لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> حال و هوای ولادت امام رضا در مشهد
حال و هوای ولادت امام رضا در مشهد

حال و هوای ولادت امام رضا در مشهد

هزار و اندی سال است که ما ایرانی ها عاشقانه پای ضریحتان نشسته ایم. هزار و اندی سال است که ما ایرانی ها دردها، غصه ها و شادی هایمان را برای شما گفته ایم. هزار و اندی سال است که شما گره هایمان را گشوده اید و ما هربار محکم تر به پنجره فولادتان دخیل بسته ایم. نه تنها ما ایرانی ها که خیلی ها پای قرار عاشقانه شما نشسته اند. اینجا برای ما ایرانی ها آغوش امنی است که به بهشت هشتم شهره است و عرش را به زمین متصل کرده است. همین که به حرم می رسیم می ایستیم دست به سینه می بریم و بعد به طرز معجزه آسایی تمام غصه هایمان را به دست فراموشی می سپاریم. مشهد این روزها میزبان جشنی باشکوه است که میلاد با سعادتتان را همراه با عرشیان جشن گرفته و ما بی صبرانه خودمان را به این قرار روحانی می رسانیم. جاهای دیدنی مشهد این روزها حسابی شلوغ است و جا برای سوزن انداختن هم نیست. قصد سفر به مشهد مقدس و رزرو هتل های مشهد را اگر داشتید پیشنهاد این باره ما هتل الماس 2 مشهد است.

جشن میلاد امام رضا(ع)
همه خیابان های منتهی به حرم امام رضا (ع) را از همان دوردست ها چراغانی کرده اند. چراغانی کردن ها در مشهد در روزهایی که منتسب به دهه کرامت است شدت بیشتری دارد. دهه کرامتی که آغازش میلاد مسعود کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) است و انتهایش میلاد پرسرور سلطان علی ابن موسی الرضا(ع). همین که دهه کرامت آغاز می شود به وضوح بر خیل زائرین حرم هم افزوده می شود و غوغایی در اطراف این بهشت زمینی برپا می شود. خیلی ها از گوشه و کنار ایران از دوردست ترین روستاها و شهرها گرفته تا مجاورین امام رضا خود را به آغوش امام رئوف می رسانند تا در این بزم آسمانی شریک باشند. خیابان های منتهی به حرم فصل اول این دلدادگی است که با همان چراغانی ها حال و هوایتان را عوض می کند و شوروغوغایی به جانتان می اندازد.
ولادت امام رضا در مشهد
خیابان ها را به سمت ورودی حرم طی می کنیم و خودمان را با اشتیاقی وصف ناشدنی به ورودی بهشت هشتم می رسانیم. نگاهی به اطرافتان که بیاندازید می بینید در خیل مشتاقان امام رضا(ع) تنها هم وطنانمان نیستند که خود را به حرم رسانده اند. لباس ها و سروشکل شان نشان می دهد که عشق امام رضا حد ومرزی ندارد و پای خیلی ها را به این سرزمین آسمانی می کشاند. مشهد این روزها حسابی شلوغ است و حتی در همان ورودی های حرم خانواده هایی بساط کرده اند و در گوشه ای از حرم مطهر آرام گرفته اند. برخی هم که دلداده ضامن آهویند پای پیاده خودشان را با عشقی که حد و اندازه اش در فهم زمینی آدم ها نمی گنجد در قالب کاروان های پیاده روی به حرم رسانده اند و با صدای هلهله و شادی و گاهی با شاخه گل هایی که دردست دارند شوروشوق شان را از این میلاد پرسرور با تصاویری بی بدیل به تصویر می کشند. پایتان را که از ورودی های مختلف حرم به صحن های وسیع و دلباز آقا که می رسانید چشمتان با انبوه چراغانی های حرم مزین می شود.
ولادت امام رضا در مشهد
چراغانی ها حرم را آنقدر دلرباتر کرده اند که دلتان نمی خواهد حالاحالاها این بهشت مبارک را ترک کنید. در میان صحن هم شور وغوغایی برپاست. همین که به روزهای پایانی دهه کرامت و میلاد ضامن آهو نزدیک می شویم شوروشوق اهالی حرم نیز بیشترمی شود. چند روز مانده به میلاد آقا همین صحن ها، رواق ها و بست ها یکسره به گلستانی زیبا مبدل می شوند که عطر خوشایندشان این بزم آسمانی را تکمیل می کند. بوی خوش گل ها تمام فضای حرم را عطرآگین می کنند. گل ها همه جا به چشم می خورند. از ورودی گرفته تا صحن اصلی، طاق ها و رواق ها حتی در میان حوض ها نیز انبوه گل ها چشم نوازی می کنند. گنبد را هم ظرف همین چند روز شسته و حسابی گل آرایی می کنند تا این میلاد پرسرور به باشکوه ترین شکل ممکن برگزارشود. پرچم بالای گنبد را هم تعویض می کنند تا همه چیز مهیای روز میلاد باشد. مردم پای ثابت این میلاد باشکوه هستند. از تمامی صحن ها و بست ها و رواق ها گرفته تا خود ضریح مملو از حضور زائرانی است که عاشقانه قصد نجوا با مولایشان را دارند. خیلی ها زیارتنامه به دست گرفته و مشغول رازونیازند. خیلی ها هم سجاده نمازشان را برپاکرده و قامت بسته اند.
ولادت امام رضا در مشهد
جشن ها و مولودی خوانی ها پای ثابت جشن میلاد باشکوه امام هشتم است. نوای مولودی ها و صدای کف زدن های مرتب زوار فضای دلچسبی را در سراسر حرم به وجود می آورد. گاهی فرش های حرم در صحن های اصلی پهن شده و جشن های باشکوه تری برپامی شود. کنار این جشن ها و مولودی خوانی ها گاهی زیارتنامه نیز خوانده می شود که حسابی حال و هوایتان را روحانی می کند. هرچه که باشد اینجا مشهد است و حکومت دل ها با سلطان علی ابن موسی الرضاست و حال دل هر زائر و مجاوری تنها با قدم زدن در این فضای معنوی متحول می شود.
ولادت امام رضا در مشهد
همین که شب یازدهم ذی القعده فرا می رسد مشهد یکپارچه غرق شوروشادی می شود. این روز پربرکت مصادف با میلاد باسعادت هشتمین امام شیعیان است که قرن ها پیش بر اثر فشار حکومت وقت به خراسان آن روزها آمد و در مقامی نمایشی به سمت ولیعهدی مامون برگزیده شد. امامی که توسط کینه توزی مامون به شهادت رسید و در قریه ای کوچک که این روزها مشهدمقدس نام دارد به خاک سپرده شد حالا ایرانی ها که در سرزمین شان پذیرا و میزبان این امام غریب هستند رسم میهمان نوازی را به جا آورده و با سلام و صلوات هر ساله در روز یازدهم ذ ی القعده و در روز میلاد این امام بزرگ جشنی باشکوه ترتیب می دهند. جشنی که در آن بازهم این امام مهربان و رئوف است که آغوش مهربانی اش را به روی همگان گشوده و همه را از خوان رحمت و کرمش بهره مند می گرداند.
ولادت امام رضا در مشهد
شب و روز میلاد آقا امام رضا یکی از باشکوه ترین ایامی است که در شهر مشهد خواهیددید. شیرینی و شربت پای ثابت پذیرایی این روزهای مشهدی هاست. کنار بساط پذیرایی شاخه های گلی را خواهید دید که در دست پیر و جوان و کوچک و بزرگ به سمت حرم در حرکت اند. نوای خوش مولودی ها و سرودهای دسته جمعی نیز از گوشه و کنار شهر و حرم مطهر به گوش می رسد. خیابان های منتهی به حرم نیز شلوغ ترین روزهای خود را سپری می کنند و بساط کاسبی حجره های اطراف حرم نیز داغ داغ است. داخل محوطه حرم هم جا برای سوزن انداختن پیدانمی شود. خیلی ها با خود عهدکرده اند که تا وقتی که توان دارند در چنین روز باشکوهی خودشان را به مشهد برسانند و در این میهمانی باشکوه سهم بیشتری داشته باشند. در سال های اخیر برنامه نورافشانی شب میلاد آقا امام رضا(ع) نیز به این بزم افزوده شده که بسیار چشم نواز است.
صدای نقاره ها که در حرم بپیچد کبوتر دل همه زائران به پرواز درمی آید و این بزم به نهایت شکوه خود می رسد.

معرفی هتل ارغوان مشهد – هتلی 5 ستاره مشرف به حرم
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر