لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> کشف طبیعتی سرسبز در دل خشک‌ترین بیابان دنیا
کشف طبیعتی سرسبز در دل خشک‌ترین بیابان دنیا

کشف طبیعتی سرسبز در دل خشک‌ترین بیابان دنیا

سَن پِدرو د آتاکاما، شیلی- بیابان آتاکاما در شمال شیلی خشک‌ترین و قدیمی‌ترین بیابان دنیاست- ویژگی‌هایی که باعث می‌شود گردشگران تصور کنند در آنجا چیزی برای دیدن وجود ندارد. هرچند چند روز سیاحت در این فضای پهناور خلاف آن را ثابت کرد.
آتاکاما بیابانی با تنگه‌های صخره‌ای رنگارنگ، کوه‌های آتشفشانی با قله‌های پوشیده از برف، چشمه‌های آبِ گرم جوشان، دریاچه‌های سِنوت(اصطلاحی در مکزیک برای یک چاه در سنگ آهک که به سطح زمین باز می شود و دارای آب ساکن است)، گونه‌های مختلفی از گیاهان و جانوران و مجموعه حیرت‌انگیزی از مشخصه‌های زمین‌ شناختی از آب در آمد. لازمه تماشای زیبایی‌های این منظره فرازمینی، به جان خریدن سختی‌هایی‌ست که مطمئناً ارزشش را خواهد داشت. با کسب اطلاعات در مورد این جاذبه گردشگری با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر کنید.

ویژگی‌های جغرافیایی
برای داشتن درک درستی از آتاکاما باید ابعاد حیرت‌انگیز آن را بدانیم. این بیابان در شمال شیلی واقع شده و مساحت آن بیش از 103599.52 کیلومتر مربع است که با اندکی اختلاف بعد از بیابان موهاوی در جنوب غربی ایالات متحده، قرار می‌گیرد. بیابان آتاکاما به طول 965.6 کیلومتر از شمال به جنوب مشترکاً در چهار کشور شیلی، پرو، بولیوی و آرژانتین واقع شده است.
چیزی که باعث می‌شود این بیابان غالباً به‌عنوان خشک‌ترین بیابان دنیا شناخته شود، موقعیت آن بین رشته‌کوه کوردیلرا دلا کوستا از غرب و رشته‌ کوه آند از شرق با ارتفاع 1.5 تا 4.8 کیلومتر است.
این کوه‌ها و دیگر عوامل محیطی مانع بارندگی در آتاکاما می‌شوند و به اصلاح سایه‌ باران پدید می‌آورند. به طور میانگین در آتاکاما سالانه کمتر از یک میلی‌متر باران می‌بارد. تحقیقات نشان می‌دهند تعدادی از رودخانه‌های آتاکاما 120000 سال پیش خشک شده‌اند و گفته می‌شود که حتی در برخی از نقاط این بیابانِ واقع در امریکای جنوبی تاکنون باران نباریده است.

Explorations

مستقر شوید
بهترین راه برای سیاحت در آتاکاما اقامت در هتل و یا خانه‌ای در همان محدوده است.
هتل اِکسپلورا آتاکاما یکی از این هتل‌هاست که به شکلی هوشمندانه در زمینی به مساحت 17 هکتار در کنار جاده‌ای باریک و خاکی در روستای سن پدرو د آتاکاما که 2500 متر بالاتر از سطح دریاست، ساخته شده است.

این هتل که در سال 2000 توسط جِرمن دل سول، معماری شیلیایی طراحی شد و در سال 2017 در پی یک آتش‌سوزی گسترده بخشی از آن بازسازی شد، ساختمانی شیک و مینیمالیستی‌ست که در آن از رنگ سفید بسیار زیاد استفاده شده و به‌گونه‌ای طراحی شده است که کاملاً با محیط اطرافش هم‌خوانی داشته باشد.
Lodge rooms

هتل اکسپلورا که در سال 1993 مشترکاً در کشورهای شیلی، پرو، آرژانتین و بولیوی پی‌ریزی شد، با راهنمایی مهمانان در «سیاحت» در نقاط سرسبز آتاکاما از پیشگامان اکوتوریسم(طبیعت‌گردی) در این ناحیه بود.

اکسپلورا آتاکاما با 4 استخر روباز، اسپا، اصطبل‌های اسب، استراحتگاه‌های فضای باز و رستوران و بار بسیار هیجان‌انگیزتر از یک هتل معمولی‌ست.
Challenging conditions

با اقامت در این هتل می‌توانید در مواقع بیکاری در بار شیک هتل یک گیلاس شراب سفید سوینیون شیلی سفارش دهید، یا در ایوان رستوران یک بشقاب پاستای خوشمزه یا ماهی فلس‌دار را نوش جان کنید و یا در اتاق‌ها و سوئیت‌های ساده و بدون تکنولوژی از سکوت لذت ببرید. یک نکته برای کسانی که در چمدان بستن وسواس دارند: کفش و تجهیزات مخصوص پیاده‌روی در هر زمان و همه جا به کارتان می‌آید.

هیجان‌زده شوید

امروزه بیش از 40 تور گردشگری در آتاکاما وجود دارد که هر یک نام خاصی دارند و نصفه روزه یا یک‌روزه هستند و شامل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا اسب‌سواری می‌شوند. تورهایی که گردشگران را به نواحی مرتفع‌تر بیابان می‌برند نیازمند 1 تا 6 شب هم‌هوایی(عادت کردن به هوای کوهستان) هستند.
Arresting expanses

دیدنی‌های زیادی برای تازه‌کارها وجود دارد.
در اردوی نصفه‌روزه کاری، که به هم‌هوایی نیز احتیاجی ندارد، گردشگران به رشته‌کوه لاسال برای پیاده‌روی در امتداد دره تنگ و عمیق و مارپیچ کاری می‌روند. این دره عمیق و باریک در اثر فرسایش آبی به‌وجود آمده است و دیواره‌های بلند و آفتاب‌سوخته آن ترکیبی از سنگ گچ، خاک رس و نمک است.در این تور از چندین بخش می‌توان دیدن کرد، از تپه‌های شنی عظیم‌الجثه گرفته تا بستر خشک رودخانه‌ها و آبشارهای نمکی.

اوایل شب، تماشای هلال ماه شگفت‌انگیز بر فراز آسمان نارنجی مایل به قرمز یادآور صحنه فیلم‌های ساخته‌شده در مورد مریخ است. تور گوآتین نیازمند یک شب هم‌هوایی‌ست و با رانندگی به سمت روستای گوآتین واقع در تلاقی رودخانه‌های پوریتاما و پوریفیکا آغاز می‌شود.
Soaking it all in

این پیاده‌روی دو ساعت و نیمه مستلزم کوه‌نوردی محتاطانه و پیاده‌ روی با دقت در دره صخره‌ای کاکتوس درمسیر رودخانه‌ای با آب سرد، زلال و کم‌عمق در تنگه‌ای عمیق است. کاکتوس‌های گل‌دار و بسیار بلند در هر طرف مانند نگهبانانی قد علم کرده‌اند.
مسافران خوش‌شانس در تور ماتانسیلا- در مواقعی که از مسیر شن‌زار و سنگلاخی در نزدیکی رشته‌کوه دومیکو خسته می‌شوند- می‌توانند گوآناکوهای(شترهای بی‌کوهان امریکای جنوبی که لاماهای اهلی‌شده از خانواده آنها هستند) را در حال چریدن تماشا کنند.

حتی اگر شانس دیدن گوآناکوها را هم نداشته باشید، تماشای چشم‌انداز پانورامای دیواره‌های رنگارنگ این گردش را ارزشمند خواهند کرد.
Natural soothing
یقیناً یکی از تماشایی‌ترین مناظر این منطقه، چشمه‌های آب گرم‌های تاتیو با بیش از 80 چشمه جوشان است. گردشگران در این مسیر از کوهستانی با ارتفاع تقریبی 4.2 کیلومتر که زیستگاه ویکونیاها(نوعی شتر)، روباه‌ها و فلامینوگوهاست عبور می‌کنند.

بر اساس سیستم اطلاعاتی یکپارچه در طبقه‌بندی گیاهی و جانوری(ITIS)، 6 گونه فلامینگو در جهان وجود دارند و جالب است بدانید که زیستگاه 3 گونه از این فلامینگوها در آتاکاماست.
گردشگران می‌توانند اقامت خود در هتل اکسپلورا را با پیاده‌روی‌ای در امتداد روتا دِل آگوآ به‌یادماندنی کنند. در بخش‌های دشوار این گردش، لازم است گردشگران دره‌های تنگ و عمیق را بپیمایند و زیر تابش مستقیم آفتاب زمین ناصاف و پوشیده از کاکتوس‌های پر از خار و گیاهان بیابانی را درنوردند.
چشمان تیزبین ممکن است روباه‌های خاکستری امریکای جنوبی، ویسکاچه‌ها(نوعی جانور جونده کوچک شبیه به سنجاب از خانواده چین‌چیلاها) یا گربه‌های کوهیِ در خطر انقراض آند را مشاهده کنند. این ماجراجویی کامل نمی‌شود مگر با صرف ناهار پیک‌نیکی و ریلکس کردن در چشمه آب گرم پوریتاما.

تماشای ستارگان

بیابان آتاکاما به‌ جز جاذبه‌هایی که بر روی زمین دارد، در آسمان نیز از مناظر خیره‌ کننده‌ای بهره‌مند است. به لطف زاویه بلندی ستاره‌ها نسبت به افق وعدم بارش باران و آلودگی نوری(نوعی آلودگی است که به روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می‌شود)، آسمان آتاکاما در شب یکی از تیره‌ترین و تمیزترین آسمان‌های دنیاست. در نتیجه این بیابان یکی از بهترین نقاط دنیا برای مطالعه ستارگان است. گردشگران عادی نیز می‌توانند از تماشای ستارگان لذت ببرند.
Observing above

هتل اکسپلورا در سال 2008 رصدخانه خود را افتتاح کرد تا مهمانان هتل بتوانند با تلسکوپ قوی 16 اینچ مید آسمان شب را تماشا کنند. بسته به شرایط آب و هوایی، مهمانان هر شب می‌توانند به‌همراه راهنما به تماشای ستارگان بروند.
ستاره‌شناسانی که در کار خود مصمم هستند، مسافت 64 کیلومتری را با ماشین از اکسپلورا به‌سمت شرق می‌روند تا به آرایۀ میلیمتری/ریزمیلیمتری بزرگ آتاکاما(ALMA) که بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی در دنیاست برسند.
در آنجا با استفاده از تکنیکی به‌ نام تداخل‌ سنجی، مجموعاً 66 آنتن برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل سیگنال‌هایی از سراسر دنیا و تشخیص منبع آنها کار می‌کنند. صبح‌های شنبه و یکشنبه، مهمانان هتل می‌توانند به صورت رایگان از ساختمان پشتیبانی عملیات که شامل اتاق کنترل، آزمایشگاه‌ها و قسمت‌های دیگر می‌شود دیدن کنند.
این نقطه دور افتاده شگفتی‌های بی‌شماری دارد، چه در آسمان و چه در زمین.

پاتاگونیا، بهشت ماهیگیری با قلاب
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر