ان اکنون در حدود 1500 نفر برآورد شده است. روستای دوان از لحاظ فیزیکی به دو بخش جدا (محل بالا و پایین) تقسیم می شود که یک کوچه طولانی با شیب تندی از شرق به غرب مرز بین این ۲ محل را مشخص می کند با این وجود همه دارای فرهنگی یکسان اند.
دهکده دوان کازرون
.پیشینه ی این روستا به دو هزار سال قبل می ‌رسد و معماری سنتی و زیبای بناهای آن، دوان را به یک دهکده ی منحصر به فرد تبدیل کرده است. حد شمالی منطقه ی دوان از غرب به شرق، روستاهای نودان، تره دان و تنگ چوگان وسطی است. حد غربی این منطقه از شمال به جنوب، روستاهای تنگ چوگان سفلی، حاجی آباد، سلطان آباد، امیر آباد، دریس، جامه بزرگی و شهر کازرون است. حد جنوبی آن از شرق به غرب از کازرون تا روستای دیکانک است و حد شرقی آن از شمال به جنوب روستاهای پاپون، گرگدان، موردک و دیکانک است.
دهکده دوان کازرون
امروزه این روستا یکی از قطب های گردشگری مهم در ایران است. روستای دوان به عنوان ماسوله ی فارس نیز شناخته می شود چون در منطقه ای کوهستانی و در دامنه‌ ی کوهی با شیبی تند به صورت پلکانی بنا شده است. پلکانی به این معنا که حیاط یک خانه معمولا هم طراز با پشت بام خانه ی پایینی است. یکی از ویژگی های جالب و البته عجیب این روستا وجود چندین گورستان در آن است. در واقع 12 گورستان در این روستا وجود دارد که هر یک متعلق به طایفه ‌ای از طوایف 12 گانه بوده و با کتیبه‌ ها و خطوط کوفی حجاری شده است. این ویژگی از این جهت عجیب است که معمولاهر یک از روستاهای ایران تنها یک گورستان در ورودی و گاهی اوقات در خروجی خود دارند اما دوان دارای گورستان های متعددی است.
دهکده دوان کازرون
روستای دوان با داشتن آثار تاریخی فراوانی از جمله بقعه ی علامه دوانی (شیخ عالی)، بقعه ی شاه سلیمان (از فرزندان امام موسی کاظم) و قلعه ی دختر (که وجود سفال ‌های پراکنده، معماری و طراحی و پلانش احتمالاً مربوط به دوره ‌ی ساسانی است)، حمام تاریخی دوان (موزه ی مردم ‌شناسی و صنایع ‌دستی)، آب و هواي معتدل، وجود تاكستان‌ هاي پلکانی و گويش كهن فارسي از جمله روستاهای گردشگری فارس به شمار می ‌رود. شهرت دوان علاوه بر وجود دانشمندان بزرگ گذشته و متخصصان امروز به تاکستان وسیع آن که سالانه مقادیر زیادی انگور و کشمش از آن برداشت می شود بر می گردد. دیواره های سنگ چینی شده این تاکستان که در مجموع حدود صدها کیلومتر طول دارد انسان را به یاد دیوار بزرگ چین می اندازد.
دهکده دوان کازرون
اهالی دوان مردمی هنرمندند و صنایع دستی بسیاری از جنس های مختلف دارند. از جمله ی این صنایع می توان به سبد، زنبیل، خمره، تنور گلی، گیوه، هاون های سنگی، آسیاب دستی، مشک آب و مشک دوغ، تیشه، داس، اره، گهواره ی چوبی، تیر نان پزی و … اشاره کرد.
دهکده دوان کازرون
تاریخچه
دوان یا به گویش محلی دوون، از زمان اردوان شاه وجود داشته است. اهالی آن تا زمان جمشید جم متفرق بوده اند و پس از آن، به درخواست جمشید دور هم جمع می شوند و با هم زندگی می کنند تا اگر دچار مشکلی شدند، با هم همکاری کنند. این اهالی ابتدا در منطقه ای به نام دشتک دوان زندگی می کردند و کم کم به محل دیگری منتقل شدند که امروزه با نام روستای دوان شناخته می شود. کتابی در مورد روستای دوان به نام «تاریخ و فرهنگ مردم دوان» توسط دکتر عبدالعلی لهستانی زاده و عبدالنبی سلامی به چاپ رسیده که روستای دوان را به عنوان آخرین آثار باقی مانده از سلسله ی ساسانیان معرفی می کند. از طرفی اثر دیگری به نام «روستای دوان و بیست قرن تاریخ» نوشته ی مرحوم «یداله سعادت» اطلاعات جامعی در مورد تاریخ این روستا در اختیار خوانندگان قرار می دهد. وجود گورستان‌ های متعدد، ته ستون‌ ها، یک بنای احتمالا ساسانی در داخل روستا، کتیبه ‌هایی به خط کوفی و قلعه ی دختر این روستا جزء اسناد تاریخی آن محسوب می ‌شوند. نام این روستا تقریبا در اکثر کتاب‌ هایی که راجع به تاریخ و جغرافیای شهرستان کازرون منتشر شده آمده ‌است. کشفیات اخیر باستانشنان و کارکنان سازمان میراث فرهنگی نشان می دهد که این روستا محلی بوده که شاهزادگان در قلعه ی آن زندانی و خانواده های ساسانی به آن تبعید می شدند. مردم این روستا به زبان دوانی صحبت می کنند. این زبان بسیار شبیه آخرین گویش زرتشتیان و زبان رسمی سلسله ی ساسانیان است. مردم این روستا از فرهنگی غنی برخوردارند به طوری که از همان صد سال پیش به مدرسه دسترسی داشته و نقش زنان در مناسبت های اجتماعی بسیار بیش از نقش آنها در سایر شهرهای ایران بوده است. مذهب بیشتر اهالی دوان شیخیه است. این مذهب ریشه در انقلاب مشروطیت دارد و باعث نوعی آزاد اندیشی خاص در تفکر و عمل دوانیان شده است. این روستا جایگاه بزرگانی چون مولانا جلال الدین دوانی فیلسوف و حکیم قرن نهم هجری می باشد.
دهکده دوان کازرون
دخل و تصرف در بناهای تاریخی روستا
دهکده ی دوان یک روستای گردشگری در ایران است که ساختمان ها، معماری بناها و دیوار چینی باغ های این روستا قدمتی در حدود دو هزار سال دارد در نتیجه طبیعی است که جزء میراث طبیعی و فرهنگی ایران بوده و هر گونه ساخت و ساز در حوزه ی آن غیرقانونی باشد. دخل و تصرف و ایجاد تغییر در هر یک از بناهای تاریخی این روستا با پیگرد قانونی و برخورد جدی نیروی انتظامی و میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کازرون و میراث فرهنگی استان فارس مواجه شده و هر گونه بنای ساخته شده در اطراف آن تخریب خواهد شد. این در حالی است که مجوز انجام فعالیت های کشاورزی به مالکان داده می شود اما آنها حق تغییر کاربری مکان را ندارند. حتی هر نوع دیوارچینی غیرقانونی که برای ساخت و ساز ساختمان باشد تخریب می شود.

دهکده دوان کازرون
دهکده دوان کازرون

جاده دوان تصویری رویایی از یک روز بهاری
اگر در بهار به روستای دوان سفر کنید و شانس با شما یار باشد و ابرها در اسمان جولان دهند می توانید با صحنه ای رویایی از یک جاده ی روستایی مواجه شوید. این صحنه بیش از اینکه واقعی به نظر برسد به یک نقاشی خیالی شبیه است و شامل عناصر مختلف طبیعت از جمله ابر و آسمان و درخت و زمین و کوه و علفزار و جاده و … خواهد بود که همگی در کنار هم و دست به دست هم چنین تصویر زیبایی را پدید آورده اند. در اینجاست که می توانید از خودروی خود خارج شوید و در هوای دلنشین بهاری جاده ی دوان اکسیژن ناب تنفس کنید .

دهکده دوان کازرون
دهکده دوان کازرون

آب و هوای روستای دوان
دوان یکی از روستاهای خوش آب و هوای ایران است و آب و هوای خنکی دارد. این آب و هوا مخصوصا در فصل بهار از سال به قدری مطبوع و دلپسند است که یکی از دلایل جذب گردشگران به سمت این خطه از ایران می باشد. به دلیل بارش کم و زمین های نامرغوب، کشاورزی در دوان به صورت دیمی انجام می شود و گندم، جو، نخود و عدس از محصولات این روستا می باشند. در این روستا باغ های انگور، گلابی ، انار و انجیر به وفور دیده می شود و زیتون سیاه نیز وجود دارد.
دهکده دوان کازرون
قلعه دختر دوان و راه دسترسی به آن
قلعه دختر یکی از دیدنی ترین جاذبه های دوان است که در ارتفاعات بالای کوه های دوان واقع شده است. راه های زیادی برای دسترسی به این قلعه وجود دارد. یکی از این راه ها مسیر مال رو است که در قسمت شرقی کوه ها واقع شده است. برای رفتن به قلعه از طریق این راه بایستی از میان تاکستان های معروف روستا عبور کرد و بعد از طی یک مسیر حدودا سه ساعته به قلعه ی دختر در روستای دوان رسید. راه آسان تر که ماشین رو است از سمت جنوب روستاست که از طرف راه اصلی به طرف روستای خیرات آباد (خیراتلی (امیرلو)) و از آنجا مستقیم به روستای دوان وارد می‌ شود و تا نزدیکی قلعه ی دختر دوان می رود.
دهکده دوان کازرون
بهترین فصل سفر به دوان

یکی از بهترین فصل ‌های سفر به روستای دوان فصل بهار است. آب و هوای دوان در این فصل بسیار خنک و دلپذیر است. دوان در تابستان گرم و در پاییز و زمستان نیز خنک و البته تا حدی سرد است. به طور کلی دوان از نظر آب و هوایی چهار فصل است لذا هر آب و هوایی را که بیشتر می پسندید می توانید آن را برای سفر به دوان انتخاب کنید.
1683367810 402 روستای دوان کازرون خوزستان

5/5 - (1 امتیاز)
پیشواز نوروز 98، روستای اسفیدان و سنت خانه تکانی
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابوالفضل
ابوالفضل
8 ماه قبل

خیلی خوب است سفر کردم ولی مردم روستا مهربان نیستند، همه چیز همراه خود ببرید محمد علی

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر