لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دشت شیمبار مسجد سلیمان، بهشتی در همسايگی ما
دشت شیمبار مسجد سلیمان، بهشتی در همسايگی ما

دشت شیمبار مسجد سلیمان، بهشتی در همسايگی ما

در این مقاله در مورد منطقه ای رویایی و زیبا و بكر كه در میان گرمترین و سرد ترین استان های ایران محصور شده، برای شما مطالبی ارائه می كنیم. «دشت شیمبار» دشتی میان چهار كوهستان بلند و كنار رودخانه ای بزرگ است و در همسایگی انواع گونه های گیاهی و جانوری كه در كنار هم دنیایی زیبا و متفاوت را پیش روی چشم هر بیننده ای ظاهر می كند. دشت شیمبار از زیباترین مناطق دست نخورده ایران است، مجموعه ای كه طبیعت و تاریخ را در دل خود جای داده است.
«دشت شیمبار» یا همان «شیرین بهار» از مناطق و دشت های همیشه سرسبز در میان دو استان متفاوت از لحاظ آب و هوایی قرار گرفته است. استان چهارمحال و بختیاری مهد برف و سرما و چشمه و كوهستان و استان خوزستان كه از گرمترین نقاط كشور است در میان خود دشتی بزرگ و متفاوت از لحاظ آب و هوایی را جا داده اند. برای رسیدن به این دشت وسیع و دیدن مناظر طبیعی بی نظیر آن باید از شهركرد مركز استان چهارمحال و بختیاری به سمت شهر مسجد سلیمان در استان خوزستان حركت كرد تا در نقطه ای مرزی بین این دو استان با این دشت زیبا روبرو شد. این دشت زیبا در فاصله 50 كیلومتری شهر «قلعه خواجه» و 100 كیلومتری «شهر مسجد سلیمان» در استان خوزستان و در 280 كیلومتری «شهركرد» مركز استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

دشت زیبای شیمبار از ابعاد مختلفی مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفته است. از یك سو طبیعت دست نخورده و بكر آن كه از لحاظ گونه های گیاهی و شرایط آب و هوایی خاص خود پذیرای مسافران و گردشگران و طبیعت دوستان زیادی به ویژه در فصل بهار می باشد. از سوی دیگر وجود گونه های نادری از حیات وحش در این منطقه جذابیت آن را دوچندان كرده است. از دیگر ویژگی های این منطقه، وجود آثار باستانی و تاریخی در دل آن است كه باعث شده هر گردشگری با هر سلیقه ای را به خود جذب كند.
دشت شيمبار
این دشت زیبا قسمتی از زیبایی های خود را مدیون تالاب زیبای «شیمبار» است. تالابی كه با وسعت تقریبی دو هزار هكتار در میانه این دشت زیبا قرار گرفته و زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی می باشد. گونه های گیاهی موجود در این تالاب زیبا به ندرت در مناطق دیگر به این تنوع دیده می شود. انواع درخت توت، انار، انگور، گز، تمشك، زالزالك، آلبالو وحشی، بادام كوهی، ارزن، بنه، افرا، كلخنگ، جاز، بلوط و بسیاری گونه های دیگر در این تالاب و دشت زیبا دیده می شود. انواع گونه های جانوری مانند خرس، كفتار، گرگ و بسیاری از حیوانات دیگر در كنار آبزیان و پرندگان مهاجری مانند حواصیل، اكرات، چنگر و مرغان دریایی كه برای استراحت و تامین قوای جسمانی خود طی سال در این تالاب گرد هم آمده و با تجدید قوایی مجدد، به سفر خود ادامه می دهند.
دشت شيمبار
آثار تاریخی بسیاری در این دشت زیبا به چشم می خورد كه در میان آنها می توان به «پل زیبای نگین» كه یادگاری از زمان ساسانیان است نام برد. این پل كه با كاربری بسیار ارزشمند، سر ریز و خروجی آب تالاب شیمبار را به عهده دارد و نگذاشته طی سالیان سال سیلاب ها و باران های شدید زمین های اطراف را از بین ببرد و كنترل كننده حجم آب این تالاب می باشد. شرایط منطقه و نوع ساخت این پل در سال های دور، خرد و فكر مردمان این منطقه را به رخ می كشد.
از دیگر آثار بر جای مانده در این منطقه زیبا می توان به «تنگ بتا» اشاره كرد. نقش برجسته هایی كه طول آنها بیش از 8 می باشد و در ارتفاعات كوه «دلا» در نزدیكی شهرستان «اندیكا» قرار گرفته است. نقش برجسته ها و كتیبه هایی كه به دوران اشكانیان برمی گردد در این ارتفاعات خود نمایی می كنند. نقش برجسته انسان هایی با لباس هایی خاص و نقوشی از جمله آتشدان ها كه در كنار آنها قرار گرفته اند.
دشت شيمبار
از آثار به جای مانده از دل تاریخ در این منطقه «برد گوری ها» كه از دوران ماد تا ساسانیان بر جای مانده است. برد گوری ها یا همان «سنگ گبری ها» به مكان های سنگی كه در دوران باستان مردگان را در آنها دفن می كردند می گویند. به دلیل اعتقادات پیشینیان به مقدس بودن خاك اجساد را در خاك دفن نمی كرده و در محیط های باز رها كرده تا از بین بروند و باقیمانده اجساد را در این سنگ ها مدفون می كردند. در این دشت زیبا بسیاری از این آثار را می توان دید.

به دلیل قرار گرفتن دشت شیمبار در بین دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری برای اقامت در هر دو استان می توان به راحتی رزرو هتل خود را حتی پیش از سفر انجام داده و راهی این منطقه زیبا شد. البته بسیاری از گردشگران در این مناطق ترجیح می دهند كه حداقل شبی را در طبیعت بگذرانند. بنا به مقصد بعدی سفر، گردشگران می توانند از رزرو هتل در شهركرد و رزرو هتل در اهواز و دیگر نقاط این استان ها استفاده كرد و سفری خاطره انگیز را برای خود رقم زد. هتل هایی همانند هتل پارس اهواز، هتل پرشیا اهواز و هتل نادری اهواز و دیگر هتل های استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری.
هتل پارس اهواز

دشت شیمبار گذرگاه اصلی عشایر و كوچ نشینان بختیاری است كه هر ساله مسیر بین استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری را از این دشت عبور می كنند و این خود از جذابیت های این منطقه به حساب می آید. عشایری غیور كه با سختی و طبیعت پیوند دیرینه ای بسته اند و در پهنای دشت، سیاه چادر های خود را برپا كرده و با رسم مهمان نوازی پذیرای گردشگران و طبیعت دوستان می باشند.
دشت شيمبار
همچون دیگر مناطق كشورمان این منطقه نیز از لحاظ فرهنگ و هنر خالی نبوده و حاصل دست رنج هنرمندان عشایر را می توان به یادگار به عنوان سوغات با خود برد. در این منطقه كوچ نشین و شهر های اطراف آن در هر دو استان می توان صنایع دستی نظیر: گلیم، جاجیم، قالی بافی و دست بافت های بسیار زیبا از قبیل چوقا و لباس های محلی را به راحتی یافت. از دیگر سوغات محلی موجود در این منطقه و این دشت زیبا، لبنیات است كه حاصل دست رنج عشایر این منطقه می باشد. محصولاتی كاملا طبیعی با طعمی واقعی كه از بهترین سوغات این منطقه می باشد.

سیاسرد بروجن
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر