لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> گرگان
گرگان

گرگان

گرگان شهر زیبایی در استان گلستان است که طبیعت بکر و دست نخورده ای دارد. این شهر با جاذبه‌ های گردشگری فراوان مقصد مناسبی برای گردشگران و طبیعت دوستان است. در گرگان می توانید از وجود پارک های جنگلی لذت ببرید و تنفس در هوای پاک را تجربه کنید. از طرفی می توانید آثار تاریخی ارزشمندی را ببینید و در گذشته گام بردارید. با ما همراه باشید تا با گرگان آشنا شوید.
گرگان جاذبه های طبیعی بی شماری دارد. از پارک جنگلی گرفته تا آبشار و رودخانه و … همه و همه در گرگان به چشم می خورد. از طرفی دارای آثار تاریخی نیز می باشد. تنوع در جاذبه‌ های گردشگری گرگان

درباره ی گرگان

شهر گرگان

گرگان مرکز استان گلستان و یکی از زیباترین شهرهای کشور ایران است. این شهر در قسمت شمال شرقی ایران و جنوب استان گلستان واقع شده است. گرگان از سمت شمال با آق قلا و ترکمن و از سمت جنوب با سمنان همسایه است. جمعیت گرگان بیش از پانصد هزار نفر است. این شهر مخصوصا در فصول گرم سال مملوء از گردشگرانی است که برای دیدن از آن راهی این دیار شده اند.
گرگان از نظر شرایط آب و هوایی دارای ۳ نوع اقلیم جلگه ای، کوهپایه ای و کوهستانی است. نام گرگان تا سال ۱۳۱۶ استرآباد بوده و بعد از آن با نام گرگان شناخته شده است. اهالی گرگان به زبان شیرین فارسی و با لهجه های گرگانی اصیل، سیستانی، مازندرانی و ترکمنی صحبت می کنند. با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد گرگان بدانید.

تاریخچه گرگان

تصویری از قدیم گرگان

تصویری از قدیم گرگان

گرگان شهری در جنوب شرقي درياي خزر است که در گذشته تحت عناوین مختلفی مانند گورگان، هيرکان و جرجان هم شناخته می شد. نکته ی جالبی که در مورد پیشینه ی گرگان وجود دارد اینکه از استان گلستان امروزی در قدیم تماما با نام گرگان یاد شده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته باستان شناسان عمر تمدن گرگان را حدود 5 تا 6 هزار سال تخمین زده اند.

جاهای دیدنی گرگان

جنگل النگدره ی گرگان

جنگل النگدره ی گرگان

یکی از معروف ترین دیدنی های گرگان، جنگل ناهارخوران است. این جنگل که تنها حدود 4 کیلومتر با شهر گرگان فاصله دارد دارای امکانات تفریحی مناسب و طبیعت بسیار زیبایی می باشد. تقریبا در تمام فصول سال جنگل ناهارخوران شاهد حضور گردشگران از سراسر ایران است. این جنگل با وجود معروف ترین غذاخوری های گرگان مکان مناسبی برای صرف غذا نیز می باشد.
جنگل النگدره جاذبه ی دیگری در گرگان است که در مسیر ناهارخوران قرار دارد. جالب اینکه معمولا دمای این منطقه ۱۰ درجه خنک ‌تر از دیگر مناطق گرگان است. در 5 کیلومتری جنوب گرگان، در فاصله ی اندکی از النگدره روستای زیبایی به نام توشن دیده می شود. در کنار روستای توشن دریاچه ای با همین نام به چشم می خورد که امکان ماهیگیری نیز دارد.
منطقه حفاظت‌ شده جهان ‌نما در ارتفاعات جنوب گرگان تفریحگاهی زیبا برای گردشگران است. این منطقه بعد از پارک ملی گلستان وسیع ‌ترین منطقه حفاظت شده استان است. وجود آثار تاریخی، مناظر بکر طبیعی، آب و هوای مطبوع، انواع حیوانات و پوشش گیاهی این منطقه را به یک مکان جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی مینودشت گلستان
ادامه مطلب

آثار باستانی گرگان

خانه ی تقوی های گرگان

خانه ی تقوی های گرگان بنایی متعلق به دوره قاجاریان

یکی از بناهای تاریخی گرگان مسجد جامعی متعلق به عصر سلجوقیان است. این مسجد که در بازار نعلبندان قرار دارد یکی از دیدنی ‌ترین مساجد شمال ایران می باشد. مدرسه عمادیه که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بنایی متعلق به اواخر دوره ی تیموریان و اوایل دوره ی صفویان است. این مجموعه شامل بخش های مختلفی مانند حمام، آب ‌انبار و آرامستان و حیاطی زیبا می ‌باشد.
قسمتی از شهر گرگان را بافت تاریخی در بر می گیرد که شامل بناهای تاریخی مختلفی مانند خانه های قدیمی می باشد. یکی از این بناها خانه ی تقوی هاست. این خانه‌ که متعلق به تاجری به نام حاج میرزا محمدتقی تقوی بوده یادگاری از دوران قاجار است. امروزه بخشی از آن در اختیار سازمان میراث فرهنگی و بخش دیگر در مالکیت ورثه می ‌باشد.

مراکز تفریحی گرگان

منطقه ی حفاظت شده ی جهان نما

منطقه ی حفاظت شده ی جهان نما

گرگان شهری واقع در شمال ایران با طبیعتی سرسبز و زیباست پس طبیعی است که اماکن تفریحی گرگان همه از نوع طبیعی باشد. پارک ملی گلستان بزرگ ترین پارک طبیعی ایران است که بخش اعظم آن در استان گلستان قرار دارد. در این پارک می توانید گیاهان و حیوانات جالبی را ببینید و مناظر زیبایی از طبیعت را به نظاره بنشینید.
جنگل توسکستان واقع در جنوب شرقی گرگان و ۴۰ کیلومتری این شهرستان واقع شده است. در دل این جنگل جاده‌ های پرپیچ ‌و خمی احداث شده است که با عبور از آنها می توان به منطقه ی زیبای جهان نما رسید. آبشار رنگو در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان آبشاری زیباست که پوشش گیاهی متنوع و هوای بسیار مطبوعی دارد.

طبیعت گرگان (جاهای دیدنی اطراف گرگان)

جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران

یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی گرگان که در جایگاهی بعد از ناهارخوران قرار دارد روستای زیارت است. روستای زیارت در جنوب جنگل ناهارخوران و شمال آبشار زیارت و جنگل هایی با درختان بلندقامتی واقع شده است. چشمه ی آب گرمی در این روستا وجود دارد که از خاصیت درمانی برخوردار می باشد.
از وسط روستای زیارت که به سمت نخودچشمه حرکت کنید و بعد از آن به سمت چکل پیرزن بروید می توانید دشت زیبای سردانسر را با اسب های فوق العاده اش ببینید. جنگل بکر شصت‌کلا در ۶ کیلومتری جنوب غربی گرگان جنگلی بکر با دو آبشار به نام های فیروزمحل و باران کوه است.

مراکز خرید گرگان

مرکز خرید کاپری گرگان

مرکز خرید کاپری گرگان

یکی از بازارهای گرگان که می توان در آن مایحتاج روزمره خود را تهیه کرد بازار نعلبندان است. زمانی این بازار بزرگترین بازار شمال کشور بوده و قدم زدن در آن واقعا لذت‌ بخش است. بازار نعلبندان درست در مرکز شهر گرگان قرار دارد.
مرکز خرید زرتشت، یکی از بزرگ ‌ترین و پرطرفدارترین پاساژهای گرگان است. این پاساژ دارای150 واحد تجاری در قالب 6 طبقه است که برندهای مختلفی از پوشاک و … را عرضه می کنند. مرکز خرید کاپری یک پاساژ بزرگ 8 طبقه‌ با پارکینگ و کافه در طبقه اول است. این مجتمع تجاری دارای پارک کودک در طبقه سوم، پردیس سینمایی در طبقه چهارم و فودکورد در طبقه پنجم می باشد.

پارک جنگلی النگدره | جنگلی در همسایگی شهر گرگان
ادامه مطلب

آداب و رسوم گرگان

رسم قاشق زنی در گرگان

رسم قاشق زنی در گرگان

یکی از جالب ترین آداب و رسوم گرگانی ها قاشق زنی است. طی این مراسم پسران گرگانی در شب چهارشنبه سوری چادر به سر کرده به در خانه ی اهالی می روند و با کوبیدن قاشق بر ظرف های فلزی از آنها خوراکی می خواهند. زنان گرگانی معمولا بخشی از غذایی را که می پزند در بین همسایگان خود تقسیم می کنند و نام را کاسه همسایه می گذارند.
فالگوش ایستادن رسم جالب دیگری در گرگان است. به این معنی که در چهارشنبه سوری دختران و زنان در معبری توقف می کنند و به سخن اولین فردی که رد می شود گوش می دهند. اگر سخنش بار مثبت داشته باشد آن را به فال نیک می گیرند و اگر بار منفی داشته باشد آن را به فال بد تلقی می کنند.

غذاهای سنتی گرگان

چکدرمه

چکدرمه

یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی گرگان باسترمه است که ماهی ازون‌برون در دستور طبخ این غذا جایگاه ویژه ‌ای دارد اما از ماهی‌ های دیگر هم می توان استفاده کرد. چکدرمه غذای محلی دیگری از خطه ی گرگان است که از شهرت بالایی برخوردار است. البته چکدرمه از غذاهای منطقه ی بندر ترکمن و آق قلا است که معمولا در مهمانی‌ ها طبخ می شود.
بورک یا بوروک غذایی شبیه میان وعده های مردم ترکیه است که انواع متفاوتی دارد اما نوع گرگانی آن چیز دیگری است. خورشت ساک غذای لذیذ دیگری است که در شهر گرگان و البته کل استان گلستان طبخ می شود. اسپه آش از دیگر غذاهای سنتی گرگان است که انار ترش جزء مهم‌ ترین چاشنی‌ های آن به شمار می ‌رود.

رستوران های گرگان

رستوران های بهشت هیرکان

مجموعه رستوران های بهشت هیرکان

رستوران عمارت یکی از بهترین رستوران ‌های گرگان است که علاوه بر ظاهر زیبا غذاهای باکیفیتی نیز دارد. معماری این رستوران به سبک مراکشی طراحی شده است. در این رستوران می توانید علاوه بر انواع غذاهای سنتی و دریایی، انوع و اقسام کباب را هم میل کنید. رستوران بارانک گزینه مناسب دیگری برای صرف غذا در گرگان است که دارای انواع غذاهای ایرانی و سنتی و فست فود می باشد.
فست فود چین دکا یکی از قدیمی ‌ترین فست فودهای گرگان است که چیزبرگر، سوپ و سیب ‌زمینی ‌های فوق‌العاده خوشمزه ای دارد. بهشت هیرکان مجموعه ‌ای است که در آن می توانید انواع و اقسام غذاها و نوشیدنی ها را بیابید و در چایخانه و کافی شاپ آن لحظات خوب و خوشی را سپری کنید.

هتل های گرگان (هتل های خوب گرگان)

هتل بوتانیک گرگان

هتل بوتانیک گرگان

یکی از بهترین هتل های گرگان هتل قصر بوتانیک است. این هتل به شهرهای شمال کشور دسترسی آسانی دارد. هتل قصر بوتانیک دارای سالنی با ظرفیت 150 نفر برای برگزاری همایش ها می باشد. این هتل چهار ستاره با برخورداری از امکانات به روز خاطرات خوبی از شهر گرگان را در ذهن مهمانان به یادگار می گذارد.
اگر دلتان می خواهد در یک مکان بومی اقامت کنید اقامتگاه بوم گردی خانه دوست هیرکانیا گرگان را برگزینید. خانه ای روستایی که تنها دارای 3 باب اتاق اقامتی است. این اقامتگاه حدود 18 کیلومتر با مرکز شهر گرگان فاصله دارد اما با اقامت در آن می توانید لذت بودن در دل طبیعت را بچشید.
هتل آذین گرگان در ورودی شهر واقع شده و با امکانات مناسب و کادر مجربی که دارد آماده ی پذیرایی از مهمانان گرگان می باشد. از دیگر هتل های خوب گرگان می توان به هتل جهانگردی ناهارخوران، هتل زیارت گرگان و هتل شهاب ناهارخوران اشاره کرد.

جنگل چهل چای مینودشت؛ یکی از ده‌ها جاذبه بکر استان گلستان
ادامه مطلب

موزه های گرگان

موزه ی صنایع دستی گرگان

موزه ی صنایع دستی گرگان (خانه ی امیر لطیفی)

کاخ موزه ی گرگان یکی از 12 کاخ خانوادگی پهلویان است که امروزه به عنوان کاخ موزه از آن یاد می شود. این بنا اولین موزه ی شمال کشور و چهارمین موزه ی تخصصی باستان ‌شناسی در ایران است. کاخ ‌موزه ی گرگان شامل اشیاء تاریخی و فرهنگی متعلق به هزاره ی پنجم پیش از میلاد مسیح تا اوایل دوره اسلامی و نیز دوره ی پهلوی و … است.
از دیگر موزه های شهر گرگان موزه ی صنایع دستی است که در مقابل مسجد جامع و بازار نعلبندان گرگان قرار دارد. این موزه که در واقع خانه ی شخصی به نام امیر لطیفی بوده بنایی متعلق به دوره ی قاجار می باشد. این خانه دارای بخش‌ های مختلفی مانند اتاق های سه ‌دری و پنج‌ دری، حوضخانه و فضایی برای کرسی است. در این موزه می توانید از صنایع دستی مردم گرگان و فرهنگ و آداب و رسوم آنان دیدن کنید.

پارک های گرگان

پارک شهر گرگان

پارک شهر گرگان

پارک جنگلی قرق واقع در 23 کیلومتری شرق گرگان در کنار جاده ی اصلی ترانزیت قرار دارد. این پارک دارای امکانات تفریحی مناسب از جمله کمپ های چوبی و آب و هوای نسبتا خنکی در تابستان می باشد. پارک جنگلی قرق محل نگهداری گوزن های منحصر بفردی به نام مارال است.
پارک شهر از دیگر پارک های شهر گرگان است که فضای سرسبز و زیبایی دارد. کاخ موزه ی گرگان مانند نگینی در دل این پارک می درخشد و آب نمایی که در مقابل این بنا وجود دارد بر زیبایی پارک می افزاید. در محوطه ی پارک شهر می توانید از وجود وسایل بازی و ورزش و کتابخانه ی عمومی شماره یک گرگان نیز بهره ببرید.

شهر شمالی گرگان نمادی از سرسبزی و زیبایی است. این شهر به قدری جاذبه ی دیدنی دارد که در کلام نمی گنجد البته بیشتر جاهای دیدنی گرگان از نوع طبیعی است؛ با این حال در گرگان می توان خانه های قدیمی و بناهای تاریخی زیبایی را نظاره گر بود. آیا تاکنون به گرگان سفر کرده اید و خود را در اوج زیبایی آن قرار داده اید؟ آیا دیگر جاذبه های گرگان را می شناسید؟

2/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر