لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شگفتی های طبیعت خرم آباد – از بیشه تا سزار
شگفتی های طبیعت  خرم آباد - از بیشه تا سزار

شگفتی های طبیعت خرم آباد – از بیشه تا سزار

1. مقدمه:
اصالت، عظمت، شگفتی و زیبایی چهار ویژگی به وجد آورنده این اثر پروردگار است. روستایی از توابع بخش پاپی شهرستان خرم‌آباد و در همسایگی شهرستان درود است. روستای بیشه شهرتش را وامدار آبشاری است که ارتفاعش 48 متر و عرض تاجش 20 متر است. مسیرش را که دنبال می‌کنیم در فاصله 10 متری به رودخانه سزار می‌رسیم. وجود جنگل‌های پهناور بلوط، روستای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه‌آهن بیشه و وجود هتل ایران زمین دورود آن را به یک منطقه گردشگری مناسب مبدل ساخته است تا به‌عنوان چهل و هشتمین اثر ملی توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار بگیرد. امکان سفر از طریق قطار و خودرو برای گردشگران فراهم است. اگر با قطار سفر می‌کنید در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی دورود و حدود ۳۵ دقیقه با شهرستان دورود فاصله دارد؛ اما اگر مبدأ حرکت شهرستان خرم‌آباد باشد راه دسترسی آسفالته در دل کوه‌های زاگرس و در بخش پاپی 60 کیلومتر است. لرستان را سرزمین آبشارها نامیده‌اند دلیلش وجود 50 آبشاری است که در این استان تمرکز دارد. برای پرهیز از اطاله کلام در این یادداشت به وصف آبشار بیشه پرداخته می‌شود.
2. بیشه
لغتنامه دهخدا بیشه را این‌گونه تعریف می‌کند: «زمینی غیر مزروع که درختان و نی و دیگر رستنی‌ها در آنجا تنگ درهم آمده و صورت حصاری به خود گرفته است. پوشش گیاهی متراکمی از درختان کوتاه و درختچه‌ها و بوته‌ها است که معمولاً تنها از یک‌گونه یا گونه‌های اندک از گیاهان تشکیل‌شده‌اند. گفته‌اند از دلایل پیدایش بیشه‌ها، ریختن تعداد زیادی دانه بارور توسط یک‌گونه گیاهی در پناه گیاهان محافظ بزرگ‌تر است. برخی بیشه‌ها نیز به خاطر دخالت انسانی و تغییر کاربری زمین‌های پیرامون آن پدید آمده‌اند.
1-2. روستای بیشه
به لحاظ تقسیمات کشوری روستای بیشه جزء بخش پاپی، دهستان سپیددشت، خرم آباد است که ارتفاعش از سطح دریا ۱۲۰۰ متر است و دارای آب و هوایی کوهستانی است. از جمله ویژگی استان لرستان قرارگرفتن در غرب کشور، و ارتباط با استان‌های هم‌جوار(همدان، کرمانشاه، اراک، ایلام، چهارمحال) و پایتخت کشور است. نگاهی به اطراف خود بی اندازید تپه‌های کلاه کوه در شرق آبشار و کوه ازگن در شمال و روستای چشمه پریان در دوردست دیده خواهد شد که نسیم‌های روح نوازش مشام هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. درختان این منطقه خود هرکدام روایتگر زمانی بس طولانی و میزبان گردشگران بسیار است، شاخ و برگ‌هایشان حکایت از سالها عمر، سایه‌هایشان نشان از بخشندگی‌شان دارد.
1683370280 209 شگفتی های طبیعت خرم آباد از بیشه تا سزار
2-2. آبشار بیشه
همان‌طور که اشاره شد آبشار بیشه یکی از 50 امین آبشارهای استان لرستان است که ارتفاعش 48 متر و عرض تاجش 20 متر است این ویژگی موجب شد تا به‌عنوان چهل و هشتمین اثر ملی توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار بگیرد. به‌عنوان گردشگر شاید آنچه به‌عنوان سؤال در ذهن شما نقش ببند منبع آبشار چیست؟! بله چشمه‌های پر آب زيادي که از دل کوه جان گرفته است و ترنم‌کنان از وسط ايستگاه قطار می گذرد و آبشاری را نتیجه می دهد که نامه آن بیشه است.
1683370280 98 شگفتی های طبیعت خرم آباد از بیشه تا سزار
3. اطلاعات جغرافیایی مکان و شرایط اقلیمی
روستای بیشه در دامنههای رشته‌ کوه زاگرس قرارگرفته است، موقعیت جغرافیایی آن 33 درجه و 20 دقیقه عرض شمالی و 48 درجه و 52 دقیقه طول شرقی. در شمال كوه ازگن و در شرق آبشار تپههای کلاه كوه به آن مشرف شده است. در دوردستها و در شرق از كنار آبشار روستای چشمه پریان ديده در ارتفاعات دیده می شود و همان طور که پیش از این اشاره شده آبشار در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی دورود یا در ۶۰ کیلومتری خرم آباد قرارگرفته است در مجاورت روستای بیشه و در کنار ایستگاه راه‌آهن بیشه که محور مواصلاتی تهران- اهواز واقع‌ شده است.
4. آداب‌ورسوم مردم
مردمان باصفای روستای بیشه به دو گویش متفاوت لری میانجایی و بختیاری صحبت می کنند.
1683370281 391 شگفتی های طبیعت خرم آباد از بیشه تا سزار
5. راه‌های رسیدن
اگر قطار را برای سفرتان انتخاب کردید مسیر ریلی راه‌آهن تهران اهواز از این منطقه می‌گذرد و ایستگاه راه‌آهن بیشه در بالای آبشار قرار دارد؛ اما اگر مایل هستید با خودروی شخصی و از طریق جاده‌ای به این آبشار سفر کنید نیز دو مسیر وجود دارد:
1-6. بعد از کیلومتر ۵۰ دورود به خرم آباد: راه دسترسی به بیشه از مسیر جاده خرم آباد – سپیددشت نرسیده به سراب جلدان از فرعی کنار روستای چنار تامن می‌شود.
2-6. 5 کیلومتری خرم آباد: ۵ کیلومتر مانده به خرم آباد در جاده درود یک سه‌راهی است. مسیر سمت چپ به آبشار بیشه منتهی می‌شود.
هزینه سفر بر اساس شرایط گردشگران و متناسب با زمان برای قصد سفر متغیر است؛ اما آنچه برای گردشگران نویدبخش خواهد بود سطح پائین قیمت‌ها در حاشیه استان و بالأخص روستای بیشه است.
1683370281 206 شگفتی های طبیعت خرم آباد از بیشه تا سزار
6. مراکز خرید و سوغات
پیشنهاد می‌کنم که خریدهایتان را در مراکز خرید خرم آباد (الماس شهر، قائم و…) انجام دهید و بعد راهی سفر به‌ سوی آبشار شوید چون امکانات مرکز استان به‌ مراتب بیشتر از حاشیه شهر است. از صنایع‌دستی استان لرستان که نشان از ذوق و هنر و همچنین سبک زندگی اهالی آن منطقه است که در برهه‌ ای زمان برحسب نیاز شکل‌ گرفته است. این صنایع ممکن است توسط اهالی روستا، عشایر یا شهرنشینان ساخته‌ شده باشد که محصولات تولیدی عشایر تنوع بیشتری دارد. به همین منظور شما می‌توانید از محصولات ورشو سازی، جاجیم، نمدمالی، حصیر، گیوه، نان و شیرینی‌های محلی، عسل، روغن ناب حیوانی، کاک و… خرید کنید.
1683370281 38 شگفتی های طبیعت خرم آباد از بیشه تا سزار
7. شیوه اقامت و اقامتگاه
می‌شود به بیشه سفر کرد اما چند روزی را مهمان بیشه نبود! پیشنهاد می‌کنم به این منطقه که سفر کردید چند روزی را با بهره بردن از سراچه‌ها در کنار مردمان باصفای روستای بیشه سپری نمایید. نگران اقامت در زمان سفر به بیشه نباشید. توسط دهیاری روستای بیشه خانه‌های محلی و مهمانخانه‌هایی تدارک دیده‌شده است که با هزینه نسبتاً پایین برای شبمانی می‌شود از آن‌ها بهره برد. همچنین در کنار این‌ها وجود پلاژها، اقامتگاه‌ها و سکوهایی در نزدیکی آبشار شرایطی را جهت برپا کردن چادرهای مسافرتی فراهم آورده است تا از حضورتان در طبیعت لذت ببرید؛ این امکانات راه انتخاب را برای گردشگران باز گذاشته است. همچنین می توانید با اقامت در هتل های شهر الیگودرز در استان لرستان مانند هتل جهانگردی الیگودرز و یا هتل های استان بروجرد مثل هتل زاگرس بروجرد لحظات خوشی را برای خود و خانواده رقم بزنید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
از شیروان دره تا جهنم دره
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر