لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بجنورد
بجنورد

بجنورد


قرارگرفتن بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، در مسیر حرکت زائران امام هشتم شیعیان، این شهر را به یکی از شهرهای مهم کشور برای جذب گردشگران از اقصی نقاط ایران تبدیل کرده است. شهری کوچک با جاذبه های گردشگری متعدد و مردمانی مهمان پذیر و خونگرم باعث شده که برای اهالی سفر، شهری شناخته شده و دوست داشتنی باشد.
اگر هنوز به بجنورد سفر نکرده اید، این محتوا را در ایران هتل آنلاین مطالعه نمایید تا با جاذبه های این شهر بیشتر آشنا شوید و بدانید در کدام یک از هتل های بجنورد می توانید اقامت داشته باشید و به دیدن چه چیزهایی در این شهر بپردازید.

درباره ی بجنورد

بجنورد، گنجینه فرهنگ ها

بجنورد، مرکز استان چهارفصل خراسان شمالی است. استانی با جاذبه های طبیعی غنی و چشم اندازهایی منحصر به فرد که به عنوان چهارمین استان در کشور زیبای ایران به لحاظ تنوع زیستی و پتانسیل های طبیعت گردی شناخته شده است.
بجنورد از شمال با کشور ترکمنستان مرز مشترک دارد. از شرق به شهر شیروان می رسد. مانه و سملقان در غرب آن قرار دارند و از جنوب به اسفراین راه دارد. آب و هوای بجنورد معتدل کوهستانی است. زمستان های سرد و تابستان های گرم و خشک دارد.
در بجنورد اقوام زیادی زندگی می کنند و هر یک با فرهنگ ها و آداب رسومی که دارند در کنار سایر اقوام زندگی مسالمت آمیز و زیبایی دارند از این رو به بجنورد، گنجینه فرهنگ ها نیز گفته می شود. اقوامی مانند فارس، تات، ترک، کرد و ترکمن در این شهر در کنار یکدیگر زندگی می کنند و هر یک به گویش محلی خود صحبت می کنند.

جاهای دیدنی بجنورد

منطقه نمونه گردشگری باباامان

بابا امان بجنورد

استخر زیبای باباامان

این پارک که گردشگاهی جنگلی است دارای یک پارک حیات وحش به نام پردیسان و استخرهایی بسیار تماشایی است که ساکنان بجنورد، مسافران این شهر و یا مسافران عبوری از این استان، ساعتی را برای رفع خستگی و تفریح در این گردشگاه سپری می کنند. آب استخرها از چشمه ای تامین می شود که از دل یک صخره می جوشد. این آب جاری می شود و به استخرهایی زیبا که در ارتفاع های متفاوت ساخته شده اند می ریزد و ایجاد آبشارهای مصنوعی حیرت انگیزی می کند. این آب روان به همراه انبوه درختان این گردشگاه جنگلی، آب و هوای دل انگیز را در روزها و به ویژه شب های باباامان ایجاد می کند که بسیار روح نواز است.
باباامان که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی بجنورد است، در فاصله 10 کیلومتری از بجنورد و در قسمت شمال شرقی آن در حاشیه جاده اصلی مسیر بجنورد به مشهد قرار دارد.

منطقه نمونه گردشگری بش قارداش

یکی از حوض های آب بش قارداش

عکس پاناروما از یکی از حوض های آب بش قارداش

بش قارداش تا بجنورد، 6 کیلومتر فاصله دارد. این پارک یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اصلی بجنورد است. در بش قارداش مقبره سردار مفخم، از حاکمان قدیمی بجنورد قرار دارد. چشمه های آب معدنی زیادی با خواص درمانی در بش قارداش وجود دارند. طبیعت زیبا، جایگاه های مناسب برای اقامت مسافران و کمپ زدن، وجود امکانات مناسب و امنیت بالا باعث شده است که گردشگران زیادی به بازدید از این پارک بیایند.
بش قارداش در جنوب شرقی بجنورد و در حاشیه جاده اصلی مسیر بجنورد به اسفراین قرار دارد و 6 کیلومتر از بجنورد فاصله دارد.

آبشار حمید

آبشار حمید

آبشار حمید

در نزدیکی روستای به نام حمید که یکی از روستاهای زیبای بجنورد است و در 7 کیلومتری این شهر قرار دارد، آبشاری به همین نام موجود است. البته برای دسترسی به آبشار از روستا باید تقریباً در حدود یک ساعت پیاده روی انجام داد. مسیر این پیاده روی خود جاذبه گردشگری است زیرا باید از کنار رودخانه و در قسمت هایی از دل رودخانه برای رسیدن به آبشار عبور کرد. ورزشکاران به این مسیر بسیار علاقه مند هستند. در طبیعت اطراف این آبشار مناظر شگفت انگیزی وجود دارد. بسیاری با خانواده های خود این مسیر را طی می کنند و از زیبایی های آن لذت بسیاری می برند.

قوم کرمانج و کردهای خراسان
ادامه مطلب

روستای هدف گردشگری درکش

اگر از ساکنان بجنورد نشانی چند محل زیبا برای طبیعت گردی و تفریح را بپرسید، بدون شک نام روستای زیبای درکش را در همان ابتدا از آنها خواهید شنید. این روستا که از توابع بخش سملقان است، از لحاظ اقلیمی در فصل تابستان بسیار مطلوب است. روستای درکش در دره ای قرار گرفته و کوه های متعددی اطراف آن را احاطه کرده اند و از این رو آب و هوایی بسیار معتدل و پوشش گیاهی بسیار زیبایی از جنگل های بلوط پهن برگ را داراست. علاوه بر جاذبه های طبیعی، محصولات کشاورزی و باغی این روستا نیز بسیار پرطرفدار هستند. هلو، سیب، گلابی نمونه هایی از این محصولات هستند. اگر به این روستا سفر کردید، حتما در منزلی روستایی اقامت کنید و برای یک وعده غذایی از آنها درخواست کنید که ماهی تازه درکش برای شما طبخ کنند. چشیدن طعم این ماهی و لذت یک شب اقامت در این روستا را هیچ وقت فراموش نخواهید کرد.

آثار باستانی بجنورد

آیینه خانه مفخم

آیینه خانه مفخم بجنورد

نمای بیرونی آیینه خانه مفخم بجنورد

آینه خانه مفخم یکی از آثار ثبت شده ملی است. این یادمان تاریخی و برجسته متعلق به دوران قاجار است و در حال حاضر موزه اسناد و نسخ خطی است. بنای کنونی آیینه خانه همراه با یکسری بناهای دیگر مانند کلاه فرنگی، حوضخانه، عمارت مفخم همگی در یک باغ بزرگ قرار داشتند و دارالحکومه مفخم را تشکیل می دادند. این بنا به دستور یار محمد خان شادلو که به سردار مفخم معروف بود، ساخته شد که آن را در دروان ناصرالدین شاه ساخت. علت نام این بنا، وجود تالاری در طبقه بالای آن است که تمام دیوارها و سقف آن به صورت شگفت انگیزی با طرح های زیبا و تماشایی آیینه کاری شده است.

حسینه جاجرمی ها

حسینیه جاجرمی ها

حسینیه جاجرمی ها

این حسینیه در کوچه جاجرمی حد فاصل میدان شهید و چهارراه 17 شهریور قرار دارد. کتیبه ای که در این حسینیه موجود است نشان می دهد که غلامرضا بنا یزدی آن را ساخته و قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد.در حسینیه جاجرمی ها می توانید صنایع دستی بجنورد را تهیه کنید.

چهارتاقی تیموری

از دیگر آثار باستانی بجنورد، چهارتاقی تیموری است که آن نیز در فهرست آثار ملی قرار دارد. در آنجا مقبره عید خواجه که یکی از سرداران رشید تیمور بود قرار دارد. در قسمت های مختلف این چهارتاقی می توان صحنه های از شکار و گیاهان زیبا را که نقاشی شده اند، مشاهده نمود. چهارتاقی تیموری در مجاورت روستای زیارت شهر شیروان قرار دارد.

اسپاخو

معبد سنگی اسپاخو
معبد سنگی اسپاخو

این اثر تاریخی ثبت شده، در بالای تپه ای بلند در جنوب روستای اسپاخو قرار دارد. از ویژگی های برجسته ای که این بنا دارد، معماری منحصر به فرد آن است که در آن سبک های معماری دوران ساسانی را می توان مشاهده نمود. در این مجموعه تاریخی اسپاخو چندین بخش مانند قلعه شهر سوخته، حمام، رشته قنات های قدیمی، معبد و محوطه ساسانی شناسایی شده است. این بنا را در حدود 65 کیلومتری جاده آشخانه به گلستان می توان مشاهده نمود.

آرامگاه خواجه علی بن مهزیار

یکی از آثار باستانی ارزشمند که متعلق به دوران ایلخانی است آرامگاه خواجه علی بن مهزیار می باشد. پلان آن چهارتاقی ساده است و گنبد به صورت هشت ضلعی ساخته شده است. این آرامگاه یکی از جاذبه های مذهبی بجنورد است و در شهرستان جاجرم قرار دارد. در این بنا ابوالحسن علی بن مهزیار که یکی از اصحاب ائمه اطهار است مدفون شده است. کتب متعددی از وی به یادگار باقی مانده است.

طبیعت بجنورد (جاهای دیدنی اطراف بجنورد)

مسیر بدرانلو بجنورد

مسیر بدرانلو بجنورد

طبیعت بجنورد بسیار تماشایی است. جاهای دیدنی اطراف بجنورد به وفور یافت می شوند. بعضی از این مکان ها بکر و ناشناخته هستند و گشت و گذار در آنجا بسیار لذت بخش است. در ادامه برخی از جاذبه های گردشگری اطراف بجنورد را به اختصار معرفی می کنیم.

سد شیرین دره

سد شیرین دره

نمایی از دریاچه زیبای سد شیرین دره

یکی از بزرگترین سدهایی است که در استان خراسان شمالی قرار دارد، سد شیرین دره است. این سد آب آشامیدنی شهر بجنورد را تأمین می کند. دریاچه ای بسیار تماشایی در پشت این سد ایجاد شده که برای گردشگران بسیار جالب توجه است. ماهیگیری، شنا، قایقرانی و حتی غواصی با تورهای اختصاصی طبیعت گردی از جمله فعالیت هایی است که در این سد می توان انجام داد.

جشنواره سمنو در شهر درق گرمه خراسان شمالی پیشواز نوروز 99
ادامه مطلب

بند خاکی عبدل آباد

بند عبدل آباد

نمایی از بند عبدل آباد
این بند خاکی در شهر حصار گرمخان قرار دارد. این شهر از توابع بجنورد است. آب این بند از رودخانه های فصلی اطراف تأمین می شود و در فصل تابستان برای کشاورزی مزارع اطراف استفاده می گردد. این بند مکانی دنج برای ماهیگیری، قایق سواری، عکاسی و طبیعت گردی است.

چشمه آب گرم ایوب

چشمه ایوب به لحاظ برخورداری از خاصیت درمانی و املاح معدنی یکی از جاذبه های مهم گردشگری اطراف بجنورد است. حمامی که در روستای ایوب و در مکان چشمه ایجاد شده در نیمه نخست سال بسیار پرطرفدار و شلوغ است.

رستوران های بجنورد

سفره خانه سنتی امیرخانلو و پسران

یکی از بهترین و پرطرفدارترین رستوران های بجنورد، سفره خانه سنتی امیرخانلو است. ارائه غذایی لذیذ و با کیفیت در یک فضای سنتی و آرام، باعث شده است که ساکنین بجنورد نیز برای صرف غذا زیاد به این رستوران مراجعه نمایند. قرار گرفتن آن در مسیر خروجی شهر بجنورد دسترسی آن را برای مسافران بسیار آسان نموده است.

اکبر جوجه

جوجه ای که در این رستوران سرو می شود بسیار خوش طعم و خوش عطر است و تمامی مشتریان از طعم غذا در اکبر جوجه بجنورد راضی هستند. فضای زیادی در این رستوران وجود دارد و امکان سرو غذا برای افراد زیادی وجود دارد. این رستوران در خیابان امام رضای بجنورد قرار گرفته است.

رستوران فردوسی

یکی از رستوران های قدیمی بجنورد رستوران فردوسی است. تجربه، رمز موفقیت این رستوران در بجنورد است. پیشنهاد می کنیم چلو گردن و چلوشیشلیک این رستوران را حتماً امتحان نمایید.

رستوران ایتالیایی اسپاخو

اگر هم به خوردن پیتزا و غذاهای فست فودی علاقه مند هستید، می توانید سری به رستوران ایتالیایی اسپاخو بزنید. این رستوران بین فلکه کارگر و چهارراه باسکول قرار گرفته است و طعم پیتزاها و سایر فست فودهایی که در اسپاخو ارائه می شوند، فوق العاده است.

سفره خانه سنتی فانوس

اگر هم به خوردن غذاهای سنتی در محیطی بسیار نوستالژی و دنج علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم به سفره خانه سنتی فانوس بروید. علاوه بر کیفیت خوب غذاهای ارائه شده، محیطی بسیار دلنشین نیز در انتظار شماست. این سفره خانه در خیابان نادر قرار دارد.

مراکز خرید بجنورد

پاساژ ارم

در این پاساژ می توانید انواع پوشاک مورد نیاز خود را تهیه کنید. تعدادی هم مغازه دکوری فروشی و ساعت و عینک فروشی در این پاساژ وجود دارند.

پاساژ لادن

این پاساژ نیز محل فروش انواع پوشاک مردانه و زنانه و بچه گانه است.

پاساژ خاتم الانبیا

محل مناسب برای خرید لباس های بارداری، پیراهن های زنانه و مردانه با قیمت مناسب و تنوع بالاست.

بازار موبایل

بهترین مکان برای خرید انواع گوشی موبایل و لوازم جانبی آن است.

فروشگاه ملورین

مرکز خرید، تفریحات و سرگرمی بزرگی است که در خیابان ناوک بجنورد قرار دارد. در طبقات مختلف آن انواع مواد غذایی، مواد شوینده، لوازم خانگی و پوشاک ارائه می شوند. در طبقه انتهایی این فروشگاه چندین وسیله بازی و سرگرمی نیز وجود دارند که در هنگام خرید کودکان می توانند در آنجا سرگرم شوند. این فروشگاه بزرگ رستوران نیز دارد.

غذاهای سنتی بجنورد

در شهر بجنورد، در هر فصل سبزی های محلی خاصی رویش می کنند، اهالی خوش ذوق بجنوردی از این سبزی های محلی برای طعم دادن غذاهای خود استفاده می کنند و از همین رو غذاهای سنتی لذیذی می توان در این شهر طبخ می شوند.

آش یارمه

آش یارمه بجنوردی

آش یارمه بجنوردی

این آش محلی از سبزی چریش که یک سبزی محلی است و در فصل بهار در دل کوه ها می روید، طبخ می شود. از سایر مواد تشکیل دهنده آن، بلغور گندم، دوغ، نخود و پیاز است.

قوروتو

قوروتو

قوروتو، غذای سنتی و خوشمزه بجنورد

قوروتو را بجنوردی ها با آب کشک تهیه می کنند. ماست، گردوی خرد شده و شیرین بیان از سایر مواد تشکیل دهنده قوروتو هستند. نان در آن تیلیت می شود و بسیار لذیذ است. یک غذای سنتی بجنوردی مناسب برای وعده شام است.

جاهای دیدنی بجنورد با عکس و آدرس
ادامه مطلب

آش جوشواره

جالب است بدانید که در این آش از گوشت چرخ کرده و اسفناج و عدس استفاده می شود. در واقع در داخل یک خمیر که به صورت گلوله های کوچکی است، گوشت چرخ کرده و عدس قرار داده می شوند و این خمیرها در داخل آش پخته می شوند.

قابلی

قابلی نوعی پلو است که با گوشت چرخ کرده قلقلی، لوبیا چیتی، رب و پیاز داغ تهیه می شود. البته در شهرهای دیگر نیز نظیر قابلی تهیه می شود که به آن استانبولی گویند.

هتل های بجنورد (هتلهای خوب بجنورد)

هتل داریوش بجنورد

کافی شاپ هتل داریوش

کافی شاپ هتل آرام و دنج داریوش در بجنورد

برای معرفی هتل های بجنورد بهتر است که اول از هتل داریوش بجنورد آغاز کنیم. هتلی چهار ستاره که در کیلومتر 3 جاده بجنورد به مشهد و در روستای کلاغ آشیان قرار گرفته است. این هتل دارای مساحتی بزرگ در حدود 4 هکتار است و در آن تالار عروسی و آمفی تئاتر وجود دارد. این هتل به پارک باباامان بسیار نزدیک است.

هتل نگین بجنورد

هتل نگین بجنورد هتلی سه ستاره است و دسترسی آن برای مسافران بسیار آسان است. این هتل در میدان امام رضا قرار گرفته است. هتل نگین هتلی پاکیزه و دارای سه طبقه می باشد و امکانات مناسبی به مسافران خود ارائه می دهد.

اقامتگاه بوم گردی عمو دردی بجنورد

اقامتگاه بوم گردی عمو دردی بجنورد

اقامتگاه بوم گردی عمو دردی بجنورد

اگر از آن دسته افراد هستید که به اقامتگاه های سنتی و دنج علاقه مند هستید، به شما پیشنهاد می کنیم شبی را در اقامتگاه بوم گردی عمو دردی بجنورد سپری کنید. محل قرارگیری این اقامتگاه در دامنه کوه است و معماری آن بسیار زیباست. سفره خانه سنتی با غذاهایی لذیذ در این اقامتگاه وجود دارند. امکانات بسیار خوبی در آن ارائه می شود و منظره شگفت انگیزی دارد.

پارک های بجنورد

پارک بش قارداش بجنورد

از پارک های بجنورد می توان به پارک دانشجو، پارک بابا امان، پارک آفرینش، پارک بش قارداش، پارک دوبرار، پارک شهر و پارک مادر و کودک اشاره کرد.

سوغاتی بجنورد

چارق

چارق
چارق

چارق نوعی کفش یا پای افزار است که از پوست تهیه شده و آن را با ریسمان های بلند و ضخیمی به پا می بندند. چارق ظاهری بسیار دلنشین و خاص دارد و از گذشته های دور پوشیدن آن در بجنورد مرسوم بوده است. رویه چارق را با نخ های رنگی و ابریشمی و گلابتون زردوزی می کنند و آن را با ابزارهای مخصوص حکاکی چرم، تزئین می کنند.

آبنبات یا شکر پنیر

دیرزمانی است که طعم شیرین آبنبات را در کنار لیوان چای ساکنین بجنورد می توان یافت. این شیرینی پرطرفدار و معروف امروزه نه تنها یکی از ملزومات نوشیدن چای بجنوردی هاست بلکه طرفداران بسیاری از اقصی نقاط کشور و حتی دنیا پیدا کرده است. مردمان بجنورد هر گاه به دیدن کسی می روند به عنوان سوغاتی حتما آبنبات با خود می برند و هر گردشگری که از بجنورد دیدن می کند، محال است که هنگام ترک شهر یکی دو بسته آبنبات با خود به همراه نبرد. آبنبات ها دارای طعم های بسیار متنوعی هستند و در بسته هایی با اندازه های متفاوت به مشتریان ارائه می شوند.

سفره کردی

طرح های سفره کردی
یکی از طرح های سفره کردی

یکی از صنایع دستی زیبای بجنورد، سفره کردی است. سفره کردی گلیمی با بافت های منحصر به فرد است که عشایر خراسان شمالی آن را می بافند. این گلیم بسیار در برابر نم و رطوبت نفوذ ناپذیر است و برای نگهداری نان در بین عشایر استفاده می شود. بسیار زیباست و نقش و نگارهای پرمفهوم و خاصی بر روی آنها وجود دارد. می توان نمادهایی از اشکال هندسی، گیاهان و جانوران را بر روی سفره کردی مشاهده کرد.

اسب های ترکمن

اسب ترکمن

در پایان باید اشاره کرد که یکی از جاذبه های پرطرفدار بجنود اسب های اصیل ترکمن هستند. این شهر با دارا بودن باشگاه های سوارکاری متعدد طرفداران این رشته پرهیجان را نیز به سوی خود جذب می کند. چنانچه علاقه مند شدید سفری به شهر بجنورد داشته باشید، می توانید یکی از هتل های بجنورد را از سایت ایران هتل آنلاین به صورت اینترنتی رزرو نمایید و چند روزی را در این شهر کوچک ولی زیبا سپری نمایید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر