لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بندر لنگه -عروس بندرهای ایران
بندر لنگه -عروس بندرهای ایران

بندر لنگه -عروس بندرهای ایران

مقدمه
استان هرمزگان به‌عنوان یکی از استان‌های جنوبی کشور در شمال تنگه هرمز واقع‌شده است و ازنظر مساحت هشتمین استان کشور است. این استان سیزده شهرستان دارد که بندرلنگه به‌عنوان یکی از این شهرستان‌ها بخاطر موقعیت توپولوژی که دارد حائز اهمیت است. این بندر، منطقه‌ای ناهموار و ادامه رشته‌کوه زاگرس است که از رشته‌کوه‌ها، قله‌های نه‌چندان مرتفع، دشت‌ها و جلگه‌هایی تشکیل‌شده است. این بندر دارای آب و هوایی مرطوب و تابستانی گرم است و به‌عنوان عروس و مروارید خلیج‌فارس شناخته‌ شده است. عمارت فکری که یکی از آثار تاریخی شهرستان بندرلنگه است در محله پاکرتی واقع‌شده است و بیش از 1000 سال قدمت دارد و به دوره قاجاریه برمی‌گردد. این اثر تاریخی در سال 1375 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه خانه فکری
بنای خانه فکری در پایان حکومت قاجاریه به‌وسیله عبدالواحد فکری که از تاجران مشهور بندرلنگه بود در مساحت 3400 متر و زبر بنای 1200 متر ساخته شد. تا مدت‌های مدیدی خانه فکری به‌عنوان مرکز تجارت و بازرگانی در بندرلنگه بود همین امر موجب شد تا عبدالواحد فکری برای این خانه یک بخش اندرونی و بیرونی در نظر بگیرد تا بتواند مکانی برای اسکان خانواده خود و مکانی برای پذیرای از تجار داشته باشد. علاوه بر این در خانه فکری 5 بادگیر، 25 اتاق، 10 سرویس بهداشتی و 2 زیرزمین دیده می‌شود.

میان این بخش اندرونی و بیرونی یک حیاط وجود دارد، هر قسمت از این خانه به‌وسیله حجره‌های آن با یکدیگر در ارتباط هستند. خانه فکری هم‌اکنون به دفتر میراث فرهنگی بندرلنگه تبدیل‌شده است.
خانه فکری
معماری خانه فکری
در خانه فکری الگوی اصیل معماری ایران باوجود بادگیرهای بلند دیدنی است. در معماری خانه فکری مصالحی که مورداستفاده قرارگرفته است شامل سنگ، ساروج و گچ است. در سقف خانه فکری آنچه دیده می‌شود تیرهای چوبی که از جنس چندل (چوبی مقاوم در برابر رطوبت است) آفریقایی است به همراه حصیرهای بافته‌شده از برگ درخت خرما و کاه و گل است.
آداب‌ورسوم

از مهم‌ترین آداب‌ورسوم مرسوم در استان هرمزگان:
مراسم زار: مراسمی که در آن قصد دارند بیماری را از بدن شخص بیمار خارج کنند.
مراسم قبله دعا: وقتی خشک‌سالی اتفاق می‌افتد دعا می‌خوانند که باران ببارد.
چهارشنبه‌سوری
روز نوروزی مرده‌ها: رسمی است در روستای سیاه مغان که در آن برای مردگان سفره‌ای در منزل اقوام قبل از سال نو انداخته می‌شود که به آن نوروزی مرده‌ها گفته می‌شود.
روز دمور: چند روز قبل از آغاز سال نو، خانواده‌ها به نخلستان‌ها می‌روند و با چیلک (طنابی بافته‌شده از برگ درخت خرما) برای کودکان تابی برپا می‌کنند که به آن دمور می‌گویند.
روز سفره اموات: روزی است در روستای پیر چوگان که ساکنین آن بر اساس وضعیت اقتصادی برای اموات خیرات می‌کنند.
زنبیل گردانیدن: وقتی بچه‌ای در سن 18 ماهگی راه نرود پدر و مادر او برای رفع این مشکل بچه‌های محله را گرد هم می‌آورند و فرزندشان را که در یک زنبیل از پوشال درخت خرما است به آن‌ها می‌سپارند تا بچه را به درب حداقل شش‌خانه ببرند و در این هنگام بچه‌هایی که در حال حمل زنبیل هستند با صدای بلند می‌خوانند: کندو پا نداره، خیرش بکن به کندو تا کندو پا به گیره. بعدازآنکه حداقل شش‌خانه را گشتند مجدداً به خانه پدری‌اش برمی‌گردانند

قربانی دادن برای ریزش باران: ساکنین قشم برای ریزش باران تعدادی گوسفند قربانی می‌کنند و با تهیه یک خورشت میان مستمندان توزیع می‌کنند. قبل از هر کاری آن‌ها برای اقامه نماز آماده می‌شوند بعد از نماز با ذبح کردن گوسفندان و تهیه خورشت، آب‌انبارها در برکه را تخلیه می‌کنند و منتظر ریزش باران می‌نشینند.

سوغات هرمزگان
استان هرمزگان به مرکزیت شهر بندرعباس مانند سایر استان‌های سرزمین کهن ایران دارای سوغات مختص به خود است. بعدازاینکه تصمیم گرفتید به استان هرمزگان سفر کنید توصیه می‌شود از صنایع‌دستی (محصولات سفالی شهر میناب، صنایع‌دستی حصیری، صنایع‌دستی دریایی، چنته بافی، گلابتون دوزی، خوس دوزی، کم دوزی و…)، محصولات کشاورزی و خوراکی آن استفاده کنید.
بندر لنگه
از مهم‌ترین منابع غذایی که لازم است در سبد غذایی هر فرد دیده شود، ماهی است. استان هرمزگان به دلیل داشتن بندرهای متعدد مانند بندرلنگه منبع غنی از انواع ماهی و سایر آبزیان است. پس در سفر خود به بندرلنگه می‌توانید از این سوغاتی استفاده کنید.
بندر لنگه
از دیگر محصولاتی که به‌عنوان سوغات می‌توان از آن استفاده کرد، خرما است. این استان چون دارای آب‌وهوای گرم و خشک است پتانسیل خوبی برای به عمل آمدن خرما دارد. برای خرید خرما شهرهای رود آب، میناب، حاجی‌آباد بهترین گزینه هستند؛ و شما می‌توانید انواع مختلف از خرما (پیارم، مضافتی، خنیزی، مراد سنگ و کمیته) را خریداری کنید و طعم دل‌چسب آن را محک بزنید.
بندر لنگه

بندرعباس و شهرستان‌های تابع آن دارای باغات مرکبات است که نه‌تنها نیاز مصرفی داخل کشور، بلکه نیاز مصرفی کشورهای حوزه خلج فارس را پاسخ می‌دهد. از این دسته محصولات نارنج، گریپ‌فروت، لیمو لیسبون، پرتقال و لیموترش است.

مسیر دسترسی و اقامتگاه
فاصله بین بندرلنگه تا بندرعباس 186 کیلومتر است، با سفر به بندرعباس و گذشتن از اداره بندرها و دریانوردی شهید باهنر، بزرگراه شهید رجایی، بوستانو، گچین پایین، بندر پل، بندر خمیر، بندر کنگ به بندرلنگه خواهید رسید.
بندر لنگه
برای داشتن یک اقامت خوب و رزرو هتل در بندرلنگه که ملقب به عروس بندرهای ایران است، هتل دیپلمات بندرلنگه با آغوشی باز پذیرای شما گردشگران خواهد بود.

بندرعباس
ادامه مطلب

3/5 - (4 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر