لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> غار نمکی گرمسار
غار نمکی گرمسار

غار نمکی گرمسار

استان سمنان همواره به عنوان مهمترین قطب تامین کننده نمک در ایران شناخته شده است. این استان با توجه به داشتن معادن عظیم نمک و قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم و مسیر زیارتی مشهد مقدس دارای شرایط بالقوه برای انجام طرح های گردشگری بر پایه نمک می باشد.گَرمسار که در گذشته به خوار معروف بوده است یکی از شهرستان های استان سمنان می باشد و جزء اقلیم بیابانی آن محسوب می شود. گرمسارمعادن نمکی بسیار زیبایی دارد. این معادن به صورت تونل های پیچ در پیچ در امتداد یکدیگر قرار گرفته اند. طرح گردشگری نمک گرمسار در چهارگروه اصلی تقسیم بندی می شود که عبارتند از : مکان های دیدنی، صنایع دستی، مکان های اقامتی و درمان.
اگر قصد اقامت در این شهرستان با نمک و شرکت در طرح گردشگری آن را دارید از طریق رزرو آنلاین هتل های نزدیک و مرغوب مانند “هتل شهر آفتاب گرمسار ” و “هتل سنتی ستاره کویر گرمسار” به اقامت خود اطمینان خاطر ببخشید.

تونل های نمک
در این تونل ها عجایبی بسیار دیدنی به چشم می خورد. چگونگی بهره برداری از این معادن و لایه های خاصی که در این معادن وجود دارد می تواند برای علاقه مندان و آشنایان به مسایل ژئوتوریسم و دانشجویان زمین شناسی بسیار مفید و آموزنده باشد.
در منطقه گرمسار 27 معدن نمک با درجه خلوص بالای 98 درصد وجود دارد که مهمترینشان عبارتند از: معدن نمک موعود، کیمیا، میلاد، زمرد کوثر،کوه دشت کهن، که معدن “کوه دشت کهن” زیباترین معدن گرمسار می باشد. بنای بیرونی این معدن از سنگ های سفید، طلایی و قرمز است و رنگین کمان عجیبی را به تصویر می کشد.

معماری داخل تونل: داخل کوه تونل مانند است و به علت حفاری سقف طبیعی دارد. کارگران موقع حفاری قسمت هایی را به عنوان ستون و برای جلوگیری از ریزش معدن باقی می گذاشتند. این ستون ها تالارهای مختلفی را به وجود می آورد.در معادن آنقدر به حفاری ادامه میدهند تا به آب برسند و در اینجا کار متوقف میشود.

کوه نمک : یکی از این معادن این منطقه به شکل “کوه “است و نحوه استخراج نمک از آن باعث شکل‌گیری “غاری دستکن” شده است. معمولا برای ساختن تونل در جاده‌ها از یک قالب خاص الگو برداری می‌شود، قالبی که استحکام، دوام و امنیت تونل را تضمین کند اما برای حفر دهانه و شکل‌گیری این غارنمکی تنها فاصله ارتفاع از سطح و عرض در نظر گرفته شده است، بدین معنی که به طور تقریبی ارتفاع دو برابر عرض و به شکل مستطیل است. در ورودی غار، دیواره‌ها تیره و طوسی رنگ و هر چه به عمق آن نزدیک‌تر شویم، روشن‌تر و براق‌تر دیده می‌شوند. نزدیک شدن به سطوح روشن‌تر گویای این مطلب است که زمان حفر آن نقطه از غار به حال نزدیک‌تر است. با قدم گذاشتن در مسير اين تونل‌ها، ديواره‌هايی از جنس نمک را می‌بينيم كه در سرتاسر آن، قنديل‌های آويزان از يخ نمک جلوه‌ی زيبايی به اين تونل‌ها داده است.
معدن نمک گرمسار

نحوه برداشت از معدن: برداشت نمک از معدن به وسیله چکش و مته است که با کار گذاشتن مواد منفجره و از “طریق شاه سیم یا سیم فرار “نمک را برداشت می کنند. در ورودی معدن نیزآسیاب وجود دارد که سنگ های معدن را در اندازه های مختلف خرد می کند .
مصارف نمک: بخش زیادی از نمک ها مصرف خوراکی دارند که درصد خلوص آنها 98 یا 99 درصد است و قسمتی از انها نمک دور ریز یا نمک نامرغوب است که برای جلوگیری از یخ زدگی جاده ها در زمستان استفاده می شود.

جلوه های بصری معدن: یکی از زیباترین مناظری که در این معادن به چشم می خورد شیارهای ایجاد شده توسط شستشوی باران است. در طول مسیر “کریستال های نمک “خود نمایی می کنند که به شکل های گل کلمی، تخم مرغی، لایه ای، با رنگ های متنوع دیده می شوند. این تنوع رنگ به دلیل وجود عناصر و ناخالصی ها در ترکیب نمک است. داخل معدن تاریک است و به همین دلیل نحوه ی نور پردازی جلوه ی بسیار زیبایی را به وجود آورده است. البته به دلیل رعایت نکات ایمنی بهتر است ضمن ورود به تونل چراغ قوه به همراه داشته باشید.
معدن نمک گرمسار

آب و هوای نمکی:هوای داخل معدن خنک ومطبوع است. هواکش از طریق یک پمپ هوای تازه را وارد معدن میکند. همچنین لوله هایی برای تهویه هوا وجود دارد.
نکات ایمنی: برای بازدید از تونل‌های نمکی نیاز به دریافت مجوز از پلیس راهنمایی و رانندگی برای ورود به جاده‌های معدن نمک با اتوبوس دارید. بازدید ازمعادن فعال نمک نیز نیاز به انجام هماهنگی با مسئولان معدن دارد. ضمن اینکه کف تونل های پوشیده از نمک همواره لغزنده است بنابراین با احتیاط قدم بردارید و اینکه بهتر است از کناره ها عبور کنید. اگر قصد سفر به معادن متروکه را دارید ممکن است کمی سردرگم شوید. در صورت همراه داشتن جی پی اس و یا راهنما خطر گم شدن را به صفر برسانید.

«مُجن» شاهرود، شهری با معماری زيبا و چشمه هايی رنگارنگ
ادامه مطلب

از نمک ، نان در آوردن :
کارگرانی که در این معابد کار می کنند می گویند: “ما همواره با این هراس که ممکن است آخرین ورودمان به تونل باشد پا به محل کارمان می گذاریم”. گفته آنان صحت دارد به این دلیل که همواره احتمال ریزش تونل وجود دارد. این افراد تونل ها را امن می کنند برای دیگران اما خود در معرض خطر هستند. امید به اینکه دستشان نمک داشته باشد و نانی که در می آورند قوت بازوهایشان شود .
نمک درمانی:در بسیاری از کشورهای دنیا مانند ایتالیا، آلمان، لهستان با ایجاد تسهیلات ویژه از تاثیرات مثبت نمک با عناوین “انرژی درمانی” یا “نمک درمانی” بهره می‌برند و اقدام به ساخت اتاقک‌ها و غارهای مصنوعی می‌کنند و به این شکل در رونق گردشگری و توریسم درمانی فعالیت می‌کنند. ایران نیز با دارا بودن معادن نمک فراوان می‌تواند از این جاذبه‌ی طبیعی شگفت‌انگیز برای گسترش گردشگری در فصول سرما استفاده کند. تونل نمکی گرمسار یکی از معدن‌های خارق‌العاده نمک در ایران است که تورهای طبیعت‌گردی بسیاری برای بازدید از آن برگزار می‌شود.

دیدنی های اطراف

بنه کوه: منطقه ” بنه کوه ” در شمال گرمسار و در مسیر مازندران واقع شده و به همین دلیل از نظر تاریخی و نظامی اهمیت ویژه ای داشته است. از جاذبه های گردشگری و تاریخی این منطقه می توان به قلعه باستانی “استوناوند“، “ریگ تپه“و “قلعه گبری” اشاره کرد. این منطقه زیستگاه پرندگان و ماهی های زیادی است زیرا “رودخانه حبله رود” از آن عبور می کند.
 بنه کوه
جاده سنگ‌فرش: در دوره صفوی سنگ های دست ساز بسیاری به وسیله ی شتر از “سیاه کوه” به کویر گرمسار آورده شد و به منظور سهولت رفت و آمد کاروانیان در این مسیر جاده ای به طول سی و پنج کیلومتر ساخته شد. بعد از ساخته شدن این جاده سنگی کاروان ها از سیلاب ها و زمین های گل آلود و چسبناک در فصول بارش در امان ماندند.
جاده سنگ‌فرش
قصر حرم سرا: این بنای باستانی هنگام مسافرت خاندان سلطنتی حرمسرا و در سایر مواقع محل سکونت شکارچیان سلطنتی بوده است .
قصر حرم سرا
قلعه استوانوند: برج‌های دیده‌بانی این دژسه هزار ساله هستند و بر دره، رودخانه و کویر اطراف احاطه دارند. برای اینکه دشمن نتواند به قلعه دست پیدا کند، سازندگان این بنا با ذکاوت بسیار از طریق طراحی و معماری و کاستن و افزودن های به جا بر جسم کوه، راه دشوار رسیدن به قلعه را دشوارتر کردند.
قلعه استوانوند
قصر بهرام گور: در حوالی گرمسار خرابه‌هایی قرار دارد که افراد محلی به آن قصر می‌گویند و در حال حاضر به نام کاروانسرایی باستانی از آن یاد می شود.
قصر بهرام گور
کاروانسرای عین‌الرشید: در حال حاضرخرابه‌های این کاروانسرا پوشیده از خارهای بیابانی است که به جای درختان و گیاهان زیبای گذشته روییده‌اند.
کاروانسرای عین‌الرشید

تله های نفتی در روستای پاده: روستای ” پایین ده ” که به مرور زمان به ” پاده ” تغییر نام داد اطراف گرمسار قرار دارد و حاوی تونل های بزرگ نمک است. این معادن محل بالا آمدن گنبد نمکی با پوشش گچ و نمک هستند. این گونه گنبدهای نمکی به دلیل ساختار ویژه ای که دارند محل گیر افتادن نفت (تله‌های نفتی) هستند و همین امر آنها را از سایر گنبدهای نمکی متمایز می سازد. این روستا آثار تاریخی و معماری بسیار جالبی دارد که از آن جمله می توان به خانه های پنج در، آب انبارها، حمام های قدیمی و قلعه ساسانی اشاره کرد.

تله های نفتی در روستای پاده
کوه اژدها: این اثر محصول فعل و انفعالات زمین شناسی درطی سالیان متمادی است. به دلیل قرار گرفتن لایه های رنگی خاک روی هم، چین خوردگی حیرت انگیزی به نام ” کوه اژدها” به وجود آمده است. این پدیده زمین شناسی “چین مرکب” نامید می شود، بدین صورت که نیروها از دو جهت و همزمان وارد شده و باعث به وجود آمدن این چین های دیدنی شده اند. در نمایی از کوه اژدها، نوارهای قرمز، قهوه ای و سفید رنگی به شکلی موج وار در هم تنیده اند و یک ساختار خاص را پدید آورده اند. شکل اژدها در تناوبى از سنگ ماسه، شیل و سنگ جوش شکل گرفته است. این کوه از سمت شرق به “گسل اژدها” و از سمت غرب به “شغال دره” می شود.
کوه اژدها گرمسار
تپه های مریخی: “تپه های مریخی” یک عارضه زیبا و دیدنی زمین شناختی است که به خاطر جنس خاک، وجود نمک و فرسایش آب ایجاد شده است. این فرآیند مختص مناطق کویری و نیمه کویری است. جالب است بدانید به دلیل اینکه تپه ها سرخ رنگ هستند به آنها تپه ها مریخی می گویند.
تپه های مریخی
پارک ملی کویر: این پارک به دلیل تنوع حیات جانوری به “آفریقای کوچک ایران” شهرت دارد و تنها پارکی است که هیچ گونه سکونتگاه انسانی در آن وجود ندارد و مملو از حیات وحش جانوران بیابانی است. جانورانی مانند بز، قوچ ومیش وحشی، گربه شنی، یوزپلنگ و پلنگ ایرانی، گرگ، کفتار راه‌ راه، روباه قرمز، روباه شنی، شغال، سیاه‌گوش ، آهوی گواتردار و جبیر (نوعی غزال ظریف‌تر و کوچک‌تر از آهو) در آن منطقه دیده می شوند. شاخص‌ترین گونه جانوری پارک ملی “یوزپلنگ آسیایی” است. پرندگان پارک هم شامل کبک، تیهو، زاغ بور، هوبره، انواع گنجشک، سهره، چکاوک و پرستو، انواع پرندگان شکاری ازجمله عقاب طلایی، سنقر، سارگپه، شاهین، بحری و دلیجه، و پرندگان مهاجر مانند فلامینگو، آنقوت، خوتکا و انواع غاز و مرغابی هستند.
پارک ملی کویر
اقلیم گرمسار
اقلیم شهرستان گرمسار نیمه بیابانی است. میزان بارش در این منطقه بسیار کم است.بارندگی تنها در اوایل بهار و کمی هم در تابستان اتفاق می افتد. این شهرستان به دلیل دور بودن از دریا و ارتفاع مکان و وزش بادها در امتداد کوه ها تحت تاثیر هوای گرم و خشک کویر قرار گرفته است. این منطقه در تابستان دارای هوای بیابانی و گرم و خشک و در زمستان ها هوایی سرد دارد.

کاروانسرای قصر بهرام گرمسار
ادامه مطلب

سوغات

از سوغات صنایع دستی این منطقه می توان به قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، پارچه بافی، خرجین بافی و سفال‌گری، منبت کاری، معرق کاری اشاره کرد.

صنعت گلیم بافی این منطقه به دلیل استفاده از طرح های بومی و نقوش محلی در بازارهای جهانی طرفداران بسیارزیادی دارد.
از سوغات خوراکی این شهرستان می توان به خربزه‌های شیرین و صاداراتی آن اشاره کرد و همین طور محصولات لبنی خالص و انار و رب انار که بسیار خوشمزه هستند.
از محصولات کشاورزی این منطقه نیز می توان از گندم و پنبه نام برد. رودخانه “حبله رود ” که از رشته کوه های البرز مرکزی سرچشمه می گیرد اطراف گرمسار را سیراب می کند و زمین های این قسمت را برای کشاورزی بسیار مناسب می کند.
 گلیم بافی
زمان مناسب
این معادن با توجه به اقلیم نیمه بیابانی و گرم و خشک منطقه گرمسار در تابستان و زمستان مکان مناسبی جهت بازدید گردشگران می باشد.

دسترسی
آدرس: ایران – سمنان – گرمسار جاده گرمسار قم

سخن آخر

برای رفتن به هر جای تازه باید گام ها را به شیوه ای نو برداشت. باید نقشه راه را به شیوه ای متفاوت در سر پروراند و همراهانی جدید را برگزید. هر سفر از اولین جرقه هایی که از سر اشتیاق در وجود آدمی زنده می شود آغاز می گردد.
مناطق بکر و ناشناخته ای در هر استان از ایران عزیزمان وجود دارد که حجم زیبایی این مکان های دیدنی مانند غار نمکی گرمسار در ذهن آن هایی که از این مکان دیدن نکرده اند نمی گنجد.
بی شک غار نمکی گرمسار در دل استانی پر از رمز و راز شما را متحیر خواهد کرد. که توصیه می شود حتی برای بازدید از این غار نمکی بی نظیر کوله بارتان را بچینید و راهی سفر شوید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر