لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> موزه کاریکاتور تبریز؛ هنر تبریز بر بام آسیا
موزه کاریکاتور تبریز؛ هنر تبریز بر بام آسیا

موزه کاریکاتور تبریز؛ هنر تبریز بر بام آسیا

بخش اعظمی از زندگی هر شخص با طنز و کارتون عجین شده است زیرا روح انسان نیز مانند جسمش به غذا نیاز دارد و این غذا می تواند همان کارتون های جذاب و طنز متفاوتی باشد که با هنرمندی خاصی ارائه می گردد؛ این طنز همراه با هنر که باشد کاریکاتور نام می گیرد که آن را به بهترین شکل می توان در موزه های تبریز پیدا کرد. اگر قدم به تبریز دیدنی گذاشتید دیدن موزه کاریکاتور یا کارتون این شهر را از دست ندهید؛ موزه ای که در رتبه اول آسیا ایستاده است و این ارزش و اعتبار در کلکسیون افتخارات بی شمار شهر زیبای تبریز جا خشک کرده است. شما می توانید در این سفر برای رزرو بهترین هتل های تبریز مانند هتل لاله کندوان تبریز و هتل شهریار تبریز به وبسایت ایران هتل آنلاین مراجعه کنید؛ از امکانات این وبسایت می توان به رزو آنلاین هتل مورد نظر از میان ده ها هتل که همگی اطلاعاتشان بر روی سایت موجود است اشاره کرد.

تاریخچه موزه کاریکاتور ( خانه هنر تبریز)

در همه زمان ها موزه نقش مهمی را در جوامع ایفا کرده است زیرا موزه، کلکسیونی از افتخارات یک سرزمین را تشکیل می دهد اما موزه کاریکاتور تبریز از جهات دیگر نیز مهم و ارزشمند است. این موزه که لقب تنها موزه کاریکاتور ایران و مقام اول موزه های کاریکاتور در آسیا و پنجمین موزه مهم جهان را یدک می کشد محل خوبی برای نشان دادن هنرمندی های مردمان این مرز و بوم است. این بنا در سال 1318 شمسی و با کاخ معروف شهرداری تبریز با زیربنایی حدود 2860 متر مربع که بعد از موزه گابرو بلغارستان دومین موزه وسیع جهان به شمار می رود، با هدف کارکردهای مختلف ازجمله کتابخانه ملی، رستوران، باشگاه افسران و کمیته انقلاب اسلامی در بخش غربی خانه هنر تبریز ساخته شد. این موزه و خانه هنر تبریز بعدا با هم عجین شدند و چندین بار عملیات مرمت و بازسازی انجام گرفت و بخش هایی که نیازمند یک خانه هنر و موزه می باشد (مانند بخش های ویدیوآرت، آمفی تئاتر، کارگاه نقاشی و کارگاه کاریکاتور) به بنا افزوده شد، سپس در سال 1378 به ثبت آثار ملی ایران درآمد و در نهایت در سال 1385 تبدیل به موزه کاریکاتور تبریز گشت.
 ‫موزه کاریکاتور تبریز‬
موزه کاریکاتور تبریز آنقدر در سراسر جهان شهرت پیدا کرد که آثار بزرگترین کارتونیست های جهان را در خود جای داد. موزه که از دو گالری تشکیل شده، 60 اثر از بزرگترین کاریکاتوریست های جهان به همراه کتابخانه، کلاس درس و امور اداری را در خود جای داده است؛ همچنین 16 هزار از آثار استادان به نام مانند: زلاتوفسکی، کوزوبورکین، کوراوغلی، درژنین، بایرام، پرومبیتا، حاجی زاده، کولمشکینو و غیره را می توان در مخزن این مجموعه گرانبها مشاهده کرد. علاوه بر آن موزه کارکاتوریست (خانه هنر تبریز) محلی برای برپایی ده ها جشنواره بین المللی شد که نتایج این جشنواره ها، شکل گیری آثاری ارزشمند و نگهداری آنان در خانه هنر تبریز می باشد. جشنواره هایی که در مجموعه خانه هنر تا به امروز برپا شده اند عبارتنداز: دوازده دوره جشنواره تبریز، شش دوره جشنواره شهروندی تبریز، یک جشنواره پایداری و چند دوره جشنواره کشوری، همچنین تشکل های مختلفی ازجمله انجمن کارتونیست های تبریز نیز در این محل استقرار یافته اند و در سال 1390 این مجموعه تبدیل به مهم ترین موزه کارتونیست در سطح جهان گشت؛ زیرا میزبان دومین نشست روسای موزه های کارتون جهان بود. نشستی که با حضور نمایندگانی از کشور ایتالیا، ترکیه، آذربایجان، فرانسه و سوریه همراه شد.
 ‫موزه کاریکاتور تبریز‬
این مجموعه که گنجینه ای ارزشمند از آثار اندیشمندان و هنرمندان را دارا است در بخش کتابخانه نیز دارای یک هزار آلبوم با آرشیو نشریات مهم تاریخی و خارجی است که اطلاعات مفید و خواندنی را به بینندگان این موزه خواهد داد. لازم به ذکر است که موزه کاریکاتوریست تبریز زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می شود، اما بودجه سالانه ای برای این مجموعه مهم در نظر گرفته نشده و این موزه بودجه خود را از طریق درآمدهای انجمن کاریکاتوریست های تبریز و حمایت های دولتی تامین می نماید.
 ‫موزه کاریکاتور تبریز‬

آثار موجود در موزه کاریکاتور

همانگونه که اشاره شد چند هزار از آثار مهم هنرمندان ایرانی و خارجی در این مجموعه نگهداری می شود که از مهم ترین این آثار می توان به دو مجسمه کارتون ساخته آقای مغفوریون، انواع پوسترها، کارت پستال های متعدد، کتاب های کارتونی چاب شده، کارت ویزیت های کارتونی و کلکسیون آلبوم های جشنواره های برگزار شده اشاره کرد؛ همچنین در نگار خانه موزه هنر تبریز حدود 60 تابلو که متعلق به برترین کاریکاتوریست های جهان است همراه با 50 اثر فانتزی نیز وجود دارد و چندین مجسمه با چهره های اغراق شده که نمادی از کاریکاتور هستند و تابلوهایی از کارتون های هنرمندان جهان که با موضوع انسان و رسانه های دیجیتال، گرمایش زمین، نفت و انرژی ترسیم شده اند و کلکسیون ارزشمند این مجموعه را کامل کرده است. یکی دیگر از آثار جالب توجه و ارزشمندی که در این موزه وجود دارد نسخه های مجله طنز و فکاهی ملانصرالدین هستند که می توانید این آثار طنز را در این موزه مشاهده نمایید. یکی دیگر از افتخارات خانه هنر تبریز، وجود تنها کتابخانه تخصصی کارتون کشور در آن است که حدود 20 هزار اثر در همین رابطه در خانه هنر تبریز حفظ و نگهداری می شوند.
 ‫موزه کاریکاتور تبریز‬

نواقص و نیازمندی های مهم ترین موزه آسیا

این مجموعه ارزشمند به دلیل وجود آثار بی شمار و حائز اهمیت، نیازمند بودجه بیشتر برای نگهداری و حفظ آثار است؛ همچنین بنا به طبقه بندی آثار نیاز دارد زیرا فایل های فلزی جوابگوی این تعداد بی شمار اثر نیستند. نکته دیگر اینکه، موزه کاریکاتور و خانه هنر تبریز که به عنوان مرکز و قلب کاریکاتوریست آسیا و جهان شناخته می شود نیازمند معرفی بیشتر از طریق رسانه ها و مسئولان است تا نوجوانان و جوانان علاقه مند به این حرفه که تازه وارد میدان شده اند بتوانند از این گنجینه ارزشمند که مانند یک دانشگاه عمل می کند، بهره گرفته و به پشتوانه تلاش خود، نبوغ و هنر پیشکسوتان هنر کاریکاتور، آثار ارزشمند دیگری را خلق کنند.
آدرس موزه کاریکاتور تبریز: این مجموعه دیدنی در آذربایجان شرقی، شهر تبریز، باغ گلستان و روبه‌روی هنرستان وحدت قرار دارد و شما عزیزان می توانید همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ده تا چهارده به تماشای هنر هموطنان خود بروید.
 ‫موزه کاریکاتور تبریز‬

کلام آخر

تبریز به دلیل موقعیت جغرافیایی خود یکی از شهرهای مهم در کشور محسوب می شود و همه روزه افراد زیادی به آن سفر می کنند. اگرچه موزه کاریکاتور تبریز مانند نگینی در این شهر با اصالت میدرخشد اما تبریز از وجود موزه های بی شمار دیگری که هر کدام مجموعه ای از آثار مهم و پرافتخار هستند نیز دارد. این موزه ها شامل موزه آذربایجان، خانه مشروطه، موزه استاد شهریار، موزه تاریخ طبیعی، موزه قاجار، موزه سفال (خانه سفال)، موزه سنجش، موزه قرآن و کتابت، موزه عصر آهن، عمارت شهرداری و موزه ارامنه است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
معروف ترین مراکز خرید تبریز
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر