لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شیرگاه سوادکوه، طبیعتی وصف ناپذیر در استان مازندران
شیرگاه سوادکوه مازندران

شیرگاه سوادکوه، طبیعتی وصف ناپذیر در استان مازندران

زمانی که از آلودگی و شلوغی و روزمرگی خسته می‌شوید فقط سفری جذاب می‌تواند فکر و قلبتان را آرام کند. اگر سخت‌گیر نباشید و تصورتان از پر هزینه بودن سفر را کنار بگذارید، ایران بهشت شما خواهد بود. در شمال ایران و جایی مثل استان مازندران و شهر شیرگاه به هر گوشه‌ای که سر برگردانید جانی تازه می‌گیرید. شیرگاه  از آن شهرهایی است که با شنیدن اسم و لوکیشن آن تا انتهای ماجرا برایتان روشن است.

تصاویر شهر شیرگاه با پل‌ های تاریخی استوار، دره‌ها و آبشار‌ها و طبیعت بکر و تماشایی همراه است. هر چه می‌بینید به تابلویی پر بازدید و گران قیمت  می‌ماند که هنرمندی فاخر به تصویر کشیده است. در شیرگاه سوادکوه خداوند، هنری بی‌مثال به طبیعت ارزانی داشته تا حس زندگی در گوشه گوشه آن لمس شود. در این مقاله همراه ما باشید تا با هم سری به گوشه‌ای از بهشت مازندران در شیرگاه بزنیم و لذت ببریم.

شیرگاه کجاست؟

شیرگاه کجاست؟

شیرگاه مرکز شهرستان سوادکوه شمالی در استان سرسبز مازندران در شمال ایران است. شیرگاه سوادکوه از شمت شمال به شهرستان قائم شهر، از سمت جنوب به شهرستان سواد کوه، از سمت شرق به شهرستان ساری و از سمت غرب به شهرستان بابل می‌رسد.

فاصله شیرگاه تا تهران

فاصله شیرگاه تا تهران

اگر از تهران عازم این شهر هستنید بهتر است بدانید که از شیرگاه سوادکوه که در دامنه رشته کوه البرز قرار گرفته تا پایتخت ایران، فاصله‌ای در حدود ۲۰۰ کیلومتر وجود دارد. با طی زمانی در حدود ۲ ساعت و نیم از طریق مسیر جاده‌ای به اینجا می‌رسید.

مسیر دسترسی به سوادکوه

طبیعت بکر شیرگاه سوادکوه

از شیرگاه سوادکوه تا شهر ساری مرکز مازندران در حدود ۴۷ کیلومتر فاصله دارد. همچنین از شیرگاه سوادکوه تا قائم‌شهر ۲۰ کیلومتر، تا سوادکوه ۱۸ کیلومتر، تا بابل ۴۰ کیلومتر و تا فیروزکوه ۷۵ کیلومتر فاصله وجود دارد.

برای حضور در شیرگاه سوادکوه، بهتر است اول با کمک جاده فیروزکوه خودتان را به مازندران برسانید و سپس با گذر از پل سفید و زیر آب به شیرگاه برسید. اگر می‌خواهید با هواپیما به اینجا بیایید، باید بدانید شیرگاه سوادکوه فرودگاه ندارد و باید برای شهر ساری بلیت تهیه کنید و سپس با کمک اتوبوس یا تاکسی به شیرگاه بیایید.

طبیعت زیبای شیرگاه سواد کوه

تجربه سفر ریلی در شیرگاه بسیار متفاوت خواهد و مسیری رؤیایی پیش رویتان است. در هر فصلی از سال که بخواهید با قطار به اینجا بیایید جز زیبایی چیزی نمی‌بینید؛ چون قرار است از دل جنگل و کوه عبور کنید. یکی از راحت‌ترین مسیرهای دسترسی به شیرگاه سوادکوه استفاده از خط ریلی تهران – شمال است. با پیاده شدن در ایستگاه راه‌آهن شیرگاه سوادکوه به‌راحتی به این شهر می‌رسید.

معرفی شیرگاه سوادکوه

مزارع شیرگاه

روایات مختلفی برای نام این شهر وجود دارد که هر کدامشان تفسیری جالب از شیرگاه را بیان می‌کند. برخی علت نام‌گذاری شیرگاه را فراوانی درختان موسوم به شیردار در اینجا می‌دانند، برخی می‌گویند رطوبت و شرجی بودن شیرگاه سبب نام‌گذاری آن است؛ چون در زبان طبری معنای خیس و مرطوب را می‌دهد. در روایتی نیز به مبارزه شیر و گاو اشاره شد که بین مردم چندان مشهور و معتبر نیست.

طبیعت سرسبز شیرگاه

مشهور است که نام قدیمی شیرگاه، خارخون بوده است که البته بیشتر آن را نام قدیمی روستای زیولا می‌دانند. شیرگاه سوادکوه سهم بزرگی در تاریخ مازندران به ارث برده است که جاده شوسه و پل‌های ساخته شده در دوران صفویه گواه این موضوع است. بخش‌هایی روستایی شیرگاه بیشتر از بافت شهری آن قدمت دارد.

در جریان جنگ جهانی دوم و حمل روس‌ها به ایران تعداد زیادی از سربازان روس در اینجا ساکن بودند که منطقه سکونت خود را روس آباد می‌گفتند و از سال ۱۳۴۱ نام شیرگاه را به خود گرفت. مردم شیرگاه سوادکوه به گویش شیرین مازندرانی صحبت می‌کنند و شغل عمده آن‌ها کشاورزی و دامداری است.

زیباترین مناطق ییلاقی گیلان
ادامه مطلب

آیا شیرگاه دریا دارد؟

آیا شیرگاه دریا دارد؟

وقتی صحبت از شمال ایران به‌ویژه استان مازندران به میان می‌آید لیستی از شهرهای ساحلی درست می‌شود که تعداد کمی هم ندارند. سؤالی که شاید برای شما هم پیش آمده باشد این است که آیا شیرگاه سوادکوه دریا هم دارد که در پاسخ باید بگوییم چنین نیست. شیرگاه، ساحلی برای رسیدن به دریا ندارد و ارتفاع شیرگاه از سطح دریا ۲۳۸ متر است. از شیرگاه سوادکوه تا ساحل زیبای دریای خزر حدود ۶۷ کیلومتر راه است که با طی کمتر از یک ساعت به آنجا می‌رسید.

اقامت در شیرگاه

کلبه های چوبی برای اقامت در شیرگاه

جاهای دیدنی سوادکوه و طبیعت و آب و هوای مطبوع، آن‌قدر جذاب است که بخواهید اقامتی یک یا چند روزه در شیرگاه سوادکوه داشته باشید. برای اقامت در شیرگاه گزینه‌های مختلفی دارید که باتوجه‌به نیاز و هزینه‌ای که می‌توانید انجام دهید انتخاب‌ها متفاوت است. هتل های شیرگاه، اقامتگاه‌ها، ویلا و کمپینگ در طبیعت گزینه‌های پیش رویتان برای اقامت در شیرگاه سوادکوه است.

بهترین زمان سفر به شیرگاه سوادکوه

بهترین زمان سفر به شیرگاه سوادکوه چه زمانی است؟

اقلیم‌های متنوع طبیعت اینجا که شامل کوهستان، جلگه، دره، جنگل و دشت می‌شود سبب پدید آمدن تابلویی زیبا از طبیعت شیرگاه شده است. جنگل  و دره‌های شیرگاه چیزی نیست که بخواهید روز یا ماه خاصی را برای بازدید از آن‌ انتخاب کنید. زرد و نارنجی‌های پاییز شیرگاه دل هر کسی را می‌برد. اگر اهل عکاسی و طبیعت باشید محال است از خیر پاییز‌های شیرگاه سوادکوه بگذرید. تابستان‌های اینجا آن‌قدر گرم و غیرقابل تحمل نیست و نسبت به دیگر شهرهای ساحلی مازندران خبری از شرجی‌های نفس‌گیر هم نیست. شیرگاه سوادکوه با هوای کوهستانی  مطبوع، پناه نسبتاً خوبی برای فرار از گرمای تابستان است و البته از میوه‌های لذیذ تابستانی آن نیز می‌شود گذشت.

رد شدن قطار در طبیعت زیبای شیرگاه
زمستان‌های اینجا سرد و برفی است و گردشگران خاصی آن را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند. اگر به دنبال هوای دلچسب و مطبوع و طبیعتی بهشتی می‌گردید باید بهار شیرگاه را ببینید که هوش از سرتان می‌برد و شما را شیفته خود می‌سازد. با این تفاسیر اگر به همراه خانواده و بچه‌ها قصد سفر به شیرگاه سوادکوه را دارید فصل بهار تا مهرماه بهترین انتخاب برایتان خواهد بود.

روستاهای شیرگاه

معرفی روستاهای شیرگاه

یکی از جذابیت‌های سفر به شمال ایران، گردش در روستاهای بکر و خواستنی آن است. انگار با هر نفسی که می‌کشید جانی دیگر می‌گیرید. بسیاری از تصاویر شهر شیرگاه که تا کنون از طریق فضای مجازی دیده‌اید و تصور بهشتی بودن این خاک را به ذهنتان آورده، مربوط به بافت روستایی شیرگاه است. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید عیشتان در سفر به شیرگاه کامل شود، شبی را در کلبه‌های جنگلی یا خانه‌های روستایی اینجا سر کنید و صبح را با صدای دلنشین زندگی روستایی آغاز کنید.

روستاهایی مثل علی آباد شیرگاه، روستای زیولا شیرگاه، روستای لفور، روستای اندارگلی و… که در این بخش به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم تا با بازدید از آن‌ها حض بیشتری از سفرتان به شیرگاه سوادکوه ببرید.

روستای کلیج خیل شیرگاه

روستای کلیج خیل شیرگاه

یکی از روستاهای دیدنی شیرگاه سوادکوه روستای کلیج خال است که در فاصله 4 کیلومتری شیرگاه و 35 کیلومتری سوادکوه قرار دارد. رودخانه پرآب گلاب دره در میان روستا و در جنوب آن رودخانه تلار قرار دارد. روستاهای بورخانی و دهکلان در همسایگی کلیج خیل قرار گرفته‌اند. زمین‌های کشاورزی مرغوب و طبیعت سرسبز، معرف شغل مردم روستا به دامداری و کشاورزی است.

طبیعت روستای کلیج خیل شیرگاه در تمام ماه‌های سال زیباست و آب و هوای معتدل و مطبوع آن در هر فصلی گردشگران بسیاری را به اینجا می‌کشاند.یکی از بهترین مکان هایی که می‌توانید در آن به تماشای اقیانوس ابر بنشینید و رؤیاها را در پیش چشمتان ببینید همین روستای کلیج خیل است.

روستای بورخانی شیرگاه

روستای بورخانی شیرگاه

بورخانی نام روستای سرسبز و زیبای دیگر از شیرگاه است که بازدید از آن خالی‌ از لطف نخواهد بود. این روستا از شمال به جنگل‌های هیرکانی و از جنوب به روستای نفت چال قاضی کلا محدود می‌شود. به هر طرفی که قدم بگذارید مناظر طبیعی بی‌نظیر اینجا نفس را در سینه حبس می‌کند. روستای بورخانی در 35 کیلومتری شیرگاه قرار دارد.

معرفی مجتمع اقامتی ساحل قناری جویبار به همراه عکس و آدرس
ادامه مطلب

روستای دهکلان شیرگاه

طبیعت سرسبز روستای دهکلان شیرگاه

اگر به دنبال مجموعه‌ای بکر و خواستنی از مناظر طبیعی می‌گردید بهتر است سری به روستای دهکلان شیرگاه بزنید و به آن چه می‌خواهید برسید. دهکلان روستای از دهستان لفور است که به طبیعت زیبا و میوه‌های خوش طعمی چون ازگیل و آلوچه‌اش شهرت دارد. برای رفتن به این روستا نیاز نیست زحمت زیادی به خودتان بدهید، چون در همسایگی شیرگاه سوادکوه واقع شده است.

روستای نفت چال شیرگاه

روستای نفت چال شیرگاه در پاییز

به وسیع‌ترین روستای دهستان لفور، یعنی روستای نفت چال می‌رسیم که با شیرگاه سوادکوه فاصله چندانی ندارد. کلبه‌های چوبی  و بافت زیبای روستا با پس‌زمینه‌ای زیبا، از طبیعت تابلویی شاهکار ساخته است. بازدید از این روستا و گذراندن یک نیم‌ روز یا کمپینگ در طبیعت آن ، از آن لذت‌هایی است که نمی‌شود از آن گذشت.

روستای بهمنان شیرگاه

طبیعت پاییزی روستای بهمنان شیرگاه

روستای بهنمان از روستاهای بکر و زیبای این منطقه است که در فاصله 15 کیلومتری از شهر سوادکوه قرار گرفته است. گفته می‌شود که  نام این روستا از طایفه‌ای قدیمی در اینجا گرفته شده است. بسیاری، این روستا را به بهشت مازندران نسبت داده‌اند؛ از هر جهت که نگاه کنید جز زیبایی در اینجا  چیزی نخواهید دید.

روستای گالشکلا شیرگاه

طبیعت روستای گالشکلا شیرگاه

در 25 کیلومتری شیرگاه سوادکوه  به جاذبه ای طبیعی برمی‌خورید که با مناظر چشم‌گیرخود، شما را درگیر می‌کند. یکی از مقاصد بسیار زیبای گردشگری که تنوع طبیعت آن دل و جان شما را به خود مشغول می‌سازد همین روستای گالشکلا است که بازدید از پیشنهاد می‌شود.

جاهای دیدنی شیرگاه

پوشش جانوری و آهوان زیبا در شیرگاه

حالا که به شیرگاه آمده‌اید حیف است بخشی از جاذبه های معروف این شهر برایتان ناشناخته بماند و از آن‌ها بازدید نکنید. با حضور در هر کدام از این جاذبه ها گمان می‌برید که انتهای زیبایی طبیعت را دیده‌اید؛ اما شیرگاه سوادکوه گزینه‌های بسیاری برای غافل‌گیر کردن شما دارد. یکی از این جاذبه‌ هایی که پیشنهاد می‌کنیم حتماً از آن بازدید کنید، سد زیبای لفور است که به مثال نگینی فیروزه‌ای بر انگشتر شیرگاه سوادکوه می‌درخشد.

سد لفور

طبیعت زیبای سد لفور

در تصاویر شهر شیرگاه، دریاچه و سد لفور حتماً به چشمتان خورده است. سد لفور از آن جاهایی است که با دیدن آن از زمانی که برای بازدید اختصاص داده‌اید خرسند خواهید شد. تابلوهایی نقاشی که با دیدن آن‌ها برای لحظاتی محو می‌مانید را به یاد بیاورد، حالا در سد لفور قرار است به دل این تابلوها سفر کنید. دریاچه‌ای زیبای لفور که در پشت این سد قرار دارد با جلوه‌ای تماشایی خوراک عکاسی‌های هنری شما خواهد بود. این سد و دریاچه‌ در روستایی به همین نام واقع شده‌اند و فاصله‌ای زیادی از شیرگاه سوادکوه ندارد.

سایر دیدنی های شیرگاه

جنگل های شیرگاه

دیدنی های شیرگاه به سد زیبای لفور ختم نمی‌شود. جاذبه‌ هایی مثل جنگل‌‌های سر به فلک کشیده، رودخانه‌های پرآب و خروشان و دره‌های با شیب زیاد، جلوه‌ای دیگر از بهشت شمالی ایران را به رخ می‌کشد.

پلنگ دره شیرگاه

پلنگ دره شیرگاه

پلنگ دره یکی از جاذبه های گردشگری شیرگاه است که بازدید از آن برایتان جالب خواهد بود. آبشار پلنگ دره با ارتفاع 8 متر و جنگل پلنگ دره در شرق شیرگاه قرار دارند. طول مسیر پلنگ دره در حدود 13 کیلومتر است و مکانی رؤیایی برای اهالی کمپینگ در طبیعت است.

پل شاه عباسی شیرگاه

پل شاه عباسی شیرگاه

در بازدید از پل شاه عباسی، سازه‌ای استوار به قدمت بیش از 450 سال را می‌بینید که شکوه آن، شما را به وجد می‌آورد. این پل در دوران صفویان بر روی رودخانه کسلیان ساخته شده است. بدون احتساب جان‌پناه‌های کنار پل، عرض آن به 5 متر، طول 57 متر و بلندی آن از رودخانه به 9 متر می‌رسد. این پل  دو دهانه بزرگ در شمال و دهانه کوچک در بخش جنوبی دارد. پل شاه عباسی در سال 1391 بازسازی شده است.

پل شاهپور شیرگاه

پل شاهپور شیرگاه

شیرگاه به پل‌های زیبایش شهرت دارد که پل شاهپور یکی از آن‌هاست. قدمت این پل به عصر صفوی می‌رسد و در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. در ساخت این پل از ملات ساروج و سنگ استفاده شده است.

شهرهای دیدنی استان گلستان
ادامه مطلب

پل تاریخی سفید و پل راه‌آهن سرتپه که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده نیز از دیگر پل‌های مشهور شیرگاه هستند.

جنگل اندارگلی شیرگاه

جنگل اندارگلی شیرگاه

جنگل و روستای اندارگلی از جاهای دیدنی شیرگاه سوادکوه به شمار می‌روند که در نزدیکی این شهر است. بافت روستایی اندارگلی با تولیدات مثل عسل مرغوب و قالی خوش ‌بافت آن از جاذبه‌های مردمی و طبیعی اینجا است. از جنگل اندارگلی تا مرکز شیرگاه ۲۰ کیلومتر است. گذراندن یک روز کامل در کلبه‌های چوبی کنار جنگل، برای گردشگران آرامش و لذتی بی انتها به همراه دارد.

آبشار و رودخانه چشمه علی شیرگاه

از آن‌جایی که پل ورسک را همه می‌شناسند پیدا کردن اینجا کار سختی نیست. در کنار مسیر ریلی تهران- شمال و در کنار دره‌ای عمیق جنگلی، آبشار و رود چشمه علی با ۲۰ متر ارتفاع از دره قرار گرفته است. برای حضور در اینجا باید از طریق مسیر روستای ورسک اقدام کنید و تا رسیدن به جاذبه حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی دارید.

محله نارنج بن شیرگاه

محله نارنج بن شیرگاه

نارنج بن شیرگاه سوادکوه یکی از محله‌ های دیدنی در کنار جاده اصلی تهران – مازندران است و رودخانه کسیلیان از کنار آن عبور می‌کند. مکانی جنگلی با طبیعتی رؤیایی که مقصدی ویژه برای گردش‌های تابستانی به‌حساب می‌آید. رودخانه و تنگه‌ای که در کنار این محله قرار دارد جای خوبی برای فرار از گرما و شلوغی شهرهای بزرگ است تا آرامش بگیرید.

باغ مرکبات شیرگاه

حالا که نام نارنج به میان آمد، پیشنهاد می‌کنیم از دیدن باغ مرکبات شیرگاه و چشیدن میوه‌ای رسیده از این باغ‌ها پرهیز نکنید. عطر و طعم خاص مرکبات شیرگاه تجربه‌ای متفاوت از چشیدن مرکبات به شما می‌دهد که شما را در انتخاب‌های بعدیتان سخت‌گیر می‌کند.

آبشار شیرگاه

آبشار شیرگاه

از زیباترین و چشم‌نوازترین جاذبه های شیرگاه می‌توان به آبشار این شهر نام برد. آبشار شیرگاه به مانند عروسی خوش قامت با ۸ متر ارتفاع در فاصله ۲۲ کیلومتری شیرگاه قرار دارد.  با دیدن پوشش گیاهی و جانوری اطراف آبشار، مات روبرویتان می‌شوید و آرامشی که به دنبالش بودید را خالصانه دریافت می‌کنید. آبشار ترز شیرگاه،  آبشار گزو شیرگاه، آبشار زیولا، آبشار میان کلا، رودخانه کسیلیان، دره لاکره و سد سنبل رود از دیگر جاذبه های محبوب در اطراف شیرگاه سوادکوه هستند که بازدید از آن‌ها برایتان خالی‌ از لطف نخواهد بود.

سوغات شیرگاه

محصولات چوبی سوغات شیرگاه

هر کسی که راهی سفر می‌شود، عزیزانی چشم انتظار دارد که در سفر هم به یاد آن‌ها خواهد بود. سوغات از قسمت‌های جدایی‌ناپذیر هر سفر است که با هدیه دادن آن به عزیزانمان، نشانی از قدردانی مهر آن‌ها خواهد بود. در حاصلخیز بودن طبیعت اینجا شکی نیست، جایی که طبیعتی خوش دارد سوغات‌های خوراکی و غیر خوراکی متنوع راحت‌تر پیدا می‌شود. اگر مسیر برگشتتان زیاد دور نیست پیشنهاد می‌کنیم از محصولات لبنی تازه شیرگاه مثل پنیر و سرشیر در کنار عسل طبیعی با خودتان ببرید.

شیرینی محلی مثل کماج، نان ارسیولی، شیرینی کنجدی و پشت زیک، سبزی‌های محلی، رب انار، رب انبه، انواع مربا و ترشی دستپخت کدبانوهای شیرگاه سوادکوه است که مزه آن برای همیشه در دهان می‌ماند. غیر از خوراکی، صنایع دستی انتخاب مناسبی برای سوغاتی بردن از شیرگاه است. محصولات دست‌بافت هنر دستان اهالی، مثل: جوراب بافی، جاجیم، گلیم، قالی، پتو نخی و آثار هنری دیگر سوغاتی ارزشمند از این شهر برای عزیزانتان خواهد بود.

سخن آخر

بعد از برگشت از شیرگاه سوادکوه به خودتان برای انتخاب این شهر به‌عنوان مقصد گردشگری آفرین می‌گویید. روزهای سخت کاری دوباره شروع می‌شوند و همین تنوع‌ بخشیدن به سفرها، انرژی دوباره‌ای برای ادامه به انسان می‌دهد تا زندگی را خوشایند و لذت‌بخش سازد. در این مقاله سعی کردیم با معرفی شیرگاه و بخش‌های مختلفی‌ از آن مثل جاذبه‌ های طبیعی و تاریخی، به شما کمکی کرده باشیم تا سفر و گردشی متفاوت از هر چه تابه‌حال داشته‌اید تجربه کنید.

4.2/5 - (48 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آ.ق
آ.ق
3 ماه قبل

جااااانم سوادکوه ولی وقتی دلت خوش نباشه وجیبت خالی باشه وتنهاباشی بهشت وهم نمیبینی

اسماعیل بابایی
اسماعیل بابایی
3 ماه قبل

روستای بهمنان در شهرستان سوادکوه شهر زیرآب واقع شده و هیچ ارتباطی با شهرستان سوادکوه شمالی و شهر شیرگاه ندارد

علی
علی
2 ماه قبل

بچه کتی لته شیرگاهم

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر