لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> حمل و نقل >> اولین تاکسی های خودران در سنگاپور
اولین تاکسی های خودران در سنگاپور

اولین تاکسی های خودران در سنگاپور

مقدمه
چنانچه در خیابان خودرویی را ببینید که بدون راننده در حال حرکت است چه حسی به شما دست می دهد؟ شاید اگر چند سال پیش بود وحشت می کردید یا باورتان به چشمان خود را از دست می دادید اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و شکل گیری عبارتی به نام هوش مصنوعی چنین اتفاقی دور از انتظار نیست. اتفاقی که حدود دو سال پیش برای اولین بار در کشور سنگاپور رخ داد. در واقع خورروهایی راهی خیابان ها شد که با استفاده از برنامه هایی که از قبل برایشان تعیین شده بود در سطح شهر می گشتند و مانند یک راننده ی خوب، قوانین و مقررات را رعایت می کردند.

برای سوار شدن بر این تاکسی ها تنها کافی بود افراد علاقه مند از طریق تلفن همراه هوشمند خود ثبت نام کنند. امروزه شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند و به پیشرفت های خوبی نیز دست یافته اند. با رقابت هایی که در این زمینه وجود دارد امیدواریم در آینده شاهد پیشرفت های بیشتری نیز باشیم.
سنگاپور کشوری جزیره ‌ای است که در جنوب شرق آسیا و جنوب شبه جزیره ی‌ مالایا قرار دارد. برای رفتن به سنگاپور می توان به تهران رفت و با هواپیما به سمت این کشور زیبا سفر کرد. پیشنهاد می شود قبل از سفر به سنگاپور چند روزی را در تهران بمانید و از جاهای دیدنی آن لذت ببرید. برای اقامت در تهران می توان به سایت ایران هتل آنلاین مراجعه کرد. ایران هتل آنلاین سامانه ای است که با اطمینان خاطر می توان از طریق آن هر یک از هتل های ایران را رزرو کرد و از تخفیفات خوبی نیز بهره مند شد.

Google map و روش های استفاده از آن
ادامه مطلب

کلیات پروژه ی تاکسی های خودران
حدودا دو سال پیش یعنی در اوایل سال 2017 شرکتی تازه تاسیس به نام nuTonomy موفق به کسب مجوز از سوی دولت سنگاپور برای راه اندازی خودروهای خودران در سطح شهر شد. این پروژه تنها با 5 یا 6 عدد خودرو شروع شد. همزمان در سایر نقاط جهان شرکت های دیگری مانند گوگل و ولوو نیز در حال انجام آزمایشات مختلف بر روی تاکسی های خودران بودند اما هیچ تصمیمی برای ارائه ی این نوع خودروها به عموم مردم نداشتند و این تنها کشور سنگاپور بود که تاکسی های خودران خود را در اختیار عموم مردم قرار داد.

هدف این پروژه
هدف شرکت nuTonomy از انجام این پروژه تحت پوشش قرار دادن کل کشور سنگاپور تا پایان سال ۲۰۱۸ و افتتاح سایر شعبه های خود در دیگر کشورها بود. در فازهای ابتدایی پروژه این تاکسی ها در قسمت هایی از یک منطقه ی مسکونی به نام منطقه ی شمالی به وسعت 5/2 مایل کیلومتر در سنگاپور مسافران را به مقصد رساندند. این مسافران باید دارای برگه های مجوز برای استفاده از این تاکسی ها می بودند. در همان ابتدای کار هزاران نفر برای استفاده از این خودروها ثبت نام کردند.

تمهیدات لازم در خودروهای خودران
در این خودروها سیستم های کنترل هوشمندی به شکل یک نرم افزار تعبیه شده است. در طول حرکت به سمت مقصد یک نفر در صندلی جلو می نشیند و آماده است تا اگر اتفاقی افتاد کنترل فرمان را بدست بگیرد. پژوهشگران شرکت هم در پشت صحنه در حال آنالیز جریان هستند. یک رادار لیرزی نیز برای جهت یابی و تشخیص در بالای سقف خودرو نصب شده است. همچنین دو دوربین برای تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی و چراغ ها بر روی داشبورد خودرو قرار گرفته است. لازم به ذکر است دو شرکتی که خودروهای خود را در اختیار شرکت nuTonomy قرار دادند رنو و میتسوبیشی بودند.

طراحی هوشمندانه سالن استراحت در فرودگاه ها
ادامه مطلب

دلایل انتخاب سنگاپور برای پیاده سازی این پروژه
از جمله دلایل انتخاب سنگاپور برای پیاده سازی این پروژه شرایط آب و هوایی مناسب آن بود. از طرفی طبق آخرین تحقیقاتی که در این کشور انجام شده بود، به این نتیجه رسیده بودند که فرهنگ رانندگی در سطح خیابان های آن بسیار مناسب و قابل قبول است. از طرف دیگر چنین مشاهده شد که سنگاپور از نظر اقتصادی و صنعتی، روز به روز در حال پیشرفت است. از دیدگاهی دیگر سنگاپور کشوری ثروتمند با رشد جمعیت مناسب بود پس می توانست انتخاب خوبی برای این منظور باشد. در آخر قسمتی از سنگاپور برای تردد این تاکسی ها در نظر گرفته شد که چندان گسترده نبود و نسبت به دیگر قسمت های شهر از جمعیت کمتری برخوردار و تردد کامیون در آن جا ممنوع بود.

آینده این صنعت خودروسازی
تکنولوژیکی مدام در حال پیشرفت است. این پیشرفت در زمینه هایی مانند مسیریابی، هوش مصنوعی و خودروسازی نیز به چشم می خورد پس دور از انتظار نیست که اتومبیل های خودران هوشمند نیز دچار تغییر شوند و بسیار بهتر از نمونه های رونمایی شده در سنگاپور باشند. با صرف سرمایه گذاری های بیشتر، تبلیغات فراوان تر و بهبود عملکرد، این نوع خودروها طرفداران بیشتری پیدا می کنند. البته یکی از نگرانی هایی که در این زمینه وجود دارد فرهنگ استفاده از اتومبیل های خودران است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

هم اکنون یک شرکت انگلیسی نوپا به نام Obotica که متعلق به دانشگاه اکسفورد است قصد دارد با همکاری شرکت ادیسون لی تا سال ۲۰۲۱ میلادی تاکسی های خودران را در لندن افتتاح کند. این دو شرکت قصد دارند با همکاری یکدیگر نقشه بیش از ۲۵۰ هزار مایل از جاده های عمومی را ثبت کنند. از طرفی شرکت نوپای دیگری به نام Five AI در انگلیس تاکنون ۸ خودروی آبی Ford Mondeos ساخته که هزینه هر کدام ۲۵۰ هزار دلار اعلام شده است. این خودروها در خیابان ها تردد کرده و به جمع آوری اطلاعات جاده ها و ترافیک آنها می پردازند.

نحوه استفاده از اپليكيشن های اوبر و لایفت در سفرهای خارجی
ادامه مطلب

علاوه بر اینها شرکت روباتیک zmp و پایگاه تاکسی ‌رانی «هینومارو کوتسا» در ژاپن نیز دست به دست هم داده ‌اند تا از خودروهای بی ‌راننده در ناوگان تاکسی رانی المپیک 2020 توکیو استفاده کنند. از طرفی سازمان حمل و نقل جاده ‌ای شهر دبی در نمایشگاه محصولات الکترونیکی Gitex از تاکسی بدون راننده هوشمند خود رونمایی کرد. طبق گفته‌ مدیران این سازمان، این تاکسی قرار است طی ۳ ماه آینده در نقاط مشخصی از شهر به ‌صورت آزمایشی مورد استفاده قرار بگیرد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر