لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> با نواحی شرقی و اسرارآمیز صربستان آشنا شوید
با نواحی شرقی و اسرارآمیز صربستان آشنا شوید

با نواحی شرقی و اسرارآمیز صربستان آشنا شوید

اگرچه صربستان از همه طرف به خشکی منتهی می شود ولی یکی از جذابترین شاخه های رود دانوب در این کشور جریان دارد – در مجموع 588 کیلومتر از این رود در مسیر ریختنش به دریای سیاه در صربستان جریان دارد. از جمله جاذبه های این مسیر، گلوگاه شگفت انگیز آیرون گیتس پارک ملی دردپ در شرقی ترین منطقه ی کشور است. این منطقه ی افسانه ای پنهان که تا حد زیادی در نقشه های گردشگری وجود ندارد با تاریخی غنی، انبارهای شراب اجدادی، ساختارهای طبیعی چشمگیر و فعالیت های هیجان انگیز محیط بازش از ورزش های آبی گرفته تا فعالیت های زیرزمینی، تبدیل به محلی ایده آل برای سفرهای جاده ای شده است. در ادامه با معرفی این جاذبه ها و نکاتی مفید با شما هستیم؛ شما هم با دانستن این نکات می توانید با سایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر کنید.
قلعه گالوباک متعلق به قرن چهاردهم میلادی در حاشیه دانوب، محافظ درب ورودی پارک ملی دردپ است.
تاریخی هزارساله
این کشور میزبان قلعه های قرون وسطایی است – اکنون نیمی از آنها تخریب شده اند- که در امتداد رود دانوب از Smedervo تا Kladvo کشیده شده اند. این قلعه ها گواهی بر نقش تاریخی این رود به عنوان آخرین خط دفاع علیه تهاجم عثمانی هستند. قلعه غول پیکر و 10 برجی گالوبکا از درواز ه های ورودی پارک ملی دردپ در مقابل پرتگاهی سنگی محافظت می کند و با اختلاف یکی از مهیج ترین آثار متعلق به آن گذشته های دیرین است. برج و باروهای سر به فلک کشیده ی قرن چهاردهمی این قلعه، به محض اینکه بازسازی گسترده شان توسط سرمایه گذاران اروپایی به پایان رسید، از مارس 2019 پذیرای بازدیدکنندگان جدید خواهند بود.
Kladvo
در گذشته های دور، عثمانی ها به فرماندهی امپراطور تراژانوس برای مصاف در جنگ داکیان (101 تا 106 بعد از میلاد) به سمت رومی ها آمدند. نشانه های حضور آنها در گوشه گوشه ی منطقه دردپ وجود دارد، از پل تراژن (یک حجاری در دل سنگها برای نشان دادن اتمام ساخت جاده نظامی در طول دانوب پایینی) گرفته تا پایه های حفاظت شده ی پل تراژان که زمانی طولانی ترین پل قوسی جهان بود و حالا خیلی وقت است که از بین رفته است.
اما مهم ترین جاذبه ی این منطقه در قسمت بالایی رود قرار گرفته است – ویمیناسیوم، مرکز استان موئسا در امپراطوری رم و اردوگاه نظامی در زمان جنگ های داکیه ها. امروزه، می توانید همراه با تور راهنمادار به دیدن این شهر بروید و از بقایای آبراهه ها، آمفی تئاتر، حمام ها و گورستان عظیم باستانی دیدن کنید.
Lepenski Vir

سایت باستان شناسی Lepenski Vir که به صورت ساختمانی آینده گرا در شیب دره و در قلب گلوگاه ساخته شده است از بالا بر رود دانوب احاطه دارد. اینجا محل زندگی جوامع در دوره میان سنگی و دوران نوسنگی بوده است که تندیس های سنگی فوق العاده ای از بت های ماهی مانند با صورت های انسانی از آن دوران ها به جا مانده است. مجسمه های کوچک شگفت انگیزی شامل Foremother، Danubius و Progenitor trio، در دهه 1960 از زیر خاک اکتشاف شدند. بعد از هزاران سال، این مجسمه ها نشان دهنده ی رودی قوی بوده که از زمان آغاز حیات منبع زندگی برای زیستگاه های انسانی بوده است.
Cruising the Danube

کشتی های کروز، قایق های کوچک و قایق های تندرو از طریق گلوگاه خارق العاده آیرون گیت در طول دانوب حرکت می کنند.

گردش در دانوب

رود دانوب در مالی کازان، صخره های رعب برانگیز آیرون گیت به طول 100 کیلومتر و ارتفاع 500 متر را از سنگ های آهکی دوران ژوراسیکی کوه کاراپات جدا می سازد تا باریک ترین (150 متر) و عمیق ترین (93 متر) نقاط کل این مسیر را شکل داده شوند. این منظره دیدنی و جذاب از داخل آب بهتر دیده می شود. برای گردش در رودخانه، برای سفری رفت و برگشتی سه روزه از بلگرد به لادوو ثبت نام کنید. این تور شامل یک روز کامل در کشتی Aquastar Maxim ، سفری به روستاهای شراب قدیمی در ناحیه نگوتین و سازه های سنگی فوق العاده خواهد بود.
Aquastar Maxim

برای رزرو تورهای روزانه قایقی و اتوبوسی که بهترین قسمت های گلوگاه را هم در برنامه خود دارند می توانید به Serbian Advetures سری بزنید. این تورها از بلگراد یا نوی ساد شروع می شوند و با دو مکان مهم که در برنامه شان دارند شناخته می شوند، قلعه گولبک و لپنسیک ور. برای دیدن مناظری متفاوت و شنیدن داستان هایی جذاب درباره گذشته اسرارآمیز گلوباک می توانید به گردش دوساعته با همراهی جوان کمانویچ، تاریخ نگاری محلی و علاقه مند به دردپ، بپیوندید. برای بازدیدی سریع و جذاب از دیدنی های آیرون گیتس متعلق به دوران رومی ها، می توانید از قایق های سریعی که از تکیجا حرکت می کنند استفاده کنید. این سفر یک ساعت طول می کشد و شامل بازدید از تندیس های سنگی عظیم پادشاه داکیه ها، دکبالوس، در کرانه های متعلق به کشور رومانی رود دانوب خواهد بود.
یکی از نقاطی جذاب برای توقف در میانه راه بلگراد به دردپ، مخصوصا برای کسانی که از مسیر دوچرخه-سواری دانوب برای سفر استفاده می کنند، دریاچه نقره ای یوغ شکل است ( این دریاچه با سدبستن بر روی یکی از شاخه های رود شکل گرفته است). تفرجگاه ساحلی، سواحل، استخرهای شنا و زمین های ورزشی اینجا، گردشگران را وسوسه می کنند تا از جایشان تکان نخورند ولی برای گذراندن بعد از ظهری دلپذیر، به یکی از تورهای چهارساعته با قایق دریاچه نقره ای بپیوندید و به دژهای گلوباک و رام بروید.
Outdoors adventures

مسیرهای پیاده روی با مناظر جذابی از آیرون گیتس دانوب، از پارک ملی دردپ تا قله ها ادامه دارند.

ماجراجویی هایی در دل طبیعت

پارک ملی دردپ با مسیرهایی مشخص و مکان هایی با تابلو راهنما، مقصد پیاده روی عالی محسوب می شود (حتما سه روز قبل از رفتن به این مکانها در مراکز گردشگران ثبت نام کنید). دو مسیر هفت کیلومتره وجود دارد: یکی از مسیرها از بزرگراه دردپ شروع می شود و به مرتفع ترین قلل کوه میروچ ولیکی استرابک (768 متر) که مناظر جذابی از باریک ترین بخش گلوگاه را ارائه می کند، می سد. مسیر دیگر بزرگراه دردپ را به مالی استرابک (626 متر) متصل می کند که در این مسیر می توانید مجسمه ای سنگی دکبالوس را از آن سمت رود ببینید. در قسمت های داخلی تر منطقه نگوتین، سه قوس سنگی عظیم پنهان شده اند که به Vratan Gates معروفند که بوسیله فرسایش در دره رود Vratan شکل گرفته اند. مسیرهای مشخص (1 کیلومتر تا Small and Big Gates، و 5 کیلومتر تا Dry Gate) از صومعه ساکت و آرام راتان در جنگل شروع می شوند و به سمت بالا می روند. آخرین قوس، شگفت انگیزترین قوس است ولی راه یافتن به آن مشکل است.
EuroVelo6

EuroVelo6، یکی از بهترین مسیرهای طولانی دوچرخه سواری در اروپاست که در110 کیلومترش در مسیر رود دانوب و در پارک دردپ واقع شده است و کاملا دارای تابلوی راهنماست. شرکت ACE Adventure تورهای یک هفته ای خود راهنما در طول رودخانه از بلگراد به لادوو برگزار می کند که از دریاچه نقره ای و پارک ملی هم عبور می کنند. برای ماجراجویی های مرتبط با آب، بهترین انتخاب تیم باتجربه Wild Serbia است که سفرهای با کایاک یک روزه شان در گلوگاه آیرون گیتش همراه با بازدید از گلوبک و لپنسکی ویر است.
کوه های مزین به غار Homolje که پس زمینه ای تماشایی پارک ملی دردپ هستند، یکی دیگر گزینه های افراد ماجراجوست. از مناظر این غارهای زیرزمینی در غار معروف 2 کیلومتری Rajkova دیدن کنید. بر اساس افسانه ها، این غار زمانی مخفی گاه یک یاغی در دوران ترکی ها بوده است و بر همین اساس نام گذاری شده است. در اطراف Kucevo دو غار کوچکتر شکل گرفته است: غار Ceremosnja با ستون های آبشاری جذاب، غار پرده، سنگهای رسوبی و آبشارها و غار Ravnistarka که بخاطر حجره غار سنگی سیاهش که با کلسیت هایی به رنگ سفید برفی تزیین شده اند، معروف شده است.
Gastronomic highlights

انبارهای شراب هوایی روستای راجاک در منطقه نگوتین که قدمتشان به قرن 18 و 19 ام برمی گردد.

جاذبه های غذایی

مناظر عالی به دانوب و آشنایی با عادات غذایی سنتی Vlach که در شرق صربستان قرار دارد، دلایل کافی برای دیدن مجموعه ی Keptan Misin Breg باشد که در شیب و بصورت پراکنده و در فاصله 6 کیلومتری بالای رود Donji Milanovac قرار گرفته است. طعم های لذیذی که می توانید در اینجا امتحان کنید شامل نان ذرت خانگی، گزنه ای که با شعله ملایم پخته شده است، جگر مرغ آب پز، قارچ کبابی، براندی عسل (medovaca)، شربت گل انگور کولی و … . بعلاوه، یک موزه شراب کوچک نیز در اینجا وجود دارد که برای بازدید لازم است از قبل هماهنگ کنید.
Keptan Misin Breg

طبیعی است که ماهی تازه صید شده ی رودخانه ای که به خوبی کباب شده باشد، غذای ویژه ی تمام شهرهای در مسیر رود دانوب باشد. در دریاچه نقره ای به تفرجگاه ساحلی سیدرو بروید و از میان ماهی قزل آلا، ماهی خاردار و گربه ماهی آبدار یکی را انتخاب کنید. در زمان شام هم، برای لذت بردن از غروب دریاچه با روشنایی لرزانش به این محل بروید. تراس بیرونی Zlatna Ribica در گلوبک، حسی کاملا دریایی دارد. در این محل، دانوب در عریض ترین حالت خود است (7 ک.م) و قلعه باستانی نیز در دور دست ها پیداست. از زمان خود استفاده کنید و در منظره ی تماشایی و خوشمزه ی کپورهای خرد شده، سوپ ماهی با طعم پاپریکا یا ماهی مرکب شکم پر روی کباب پز غرق شوید.
منطقه نگوتین در پس کرانه ی رود دانوب از قرن سوم به تولید شراب مشغول بوده است و یکی از مناطقی است که شراب دوستان باید بروند. . روستاهای نوستالژیک Rajac، Rogljevo و Smedovac کلیه خیابانهای انبارهای شراب خاص قرن 18 و 19 را از لحاظ معماری نشان می دهند، Pimnice یا انبارهایی ساخته شده از سنگ که در زمین فرو رفته اند. برخی از این انبارها به روی گردشگران باز هستند و اتاق اجاره می دهند مانند Pimnica Peric در روستای راجاک، که توسط نسل ششم از یک خانواده اداره می شود. به اینجا سری بزنید و شراب سفید (Bagrina و Smedrevka) یا قرمز (Prokupac و Zucinak) که بومی و مخصوص این منطقه هستند را امتحان کنید.
Vila Dunavski Raj

تعطیلات روستایی دوست داشتنی. روستای Vila Dunavski Raj در جنگل و در نزدیکی دانوب و بالاتر از گولبک قرار گرفته است.

برنامه تان را عملی کنید

به چند دلیل توصیه می شود که با ماشین شخصی خودتان به اینجا بیایید: حرکت گاه و بیگاه و نامنظم اتوبوس ها، راحتتر رسیدن به نقاط دور دست تر و روستایی، بزرگراه دردپ که عبورش از کنار دانوب باعث می شود تا در حین رانندگی منظره ای تماشایی داشته باشید. با این وجود، توجه داشته باشید که بیشتر جاده ها در شرق صربستان کیفیت مناسبی ندارند، پس برای سفری با دست انداز و چاله چوله آماده باشید.
Vila Dunavski Raj

مهمان خانه ها و اقامتگاه های شخصی نقش مهم و ارزش زیادی در این قسمت از کشور دارند. Vila Dunavski Raj در عمق جنگل کاج واقع شده است و فاصله چندانی از گولبک ندارد. Vila Delux شیک که در نگوتین قرار دارد، ستاره ی طلایی برای مکانش دریافت کرده است و محلی عالی برای اقامت است تا بتوانید در روستاهای شراب این منطقه گردش کرد. تعدادی اردوگاه موقت در طول دانوب برای دوچرخه سواران احداث شده است. هتل های بزرگ Donji Milanovac و Kladovo دسترسی راحتی به پارک ملی دردپ و گلوگاه آیرون گیتس دارند.

7 شهر رمانتیک اروپا پس از پاریس
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر