لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی طبیعت >> تنگه لی لی لرستان

تنگه لی لی لرستان

برای طبیعت دوستان بی تردید لرستان نامی آشنا است؛ از این‌ رو کسانی که اهل سفر هستند کوله بار خود را می بندند و برای رفتن به این خطه از ایران درنگ نمی کنند. آن ها خوب می دانند که زیبایی های طبیعت را در کجا به نظاره بنشینند. در این میان طبیعت دلکش لرستان چیزی کم ندارد و با همه توان خود دلربایی می کند. در این مقاله، به معرفی تنگه لی لی درود لرستان می‌پردازیم و هر آنچه که از این زیبایی طبیعت می‌خواهید بدانید، بازگو خواهیم کرد.

مخصوصا در بهار که اوج دلبری آن است چراکه گویی می خواهد از این فرصت کوتاه استفاده کرده و چنان تصویری عرضه کند که هوش از سر دلباختگان این فصل زیبا برود. در ادامه  اگر قصد سفر به این منطقه را دارید بهترین گزینه رزرو هتل های دورود و یا هتل های خرم آباد است.
تنگه لی لی دورود
زیبایی های لرستان در تابستان نیز به پایان نمی رسد، زیرا این بهشت خیال انگیز ایران در هر فصل چیزی برای نمایش دارد. از آثار تاریخی، آبشارها و دشت های آن هم که بگذریم، به روستاهای آن می رسیم که زیبا، بکر و چشم نواز هستند و در دل خود تنگه ای را پنهان کرده اند که یکی از شگفت انگیزترین جلوه های طبیعت به شمار می‌رود. این جلوه زیبای طبیعت جاذبه ای است که در میان دیدنی های استان لرستان کمتر شناخته شده است و از آنجا که از نظرها مخفی مانده، می توان آن را بکر و خیال انگیز توصیف کرد.
صخره های تنگه لی لی
استان لرستان را می‌توان از سرسبزترین و پرجاذبه‌ترین استان‌های ایران برشمرد که دارای جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی بسیاری است. قدمت تاریخی لرستان احتمالا به دوران مادها برمی‌گردد. به همین خاطر از دوران قبل از میلاد مسیح، این منطقه جایگاه ارزشمندی برای آدمیانی که در آن سکونت گزیدند داشته است.
در نزدیکی یکی از شهرستان‌های شناخته شده این استان یعنی دورود، جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی وجود دارد. هر یک از این جاذبه‌ها دارای خصوصیاتی منحصر به فرد بوده که گردشگران و طبیعت گران بسیاری را جذب می‌کند.

شهر دورود در لرستان

شهر دورود در ناحیه ای کوهستانی و در 86 کیلومتری شرق خرم آباد قرار گرفته است. دورود که یکی از زیباترین شهرهای استان لرستان است، شهرت خود را مدیون دریاچه گهر و آبشارهای بی نظیری همچون آبشار شوی و بیشه است و از آنجا که در محل تلاقی دو رود واقع شده، دورود نامیده شده است.
دیدنی های بی شمار دورود باعث شده که پایتخت طبیعت ایران لقب بگیرد و همواره گردشگران بسیاری را به خود سمت جذب کند. تنگه لی لی نیز یکی از جاذبه هایی است که در اطراف دورود قرار گرفته است، بنابراین بد نیست قبل از پرداختن به تنگه لی لی به جاذبه هایی که در این مسیر قرار دارند نیز نگاه کوتاهی بیاندازیم.
1683351936 776 تنگه لی لی لرستان

آبشار دره اسپر

آبشار دره اسپر یا آبشار ازنادر آبشاری فصلی است که در 7 کیلومتری جنوب شرقی دورود و در دره اسپر قرار دارد. اطراف منطقه آبشار دره اسپر را کوهستانی بزرگ و زیبا احاطه کرده که دامنه های آن مملو از چشمه های فصلی و متعدد است.
این آبشار، پس از ریزش از ارتفاعات کوهستان، در بستر رودخانه ای به حرکت درآمده و این دره را با طراوت خود خیال انگیزتر می کند. روستایی به همین نام نیز در نزدیکی آن قرار دارد که برای رسیدن به آبشار باید از آن گذر کرد. دشت لاله های واژگون نیز در نزدیکی روستای اسپر و در روستای رزسو قرار گرفته‌اند.
آبشار دره اسپر

روستای چمنار

روستاگردی ازجمله تفریحات دلچسب است و برای اکثر کسانی که در شهرهای بزرگ ساکن هستند بسیار هیجان انگیز و آرامش بخش خواهد بود. روستا چمنار در 14 کیلومتری شرق دورود و در دامنه های سرسبز کوه های این خطه قرار دارد.
این منطقه سرسبز و زیبا در تمام فصول سال زیبایی های خاص خود را دارد و مردم آن از اهالی ایل بختیاری هستند. بسیاری از گردشگران در مسیر تنگه لی لی به این روستا نیز سری زده و از تماشای مناظر چشم نواز و صنایع دستی منحصر به فرد آن لذت می برند.
روستای چمنار

آشنایی با تنگه لی لی لرستان

تنگه لی لی لرستان در 20 کیلومتری دورود، بین دو روستای سمیرم و چمنار قرار گرفته است. این تنگه در طی سالیان دراز، بر اثر فرسایش در میان کوه های صخره ای زاگرس به وجود آمده است؛ در واقع جریان رود ماربره دلیل اصلی شکل گیری تنگه لی لی است و علت این نامگذاری به سبب وجود مارهای زیادی است که در گذشته در آن وجود داشته است. مارهایی که هنوز هم گاهی در حوضچه های این تنگه یافت می شوند و ممکن است باعث ایجاد حس ترس یا هیجان در شما شوند.
تنگه لی لی
تنگه لی لی که حاصل فرسایش صخره ها است، دیواره هایی با اشکال عجیب دارد. این فرسایش به مرور زمان حوضچه‌های آب خنک بسیار زیبایی را به وجود آورده که می‌توانند در فصل گرم تابستان مکان فوق العاده ای برای تفریح و تفرج باشند. این حوضچه‌های عمیق که گاهی عمق آنان به 2 متر نیز می‌رسد آب بسیار سردی دارند اما در تابستان و در صورت بلد بودن شنا می توان در آن ها آبتنی کرد.
برای پیمودن مسیر شگفت انگیز و صخره ای تنگه بهتر است کمی با اصول کوهنوردی آشنا بوده و وسایل مهم و ضروری همراهتان باشد. برای گذر از آب تنگه بهترین حالت این است که از یک قایق بادی استفاده کنید.
تنگه لی لی لرستان
تنگه مسحور کننده لی لی برای هر یک از گردشگران به نوعی شگفت انگیز است؛ برخی از آن ها فقط به تماشای این مناظر حیرت انگیز اکتفا کرده و برخی دیگر با شیرجه زدن و آبتنی از آن لذت می برند. با اینکه بیشتر ماجراجویان اهل خطر کردن هستند، اما باز هم توصیه می کنیم جانب احتیاط را نگه داشته و بعد از بررسی محیط دست به کارهای مورد علاقه خود بزنند. مسلما برای سفر به این مکان دور از دسترس و شگفت انگیز بهترین گزینه سفر با تور یا لیدر است.

تنگه لی لی کجاست؟

آبتنی در حوضچه تنگه لی لی

لی لی جایی در دل صخره‌های استوار زاگرس قرار دارد. این تنگه در طی سالیان دور و دراز به خاطر فرسایش‌های آبی و بادی شکل گرفته است. فرسایش صخره‌ها منجر به ایجاد سطوح صاف و صیقلی در سنگ‌ها شده که در نتیجه آن دیواره‌هایی با اشکال عجیب ایجاد شد.

شگفتی های طبیعت خرم آباد - از بیشه تا سزار
ادامه مطلب

با عبور رود ماربره از میان آن، حیات و زندگی به آن هدیه داده شد. اینکه چرا این رود را، با نام «ماربره» می‌خوانند، مربوط به گذشته است؛ روایت شده که در قدیم به خاطر وجود مارهای زیادی در این رود، به ماربره معروف شده است.

ماربره با گذر از میان لی لی، حوضچه‌ها و استخرهای طبیعی را تشکیل داد که با برخورداری از آب خنک برای سپری کردن روزهای گرم تابستان و آب‌تنی کردن بهترین مکان است. در فصل بارندگی و فصول پر آب سال  این حوضچه‌ها، عمق‌شان به دو متر هم می‌رسد.

آدرس تنگه لی لی لرستان : ایران، استان لرستان، شهرستان دورود، بین روستاهای سیرم و چمنار

چرا به این تنگه لی لی می‌گویند؟

حوضچه تنگه لی لی لرستان

لی لی در واقع نامی است که توسط محلی‌ها به این تنگ داده شد. در این منطقه درختان گیلاس می‌رویند و در این منطقه به گیلاس‌هایی با اندازه‌ کوچک، لی لی می‌گویند. البته از آن جایی که در نزدیکی تنگه پلی به نام «سورپیلو» قرار دارد، با این نام نیز خوانده می‌شود.

مسیرهای دسترسی به تنگه لی لی

رودخانه در مسیر پیمایش تنگه لی لی

مسیر پیاده روی به تنگه لی لی درود

این مسیر در فاصله ۸۶ کیلومتری شهر درود از سمت شرق خرم آباد واقع شده است. تنگه لی لی درود لرستان بین دو روستای چمنار و سیره قرار دارد. جهت رسیدن به تنگه لی لی درود، تقریبا ۴۵ دقیقه از روستای چمنار و یا حدود یک ساعت از روستای سیره لازم است که پیاده‌روی کنید.

مسیر دسترسی از راه آهن به تنگه لی لی

جهت دستیابی به تنگه لی لی، از راه آهن سراسری که از مشهد یا تهران به سمت مرکز و غرب کشور حرکت می‌کنند، می‌توانید استفاده کنید. در شهرستان درود این قطارها توقف دارند.

تنگه شوتاریکو هرمزگان
ادامه مطلب

مسیر دسترسی از خرم آباد به تنگ لی لی

مسیر پیمایش تنگه لی لی

چنانچه می‌خواهید از خرم آباد به این تنگه بروید، خوب است بدانید، فاصله‌ آن تا شهر درود تقریبا ۲۰ کیلومتر می‌باشد. پس از گذشتن از درود، لازم است به سمت دو روستای سیره و چمنار حدود دو ساعت بروید.

تنگ لی لی را در دهستان حشمت آباد و نرسیده به روستای سیره یا لاسوره، در جوار روستای چمنار که در ۱۴ کیلومتری درود (در غرب دریاچه گهر و قله اشترانکوه) قرار دارد، پیدا می‌کنید.

مسیر دسترسی از درود به تنگه لی لی

چنانچه می‌خواهید از سمت درود به سمت تنگ لی لی حرکت کنید، باید تقریبا ۲۰ دقیقه به روستای چمنار رانندگی کنید. مسیر حرکت به این شکل است که از شهر درود به جاده  قدیم ازنا – درود وارد شده، سپس پس از رسیدن به دو راهی باید به سمت راست بپیچید.

به حرکت ادامه داده تا به روستای چمنار برسید. سپس تقریبا به سمت جنوب ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پیاده رفته تا به مقصد موردنظرتان که تنگه لی لی لرستان است برسید.

تجهیزات مناسب برای بازدید از تنگه لی لی

تنگه لی لی از نمای بالا

برای آنکه بتوان از زیبایی های تنگه لی لی نهایت استفاده را برد بهتر است تجهیزات مناسب برای دیدن از این بهشت بی مانند همراهتان داشته باشید. همانطور که انتظار می رود پوشیدن کفش و لباس مناسب از ضروریات سفر به دره لی لی است.
قایق بادی نیز از دیگر وسایل ضروری سفر به تنگه لی لی است چراکه لذت سفر را برایتان چند برابر می کند. اگر به کوهنوردی و صخره نوردی علاقه مند هستید به همراه داشتن تجهیزات مربوط به این ورزش ها نیز توصیه می شود.

بهترین زمان بازدید از تنگه لی لی

تنگه لی لی لرستان در هر فصلی، زیبایی و مناظر چشم‌نواز خود را دارد. لی لی در فصل سرسبز بهار پر آب بوده و در فصل تابستان و گرمی هوا برای آب تنی و شنا کردن در آب خنک بهترین مکان است. و پیشنهاد ما سفر به این منطقه در این دو فصل است.

جاهای دیدنی خرم آباد
ادامه مطلب

آیا می‌توان در تنگه لی لی شنا کرد؟

باتوجه به وجود صخره‌های بلند، در تنگ لی لی گرمای خورشید وجود نداشته و این تنگه در سایه قرار دارد. به همین خاطر آب این تنگه سرد می‌باشد. با این حال با این سرما، از شنای لذت بخش در حوضچه‌ها و رود جاری این تنگه چشم پوشی نخواهید کرد.

برای بازدید از تنگه لی لی در کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در این منطقه دیدنی به شما هتل‌های خرم آباد را پیشنهاد می‌دهیم. بهترین تجربه اقامت را در هتل‌های شاپورخواست خرم آباد، هتل آزادی، هتل عطر، مجتمع اقامتی رصدخانه کاسین، هتل سالیز، هتل رنگین کمان و هتل شقایق خواهید داشت.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید با سفر به تنها یک شهر از کشورمان، از آثار طبیعی و باستانی بسیاری بازدید کنید، پیشنهاد ما سفر به شهر درود است. این شهر به پایتخت گردشگری معروف می‌باشد. تنگه لی لی درود لرستان که در شهر درود واقع شده است، از همین جاذبه‌های این شهر بوده که دارای طبیعت منحصر به فرد و زیبایی می‌باشد.

این تنگه با داشتن آب فراوان به رنگ سبز و کبود که از رود ماربره نشات گرفته، استخرهای طبیعی شفاف تنگ لی لی درود و اشکال خاص صخره مانند، مورد استقبال گردشگران بسیاری قرار گرفته است.

4.4/5 - (5 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر