لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> موزه ی آذربایجان تبریز
موزه ی آذربایجان تبریز

موزه ی آذربایجان تبریز

تبریز شهری است تاریخی و شنیدن نام آن هنرمندانی مانند شهریار و دلاور مردانی چون ستارخان و باقرخان را در ذهن تداعی می کند. گذشته پرفراز و نشیب، جنگ ها و بلایای طبیعی مانند زلزله هرگز نتوانستند برهمت و اراده مردمان سخت کوش تبریز چیره شوند. این شهر تمدن باستانی دارد و آثار تاریخی به دست آمده از تبریز بیان گر تاریخ کهن و پرتلاطم آن است. موقعیت جغرافیایی این شهر باعث شده که همواره نقش مهمی در رشد و تبادلات فرهنگی و اقتصادی داشته باشد و درعرصه صنعت، آموزش، فرهنگ و ارتباطات همیشه پیشرو باشد. این ویژگی تحسین برانگیز وقتی با حفظ ارزش ها و آداب و رسوم ملی و مذهبی همراه می شود، به شهر تبریز جذابیت منحصر به فردی می بخشد که برای هر بیننده ای ملموس و آشکار است. تبریز شهری است مدرن و خوش آب وهوا که دارای جاذبه های متعددی همچون موزه آذربایجان است. هتل های تبریز مانند هتل لاله پارک تبریز با برخورداری از امکانات و کیفیت بالا، پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی مشتاق و علاقمند به هنر و تاریخ و گردشگری هستند.

تاریخچه موزه آذربایجان تبریز

این موزه که به عنوان دومین موزه باستان شناسی بعد از موزه ملی ایران شناخته می شود، آثار تاریخی و هنری پیش از اسلام و دوران اسلامی را در خود جای داده است. در موزه آذربایجان مجموعه منحصر به فردی از دوره های تاریخی و کهن ایران باستان به نمایش گذاشته شده است که می تواند ما را با گذشته و تاریخ کشورمان آشناتر کند. در سال های 1306 و1307 نمایشگاهی از سکه های تاریخی در کتابخانه تربیت تبریز برگزار شد. برگزاری این نمایشگاه دلیلی برای شکل گیری ایده تاسیس موزه آذربایجان شد، اما اجرای این طرح سال ها طول کشید.

در طول این مدت نمایشگاه های زیادی در تبریز برگزار شدند تا اینکه سرانجام در سال 1337 ساخت موزه آذربایجان آغاز شد. پیدا کردن محل مناسب برای ساختن موزه کار ساده ای نبود؛ اما با تلاش های فراوان دست اندکاران زمین مناسبی در اختیار اداره فرهنگ تبریز که مسئول رسیدگی به امور موزه بود قرار گرفت؛ نقشه اولیه موزه طرح آندره گدار فرانسوی بود که اسماعیل دیباج رئیس وقت اداره فرهنگ تبریز آن را ترسیم و به تایید نهایی رساند. ساختمان این موزه با همکاری مالی مردم و دولت ساخته شد و یکی از روزنامه های وقت آن زمان از مردم درخواست کرد تا آثار هنری و تاریخی خود را به موزه اهدا کنند. موزه آذربایجان در سال 1341 به بهره برداری رسید. این بنا اثری است که توسط معمار معروف تبریزی حاج ابواقاسم معمارساخته شد.

موزه آذربایجان تبریز

بخش های مختلف موزه آذربایجان

طبقه همکف

در این طبقه آثار و اشیای تاریخی پیش از دوران تاریخ اسلام قرار دارند؛ آثارارزشمندی چون سفال ها، مجسمه ها، جام ها، سرنیزه ها و سنگ هایی که با نقش و نگارهای خود تاریخ و سرگذشت سرزمین عزیزمان را حکایت می کنند. از سایر آثار گرانبهای این طبقه می توان به مجسمه سه هزار ساله الهه زن که در رستم آباد گیلان کشف شده واجساد مرد و زنی با قدمت سه هزار سال که در سال 1378 در محوطه مسجد کبود پیدا شده اند اشاره کرد. سنگ های سرپانتین که در شهر جیرفت یافت شده اند و سنگ معروف بسم الله که بوسیله محمد قوچانی حجاری و ساخته شده است در این بخش خودنمایی می کنند.

سنگ معروف بسم الله

طبقه اول

قدیمی ترین گنجینه های این طبقه، آثاری است که متعلق به قرن چهارم هجری و شهر نیشابور است. ظروف سفالی دوره ایلخانی و قفل رمزی سده ششم از آثار دیدنی این طبقه هستند. این قفل مفرغی که در مراغه کشف شده در بخش آثار اسلامی این طبقه قرار دارد؛ همچنین مهرها و سکه های ضرب شده در چهارگوشه ایران که در دوره های مختلف تاریخ ضرب و حک شده اند، در این بخش شاخص اند.

موزه آذربایجان تبریز

طبقه زیرزمین

در این طبقه مجسمه هایی قرار دارند که داستان زندگی بشر و رنج های او را در مسیر پر پیچ و خم زندگی از دیرباز تاکنون به زیبایی به تصویر کشیده اند. این مجسمه های ارزشمند ساخته دست هنرمند معروف تبریزی احد حسینی هستند. آخرین و جدیدترین بخش موزه، بخش سنگ نگاره های آن است. در این بخش، سنگ نگاره ها و کتیبه هایی که متعلق به دوره های مختلف تاریخی است، نگهداری می شود؛ همچنین آثاری در حیاط این مجموعه به نمایش گذاشته شده که شامل مجسمه ها و کتیبه های سنگی است.

موزه آذربایجان تبریز
موزه آذربایجان تبریز
این موزه ارزشمند که در نزدیکی مسجد کبود و موزه آهن قرار دارد، گنجینه ای است نفیس که بازدید از آن می تواند ما را با سیر تاریخی رشد و تحول صنعت و تمدن بشری در دوره های مختلف تاریخ آشنا کند؛ همچنین موزه دریچه ای است برای شناختن طرز فکر و سبک زندگی و آرزوهایی که بشر قدیم در سر می پرورانده و امروزه به آن ها دست یافته است.
آدرس موزه آذربایجان: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام خمینی، جنب مسجد کبود
ساعات بازدید از موزه آذربایجان: همه روز از ساعت 9 تا 17:30

روزهای تعطیل موزه: موزه آذربایجان در روزهای عاشورا و تاسوعا، رحلت پیامبر، شهادت امام صادق و 22 بهمن تعطیل است.
شماره تماس: 35261696-041

بهترین زمان سفر به تبریز

آشنایی با بهترین زمان سفر به تبریز به شما کمک خواهد کرد تا با خیالی آسوده و بدون دغدغه برای بازدید از جاهای دیدنی این شهر اقدام کنید. تبریز به عنوان یکی از شهرهای نیمه غربی کشور، دارای تابستانی های گرم و خشک و زمستان هایی سرد است؛ با این حال سفر به این شهر در هر فصل لطف خودش را دارد. فصول بهار و تابستان، آب و هوای تبریز بسیار خنک و مطلوب است و افرادی که تمایل دارند در شرایط آب و هوایی مناسب به تماشای جاذبه های دیدنی این شهر بروند بهتر است این ایام را برای سفر انتخاب کنند.

سخن آخر

تبریز یکی دیگر از شهرهای زیبا و مهم کشورمان است که به دلیل موقعیت مکانی خود همه روزه پذیرای مسافران زیادی است. علاوه بر موقعیت مکانی، این شهر جاذبه های دیدنی زیادی نیز دارد که ازجمله آن ها می توان به موزه آذربایجان اشاره نمود. این موزه آثار گرانبهایی را درون خود جای داده که بازدید از هر کدام می تواند چشم بیننده را میخکوب کند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
حمام نظافت تبریز
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر