×

اکانت توییتری پربازدید در مورد فرهنگ ماسکوت(عروسک نمایشی) در ژاپن

نویسنده نویسنده ایران هتل در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۴
دسته بندی آداب و رسوم
اکانت توییتری پربازدید در مورد فرهنگ ماسکوت(عروسک نمایشی) در ژاپن
با خواندن این مطلب بیشتر با فرهنگ ژاپن آشنا شوید و هوشمندانه سفر کنید. زمانی‌که کمیته سازماندهی المپیک 2020 در ژاپن تصاویری از ماسکوت‌های این بازی‌ها منتشر کرد، کمتر کسی متعجب شد- چرا که ماسکوت‌ها در بازی‌های المپیک چیز عجیبی نیستند.
ولی در ژاپن، فرهنگ ماسکوت چیزی بیش از نماد یک رویداد جهانی در زمانی خاص است. در سراسر این کشور برای همه چیز از تیم‌های ورزشی محلی گرفته تا شرکت‌های لوازم خانگی و پارک‌های محلی، ماسکوت‌هایی وجود دارد.
اکانت پربازدید توییتری موندو ماسکوتز با 51000 دنبال‌کننده با نمایش عجیب‌ترین ماسکوت‌ها نظر همگان را به خود جلب کرده است- از خرس‌هایی با لپ‌های قرمز گرفته تا موجوداتی با سرهایی شبیه به نان و یا کاسه اودون(نودل سفیدرنگ ضخیم تهیه‌شده از گندم).
mascot culture
درحالی‌که ماسکوت‌ها جالب و سرگرم‌کننده به‌نظر می‌رسند، دکتر جاشوآ پل دِیل، استاد دانشگاه گاکوگی توکیو در مصاحبه‌ای با سی‌اِن‌اِن تراول می‌گوید که فرهنگ ماسکوت راهی فوق‌العاده برای درک جامعه ژاپن، خصوصاً مفهوم «کاوایی» یا ملوسی و بامزگی‌ست.
mascot culture
در دهه 1980، مفهوم ملوسی در ژاپن متداول شد و یکی از دلایل آن به گفته دکتر دیل که در این زمینه فعالیت می‌کند و ویراستار کتاب «زیبایی‌شناختی و تأثیرات ملوسی» نیز می‌باشد، جنبش اعتراضی دانش‌آموزی‌ای بود که به‌طور کلی با شکست مواجه شد.
«دانش‌آموزان از سیاست‌ها روی برگرداندند، روندی که تا به امروز ادامه دارد... آنها روی افکار خود متمرکز شدند و همان موقع بود که جنبش کاوایی، مخصوصاٌ در میان دختران جوان آغاز شد».
بسیاری از ماسکوت‌های ژاپنی به‌منظور تقویت گردشگری به نماد شهرهای کوچک یا مناطقی که کمتر از آنها بازدید می‌شد تبدیل شدند.
mascot culture
mascot culture
برندها نیز از قدرت شخصیت‌های ملوس در کالاهای عادی خود، مانند لوازم مدرسه و اداری برای چشمگیر‌تر کردن آنها استفاده کردند- مثلاً شرکت سانریو با شخصیت عروسکی هلو کیتی برند خود را جهانی کرد.
کریس کارلیِر، تصویرگر مستقلِ بریتانیایی، بیش از 10 سال است که در توکیو زندگی می‌کند. او اکانت توییتر موندو ماسکوتز را صرفاً به دلیل علاقه‌ای که به فرهنگ ماسکوت‌ها داشت و عکاسی از آنها برایش لذت‌بخش بود، راه‌اندازی کرد.
کارلیر به سی‌اِن‌اِن تراول می‌گوید: «چند سال پیش با ماسکوت‌هایی مواجه شدم که با لباس‌های مختلف به این طرف و آن طرف می‌رفتند. شروع به عکاسی از آنها کردم. این کار مانند تماشای پرندگان یا جمع‌آوری تمبر است».
او نیز مخالف داشتن برداشتی ظاهری از ماسکوت‌ها و تنها بامزه و بی‌گناه انگاشتن‌شان است. «چیزهای بد هم ماسکوت دارند. نیزوگاه‌های اتمی، شرکت‌های بزرگ با فعالیت‌های نادرست و همچنین مکاتب فکری».
نه تنها ماسکوت‌ها جزئی از فرهنگ ژاپن هستند، بلکه رویداد مخصوص به خود را نیز دارند و آن هم مراسم جایزه بزرگ یورو- چاراست.
mascot culture
این رویدادِ سالانه مانند کارناوال و مسابقه زیبایی‌ای است که طرفداران مخصوص به خود را دارد. طی چندین روز، طرفداران به این کارناوال می‌آیند و با ماسکوت‌های محبوبشان عکس می‌گیرند و همچنین با ماسکوت‌های جدید نیز آشنا می‌شوند و در نهایت ماسکوت برنده جایزه می‌گیرد.
برنده یورو چارای سال 2018 کاپارو بود، کاپای(دیو آبی) سبزرنگی که نماینده شهر شیکی در استان سایتاما واقع در شمال غربی توکیو بود.
mascot culture
mascot culture
ز آنجایی‌که ماسکوت‌ها روز به روز محبوب‌تر می‌شوند، شخصیت‌ها باید برای دیده شدن سخت‌تر تلاش کنند- در حال حاضر برخی از آنها رقص یا ژست مخصوص به خود را دارند.
گردشگران از سراسر دنیا برای تماشای ماسکوت‌ها، مانگاها(تصویر سازی و کمیک استریپ ژاپنی) یا مید کافه‌ها به ژاپن می‌روند. به گفته دیل، معنی اصلی و روح «کاوایی» چیزی‌ست که گردشگران می‌خواهند بیشتر در مورد آن بدانند. «در تمام نقاط ژاپن، ملوسی و بامزگی شما را احاطه نخواهد کرد- اما در جاهایی که انتظارش را ندارید با آن روبرو می‌شوید».