لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> سلمانشهر
سلمانشهر

سلمانشهر

كشور ایران پر از مناطق سرسبز و زیباست اما این شمال ایران است كه عروس منطقه هاست. بهترین گزینه برای رسیدن به شمال ایران مخصوصا برای اهالی تهران جاده چالوس است. اولین شهری كه در انتهای جاده چالوس قرار دارد سلمانشهر از استان مازندران است. این شهر یكی از زیباترین و پرطرفدارترین شهرهای شمال ایران است. با ما همراه باشید تا شما را با سلمانشهر آشنا كنیم.

در ادامه تمام اطلاعاتی را كه برای سفر به سلمانشهر نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهیم. از جمله اینكه به جاهای دیدنی، آثار باستانی، مراكز تفریحی، طبیعت، مراكز خرید، آداب و رسوم، غذاهای سنتی، رستوران ها، هتل ها، موزه ها و پارك های سلمانشهر اشاره می كنیم. پس ادامه این مقاله را دنبال كنید تا همه چیز را در مورد سلمانشهر بدانید.

درباره سلمانشهر

شهر سلمانشهر

شهر سلمانشهر

سلمانشهر یكی از شهرهای استان مازندران واقع در شمال ایران است كه در قدیم با نام متل قو شناخته می شد. این شهر از جنوب به رشته کوه البرز از شرق به شهر کلارآباد و از غرب به شهر عباس ‌آباد می رسد. مساحت سلمانشهر حدود ۷۵۰ هکتار و جمعیت آن طبق آخرین سرشماری كه در سال 1395 صورت گرفته 9656 نفر برآورده شده است.
نكته دیگری كه در مورد سلمانشهر باید بدانید اینكه مهمترین منطقه مسکونی آن دریاگوشه است. این شهر از یك طرف به دریا و از طرف دیگر به جنگل ختم می شود. سلمانشهر با امکانات مناسب گردشگری كه دارد خدمات خوبی را به مهمانان خود ارائه می دهد و یكی از بهترین مقاصد گردشگری شمال ایران می باشد.
سلمانشهر در فاصله حدودی ۱۹۴ کیلومتری غرب ساری مرکز استان مازندران قرار دارد. برای دسترسی به این شهر باید به طرف استان مازندران حركت كرده و تابلوهای راهنما با نام سلمانشهر را دنبال كنید. برای دسترسی به این شهر می توانید از مسیرهای زیر استفاده کنید:

  • جاده چالوس – چالوس – سلمانشهر
  • اتوبان قزوین – رشت – شهر رشت – لاهیجان – رامسر – سلمانشهر
  • جاده هراز – محمودآباد – چالوس – سلمانشهر

تاریخچه سلمانشهر

چهره قدیم سلمانشهر

چهره قدیم سلمانشهر

همان طور كه اشاره شد سلمانشهر در قدیم با نام متل قو شناخته می شد البته امروزه نیز بیشتر افراد آن را با همین نام می خوانند. این در حالی است كه نام اصلی آن ساقی كلایه بوده و به دلیل وجود متلی به نام قو در این شهر آن را متل قو نامیده اند
بعد از انقلاب اسلامی نام این شهر شمالی از متل قو به سلمانشهر تغییر یافت. تقریبا در اوایل سال ۱۳۴۰ بود كه با شهرك سازی توسط جمشید جوانشیر، سلمانشهر شكل گرفت و در سال ۱۳۴۱ دارای شهرداری شد. اولین شهردار این شهر همسر جمشید جوانشیر یعنی خانم فیروزگر بود و اولین شهرك آن دریاگوشه نام گرفت.

جاهای دیدنی سلمانشهر

غار دانیال سلمانشهر

غار دانیال سلمانشهر
سلمانشهر شهر بسیار زیبایی است كه در كنار دریای خزر واقع شده است. یكی از مهم ترین مكان های دیدنی سلمانشهر ساحل دریای خزر و پلاژهای زیبای آن است. با این حال این شهر جاذبه های دیدنی دیگری نیز دارد. جاذبه هایی كه سلمانشهر را به یكی از بهترین مقاصد گردشگری در شمال ایران تبدیل كرده است.
از جمله جاذبه های دیدنی سلمانشهر روستای اسب چین است كه طبیعت بی نظیری دارد. رودخانه ‌ای در این روستا جریان دارد که از چشمه گوشیر نشات می‌گیرد. در فصل ‌های مختلف سال عمق آب این رودخانه تغییر می‌کند و در مواقعی که عمق آن زیاد می شود امكان قایق ‌سواری را فراهم می كند.

مورد بعدی غار آبی دانیال است كه در روستای دانیال در فاصله پنج کیلومتری از سلمانشهر قرار دارد. این غار یکی از غارهای آبی شمال است که هزاران سال قدمت دارد. داخل این غار یک تالار اصلی به طول 2 کیلومتر و عرض 5/1 متر قرار دارد که دارای قندیل‌ ها و سنگ ‌های صیقلی فوق العاده زیبایی می باشد. حیواناتی مانند خفاش، خرچنگ و قورباغه در این غار دیده می شوند.

غار یخی مراد گچسر چالوس
ادامه مطلب

آثار باستانی سلمانشهر

قلعه ماركوه سلمانشهر

قلعه ماركوه سلمانشهر

از جمله آثار باستانی سلمانشهر قلعه ماركوه است كه در روستای کتالم در بالای تپه ‌ای با همین نام قرار دارد. این قلعه كه یكی از آثار قدیمی سلمانشهر است در گذشته برای محافظت از منطقه استفاده می ‌شده است. ارتفاع این تپه ۲۲۰ متر است. پس از بالا رفتن از 340 پله كوتاه می توان چشم ‌انداز بینظیری از رامسر تا سلمانشهر را یكجا در زیر پای خود نظاره گر بود. این مسیر حدودا 20 دقیقه طول می كشد.

مراکز تفریحی سلمانشهر

پلاژهای تفریحی سلمانشهر

پلاژهای تفریحی سلمانشهر

در مورد تفریح در سلمانشهر همین بس كه این شهر در كنار دریا قرار دارد و از وجود ساحل ماسه ای در تمام نواحی شمالی خود بهره می برد. از طرفی فاصله اندکی با دامنه رشته كوه های البرز دارد. بهترین ساحل سلمانشهر همان ساحلی است که در نزدیكی مرکز خرید قوی الماس واقع شده است. این ساحل با نام ساحل متل قو شناخته می شود.
از جمله تفریحاتی كه می توان در ساحل متل قو سلمانشهر انجام داد جت اسکی، قایق سواری، پاراسل و انواع دیگری از تفریحات آبی است. از طرفی می توان به پلاژ ساحلی متل قو رفت و از امکاناتی كه در این پلاژ فراهم شده است استفاده كرد. از جمله اینكه می توان به شنا، بازی های ساحلی مانند فوتبال ساحلی و والیبال ساحلی و ساختن مجسمه های شنی پرداخت.

طبیعت سلمانشهر

سلمانشهر از پوشش گیاهی و جنگلی انبوهی برخوردار است. پوششی که در قسمت جنوبی آن درست در نزدیكی رشته کوه های البرز به چشم می خورد. فضای سبز سلمانشهر به قدری سرسبز و زیباست كه می توان روزها در آن ماند و از هوای تازه لذت برد. چنین محیطی مخصوصا برای تهرانی ها بسیار دوست داشتنی و لذت بخش است و روح تازه ای به آنها ارزانی می دارد.

مراکز خرید سلمانشهر

برج دوقلوی قوی الماس سلمانشهر

برج دوقلوی قوی الماس سلمانشهر

احتمالا نام پروژه قو الماس خاورمیانه را شنیده اید. این پروژه دو برج دوقلوی 25 طبقه است كه در سلمانشهر قرار دارد. قوی الماس در واقع مجموعه ای است كه دارای بخش های مختلفی می باشد. از جمله اینها می توان به مجتمع مسکونی قو، مجتمع تجاری قوی الماس خاورمیانه، مجتمع ورزشی الماس، هتل 5 ستاره لوکس الماس و … اشاره كرد. هر یك از اینها در جایگاه خود واقعا دیدنی است.

در مجتمع تجاری قوی الماس خاورمیانه می توانید از انواع مغازه های فروش پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی و … دیدن كنید و تجربه خریدی بی نظیر و شیك را داشته باشید.
البته سلمانشهر مجتمع های تجاری فراوانی دارد كه در همه آنها تنها اجناس برند و معتبر داخلی و خارجی عرضه می شود. پس با خیال راحت از کیفیت اجناس می توانید در این شهر خرید كنید.

آداب و رسوم سلمانشهر

تصویری از آداب و رسوم سلمانشهر

تصویری از آداب و رسوم سلمانشهر

مردم سلمانشهر آداب و رسوم جالبی دارند. از جمله اینكه در زمان تولد فرزند در چهار گوشه اتاق برای محافظت از مادر و فرزند آیه الكرسی می خوانند. آنها تا 6 شب از نوزاد مراقبت می كنند تا ربوده نشود و این كار را چله پایی می گویند. زمانی كه فرزند اولین دندان خود را درمی آورد با پختن آشی از گندم و لوبیا و باقلا برای او مراسمی بنام دندان كشان می گیرند.
از دیگر مراسمات سلمانشهر می توان به موارد زیر اشاره كرد:

  • چهارشنبه سوری
  • پاكسازی و نقاشی منازل قبل از عید نوروز
  • مادرمه (دادن یك دسته گل و كتاب قران به دست یك كودك و ورود به منزل در اولین ساعات اغاز سال)
  • دید و بازدید در ایام نوروز
  • پختن آروپلو در شب خواستگاری بعد از اعلام رضایت خانواده عروس
  • مراسم شربت خوری در زمان عقد كنان
معرفی روستای چلاو آمل + عکس و آدرس
ادامه مطلب

غذاهای سنتی سلمانشهر

نمونه ای از غذاهای سنتی سلمانشهر

نمونه ای از غذاهای سنتی سلمانشهر
شمال ایران غذاهای سنتی بسیار خوشمزه ای دارد. برخی از این غذاها در استان گیلان و برخی در مازندران طبخ می شود. از آنجا كه سلمانشهر یكی از شهرهای استان مازندران است دارای غذاهایی است كه در استان مازندران طبخ می شود و طرفداران زیادی دارد. در ادامه به برخی از معروف ترین این غذاها اشاره می شود:
  • اسپناساك (گوشت، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، سیر، نعناع، پیاز و هویج)
  • مالابیج (ماهی سفید، سبزی‌ های معطر، مغز گردو و رب انار)
  • باقلا وابیج (باقلا، شوید خشک، تخم‌ مرغ، سیر و کره)
  • كئی پلا (کدوی رنده شده، گوشت چرخ کرده، پیاز، زیره، برنج، زردچوبه و کره ی محلی)
  • گیجاواش (سبزی گیجاواش و تخم مرغ)
  • كته كبابی (برنج ایرانی و كباب كوبیده)

رستوران های سلمانشهر

رستوران اركیده سلمانشهر

رستوران اركیده سلمانشهر

تعداد رستوران های سلمانشهر مخصوصا آنهایی كه در کنار ساحل قرار دارند بسیار زیاد است. در این میان رستوران ارکیده که به تازگی در این شهر شعبه جدید خود را افتتاح کرده است نمونه بسیار بارزی است. در این رستوران می توانید طعم یك غذای باكیفیت و خوشمزه در شهر سلمانشهر از استان ماندران را بچشید.
مورد بعدی رستوران ایتالیایی دانانو سلمانشهر است كه دارای محیطی بسیار زیبا و دل انگیز است. شما می توانید در دانانو خوشمزه ترین برگرها و پیتزاها را میل كنید و از بودن در محیط رستوران لذت ببرید. این در حالی است كه منوی رستوران دانانو بسیار متنوع است.
در رستوران دانانو از مواد اولیه درجه یک و مرغوب استفاده می شود و طبخ غذاها به صورت گریل و کاملا سالم و بهداشتی صورت می گیرد. آدرس دقیق این رستوران سلمانشهر، نرسیده به برج های عظیم زاده، نبش دهکده شیرین، رستوران ایتالیایی دانانو است. از دیگر رستوران های خوب سلمانشهر می توان به رستوران فرزین، رستوران ملورین و كته كبابی محمدی اشاره كرد.
هتل های سلمانشهر

جاهای دیدنی استان گلستان
ادامه مطلب

هتل های متل قو سلمانشهر

1683365552 838 سلمانشهر

با توجه به اینكه هتل های متل قو سلمانشهر شهر زیبا و پرطرفداری است هتل های فراوانی دارد. یكی از بهترین این هتل ها هتل لیلیوم متل قو سلمانشهر است كه در جنگل تیلاکنار واقع شده است. هتل لیلیوم متل قو كه فعالیت خود را در سال 1393 آغاز کرده دارای 22 باب اتاق و سوئیت اقامتی در قالب 5 طبقه است.
هتل لیلیوم با ایجاد چشم انداز زیبای رو به جنگل های تیلاکنار و نمای دریا در برخی از واحدها، اقامتی به یادماندنی را برای مهمانان به ارمغان می آورد. از طرفی فضای سبز در محوطه هتل چهار ستاره لیلیوم سلمانشهر فضایی آرام و دلنشین را برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران فراهم می كند.

موزه های سلمانشهر

موزه تاریخ طبیعی خشكه داران

موزه تاریخ طبیعی خشكه داران
در حاشیه یكی از پارك های جنگلی سلمانشهر موزه ای با نام موزه تاریخ طبیعی خشكه داران وجود دارد که تاکسیدرمی حیوانات وحشی شمال ایران را به نمایش می گذارد. این موزه در این منطقه همواره نظر محققان و دانش ‌پژوهان را به سمت خود جلب كرده است. موزه تاریخ طبیعی خشكه داران یكی از جالب ترین موزه هایی است كه در شمال ایران وجود دارد.

پارک های سلمانشهر

پارك جنگلی خشكه داران

پارك جنگلی خشكه داران
سلمانشهر منطقه ای در جوار جنگل های شمال ایران است پس طبیعی است كه پارك های آن همگی از نوع جنگلی باشد. از جمله پارك های جنگلی سلمانشهر شمشادسرا است كه دارای مساحتی در حدود 48 هكتار می باشد. این پارك در سال 1379 تاسیس شده و موقعیت دقیق آن کیلومتر 20 چالوس – سلمانشهر در نزدیكی دریاست. این پارك دارای درختان همیشه سبز شمشاد است.

مورد بعدی پارك جنگلی خشکه ‌داران است كه در کیلومتر ۳۰ محور تنکابن – چالوس قبل از سلمانشهر در فاصله ۱۲۰ متری از دریا قرار دارد. این پارك یك منطقه حفاظت شده است و به ‌عنوان تنها پارك جنگلی جلگه ‌ای و بکر شمال ایران شناخته می شود. پارك ملی خشكه داران دارای مساحتی بالغ بر ۲۵۴ هکتار است.


شمال ایران همواره تداعی گر بهترین خاطرات مخصوصا برای تهرانی هاست. در این میان سلمانشهر كه بیشتر با عنوان متل قو شناخته می شود مورد ویژه ای است. با سفر به سلمانشهر می توانیم به تمام آنچه كه از شمال ایران انتظار داریم دست یابیم. آیا سفر به سلمانشهر با وجود جنگل و دریا و پلاژهای زیبا لذت بخش نیست؟

 

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر