لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> آئين خيمه سوزان در طاقانك شهرکرد
آئين خيمه سوزان در طاقانك شهرکرد

آئين خيمه سوزان در طاقانك شهرکرد

مسافرت، گردش و سفر به مناطق مختلف كشور و حتی خارج از آن، با نیت ها و سلیقه های متفاوتی صورت می گیرد. برخی گردشگران فقط به دنبال طبیعت گردی، برخی تاریخ و فرهنگ و عده نیز سفرهای علمی را در پیش می گیرند. استان چهار محال و بختیاری از استان هایی می باشد كه همه این سلیقه ها را در حد بالا پاسخ می دهد. این استان از لحاظ طبیعی و آب و هوا از جمله استان های كم نظیر می باشد. این استان كهن، از لحاظ فرهنگ و قدمت نیز مناطقی بالای 7000 سال پیشینه را در دل خود جای داده است. در این مقاله گردشگری به یكی دیگر از شهرهای این استان با نام «طاقانك» كه در نزدیكی مركز استان واقع شده است می پردازیم. شهری كه علاوه بر دیدنی ها و مناظر طبیعی و تاریخی، از یك نظر خاص و بی نظیر بوده كه شهرت ملی و جهانی پیدا كرده است. آیین خیمه سوزان روز عاشورا از معروف ترین دیدنی ها و غنی ترین آئین هایی است كه همه ساله خیل مسافران و عاشقان را به سوی خود روانه می كند. در این مقاله سعی شده بیشتر به این آیین پرداخته شود.

استان چهارمحال و بختیاری از استان های نام آشنا بین گردشگران و طبیعت دوستان است. استانی پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی با فرهنگی غنی كه همچنان از پر مسافر ترین استان های كشور در فصول گرم سال می باشد. در فاصله 13 كیلومتری شهركرد در مركز استان، شهری به نام «طاقانك» واقع شده است. شهری كوچك و كم جمعیت(حدود 6000 نفر) كه چند سالی از شهر شدن آن بیشتر نگذشته است. مردمان این شهر كاملا بومی بوده و به زبان تركی قشقایی صحبت می كنند. این شهر به دلیل همجواری با جاده شهركرد به خوزستان نقش ترانزیتی مهمی را ایفا می كند. قبل از ورود به این شهر در قله تپه ای بزرگ امامزاده ای با گنبدی زیبا از دور خود نمایی می كند.
به دلیل نزدیكی این شهر به مركز استان به راحتی مسافران پس از گردش و بازدید از شهر های همجوار و مناطق گردشگری و تاریخی می توانند به شهركرد بازگشته و از اقامتگاه ها و هتل های این شهر، كه از بهترین هتل های ایران می باشند، استفاده كنند. در این شهر زیبا دو امامزاده واجب التعظیم به نام های سكینه خاتون و زبیده خاتون (ع) در داخل شهر و امامزاده شیخ زین الدین (ع) در ورودی شهر قرار گرفته است. اهالی بومی و همچنین ساكنان شهر های همجوار هر هفته به زیارت این امامزادگان می روند و اعتقاد بی بدیلی به كرامات این بزرگان داشته اند. در بدو ورود شهر حسینه بسیار بزرگی به چشم می خورد و در سمت چپ این ورودی درختان نخل زیبایی خود نمایی می كنند. البته عجیب نیست كه چرا نخل در استانی برف خیز و سرد سر برافراشته است، به دلیل اینكه این نخل های خشكیده را از استان های همجوار به صورتی نمادین در این منطقه كاشته اند كه در ادامه به صورت كامل در این باره توضیحاتی خواهیم داد.
اجرای آئین سنتی « خیمه سوزان » عاشورای حسینی در شهر طاقانک
وجود سه امامزاده در این شهر و مساجد و حسینه ها در بدو ورود به این شهر، نشان از اعتقاد راسخ و مردمانی مذهبی می دهد. مردمان شهر طاقانك از سال ها پیش كه نزدیك به یك قرن می شود، به برپایی مراسمات مذهبی و آئینی ویژه ای به ویژه در ماه های محرم و صفر می پرداخته اند. از معروف ترین این مراسمات می توان به آئین خیمه سوزان در روز عاشورا اشاره كرد. این مراسم آئینی ویژه كه یاد آور واقعه عاشورا و مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و اهل بیت آن حضرت می باشد، هر ساله به مدت 10 روز در ایام اول محرم برگزار می شود. اوج این مراسم در ظهر عاشورا با سوزاندن خیمه ها و قیام عزاداران برگزار می شود.
سال های اخیر این مراسم با شور بیشتر و سفر مسافران به این شهر برای دیدن این مراسم با شكوه از نزدیك برگزار می شود. رسم بر این است كه تعداد 72 خیمه چهار گوش یا چند ضلعی در منطقه ای در ورودی شهر در كنار حسینه در میان نخل ها بر افراشته می شود. البته هر شخصی با نیت و نذری كه دارد می تواند خیمه ای برپا كند كه گاه تعداد خیمه ها به شمارش نمی آید. این خیمه ها كه با رنگ های سبز و سفید و سیاه كه نشانگر محل اقامت اهل بیت (ع) در سرزمین كربلا می باشند، با شروع اولین روز محرم بر افراشته می شوند. البته در سوی دیگر و بر روی بلندی های مجاور خیمه های با رنگ قرمز كه نشان از اقامتگاه اشقیا می باشد نیز برپا می شود. از روز اول محرم عزادران و مسافران در بین این خیمه ها جمع شده و تا نیمه های شب به سوگواری و دعا و مناجات می پردازند.
اجرای آئین سنتی « خیمه سوزان » عاشورای حسینی در شهر طاقانک
خیمه ای بزرگ اغلب در میان خیمه ها با یاد و نام حضرت زینب (س) برپا می شود كه محلی برای نذر و نیاز و پخت نذری می باشد. هر روز بعد از ظهر تا نیمه شب دسته های عزاداری از روستاهای اطراف و از داخل شهر به میان این چادرها آمده و ارادت خود را به مظلومیت این خاندان می رسانند. اوج این مراسم آئینی در شب و روز عاشورا به ویژه در ظهر عاشورا پس از به شهادت رساندن سرور آزادگان به صورت نمادین می باشد و خیمه ها را به آتش كشیده و اشك و آه هیات ها در میان این خیمه ها با دود در آمیخته می شود. صحنه ای عجیب و بزرگ همراه با آه و فغان همه دلدادگان كه تا شام غریبان ادامه پیدا می كند.
اجرای آئین سنتی « خیمه سوزان » عاشورای حسینی در شهر طاقانک
در میان خیمه ها و در جلو دسته های عزاداری رسم است 14 راس گوسفد قربانی می كنند. در ظهر عاشورا نذری بزرگی آماده و برای تبرك به عاشقان و دلسوختگاه داده می شود. این مراسم آئینی از به یاد ماندنی ترین مراسماتی است كه هر شخص با تجربه كردن آن مشتاق و دلباخته می شود. تاثیر این شبیه سازی ها و البته برپایی مراسمات تعزیه در این بین توسط استادان تعزیه كشور كه اغلب از بومیان همین استان و استان های همجوار هستند، تجربه ای جذاب و خاص را می تواند برای هر گردشگری ثبت كند. از آنجایی كه در كشور ما قالب مسافرت ها در ایام محرم و دهه اول آن زیارتی و مذهبی هستند، این تجربه می تواند از به یاد ماندنی ترین تجربه های هر فردی به حساب بیاید. با توجه به وجود مناظر تفریحی در اطراف این شهر و فاصله كم آن از مركز استان می توان با رزرو هتل در شهركرد و اقامت در هتل هایی زیبا و مدرن از جمله هتل پارسیان آزادی شهرکرد و هتل جهانگردی شهركرد و حتی استفاده از اقامتگاه های بوم گردی در این استان، هیچ جای نگرانی از بابت محل اقامت در این استان نخواهد بود.

سوغات شهرکرد
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر