لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دریاچه زیبای شورابیل، نگین درخشان گردشگری اردبیل
دریاچه زیبای شورابیل، نگین درخشان گردشگری اردبیل

دریاچه زیبای شورابیل، نگین درخشان گردشگری اردبیل

استان اردبیل یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری در کشور ایران می باشد و بسیاری از جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری را در خود جای داده است. این استان در زمینه های مختلف از جمله تاریخ، فرهنگ و تمدن، طبیعت گردی، گردشگری درمانی مورد توجه می باشد، علاوه بر جاذبه هایی که در استان اردبیل وجود دارد خود شهر اردبیل نیز دارای دیدنی های فراوانی است که یکی از این جاذبه های گردشگری منحصر به فرد وجود یکی از بزرگترین دریاچه های درون شهری به نام شورابیل می باشد، دریاچه شورابیل در شب بینظیر است و با رفتن به این جاذبه طبیعی می توانید کنار دریاچه شورابیل اردبیل عکس های بسیار زیبا بگیرید. با ما همراه شوید تا ببینیم دریاچه شورابیل اردبیل کجاست و بیشتر با این دریاچه آشنا شویم:
به اردبیل خوش آمدید

شهر اردبیل در شمال غرب کشورمان در مرکزیت استان اردبیل قرار دارد. این شهر به دلایل تاریخی و مذهبی در کشور ما بسیار پر اهمیت می باشد و دارای تاریخ کهن و اثرگذار در سیر تحولات کشورمان دارد. شهر اردبیل از شمال به جمهوری آذربایجان، از شرق به کوه های تالش، از جنوب به استان زنجان و از غرب استان تبریز متصل است.
ارتفاع این شهر هزار و پانصدمتر از سطح دریا می‌باشد و در شمال غرب فلات ایران قرار دارد و زمستان های سرد و تابستان هوای معتدل دارد. اردبیل از واژه “آرتا” که معنی “مقدس” دارد و “ویل” که به معنای است تشکیل شده است و “آرتاویل” به معنای “شهر مقدس” است که در مرور زمان و تغییر گویش به “اردبیل” تبدیل شده است.
مردم این شهر مسلمان و شیعه هستند و برخی از اقلیتهای “تات”، “تالش”، “ارمنی” و مسیحی نیز در طول تاریخ به این شهر مهاجرت نموده و در آنجا زندگی می‌کند، این شهر جمعیتی حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر دارد و اکثر آنها ترک زبان هستند.
شهر اردبیل به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم دارای سابقه ای بی نظیر تاریخی و کاروانسرا و قلعه های بسیار می باشد. وجود این کاروانسراها نشان‌ دهنده آن است که این شهر در طول تاریخ همواره از رونق اقتصادی خوبی برخوردار بوده است که از جمله آنها می توان “کاروانسرای شاه عباسی شورگل” در شهر “بیله سوار”، “کاروانسرای سنگی صائین” در شهر “نیر” و “کاروانسرای نقدی کندی” و “قانلی بولاغ” در “مشکین شهر” را نام برد.

از جمله اماکن دیدنی شهر اردبیل را می توان بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، و “بقعه شیخ امین الدین جبرئیل”، “مزار پیران” و “مسجد جمعه” را نام برد.

بهترین فصل سفر به اردبیل

برای رفتن به شهر اردبیل مسلماً بهترین فصل سال بهار و تابستان می‌باشد. اما دریاچه شورابیل در زمستان نیز بسیار بی نظیر است چرا که سطح یخ زده این دریاچه می‌تواند مناظر بسیار زیبایی را برای شما ایجاد نماید. هرچند که سطح یخ زده این دریاچه آنقدر ضخیم نیست که شما بتوانید از آن برای تفریحات زمستانی استفاده نمایید ولی به هرحال می‌تواند جذابیت های خاص خود را داشته باشد و اگر به شورت اتفاقی در فصل سرد سال به این شهر سفر کردید حتما سری به این دریاچه بزنید.
دریاچه شورابیل اردبیل

سفر و اقامت در اردبیل
بهترین راه سفر به استان اردبیل اتوبوس و خودرو سواری ترجیحا خودروی شخصی می باشد، چرا که مسیر سفر به این استان آنقدر زیباست که واقعاً حیف است از دیدنی های آن بهره مند نشد. شما می توانید از جاده های شمال کشور به سمت آستارا و سپس پس از رد شدن از گردنه حیران به اردبیل رسید. مسیر سفر به شهر اردبیل خود نیمی از جذابیت های سفر به این شهر است که نباید با استفاده از وسایل نقلیه ای مانند هواپیما یا سفر در شب از این دیدنی های آن محروم شد.
شما می توانید برای محل اقامت خود در شهر اردبیل از طریق رزرو آنلاین هتل های اردبیل از خدمات هتل های با کیفیت و مناسبی مانند هتل سبلان اردبیل و هتل دریا اردبیل استفاده نمایید که به نسبت بهایی که دریافت می نمایند خدمات بسیار خوب و مناسبی را به شما ارائه می دهند.

هزینه سفر به شهر اردبیل برای مدت سه روز و 3 شب برای هر نفر حدود 700 هزار تومان می باشد ضمن اینکه می توانید از آب های گرم شهرستان های این استان و طبیعت بکر و زیبای آن نیز بهره مند گردید.
دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل کجاست؟
یکی از بزرگترین جاذبه های طبیعی در شهر اردبیل دریاچه شورابیل می باشد که بزرگترین دریاچه درون شهری کشور و مهمترین جاذبه گردشگری این شهر است. دریاچه شورابیل اردبیل یک جاذبه طبیعی می باشد که به مساحت ۱۸۰ هکتار و عمری بین ۴ تا ۱۸ متر دارد.
برای رفتن به دریاچه شورابیل در شهر اردبیل باید در جنوب شرقی شهر اردبیل ۲ کیلومتر به سمت خلخال حرکت نمایید و در آن نقطه دریاچه قابل مشاهده می باشد.
برای ورود به دریاچه شورابیل شهر اردبیل مسیرهای مختلفی وجود دارد که شما بسته به هدفی که دارید و تفریحاتی که می خواهید استفاده نمایید می توانید از ورودی های مختلفی وارد این محوطه شوید. اگر قصد دارید که از شهربازی و زیپ لاین این مجموعه استفاده نمایید بهتر است که از سمت بزرگراه میلاد و فرعی های میدان پلیس به این دریاچه بروید، ولی اگر می خواهید از باغ بهشت، شهربازی شهر خورشید، یا موزه تاریخ طبیعی این شهر بازدید نمایید می توانید از طریق خیابان دانشگاه به محوطه دریاچه شورابیل وارد شوید.

ورود به محوطه دریاچه شورابیل اردبیل هزینه ای ندارد و برای بازدید از این جاذبه طبیعی می توانید یک نصف روز برنامه ریزی نمایید و در کنار این دریاچه با کمپینگ و یا استفاده از تفریحاتی که در کنار این دریاچه مهیا شده است اوقات خوشی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.
دریاچه شورابیل اردبیل

تفریحات حاشیه دریاچه شورابیل
مسیر طولانی پیاده روی مسیر دوچرخه سواری انواع و اقسام تفریحات شکم گردی ها در حاشیه این دریاچه می‌تواند یکی از لذت بخش ترین باغات را برای شما فراهم نماید. یکی از تفریحاتی که در حاشیه این دریاچه مهیا شده است طولانی ترین زیپ لاین کشور است که هیجان و تجربه بی نظیر را در اختیارتان قرار خواهد داد که مدت‌ها خاطره آن در ذهن شما خواهد بود.

از مزایای تفریح در حاشیه دریاچه شورابیل قرار گرفتن این دریاچه در مرکز شهر اردبیل می باشد و این یعنی صرفه جویی در هزینه‌ها و در دسترس بودن آن، ضمن اینکه وقتی که تفریح شما در کنار این دریاچه تمام شد به راحتی می توانید به محل اقامت تان بازگردید و استراحت نمایید به طوری که خستگی در تن شما باقی نخواهد ماند.
دریاچه شورابیل اردبیل

علاوه بر بازدید از دریاچه شورابیل شما فاصله بسیار کمی با برخی از جاذبه‌های دیدنی این شهر دارید که می توانید به صورت پیاده نیز به دیدن آنها بروید و از بازدید از آنها لذت ببرید. یکی از آنها بازار تاریخی شهر اردبیل است که در فاصله ۵ کیلومتری این دریاچه قرار دارد. ضمن اینکه مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی که در فاصله حدود ۶ کیلومتری این دریاچه است و موزه تاریخ طبیعی شهر اردبیل که در بخش شرقی دریاچه شورابیل قرار دارد و می‌توانید با ورودی مبلغ پایین از دیدن این جاذبه ها بهره مند گردید.
آب دریاچه شورابیل از مجموعه چشمه های آب شیرین که از کوههای سبلان سرچشمه می گیرند و همچنین برخی رودهای نیمه شور که از سمت جنوب این استان جاری می گردند تامین می شود رودخانه بالخو نیز یکی از منابع اصلی تامین آب این دریاچه است اطراف این دریاچه از گیاهانی خودرو نیز وجود داشته است که بعد ها با تغییر پوشش گیاهی این منطقه از بین رفته اند.

شما در اطراف این دریاچه می توانید از امکاناتی مانند مغازه ها، رستوران ها و کافه هایی که در این مجموعه وجود دارد استفاده نمایید. همچنین دریاچه شورابیل در فاصله ۲۸ کیلومتری فرودگاه اردبیل قرار دارد و در ۱۰ کیلومتری پایانه اتوبوسرانی این شهر است شما تا ایستگاه اتوبوس یک و نیم کیلومتر فاصله دارید و در اطراف این دریاچه از هتل ها و اقامتگاه های می توانید استفاده نمایید این محوطه پارکینگ دارد و تا اولین پمپ بنزین فاصله شما ۴ کیلومتر می باشد.
دریاچه شورابیل اردبیل
در اطراف محوطه این دریاچه امکاناتی مانند آلاچیق سرویس بهداشتی، منقل برای کباب، زمین‌ های بازی، فضاهای سبز و شیر آب برای شستشوی ظروف وجود دارد که می توانید از آنها برای اقامتی و تفریحی خوب در کنار خانواده استفاده نمایید و از گذراندن اوقات خود در این مکان لذت ببرید.
قایق سواری در آب این دریاچه، دیدن پرندگانی که به صورت فصلی در این دریاچه توقف می‌کنند استفاده از زمین بازی کودکان، شهربازی استفاده از پیست کارتینگ و زیپ لاین تفریحاتی هستند که می توانید از آنها در محوطه این دریاچه استفاده نمایید.
صنایع دستی اردبیل

صنایع دستی شهر اردبیل
در شهر اردبیل به دلیل وجود فرهنگ سنتی و سبک زندگی کشاورزی و دامداری، صنایع دستی متناسب با سبک زندگی مردم این خطه از کشور ما تولید می گردد. از جمله این صنایع می‌توان به گلیم بافی اشاره نمود، جاجیم‌بافی که مرکز آن در یکی از روستاهای خلخال می باشد، قالیبافی نیز در اردبیل رونق بسیار دارد.

شیشه تراشی، بافتنی های دستی، پلاس بافی، اجاق قراقی، خورجین بافی، دوخت لباس های محلی، سفالگری، سراجی یا همان ساختن زین اسب، سوزن دوزی، خراطی، زیورآلات سنتی، ملیله کاری، چاقو سازی، عروسک بافی، نگارگری، نقاشی روی چرم، سازسازی و قلاب بافی، را می توان از جمله صنایع دستی این استان نام برد.
قطاب عسلی

خوشمزه های اردبیلی برای سوغات
از خوشمزه های شهر اردبیل که می توانید از آنها برای سوغات استفاده نمایید، انواع و اقسام لبنیات خاصی مانند برخی پنیرها می باشد که به شیوه مردم این منطقه تولید می‌شود، قطاب عسلی خلخال که با نام “بالاباتماز” شناخته می شود، نان برنجی، شکلات، قرابیه، باقلوا، حلوای سیاه و حلوای سفید را نام برد.

همچنین انواع عسل با شهد ها و عصاره های گیاهان طبیعی که در دشت های این منطقه تولید می شوند و می تواند به عنوان داروی طبیعی برای انواع و اقسام بیماری ها مورد استفاده قرار گیرند و شهرت جهانی دارد.
غذاهای محلی اردبیل

خوراکی ها و غذاهای محلی استان اردبیل
یکی از جاذبه های گردشگری شهر اردبیل و به طور کلی استان اردبیل را می‌ وان غذا های متنوع این شهر دانست که هر کدام دارای طعم و مزه و لذت منحصر به فردی هستند که کمتر می ‌توان نمونه آنها را در سایر شهر های کشورمان یافت.
شهر اردبیل به دلیل طبیعت سرد و وجود فصل سرمای طولانی معمولا در پخت غذاهای گرم از جمله آش ها بسیار تکامل یافته است و آش هایی که در این شهر تهیه می گردند علاوه بر تنوع بیشمار دارای مزه های منحصر به فرد نیز می باشند.
از جمله این آش ها می‌توان “آش میوه” که از میوه باغ های شهرهای استان اردبیل تهیه می شود، نام برد. “آش رشته” نیز یکی دیگر از آش های مشهور این شهر است که نوع پخت و ظاهر آن با آش رشته مرسومی که در سایر شهرهای دیگر کشورمان میل کرده اید متفاوت است.

“آش دوغ” اردبیل شهرت فراوانی در سطح کشور دارد. همچنین “آش شیر”، “آش گیلدیک”، “آش یارما”، “پیچاق قیمه”، “چغرتمه”، “خورش ترشی قورمه”، “تاس کباب”، “تره اسفناج”، “کشمش پلو”، “سوتی پلو”، “باسترما پلو”، “لونگی یا همان اردک شکم پر”، “قیساوا” و بسیاری دیگر از غذاهای متنوع و بی شمار این شهرستان هستند.
غذای اردبیلی

رستوران های اردبیل
شهر اردبیل برای شکم گردی نیز بسیار شهر جذابی است. اکثراً در اکثر کافه ها، رستوران ها و دکه های این شهر شما می توانید انواع و اقسام کباب و دل و جیگر را بیابید و مرسوم ترین غذایی که در این منطقه سرو می شود معمولاً انواع کباب ها می باشد و آن هم به دلیل آن است که این منطقه دارای محصولات و فرآورده های گوشتی بسیار مرغوبی می باشد و رشد دامپروری در این منطقه سبک زندگی و شیوه غذایی مردم این منطقه را به سمت استفاده از غذاهای گوشتی و انواع کباب ها سوق داده است.
در اردبیل شما نیاز نیست دنبال رستوران خوب بگردید چرا که اکثر رستوران هایی را که به نوع خاصی از خدمات مشغول هستند معمولاً در کنار هم و به صورت یک مجموعه در قسمت های مختلف شهر جمع شده اند و شما می توانید برای یافتن غذاهای خاص به مناطق مختلف شهر سر بزنید و از آنها استفاده نمایید.

پل معلق پیر تقی در اردبیل، جایی میان زمین و آسمان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر