لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دریاچه ی مارمیشو ارومیه
دریاچه ی مارمیشو ارومیه

دریاچه ی مارمیشو ارومیه

دریاچه زیبا و نیلی رنگ مارمیشو یکی از جاذبه های گردشگری استان آذربایجان غربی است که تا به امروز طبیعت زیبا و بکر خود را حفظ نموده است. این دریاچه در میانه کوهستان های همجوار ِ مرز ایران و ترکیه واقع شده و در حدود 45 کیلومتری غرب شهر ارومیه قرار دارد. مساحت دریاچه مارمیشو ارومیه را حدود 5 هکتار و عمق آن را نیز حدود 50 تا 60 متر برآورد نموده اند. قزل آلاهای بومی این دریاچه در بین مردم منطقه شهرت فراوانی دارد و ازاین‌رو بسیار مورد توجه گردشگران نیز است. گفتنی است که آب دریاچه مارمیشو با جمع شدن آب رودخانه نازلوچای، پس از آنکه از کوه های بابیون و ستاره لوند سرچشمه می گیرد تامین می گردد. در این منطقه زیستگاهی بسیار دیدنی از گیاهان و جانوران است و بازدید از آن ها بسیار جالب توجه خواهد بود. با سفر به شهر تاریخی ارومیه و رزرو هتل های ارومیه نظیر هتل آنا ارومیه و هتل ساحل ارومیه سفری خاطره انگیز را در کنار دریاچه مارمیشو و طبیعت جذابش تجربه نمایید.

معرفی دریاچه مارمیشو ارومیه

دریاچه نیلی مارمیشو که همچون نگینی در میان کوهستان های زیبا آذربایجان غربی خودنمایی می کند، در حدود 45 کیلومتری غرب شهر ارومیه و در همجواری مرز دو کشور ایران و ترکیه قرار دارد. مسیر دسترسی به دریاچه مارمیشو از حاشیه رودخانه نازلوچای در غرب ارومیه عبور می کند و در بین راه از روستاهایی چون پسان، بانی و هلانی می گذرد و سپس به روستای مارمیشو وارد می شود. این جاده در دره ای زیبا و جذاب واقع شده و از منظره کوهستانی خاصی بهره مند است. در روستای مارمیشو پس از رسیدن به زیارتگاهی تحت عنوان پیر خراسانی و نیز ادامه دادن مسیر نسبتا سنگلاخی به دریاچه زیبا مارمیشو دسترسی می یابید. گفتنی است که آب این دریاچه زیبا از رودخانه ای به اسم نازلوچای تامین می شود.
1683352093 142 دریاچه ی مارمیشو ارومیه
رودخانه نازلوچای از کوه های مرزی ایران و ترکیه سرچشمه یافته و در نهایت وارد دریاچه مارمیشو می شود. لازم به ذکر است که علت اصلی پیدایش این دریاچه زیبا ریزش کوه بوده است؛ به طوری که بر اثر زلزله، قسمتی از کوه ریزش کرده و سدی طبیعی را حاصل نموده که باعث ایجاد این دریاچه شده است. در خصوص وجه تسمیه دریاچه مارمیشو عنوان شده که ساکنان قبلی این منطقه مسیحیان بوده اند و دریاچه مذکور نام خود را از رهبر آنان یعنی بنیامین مارشیمون اقتباس نموده است و که این موضوع مربوط به سال های حدود 1200 ه.ش است. دریاچه نیلی و خاص مارمیشو زیستگاه جانوران و گیاهان بسیاری است که ازجمله آن ها می توان ماهی قزل آلا، درختان صنوبر، زالزالک، بلوط و نیز گیاهانی همچون لاله کوهی، زنبق وحشی، گون و غیره را عنوان کردن.
1683352093 973 دریاچه ی مارمیشو ارومیه
این دریاچه دارای محیطی آرام و مناسب جهت تفریح ماهیگیری است که به غیراز فصول تخم ریزی امکان آن فراهم شده است. از جاذبه های همجوار دریاچه مارمیشو می توان به آبشار مارمیشو اشاره نمود که در نزدیکی دریاچه و در مسیر رودخانه نازلوچای واقع شده است. آبشار مذکور فصلی بوده و در فصل بارندگی از میانه صخره های باشکوه کوه های اطراف، رودخانه نازلوچای به آن می ریزد. آنچه که بر زیبایی طبیعی و بکر منطقه می افزاید، برپایی چادرهای ایلات و عشایر است. آنان از این منطقه به عنوان ییلاق خود استفاده می کنند. آشنایی با سبک زندگی عشایر برای بسیاری از گردشگران جذاب بوده و در کنار بازدید از دریاچه و رویت مناظر منحصر به فرد اطراف آن، می تواند خاطره انگیز باشد. از آنجا که دریاچه مارمیشو در محیطی کوهستانی واقع شده است، مناسب ترین زمان سفر فصول گرم سال و خصوصا ماه های تیر و مرداد است.

کلام پایانی

یکی از نواحی بکر و زیبای کشورمان ایران استان آذربایجان غربی است که شاید در میان سایر مناطق گردشگری از محبوبیت کمتری برخوردار باشد؛ با این حال باید گفت که این استان نیز در گوشه گوشه خود جاذبه های دیدنی زیادی را جای داده است که ازجمله آن ها می توان به دریاچه مارمیشو اشاره نمود. این دریاچه چشم نواز در نزدیکی مرز میان ایران و کشور ترکیه واقع شده است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
دریاچه مهارلو شیراز، از شکوه تا نمکزار
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر