لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> بازار بزرگ استانبول ترکیه
بازار بزرگ استانبول ترکیه

بازار بزرگ استانبول ترکیه

مقدمه
بازار همیشه برای گردشگران مکانی جذاب و دیدنی بوده است. هر بازاری جذابیت خاص خود را دارد و به شکلی متفاوت در مقابل دیدگان ظاهر می شود. بازار تنها مکانی برای خرید نیست بلکه فرهنگ و هنر و سلیقه ی مردم شهر خود را به عرصه ی نمایش می گذارد. معمولا بازار در مرکز شهر قرار دارد، به همین دلیل می توان در کنار بازدید از آن به راحتی به سایر مکان های دیدنی شهر نیز سری زد و از تماشای آنها لذت برد. با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.

یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده ی جهان بازار بزرگ استانبول ترکیه است که به آن گرند (grand) بازار ترکیه هم می گویند. این بازار از پرطرفدارترین بازارهای شهر استانبول در کشور ترکیه است که به شکل سنتی بنا شده و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود می کشاند تا چهره ی خود را برای آنها آشکار کند.
بازار بزرگ استانبول در زبان ترکی که زبان مردم محلی استانبول است «کاپالی چارشی» به معنای بازار سرپوشیده شناخته می شود، نامی که بر سردر بازار هم حکاکی شده است. قدیمی و تاریخی بودن بازار کاپالی چارشی باعث شده این بازار به یک جاذبه ی گردشگری مهم در شهر استانبول تبدیل شود و هر ساله عده ی زیادی را از سراسر دنیا به سمت کشور ترکیه دعوت کند.
بازار بزرگ استانبول
تصویر قسمتی از پشت بام بازار بزرگ استانبول
از جمله دلایل محبوبیت بازار بزرگ استانبول جدای از ذات خود بازار که دیدنی است و بهترین محل برای خرید در استانبول است این که این بازار در نزدیک جاذبه های توریستی مهم استانبول مانند مساجد سلطان احمد و ایاصوفیه قرار دارد. علاوه بر این مکانی بسیار مناسب برای خرید کالاهای دستی و لوازم سنتی و پوشاک عمده در استانبول می باشد.
به تمام جذابیت ها و مزایای بازار بزرگ استانبول امکان رزرو آنلاین هتل در این شهر توریستی از طریق سایت های ایرانی را نیز اضافه کنید. بدین تریب با خیالی آسوده می توان عازم کشور ترکیه و شهر زیبای استانبول شد و در بازار بزرگ آن قدم زد و از تنوع محصولات و اجناس موجود در آن کمال لذت را برد.

معرفی کلی
شهر استانبول از کشور ترکیه دارای جاذبه های گردشگری فراوانی از جمله مسجد فاتح، برج گالاتا، مسجد سلطان احمد، قلعه روملی حصار و … می باشد. در این میان گشت و گذار در بازار جایگاه خاصی دارد که کمتر کسی می تواند از کنار آن به راحتی بگذرد و سر به درون آن نکشد. حال اگر این بازار جزء قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده جهان باشد قطعا دیدن از آن صفای دیگری دارد.
بازار بزرگ استانبول

تصویری از لوسترهای رنگی در بازار بزرگ استانبول
در مورد اینکه بازار بزرگ استانبول کجاست باید بگوییم این بازار در شهر استانبول از کشور ترکیه در خیابان کاپالی چارشی در منطقه ی فاتیح قرار دارد. ساعات کار این مرکز خرید از روز دوشنبه تا شنبه از ساعت 10 صبح تا 10 شب می باشد و در ایام تعطیل بازار نیز بسته است.

شهرت بازار بزرگ استانبول به اجناسی مانند طلا و جواهرات، سرامیک های تزئین شده با دست، فرش های نفیس، گل دوزی های زیبا، ظروف مسی و سفالی، ادویه های متنوع و مغازه های عتیقه فروشی است. البته اینها تنها بخشی از اجناسی است که در دل وسیع بازار بزرگ استانبول عرضه می شود. این بازار به قدری وسیع است که برای گشتن در آن چندین روز زمان لازم است مگر اینکه اجناس خاصی مد نظر باشد و تنها مراجعه به بخش مخصوص این اجناس صورت گیرد.
بازار بزرگ استانبول

نمایی از یکی از مغازه های بازار بزرگ استانبول
بازار بزرگ استانبول همان طور که از نام آن پیداست در شهر استانبول، کشور ترکیه، در گولدن هورن نزدیک مسجد ایاصوفیه قرار دارد. این بازار تقریبا در تمام ساعات روز شلوغ است پس پیشنهاد می شود مراقب کیف پول خود باشید و مدارک مهمتان را در هتل نگه دارید و با خود به بازار نبرید. در این بازار فروشندگان سعی دارند بازدیدکنندگان را به داخل مغازه ی خود بکشانند؛ اگر نابلد باشید ممکن است خرید درستی انجام ندهید اما اگر مانند یک ترک خرید کنید قطعا اجناس نابی نصیبتان می شود. در این بازار چانه زدن را فراموش نکنید و این را بدانید که فروشنده زمانی بهترین قیمت را پیشنهاد می دهد که ببیند شما در حال خارج شدن از مغازه هستید و از خرید منصرف شده اید. در واقع فروشندگان این بازار جزء سمج ترین فروشندگان دنیا هستند که قصد دارند به هر طریقی که شده بازدیدکننده را به یک مشتری تبدیل کنند. اجناس این بازار همگی دارای ضمانتنامه هستند و با اطمینان می توان آنها را به هر نقطه از دنیا که بخواهید ببرید و از کیفیت آن مطمئن باشید.

تاریخچه

درست بعد از فتح قسطنطنیه (استانبول امروزی) توسط ارتش عثمانی، به دستور سلطان محمد دوم در سال ۱۴۵۳ میلادی ساخت بازار بزرگ استانبول بر خرابه‌ های بازار دوران بیزانس شروع شد. هدف از ساخت این بازار تامین هزینه های ساخت ایا صوفیه بود. سرانجام در سال 1461 میلادی یعنی در قرن 15 میلادی این بازار با این همه شکوه و زیبایی افتتاح شد و تا به امروز که حدود پانصد و پنجاه سال از ساخت آن می گذرد هنوز با ابهت و اقتدار به کار خود ادامه می دهد و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود صدا می زند. این بازار در دوره فرمانروایی سلطان سلیمان یعنی حدودا در قرن شانزده میلادی گسترش یافت و در سال 1894 پس از خرابی هایی که زلزله در این سال به بار آورد مجددا بازسازی شد. متاسفانه به جز این زلزله دو بار به ترتیب در سال های 1942 و 1954 بازار دچار آتش سوزی شده اما خوشبختانه باز به همان شکل اولیه بازسازی گشته است.

معماری
بازار بزرگ استانبول با حدود پنجاه هزار متر مربع مساحت بزرگ ترین بازار سرپوشیده و سنتی جهان است که با طاق های گنبدی شکل از معماری بسیار زیبایی برخوردار است. جالب است بدانید این بازار حدود 60 خیابان و تقریبا 3000 مغازه و فروشگاه دارد. این در حالی است که تنوع محصولات به قدری در این بازار زیاد است که حتی بعد از ساعت ها گشت و گذار در آن به هیچ وجه خستگی احساس نمی شود. معمولا در طول روز بین دویست و پنجاه هزار تا چهارصد هزار نفر از آن دیدن می کند، به طوری که در سال 2014 با 91 میلیون و 250 هزار بازدید کننده در سال پربازدیدترین جاذبه گردشگری جهان شد.
بازار بزرگ استانبول

نمایی از بازار بزرگ استانبول و سقف گنبدی شکل آن
بازار بزرگ استانبول
نمای دیگری از سقف گنبدی شکل بازار بزرگ استانبول
نکته ی جالب توجه دیگری که در مورد این بازار وجود دارد اینکه در گذشته هیچ مغازه ای حق نصب تابلو و انتخاب نام برای خود را نداشته تا رقابت در بازار صورت نگیرد. حتی هیچ کس حق فروش به قیمتی بالاتر از قیمت تعیین شده توسط دولت را نداشته است. بعد از بازسازی بازار به دنبال زلزله ی سال 1894 کم کم تابلوهایی بر سر در مغازه ها نصب شد و صاحبان آنها با قرار دادن ویترین جلوی مغازه ی خود آن را به شکل غربی درآوردند.
بازار بزرگ استانبول
نمایی از ویترین مغازه ها در بازار بزرگ استانبول
بازار بزرگ استانبول در گذشته پنج مسجد، یک مدرسه، هفت آب ‌نما و ده چاه آب داشته که امروزه تنها یک مسجد و یک وضوخانه قابل استفاده دارد. البته دارای تعدادی کافه و رستوران شیک نیز می باشد که در صورت نیاز می توان در آن ها به استراحت و صرف غذا پرداخت. معروف ‌ترینِ رستوران های بازار بزرگ استانبول رستوران «هاوزلو» ((Havuzlu، «قهوه خانه شرق» (Şark Kahvesi) و «یالیک چیلر» (Yağlıkçılar) است که معروف تر از همه همان مورد اول است. در بخش مرکزی بازار در زمان های دور اجناس عتیقه به فروش می رفته، امروزه نیز این سنت رعایت شده و اجناس باارزشی در این محل از بازار فروخته می شود. اجناسی مانند ظروف مسی، تسبیح هایی با سنگ کهربا، ساعت، طلا و جواهرات و سکه های قدیمی و … که حتی تماشایشان هم لذت بخش است. این بازار با این همه شکوه به جای یک درب چهار درب اصلی دارد که از هر یک که بخواهید می توانید داخل شوید. این درب ها در انتهای دو خیابان اصلی شهر قرار گرفته اند و نقطه ی تلاقی آنها در قسمت جنوب غربی بازار می باشد.
بازار بزرگ استانبول
تصویری از زیورالات در بازار بزرگ استانبول
بازار بزرگ استانبول
نمایی از یک رستوران در بازار بزرگ استانبول
بازار بزرگ استانبول در ابتدا تنها از چوب ساخته شده بود اما امروزه بدنه ی آن از سنگ و آجر و گچ ساخته شده است؛ در ساخت طاق ها از آجر، دیوار ها از آجر و گچ و پایه ی طاق ها از سنگ استفاده شده است. این بازار دو شبستان اصلی با ساختار گنبدی شکل دارد که به عنوان انبار و محلی برای نگهداری اجناس استفاده می شود.

بهترین اجناس

فرشدر خیابان آجی چشمه (Acı Çeşme )، زینجیرلی هان ( Zincirli Han)، پلاک ۱۵ از بازار بزرگ استانبول می توان مجموعه ی کاملی از فرش های قدیمی تا جدید را مشاهده کرد. در خیابان تاکه جیلر (Takkeciler)، پلاک ۶۰-۵۸ نیز می توان فرش های بی نظیر پشمی و دست ‌باف آناتولی را با کلی جزئیات و رنگ‌ های گوناگون و نیز فرش های معاصر‌ را با الگوهایی هندسی ‌تر نظاره گر بود.
بازار بزرگ استانبول
تصویر یک مغازه ی فرش فروشی در بازار بزرگ استانبول

چرم

در کورکچولر (Kürkçüler)، پلاک ۴۶-۲۲ فروشگاه چرم و خز قوچ (Koç) قرار دارد که شامل مجموعه ی کاملی از چرم، پوست بره و خز است که همگی یکجا با طرح هایی فوق العاده زیبا قابل رویت هستند.

وسایل حمام

در خیابان هالیچیلار (Halicilar)، پلاک ۵۸ می توان صابون های خوشبوی طبیعی، حوله‌ های صد در صد کتانی، شال ‌های دست ‌باف و تجهیزات سنتی حمام مانند لنگ را دید؛ در کنار اینها روتختی، ملحفه، ردا، رومیزی و روسری نیز وجود دارد که همگی باطرح هایی زیبا و سنتی عرضه می شود. این محصولات همگی با مواد اولیه‌ ی طبیعی در کارگاه های سنتی به صورت دستی بافته می شوند. بر لگوی این فروشگاه یک کلاه قرمز رنگ منگوله دار قرار دارد که از روی آن می توان مغازه را به راحتی تشخیص داد.
بازار بزرگ استانبول
تصویری از یک مغازه ی وسایل حمام شامل حوله های کتانی
بازار بزرگ استانبول
تصویر دیگری از یک مغازه حاوی وسایل حمام
ظروف سنتی
در پلاک ۶۴ خیابان اورتاکازاسلار (Orta Kazaslar) و پلاک ۱۸ خیابان هالیچیلار (Halicilar) ظروف سفالی و کاشی‌هایی با طیف رنگ قرمز و فیروزه‌ای وجود دارد که دل هر بیننده ای را می برد و او را وادار به خرید می کند، جایی که مملو از نقش و نگارهای سنتی ترکیه روی کاسه و بشقاب و گلدان و … است.
بازار بزرگ استانبول
نمایی از ظروف تزئین شده در بازار بزرگ استانبول
بازار بزرگ استانبول
نمایی از یک مغازه ی ظروف سنتی رنگی در بازار بزرگ استانبول
عتیقه
در خیابان نورعثمانیه، پلاک ۵۳A که اندکی از ورودی بازار فاصله دارد یک فروشگاه عتیقه فروشی قرار دارد که در آن همه چیز پیدا می شود. در کنار تنوع اجناسش می توان از خوش برخوردی صاحب مغازه و همسرش نیز لذت برد. مغازه ی عتیقه فروشی بعدی در بازارچه جواهر، پلاک ۱۵۲ است که مجموعه ای بی نظیر از اجناس مربوط به امپراطوری عثمانی است.
بازار بزرگ استانبول
نمایی از یک مغازه ی عتیقه فروشی در بازار بزرگ استانبول
راه دسترسی
بازار بزرگ استانبول در منطقه فاتیح استانبول و در بخش مرکزی و قدیمی استانبول واقع شده است. برای رفتن به بازار بزرگ استانبول می توان قطار شهری که در ترکیه به آن تراموا می گویند سوار شد، مقصد شما بایستی یکی از سه مورد بیازیت، اونیورزیته (دانشگاه) و یا سیرکیجه باشد تا اینکه به ایاصوفیه و مسجد بلو به معنای آبی برسید. از ایاصوفیه و مسجد بلو تا خود بازار شاید پیاده حدود پانزده دقیقه راه باشد.
اگر بخواهیم دقیق تر آدرس دهیم، فرض کنید در میدان تکسیم استانبول که یکی از میدان های دیدنی این شهر است هستید. به سمت متروی میدان تکسیم بروید. می توان خط 2 متروی Haciosman را دنبال کرد. سپس با خط F1 فونیکولور به کاباتاش بروید. سپس از ایستگاه کاباتاش خارج شده و سوار تراموای خط T1 شوید و در ایستگاه Beyazit KapaliCarsi پیاده شوید.
بازار بزرگ استانبول
میدان تکسیم استانبول
برای رفتن با اتوبوس نیز بایستی سوار یکی از اتوبوس های خطوط B61، B90 و B97 شد. در خود بازار نیز که تعداد زیادی خیابان دارد برای جلوگیری از گم شدن به تابلوها و علائم راهنما مخصوصا برای پیدا کردن راه خروج و تشخیص اینکه در کدام خیابان هستید استفاده کنید تا سردر گم نشوید.

شیوه ی اقامت در استانبول

برای اقامت در استانبول و دیدن از بازار بزرگ آن و سایر جاذبه هایش می توانید یکی از هتل های استانبول را انتخاب و به صورت انلاین قبل از اینکه حتی بار سفر را ببندید رزرو کنید. مزیتی که رزرو آنلاین دارد اینکه به راحتی می توانید تنها از طریق چند کلیک از ویژگی های هتل ها به طور مثال هتل های ایران، آگاه شوید و این ویژگی ها را با هم مقایسه و در نهایت به صورت کاملا هوشمندانه سفر کنید.
در ادامه به چند مورد از هتل های استانبول به صورت خلاصه اشاره می شود. مورد اول آپارتمان ‌های کاتیرگا کُناک است. آپارتمان هایی که بالکن هایی رنگی دارند و از آنها تا بازار پیاده حدودا پنج دقیقه است. مشاهده ی غروب افتاب و تماشای دریای مرمره در بالکن این آپارتمان ها واقعا لذت بخش است.

بازار بزرگ استانبول

تصویری از آپارتمان ‌های کاتیرگا کُناک
مورد بعدی سوئیت های کیوبز است. چشم انداز این سوئیت ها نیز رو به دریاست و از جمله ویژگی های خاص اینها نورپردازی بسیار زیبایشان است. از این سوئیت ها نیز تا بازار حدودا پنج دقیقه پیاده راه است.

بازار بزرگ استانبول

تصویری از سوئیت های کیوبز
مورد بعدی لونا سوئیت استانبول است. از این سوئیت نیز تا بازار حدودا ده دقیقه پیاده راه است. تمام اتاق های این مجموعه زیبا و راحت است اما اگر اتاق شما در طبقه ی بالا باشد می توانید از چشم انداز محله ی سلطان احمد و دریای مرمره نیز لذت ببرید.
این ها تنها چند مورد از مکان هایی است که در نزدیک بازار بزرگ استانبول ترکیه قرار دارد و شما می توانید در سایر هتل ها و سوئیت هایی که در این منطقه قرار دارند اقامت کنید و از سفر خود لذت ببرید.

بازارچه مرزی سرو
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر