لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> کاخ 935 پنجره ای هوا محل در هندوستان
کاخ 935 پنجره ای هوا محل در هندوستان

کاخ 935 پنجره ای هوا محل در هندوستان

بعضی از تصاویر به طور مداوم در خیالبافی ها و برنامه ریزی های فکری ما حضور دارند و ما را وادار میکنند تا از داستان این عکسها سردربیاوریم؛ درست مثل این کاخ صورتی حیرت انگیز در جیپور.
قاعده کلی این است که دیدن کاخ پادشاهان در هر جای دنیا برای بازدید کنندگان جذابیت های ویژه ای دارد. در کشور ما نیز همچنان کاخ سعد آباد و کاخ گلستان یکی از پر بازدیدترین جاذبه های توریستی برای گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود.
اما داستان این عکس از زبان عکاس آن :

“وقتی به طور اتفاقی این عکس را دیدم، بی اختیار گفتم: وای عالیه. پیش خودم فکر کردم: این ساختمان شگفت انگیز، فتوشاپ شده؟ اگر واقعی است، چه کسی این عکس را گرفته است؟ چطور میتوانم به آنجا بروم؟”
اسم این ساختمان هوا محل است و نه تنها واقعی است بلکه دسترسی بسیار آسانی از طریق جیپور در ایالت راجستان دارد. این ساختمان بخاطر وجود 935 پنجره مشبک کاری شده و اندرونی با تهویه سراسری به “کاخ باد” معروف شده است. کاخ هوا محل در سال 1799 و برای توسعه قصر شهر سلطنتی آن دوران، ساخته شده است. این کاخ، پنج طبقه دارد و به سفارش حاکم راجپوت به شکل تاج کریشنا، خدای هندوها و خدایی که این حاکم میپرستید،ساخته شده است. این ساختمان بعنوان محل زندگی استفاده نمیشده و بیشتر برای اطمینان از پنهان بودن بانوان سلطنتی راجپوت ساخته شده است. (از پرده یا حجاب در آن زمان به این منظور استفاده میشده تا زنان سلطنتی از دید عموم مردم پنهان بمانند.) آنها از طریق این پنجره های بیشمار و در عین حال کوچک میتوانستند بدون اینکه دیده شوند از زندگی و خرید و فروشهای بیرون از قصر و همچنین کارهای سلطنتی آگاه شوند و لذت ببرند.
عکاس این عکس کاملا متقارن که بنظر غیرواقعی می رسد ، ویکتور شنگ مدیر هنری در شهر هنگ کنگ است. شنگ جهانگردی است که از ثبت این منظره های الهام بخش از شهرها و فرهنگهای مختلف، واقعا لذت میبرد. تلاش او برای ثبت منظره های بینظیر، در این عکس بی عیب و نقص کاملا مشهود است. اگرچه هدف اصلی کاخ هوا محل دیگر منسوخ شده است ولی نمای بیرونی این کاخ، مکانی بینظیر و خیره کننده باقی مانده است که بُعد مسافت و سختی سفر را ارزشمند میسازد.

سفر نوروزی به بمبئی در نوروز 98
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر