لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> سوغات تبریز چیست؟
سوغات تبریز

سوغات تبریز چیست؟

سوغات تبریزچیست؟ شهری که به شیرینی و خوراکی های خوشمزه معروف است. همانطور که می‌‌دانید، یکی از مناطق توریستی در ایران شهر تاریخی تبریز است که تمامی خصوصیات یک شهر خوب برای جذب انواع گردشگر را داراست. برخورداری از تاریخ و فرهنگ غنی، شهرسازی شگفت‌‌انگیز، سوغات و صنایع دستی تبریز مشهور و متنوع است، این تنها بخشی از جذابیت‌‌های این شهر بزرگ به‌‌شمار می‌‌روند.

اگر شما نیز قرار است به تبریز سفر کنید و با اینکه سوغات تبریز را از کجا بخریم و با هتل ‌‌های تبریز آشنایی ندارید، این مطلب مخصوص شما خواهد بود. در این مقاله از وبسایت ایران هتل آنلاین به بررسی مهم‌‌ترین سوغاتی تبریز می‌‌پردازیم.

چرا باید به تبریز سفر کنیم؟

در شهر تبریز همواره می‌‌توان محصولات باکیفیت بالا و ارگانیک را یافت. به‌‌طوری که هرگز دست خالی از این شهر زیبا باز نمی‌‌گردید. سوغات تبریز شامل موارد زیادی است که هر ساله افراد زیادی را برای بازدید به این شهر تاریخی می‌‌کشاند.

جالب است بدانید که شهر تبریز را با نام‌‌های متعددی در طول تاریخ می‌‌شناسند که از جمله این نام‌‌ها می‌‌توان به شهر بدون متکدی، پایتخت گردشگری اسلامی، امن‌‌ترین شهر در ایران و همچنین دومین قطب صنعتی ایران اشاره داشت.

شهر تبریز، بدلیل داشتن فرهنگ و تاریخ غنی و همچنین بناهای شگفت‌‌آوری همچون مسجد قدیمی کبود، موزه‌‌ آذربایجان و سایر مکان‌‌های تفریحی دیگر و صد البته سوغات تبریز، از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. گفتنی است که در این شهر زیبا می‌‌توانید انوع سوغاتی و صنایع دستی را به‌‌فور بیابید.

سوغات تبریز چیست؟

اولین سوالی که برای هر گردشگر در سفر به تبریز پیش می‌آید اینست که سوغات تبریز چیست؟ تبریز، بهشت خوراکی‌‌های خوشمزه و لذیذ در ایران است. به طوری‌‌که اگر علاقه‌‌مند به خوردن شیرینی هستید، تبریز به‌‌عنوان پایتخت شیرینی در ایران شناخته می‌‌شود. شیرینی‌ سوغات تبریز به‌‌قدری جذاب و خوش رنگ هستند که دل هر گردشگری را مجذوب خود می‌‌کنند.

امکان ندارد که به تبریز سفر کنید و برای خرید انواع شیرینی‌‌های لذیذ تبریزی، وسوسه نشوید. جالب است بدانید که اغلب شیرینی‌‌های تبریزی، در کشورهای همسایه نظیر ترکیه نیز تهیه می‌‌گردند. دلیل این امر نیز تاریخ مشترک آذربایجان و کشورهای حوزه رشته کوه قفقاز است.

بنابراین، اگر قصد دارید تا به شهر تبریز سفر کنید، حتما برای خرید سوغاتی برای عزیزانتان، سری به قنادی‌‌های این شهر بزنید. در ادامه این مطلب، برخی از شیرینی‌‌های سنتی و معروف شهر زیبای تبریز و سایر سوغات تبریز را به شما معرفی می‌‌کنیم.

۱. سوغات تبریز نوقا

نوقا شیرینیو سوغات تبریز

جالب است بدانید که معروف‌‌ترین شیرینی شهر تبریز، نوقا است که مردم محلی به آن لوکا می‌‌گویند. این شیرینی خوشمزه دارای شهرت جهانی است و گردشگران زیادی پس از بازدید از تبریز، اقدام به تهیه آن می‌‌کنند.

حتما می‌‌دانید که هر نسخه از اندروید، به نام یک خوراکی لذیذ و معمولا شیرینی نام‌‌گذاری می‌‌شود. نکته جالب اینجاست که در سال 2016، نسخه 7 اندروید به افتخار شیرینی جذاب نوقا نام‌‌گذاری شد. شیرینی نوقا، در اصل نوعی شیرینی خوشمزه خاورمیانه‌‌ای به‌‌شمار می‌‌رود که در ایران، کشورهای عربی و همچنین جنوب اروپا سرو می‌‌شود.

نوقا یکی از سوغات تبریز و در واقع پسرخاله گز محسوب می‌‌گردد. چراکه ماده اولیه برای پخت هر دو شیرینی، سفیده تخم‌‌مرغ و آجیل است. گفتنی است که شیرینی نوقا انواع متعددی دارد. نوقای اصل تبریزی نیز همان نوقای سنتی گردویی در بازار شناخته می‌‌شود. همچنین نوقای آجیلی را نیز یکی دیگر از انواع نوقا است که در قنادی‌‌های تبریز فروخته می‌‌شود.

۲. قرابیه، از محبوب‌ترین سوغات تبریز

قرابیه، سوغاتی تبریز

یکی دیگر از سوغات پرطرفدار تبریز، قرابیه است که ماده اصلی برای تهیه آن، سفیده تخم‌‌مرغ، پسته و شکر می‌باشد. خوب است بدانید که شیرینی قرابیه در دیگر شهرها مانند زنجان و مراغه نیز تهیه می‌‌شود. این شیرینی خوشمزه و لذیذ در کشورهای ترکیه و یونان از طرفداران زیادی برخوردار است.

قرابیه به‌‌عنوان سوغات تبریز، اغلب برای مهمانی‌‌ها و مجالس مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. گفتنی است که این شیرینی خوش‌‌طعم و لذیذ تبریزی، به‌‌عنوان یکی از شیرینی‌‌های نسبتا گران قیمت شهر تبریز به‌‌شمار می‌‌رود.

۳. شیرینی باسلق

محال است که ایرانی باشید و شیرینی لذیذ باسلق را نخورده باشید. باسلقی که در شهر تبریز تهیه می‌‌گردد، یکی از معروف‌‌ترین باسلق‌‌های کشور ایران به‌‌شمار می‌‌رود. این شیرینی خوش‌‌طعم معمولا به‌‌عنوان سوغات تبریز معروف شده‌‌است.

ماده اولیه برای تهیه باسلق شامل نشاسته، شکر و مغزها است. شایان ذکر است که شیرینی باسلق، یکی از شیرینی‌‌های سنتی شهر تبریز است که اغلب در ایام نوروز سرو می‌‌شود.

۴. باقلوا، محبوب دل هر ایرانی

باقلوا، بهترین سوغاتی شهر تبریز

مگر می‌‌شود باقلوا را خورد و مجذوب آن نشد؟ غیر ممکن است! همانطور که می‌‌دانید، باقلوا یکی از شیرینی‌‌های محبوب ما ایرانی‌‌ها و مردم کشور ترکیه به‌‌شمار می‌‌رود. البته همانطور که مطلع هستید، کاشانی‌‌ها و یزدی‌‌ها نیز باقلوای خوشمزه‌‌ای دارند. اما بافت و تهیه آن کاملا با باقلوای تبریز متفاوت است.

باقلوای ترک که به‌‌عنوان سوغات تبریز در این شهر به‌‌فروش می‌‌رسد، از خمیر نازکی تهیه می‌‌شود که آن را در شهد شکری می‌‌غلتانند. باقلوای ترکی در کشورهای ترکیه و آذربایجان تهیه می‌‌گردد؛ بنابراین، اگر به شهر تبریز سفر کردید، به‌‌هیچ عنوان از باقلوای این شهر غافل نشوید.

۵. باقلوای معروف کادایف

باقلوای معروف کادایف سوغات تبریز چیست

باقلوای کادایف، یکی از شیرینی‌‌های محبوب ترکی است که از شهرت زیادی در کشورهای منطقه برخوردار است. این شیرینی، جزو شیرینی‌‌های سنتی و سوغات تبریز به‌‌شمار می‌‌رود. باقلوای کادایف، از رشته‌های مخصوص به اضافه شهد شکری و گلاب تهیه می‌گردد.

گفتنی است که مواد میانی کادایف نیز نوعی کرم مخصوص خامه‌‌ای است که طعمی پنیری به آن می‌‌بخشد. البته باید بگوییم که برای تهیه باقلوای کادایف از پنیر موزارلا نیز استفاده می‌‌گردد.

۶. حلوا بَزَرَک؛ سوغات پر خاصیت تبریز

حلوا بزرک، یکی دیگر از شیرینی‌‌های تبریزی است که در مراغه نیز می‌‌توان آن را یافت. این حلوای مقوی، به رنگ سیاه است و از دانه‌‌هایی به نام بزرک سیاه تهیه می‌‌گردد. البته خوب است بدانید که حلوای بزرک شهر مراغه، با آنچه در تبریز تهیه می‌‌شود، کمی متفاوت است که با شیره انگور درست می‌‌شود. لازم به ذکر است که این شیرینی محبوب تبریزی، از خواص بسیار زیادی برخوردار است و بسیار مقوی می‌باشد.

۷. لوز تبریزی یا بایرام

لوز تبریزی، از معروف‌ترین سوغاتی تبریز

یکی از سنتی‌‌ترین شیرینی‌‌های شهر تبریز، لوز است. این شیرینی خوش طعم که انواع متعددی نیز در سایر شهرهای ایران دارد، در شهر تبریز به‌‌عنوان شیرینی بایرام نیز معروف است. بایرام در زبان ترکی به معنای جشن و عید است. شیرینی بایرام نیز نوعی شیرینی بوده که در ایام عید سرو می‌‌شود.

غذاهای سنتی و محلی تبریز
ادامه مطلب

بنابراین، احتمالا حالا می‌‌دانید که کاربرد لوز در چه ایامی است. لوز به عنوان یکی از سوغات تبریز نیز شناخته می‌‌شود که می‌‌توان آن را با انواع مغزها درست کرد. گفتنی است که طرز تهیه لوز بسیار ساده است. ترکیبی از مغزهای مورد نظر به همراه شیره شکری، طرز تهیه این شیرینی لذیذ تبریزی است.

۸. شکلات تسبیحی، سوغات تبریز

شکلات تسبیحی، سوغات تبریز

شکلات تسبیحی، یکی از سوغات تبریز است که طرفداران زیادی دارد. جالب است بدانید که ظاهر جذاب این شکلات سبب شده ‌‌است تا نام تسبیحی را بر روی آن بگذارند. ماده اولیه برای تهیه این شکلات، شیر و شکر است. پس توصیه می‌‌کنیم در هنگام سفر به تبریز، از خرید شکلات تسبیحی غافل نشوید.

۹. اریس، شیرینی پرطرفدار تبریزی ها

اریس، شیرینی سوغات تبریز

خوب است بدانید که اریس نیز همچون شکلات تسبیحی، از مواد اولیه شیر و شکر تهیه می‌‌گردد. این شیرینی لذیذ را به سادگی می‌‌توانید تهیه کنید و در تبریز نیز بسیار معروف است. گفتنی است که انواع متعددی از شیرینی اریس در طعم‌‌های کاکائویی و زعفرانی و بامغزهای مختلف در بازار موجود است.

۱۰. انگشت پیج؛ شیرینی مخصوص ایام نوروز

شیرین انگشت پیچ را می‌‌توانید در شهر همدان و دیگر شهرهای ایران نیز پیدا کنید. ماده اولیه این شیرینی نیز سفیده تخم مرغ است. اما جالب است بدانید که انگشت پیچ تبریز، چیز دیگری است. این شیرینی که از سوغات تبریز به‌‌شمار می‌‌رود، از طرفداران زیادی در این شهر برخوردار است. گفتنی است که این شیرینی، از شیرینی‌‌های مخصوص ایام عید نیز هست.

لازم به توضیح است که شیرینی‌‌های شهر تبریز، تنها به موارد گفته شده در بالا محدود نمی‌‌گردد. از جمله دیگر شیرینی‌‌های محبوب و لذیذ این شهر می‌‌توان به شیرینی‌‌هایی از جمله راحت‌الحلقوم، لطیفه، چورتمه و حلوا زنجبیلی اشاره داشت. هر کدام از این شیرینی‌‌ها نیز طرفداران خاص خود را دارند.

11. نان ایشلی کوکه، سوغات تبریز

ایشلی کوکه نام یکی از نان‌‌های محلی و سوغات تبریز است که در گذشته‌‌ها مردم این شهر آن را در خانه‌‌های خود می‌‌پختند. این نان محلی و خوشمزه، از آرد گندم با کیفیت تهیه می‌‌گردد و عطر و بوی خیلی مطبوعی دارد. همچنین باید بگوییم که این نان در مراسمات مذهبی همچون محرم و ماه رمضان نیز تهیه می‌‌شود که طرفداران بسیار زیادی دارد.

بد نیست بدانید که این نان دارای دو نوع است. نوع اول ایشلی کوکه است که درون آن مغزدار بوده و نوع دوم یاغلی کوکه است که به صورت ساده تهیه می‌‌گردد. جالب است بدانید که برخی از مردمان ترک با تورتا که نوعی کره محلی است، یاغلی کوکه را می‌‌خورند و پس از آن دعای خیر و برکت می‌‌کنند.

12. شیرینی لطیفه؛ سوغات لذیذ و خوش طعم تبریز

شیرینی لطیفه، خوشمزه ترین شیرینی سوغات تبریز

لطیفه، شیرینی سوغات تبریز است که به‌‌صورت خامه‌‌ای تهیه می‌‌شود و از طعمی بسیار خوشمزه و لذیذ برخوردار است. این شیرینی محبوب، ریشه در شهر تبریز دارد و از دو لایه نان ترد که بین آن‌‌ها از خامه پر شده‌‌است، تهیه می‌‌گردد.

شایان ذکر است که نام این شیرینی محبوب تبریزی، نشان‌‌دهنده لطافت و نرمی آن است. شیرینی لطیفه، علاوه بر شهر تبریز، در دیگر نقاط کشور نیز طرفداران بسیار زیادی دارد و در اغلب قنادی‌‌ها و شیرینی‌‌پزی‌‌ها می‌‌توان آن را یافت.

13. شیرینی کنجدی تبریزی

شیرینی کنجدی تبریزی

نان کنجدی، به‌‌عنوان شیرینی سوغات تبریز شناخته می‌‌شود که نه‌‌تنها بسیار خوشمزه و لذیذ است، بلکه در کل آذربایجان شرقی محبوبیت فراوانی دارد. این شیرینی لذیذ با شکر، زرده تخم‌‌مرغ و کنجد تهیه می‌‌شود و به دلیل داشتن کنجد فراوان در آن، بسیار مقوی است.

جالب است بدانید که این شیرینی خوش عطر و طعم، در مهمانی‌‌ها، جشن‌‌ها و همچنین شب نشینی‌‌ها طرفداران بسیار دارد و از جایگاه ویژه‌‌ای در میان مردمان ترک برخوردار است.

14. حلوا گردویی تبریزی

حلوا گردویی یکی از سوغات تبریز است که با استفاده از بیش از شصت درصد گردوهای سفید و همچنین شیره کشمش، انگور و دیگر موارد افزودنی خوراکی مجاز از جمله زنجبیل و وانیل تهیه می‌‌گردد. بد نیست بدانید که این حلوا منبع بسیار خوبی از انرژی، مواد مقوی، آنتی اکسیدان‌‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌‌های ضروری بدن است.

همانطور که شما نیز می‌‌دانید، گردو دارای ارزش غذایی بالایی است و خوردن آن برای بدن فواید ارزشمند زیادی دارد. حلوا گردویی تبریزی، بدون هیچ‌‌گونه فرآیند شیمیایی تولید می‌‌گردد و تنها ترکیبات آن تغییر شکل فیزیکی می‌‌دهند؛ اما این نکته را نیز باید بدانید که بنا بر توصیه پزشکان، حلوا گردویی را بایستی به اندازه کافی مصرف کنید.

15. چوروتمه؛ شیرینی سنتی تبریز

چورتمه یکی از شیرینی‌‌های سنتی و سوغات تبریز است که دارای شکل مربعی و رنگی قهوه‌‌ای است. خوب است بدانید که این رنگ به دلیل داشتن مواردی است که در تهیه این شیرینی به‌‌کار می‌‌رود. اما این را نیز باید بگوییم که این شیرینی خیلی کم پیدا می‌‌شود و تنها در دالان‌‌های بازار شهر تبریز می‌‌توان آن را یافت.

16. شیرینی راحت الحلقوم؛ خوشمزه و پرطرفدار

راحت الحلقوم تبریزی

یکی دیگر از سوغاتی های تبریز، شیرینی لذیذ راحت‌‌الحلقوم است. این شیرینی محبوب و لذیذ را می‌‌توانید با ترکیبی از موادی از قبیل نشاسته، شکر، گلاب، لیمو، دارچین و مغزهایی همچون گردو و بادام تهیه کنید. شایان ذکر است که از انوع شیرینی‌‌های راحت‌‌الحلقوم تولید شده در شهر تبریز می‌‌توان به راحت‌‌الحلقوم کش دار، راحت‌‌الحلقوم میوه‌‌ای، راحت‌‌الحلقوم گردویی و همچنین راحت‌‌الحلقوم ترکیه اشاره کرد.

بد نیست بدانید که در راحت‌‌الحلقوم میوه‌‌ای، از عصاره میوه، در مدل کش‌‌دار از ژلاتین، در مدل گردویی از گردوهای خرد شده و در نوع ترکیه نیز از آرد و ذرت استفاده می‌‌گردد. همچنین گفتنی است که قیمت این سوغاتی های شهر تبریز، بر اساس نوع بسته‌‌بندی و شکل ظاهری آن‌‌ها متفاوت است.

سوغاتی تبریز چی بخریم؟

1. پنیر تبریزی، عنصر اصلی سفره‌های صبحانه

پنیر تبریزی، معروف‌ترین سوغاتی شهر تبریز

اگر فکر می‌‌کنید که سوغات تبریز و خوراکی‌‌های این شهر تنها به شیرینی‌‌ها محدود می‌‌شود، سخت در اشتباهید! شهر تبریز، علاوه بر داشتن شیرینی‌‌های خوشمزه و لذیذ، خوراکی‌‌های خوش طعم دیگری نیز دارد که بسیاری از آن‌‌ها دارای شهرت هستند.

به‌‌عنوان مثال، پنیر تبریزی، یکی از خوردنی‌‌های تبریز است که بعید است در ایران کسی نام آن را تا به‌‌حال نشنیده باشد. کیفیت وطعم پنیر تبریز برای بسیاری از مردم به‌‌قدری خوشایند است که آن را تبدیل به یکی از پایه ‌‌ثابت‌‌ترین خوراکی‌‌ها بر سر سفره هر ایرانی کرده‌‌است؛ بنابراین، اگر به تبریز سفر کردید، یادتان نرود که برای خوشحال کردن اطرافیان خود، حتما پنیر تبریزی اصل را تهیه کنید.

مجموعه تاریخی حسن پادشاه تبریز
ادامه مطلب

2. عسل سوغاتی معروف تبریز

عسل معروف تبریز

خوب است بدانید که در حالت کلی، عسل یکی از معروف‌‌ترین سوغات تبریز است. عسل آذربایجان به دلیل داشتن کیفیت و طعم بی‌‌نظیر، از طرفداران زیادی در ایران و سایرکشورهای منطقه برخوردار است. لازم به ذکر است که استان آذربایجان شرقی، با تولید پانزده درصدی عسل  کشور، جایگاه دوم این خوراکی محبوب را به خود اختصاص می‌‌دهد.

باغ‌‌های شهر تبریز و شهرهای اطراف آن، بستر بسیار خوب و مناسبی برای تولید عسل مرغوب به‌‌شمار می‌‌روند. پس، بهتر است عسل را نیز به لیست سوغاتی‌‌هایی که بایستی از شهر تبریز خریداری کنید، بیفزایید.

یکی از راه‌‌های تشخیص عسل مرغوب و سنجش کیفیت آن، این است که رنگ عسل سهند می‌‌تواند بر اساس این موضوع که زنبور از چه نوع گیاهی تغذیه کرده، کاملا متفاوت باشد. به همین دلیل نیز، رنگ عسل معمولا ملاک خوب و مناسبی برای ارزیابی و سنجش کیفیت آن نیست.

برای تشخیص این که عسل خریداری شده تقلبی است یا اصل، باید بدانید که عسل طبیعی پس از مدتی شکرک می‌‌زند. همچنین عسکل طبیعی چسبندگی کمتری نسبت به عسل تقلبی دارد و از غلظت بسیار زیادی برخوردار است.

طعم عسل طبیعی، به سرعت از دهان می‌‌رود و مزه آن نیز پس از حرارت دیدن یا سرد شدن، تغییر خواهد کرد. عسل طبیعی چنانچه گرما ببیند، سریعا به‌‌صورت کاراملی در می‌‌آید و هیچ موقع کف نمی‌‌کند.

به‌‌طور کلی، راه‌‌های زیادی برای تست و تفکیک عسل اصلی از عسل تقلبی وجود دارد که شما می‌‌توانید یکی از آن‌‌ها را انتخاب کنید. از جمله این روش‌‌ها می‌‌توان به تست شعله، تست حلالیت، تست جذب و تست نان اشاره کرد. شما عزیزان می‌‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌‌های معتبر عرضه‌‌کننده عسل اصل، خیال خود را از بابت اصل و طبیعی بودن این خوراکی و سوغات معروف تبریز راحت کنید.

3. مربای گل سرخ یا مربای قیزیل گول

مربای گل سرخ

شاید شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که فکر کنید مربای گل محمدی تنها مخصوص شهر کاشان است و فقط در کاشان می‌‌توان این نوع مربا را یافت؛ اما باید بگوییم که چنین چیزی درباره مربای گل سرخ صحت ندارد. مربای گل سرخ تبریزی یا به‌قول ترک‌ها مربای قیزیل گول، به‌‌عنوان سوغاتی تبریز، از محبوبیت بسیاری در این شهر برخوردار است.

ترک‌‌ها مربای گل سرخ را با شیوه‌‌های مخصوص خودشان تهیه می‌‌کنند. به‌‌طوری که مربایشان طعمی مطبوع و متمایز دارد. توصیه می‌‌کنیم در سفر به شهر زیبای تبریز، حتما مربای گل سرخ این شهر کهن را امتحان کنید.

4. چرم تبریز، چرم اصیل ایرانی

کفش چرم تبریز

چرم اصل تبریز به‌‌قدری معروف و مشهور است که اصلا نیازی به معرفی کردن ندارد. جالب است بدانید که پیشینه تولید چرم تبریز، به تاریخ نخستین ساکنان و دامداران منطقه قفقاز می‌‌رسد. شهر تبریز در زمینه تولید انواع چرم، از جمله شهرهای پیشرو در ایران به‌‌شمار می‌‌رود.

گفتنی است که کیفیت چرم‌‌هایی که در تبریز تولید می‌‌شوند به اندازه‌‌ای معروف است که با اطمینان زیاد می‌‌توان از چرم تبریز به‌‌عنوان چرمی با سطحی جهانی یاد نمود. شهرت جهانی انواع تولیدات چرم این شهر به دلیل کیفیت بالا و همچنین استقامت زیاد و بی‌‌نظیر این نوع چرم است.

لازم به ذکر است که صنایع چرم‌سازی و دیگر مشتقات چرمی همچون ورنی، از آن دسته سوغاتی های شهر تبریز است که به‌‌طور جدی می‌‌توان به خرید آن فکر کرد.

5. پنیر لیقوان، جزو بهترین سوغات تبریز

پنیر لیقوان را می‌‌توان از جمله سوغات تبریز دانست که از طرفداران بسیار زیادی نه تنها در ایران، بلکه در همه دنیا برخوردار است. جالب است بدانید که مزه این پنیر کمی شور است و سوراخ‌‌های کوچک زیادی بر روی آن دیده می‌‌شود. پنیر لیقوان از شیر تازه گوسفندی تهیه می‌‌گردد و برای فرآوری این محصول، پنیر یک دوره سه تا دوازده‌ماهه درون آب نمک بخوابد.

شایان ذکر است که پنیر لیقون، به‌‌عنوان سوغات معروف تبریز، در سه دسته لیقوان سومی، معمولی و اعلا جای می‌‌گیرد. همچنین گفتنی است که از میان این دسته‌‌های ذکر شده، شیر به‌‌کار رفته در نوع سوم، ترکیبی از شیر گوسفند و گاو است و از کیفیت پایین‌‌تری نسبت به نوع اول و دوم برخوردار می‌باشد؛ اما بد نیست بدانید که مهم‌‌ترین موضوعی که بر کیفیت این پنیر تاثیر زیادی خواهد گذاشت، چگونگی تغذیه دام در دوران شیرواری است.

6. آجیل، باکیفیت ترین سوغاتی تبریز

یکی از خوراکی‌‌های لذیذ و سوغات تبریز، آجیل است که از گذشته تا به امروز به دلیل کیفیت بسیار بالایی که دارد، طرفداران زیادی پیدا کرده ‌‌است. همانطور که می‌‌دانید، آجیل اغلب در ایام نوروز برای جشن گرفتن و پذیرایی از مهمانان استفاده می‌‌شود و نوعی سنت ایرانی به‌‌شمار می‌‌رود.

جالب است بدانید که آجیل به‌‌عنوان سوغاتی شهر تبریز، به اندازه‌‌ای در میان تبریزی‌‌ها محبوبیت دارد که در شب یلدا و مناسبت‌‌های مذهبی نیز از آن برای هدیه و نذری استفاده می‌‌کنند. همچنین گفتنی است که آجیل تبریز به‌‌قدری دوست‌‌داشتنی و پرطرفدار است که به کشورهای دیگری همچون هند، پاکستان، ترکیه و اروپا نیز صادر می‌‌گردد.

صنایع دستی معروف شهر تبریز

یکی دیگر از مواردی که به‌‌عنوان سوغاتی های تبریز می‌‌توان آن را مورد بررسی قرار داد، صنایع دستی این شهر است. در واقع می‌‌توان گفت که بخش اعظمی از سوغات شهر تبریز، متعلق به صنایع دستی متنوع این شهر است. از جمله این صنایع دستی می‌‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

1. گلیم سوزنی یا ورنی بافی؛ سوغات تبریز با قدمتی زیاد

گلیم سوزنی، از صنایع دستی معروف تبریز

جالب است بدانید که گلیم‌بافی سوزنی یا ورنی‌بافی اغلب در بین عشایری که در اطراف شهر تبریز ساکن هستند، متداول است. در هنر ورنی‌‌بافی، نخ پو را لابه‌‌لای تارها می‌‌پیچند. فرق ورنی‌‌بافی با گلیم‌‌بافی عادی در این است که در گلیم‌بافی این پیچش به شکل منقطع است اما در ورنی‌‌بافی، پیچش به‌‌صورت غیرمنقطع خواهد بود.

همچنین در طرح‌‌های ورنی، اغلب تصاویر حیواناتی که به‌‌صورت هندسی طراحی شده‌‌اند را می‌‌توان دید. از جمله حیوانات رایج در هنر ورنی‌‌بافی می‌‌توان به آهو، گوزن و همچنین پرندگانی نظیر مرغ و خروس اشاره کرد.

سفر شش روزه جاده ای از اصفهان به تبریز
ادامه مطلب

2. چاپ کلاقه ‌ای یا باتیک، هنر منحصربفرد تبریزی ها

چاپ کلاقه ‌ای یا باتیک

یکی دیگر از سوغات شهر تبریز، چاپ کلافه‌‌ای یا باتیک است که یکی از نشانه‌‌های هنرمند بودن مردمان تبریز به‌‌شمار می‌‌رود. خوب است بدانید که در چاپ کلافه‌‌ای، به کمک واکس و وسیله‌‌ای فلزی به نام تیان، طرح و رنگ را به پارچه انتقال می‌‌دهند. گفتنی است که در این صنعت، اغلب از رنگ‌‌های غیر شیمیایی مانند انار، زردچوبه و روناس بهره‌‌گیری می‌‌شود.

این هنر زیبا و قدیمی به جز ایران، در سایر کشورها از جمله هند، تایلند، اندونزی و سریلانکا نیز رواج دارد. همچنین از دیگر صنایع دستی و سوغاتی شهر تبریز می‌‌توان به صنایعی همچون نقره‌‌کاری، منبت‌‌کاری، حجاری، سرامیک‌‌سازی، سفالگری و قالی‌‌بافی اشاره کرد.

3. گلیم تبریز

tabriz souvenir 6 jpg

یکی از زیباترین سوغات تبریز، گلیم این شهر است که با طرح‌‌های بسیار متنوع و جذاب بافته می‌‌شود. جالب است بدانید که گلیم، از ابریشم، پشم گوسفند و موی بز تهیه می‌‌گردد و به‌‌عنوان یکی از قدیمی‌‌ترین و سنتی‌‌ترین صنایع دستی شهر تبریز شناخته می‌‌شود. گفتنی است که گلیم شاهسون، نام گلیم معروف شهر تبریز است که توسط نوارهای باریک و نگاره‌‌های بزرگ بافته شده‌‌است.

4. فرش و قالی؛ سوغات تبریز

فرش تبریز

فرش و قالی را می‌‌توان یکی از مشهورترین سوغات تبریز دانست که شهر تبریز را به شهر جهانی فرش مبدل کرده‌‌است. هنر فرش‌‌بافی و قالی‌‌بافی، از قدیم‌‌الایام در میان مردم این شهر رواج داشته‌‌است و امروزه قالی‌‌های تبریزی در دنیا از محبوبیت و معروفیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که چرم فرش نیز یک هنر جدید است که در تبریز رواج دارد و برای تهیه زیرانداز و فرش مناسب می‌باشد. این نوع فرش با چیدمان خانه‌‌های مدرن امروزی سازگاری بسیار زیادی دارد.

5. سفال و سرامیک معروف تبریز

سفال و سرامیک معروف تبریز

حتما تاکنون نام سفال و سرامیک معروف تبریز را شنیده‌‌اید. سفال و سرامیک‌‌سازی یکی از صنایع دستی و سوغات تبریز است که از گذشته تاکنون در این شهر رواج داشته‌‌است. این سفال‌‌ها و سرامیک‌‌ها از خاک باکیفیت و مرغوب تهیه و ساخته می‌‌شوند که زیبایی و منحصربه‌‌فرد بودن آن‌‌ها را نمایان می‌‌سازد.

پس اگر قصد دارید تا به شهر زیبای تبریز سفر کنید، یک ظرف سفالی بسیار زیبا می‌‌تواند سوغاتی جالب و شیکی از تبریز برای عزیزانتان باشد.

6. منبت کاری؛ از متفاوت‌ترین سوغاتی تبریز

منبت کاری؛ از متفاوت‌ترین سوغات تبریز

هنر منبت کاری، یکی از هنرهای سنتی و معروف در شهر تبریز است که هنرمندان ماهری در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و آثار خارق‌‌العاده ای را خلق می‌‌کنند. به همین دلیل نیز منبت‌‌کاری‌‌های تبریز را می‌‌توان در آثار تاریخی این شهر به وفور دید.

این منبت‌‌کاری‌‌ها برای تزئیین بخش‌‌های مختلف به‌‌کار گرفته شده‌‌اند. منبت‌‌کاری، هنری جذاب و پیچیده است و خرید آن به‌‌عنوان سوغاتی، خاطره‌‌ای دلنشین از سوغات تبریز را در ذهن به یادگار خواهد گذاشت.

7. هنر زیبای قلم زنی

قلم زنی

قلم‌‌زنی به‌‌عنوان هنر نقش‌‌برداری بر روی فلزاتی مانند مس و نقره شناخته می‌‌شود که از گذشته‌‌های دور در ایران رواج داشته است. این هنر مشهور، دارای دو سبک متفاوت است که یکی از این سبک‌‌ها تبریزی است. در سبک تبریزی، با حرکت و فشار مچ دست بر روی فلز کار می‌‌کنند و از چکش هیچ استفاده‌‌ای نمی‌‌گردد.

به همین دلیل است که در نقش و نگارهای هنر قلم‌‌زنی تبریزی، ظرافت بسیار زیادی وجود دارد. قلم‌‌زنی می‌‌تواند به‌‌عنوان یکی از بهترین سوغات تبریز باشد که برای اطرافیان خود آن را تهیه و خریداری می‌‌کنید.

8. وَرَنی بافی یا سوماک؛ هنر زیبای مردم تبریز

یکی از سوغات تبریز و صنایع دستی این شهر که همچون دیگر صنایع دستی تبریز چندان مورد توجه قرار نگرفته است، ورنی بافی است. جالب است بدانید که ورنی نوعی فرش بدون پرز است که شباهت بسیار زیادی به گلیم دارد.

قدمت و پیشینه تاریخی هنر ورنی بافی در تبریز، به چندین قرن گذشته باز می‌‌گردد که در بافت آن از رنگ‌های قرمز، سرمه‌ای، سفید و بنفش روشن بهره گرفته می‌‌شود. لازم به ذکر است که استفاده از ورنی به‌‌عنوان زیر انداز، اغلب میان مردمان عشایر ارسباران و اهر متداول است. بدین ترتیب، اگر می‌‌خواهید سفری به شهر تبریز داشته باشید، ورنی را به‌‌عنوان سوغات تبریز از یاد نبرید.

9. نقره کاری؛ صنایع دستی شیک تبریز

یکی از سوغات تبریز و از جمله مهم‌‌ترین صنایع دستی این شهر، هنر نقره‌‌کاری است. این هنر ابتدا از کشور ترکیه به استان آذربایجان شرقی و پس از آن نیز به سایر شهرهای ایران وارد شد. این هنر معروف تبریزی به‌صورت خم‌کاری، لحیم‌کاری و قلم‌زنی بر روی فلزات صورت می‌‌گیرد و در اشکال متعددی همچون آینه، سینی و سماور می‌‌توان آن را ایجاد کرد.

اگر شما نیز علاقه‌‌مند به نقره‌‌کاری‌‌های بی‌‌نظیر هستید، می‌‌توانید آن را در بازارهای مختلف شهر تبریز به‌‌راحتی پیدا کنید و برای عزیزانتان خریداری کنید.

10. حجاری سنتی؛ هنر دست مردمان تبریز

از دیرباز، هنر اصیل حجاری سنتی در ایران، جایگاه ویژه‌‌ای در ایران داشته است. به‌‌طوری که آثار بسیار ارزشمندی از خود به یادگار دارد. اگرچه این هنر امروزه همچون گذشته‌‌ها دیگر رونق سابق خود را ندارد. اما هنرمندان تبریزی، هنوز نیز با علاقه به هنر حجاری مشغول هستند و آثار شگفت‌‌انگیزی را به کمک این رشته هنری خلق می‌‌کنند.

گفتنی است که حجاری، نوعی حکاکی روی سنگ به‌‌شمار می‌‌رود. برای انجام دادن آن، پس از برش سنگ مناسب و پیاده‌‌سازی طرح مورد نظر، به کمک قلم، نقش و نگار دلخواه را رسم می‌‌کنند و در نهایت نیز آن را اجرا خواهند کرد.

جمع بندی

در این مقاله گشتی در میان خوراکی‌‌های لذیذ و خوشمزه شهر تبریز زدیم و انواع شیرینی‌‌های محبوب این شهر را مزه کردیم. همچنین در بازار شهر، نگاهی به صنایع دستی مردمان این دیار تاریخی انداختیم. البته به یاد داشته باشید که این مطلب، تنها بخش اندکی از دانستنی‌‌هایی است که می‌‌توانید در مورد سفر به تبریز و سوغات تبریز بیابید.

شما عزیزان می‌‌توانید با مراجعه به وبسایت ایران هتل آنلاین، با انوع هتل‌‌ها در شهر زیبای تبریز آشنا شوید و امکانات و خدمات متنوع آن‌‌ها را مورد بررسی قرار دهید. همچنین اگر قصد دارید تا اقامتی رویایی را در این شهر زیبا و تاریخی تجربه کنید، سری به مقاله بهترین هتل های تبریز بزنید و هتل مورد نظر خود را به‌‌صورت آنلاین رزرو نمایید.

4.2/5 - (9 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر