لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آبشار گنج نامه همدان، جادویی در دامنه الوند
آبشار گنج نامه همدان، جادویی در دامنه الوند

آبشار گنج نامه همدان، جادویی در دامنه الوند

اگر اهل طبیعت گردی باشید حتما گذرتان به دامنه های جادویی الوند افتاده است. الوند بلند بالا هزاران سال است که اینجا در در نزدیکی مرزهای غربی کشورمان جاخوش کرده است. اگر سری به تاریخ بزنید می بینید که الوند از افسانه های باستان گرفته تا همین چند سال اخیر در تاریخ هم استوار و پابرجاست. همین که هگمتانه، که عنوان دار نخستین پایتخت ایرانی است، جایی در دامنه های الوند قد کشیده و یا اینکه راهی شاهی از زیرگوش الوند عبور کرده نام این کوه های بلند و زیبا را تا ابد در ذهنمان حک کرده است. از تاریخ که بگذریم اگر اهل طبیعت گردی باشید حتما چشمتان به جادوی طبیعت در دامان الوند هم افتاده است. الوند زیبا به داشتن دامنه های سرسبز و حیرت انگیز و چشمه های بسیار و قله های بلند معروف است. اما این بار به بهانه دیدن آبشاری خودمان را به الوند می رسانیم که از سر جوش و خروش چشمه ها و رودهای الوند جایی در دامان پرمهرش متولد شده است. آبشاری به نام گنج نامه که در تقسیمات این روزه آدم ها جایی در نزدیکی شهر همدان قرارگرفته و از قضا محبوب قلب همدانی ها و توریست هایی است که خودشان را به گنج نامه می رسانند. اینکه چرا این آبشار زیبا را گنج نامه می خوانند و یا چرا این آبشار نسبتا بلند و پرآب تا به این حد محبوب است را به زودی متوجه خواهید شد.

آبشار گنج نامه

هزاران سال قبل همدان که آن روزها همگتانه نام داشت، پایتختی تابستان نشین در دامنه های شکوهمند الوند بود که با آب
و هوای مطبوع و خنک تابستانه بسیار هم مورد علاقه پادشاهان هخامنشی قرار گرفته بود. همگتانه اما ابتدای راهی بود که شاهی نام داشت و به سبب اتصالش به سرزمین بابل کم و بیش جنبه قداستی نیز پیدا کرده بود. نقل است که قرن ها قبل از میلاد مسیح، پادشاهان هخامنشی در جریان لشکرکشی هایشان از نزدیکی الوند و همین راه شاهی عبور کرده اند. همدان پر از تاریخ است اما این بار تاریخ بلند بالای همدان را کنار گذاشته و به دیدن جادویی می رویم که در دامان الوند جا خوش کرده است. پنج کیلومتری که از مرکز شهر همدان فاصله بگیرید سر از دامنه ها پرمهر الوند در میاورید. دامنه های الوند سرسبز و چشم نواز است و سنگ ها و صخره های بلند بالا مسیر حرکت را نشانتان خواهند داد.

آبشار گنجنامه همدان
اینجا در دامان الوند آبشاری زیبا قرار دارد که از بلندای صخره ای 12 متری خودش را به زمین می رساند. آبشاری پرآب که همیشه خدا جاری است و از قلب الوند و چشمه ها و رودهای آن سرچشمه می گیرد. آبشار در میان تخته سنگ های بزرگ که روی هم سوار شده اند فرود می آید و گودال آبی را در پایین دست پدید می آورد. با ادامه یافتن جریان آب در میان سنگ ها رودخانه ای زیبا متولد می شود که در میانه دره هایی به غایت سرسبز به مسیر خود ادامه می دهد. اینجا گنج نامه است و این آبشار زیبا و دائمی دامنه الوند نیز به آبشار گنج نامه شهره است. قطرات آب آبشار هوای اطراف آن را دلچسب و لطیف کرده و مناظر سرسبز دامنه های الوند نیز بر شکوه آبشار گنج نامه افزوده است. آبشار در تمام فصول سال زیباست.
آبشار گنجنامه همدان
در بهار و در میان شکوفه هایی که نوید حیات دوباره را می دهند آبشار با آب شدن برف های الوند و بارش های لطیف بهاره آنقدر شکوهمند است که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. در تابستان هوای مطبوع دامنه الوند، سایه سار درختان و خنکای آب آبشار مرهمی بر گرمای تابستان است. پاییز اما با فرارسیدنش رنگ خزان را به دامنه های الوند پاشیده و آبشار را خواستنی تر می کند اما کم کم سرمای اطراف آبشار نفس گیر می شود.
آبشار گنجنامه همدان
اگر شانس بیاورید و در زمستان خودتان را به آبشار گنج نامه برسانید قندیل های آویزان از صخره را خواهید دید که آبشار را به سان ملکه ای یخی آراسته اند. آبشار به تمامی یخ می بندد و سکوتی حیرت انگیز گنج نامه را فرا می گیرد. گنج نامه تفرج گاه محبوب همدانی ها و اغلب توریست هایی است که خودشان را به این شهر رسانده اند، اما آبشار گنج نامه تنها جادوی طبیعت در دامنه های الوند نیست بلکه کمی آن سوتر شگفتی های دیگری در انتظارتان است.
کتیبه های گنج نامه
کتیبه های گنج نامه
اگر به دنبال وجه تسمیه آبشار گنج نامه هستید سر از یک صخره در انتهای دره زیبا و چشم نواز عباس آباد در کنار آبشار در می آورید. بر روی صخره ای بلند و یکدست دو کتیبه بزرگ با خط میخی قرار دارند که به کتیبه های گنج نامه شهره اند. به نظر می رسد مردم سال ها گمان می کردند که این کتیبه های میخی خبر از گنجی عظیم و پنهان می دهد و همین امر سبب شده تا آن ها را کتیبه های گنج نامه بنامند. نزدیکی آبشار به این کتیبه ها سبب شده تا آبشار نیز به همین نام شهره شود. اما در اوایل قرن بیستم باستان شناسان اروپایی کتیبه ها را رمزگشایی کرده و راز آن ها را برملا کردند. کتیبه های گنج نامه متعلق به دو پادشاه هخامنشی است که در جریان لشکرکشی هایشان از راه شاهی از این منطقه عبور کرده اند.
آبشار گنجنامه همدان
در این کتیبه ها که یکی متعلق به داریوش کبیر و دیگری متعلق به خشایارشاه است، پس از ستایش اهورامزدا و سپاس از نعمت ها به معرفی نسب پادشاه و البته بیان شکوه و جلال وی و سرزمین های تحت حکومتش پرداخته شده است. متن هر دو کتیبه یکسان است و فقط نام دو پادشاه و پدرانشان با یکدیگر متفاوت است. کتیبه بالاتر متعلق به داریوش کبیر و کتیبه پایین تر متعلق به خشایارشاه است. هخامنشیان برای آب قداست خاصی قائل بودند و همین امر سبب شده تا این کتیبه سنگی را در مجاورت آبشار و البته در مسیر استراتژیک شاهی حکاکی کنند. نکته جالب در مورد کتیبه ها این است که متن مزبور به سه زبان پارسی باستانی، عیلامی و بابلی حکاکی شده است تا هر آنکس که از این راه شاهی عبور می کند شکوه و عظمت پادشاهان هخامنشی را دریابد. کتیبه های گنج نامه یکی از آثار تاریخی باارزش شهر همدان است.
دشت میشان
دشت میشان
اگر سری به آبشار زیبای گنج نامه و کتیبه های تاریخی اش در دره عباس آباد زدید حتما اطراف آبشار را خوب بکاوید. در آن سوی آبشار جایی در دامنه های الوند دشتی قرار دارد که به واقع تجسم یک رویاست. دشتی سرسبز و بی نهایت زیبا که رودخانه ای از میان آن جاری است و گهگداری آبشارهای کوچک و بزرگی که اغلب فصلی اند نیز در آن به چشم می خورد. دشت میشان یکی از جادویی ترین دشت های همدان است که زیبایی وصف ناپذیری دارد.
آبشار گنجنامه همدان
دشت به کوه های بلند و برف گیر الوند منتهی می شود و در مسیر پیمایش قله الوند قرار گرفته است. دشتی با چمنزارهای وسیع و گل های وحشی که هر بیننده ای را مسحور زیبایی های خود می کند. منظره دویدن اسب ها و آوای خوش طبیعت در دشت زیبای میشان آن را به دشتی متمایز در دامنه های الوند بدل کرده است. اگر از کوهنوردانی که بارها مسیر دشت رادرنوردیده و در کمپ های کوهنوردی میشان اقامت کرده اند سوال کنید، به شما خواهند گفت که میشان در بهار تولد زندگی است. عطر گل های وحشی و زمینی که هنوز رگه هایی از برف را بر روی خودش حفظ کرده و چمنزارهایی که کم کم نوید آمدن بهار را می دهند در کنار رودخانه ای پرخروش و آب و هوایی استثنایی میشان را به بهشتی بهاری بدل می کند، اما اگر اهل تجربه های متفاوت هستید حتما باید پاییز میشان را از نزدیک ببینید.
جاده تویسرکان
جاده تویسرکان
اگر از اهالی همدان بخواهید که شما را به مقصدی دل انگیز در حوالی الوند برسانند حتما سر از جاده تویسرکان در خواهید آورد. مسیری که از نزدیکی آبشار آغاز شده و قرار است به تویسرکان منتهی شود آنقدر زیبا و دوست داشتنی است که جزو جاده ها و مسیرهای رمانتیک گنج نامه به حساب می آید. طبیعتی چشم نواز و سرسبز در میان پیچ و خم ها الوند که گاه به دشت هایی حیرت انگیز و شکوهمند با چشمه های آب منتهی می شود.
تفریحات آبشار گنج نامه
تفریحات آبشار گنج نامه
علاوه بر بازدید از آبشار و لذت آب بازی در گنج نامه، بازدید از کتیبه ها، پیاده روی در دشت ها و مسیرهای چشم نواز اطراف آبشار، کوهنوردی و صعود به قله های الوند می توانید هیجانات متفاوت ی را نیز تجربه کنید. گنج نامه آبشار مورد علاقه صخره نوردان است. در فصولی همانند بهار و تابستان صخره نوردانی را خواهید دید که از دیواره آبشار بالا و پایین می روند. در فصل زمستان هم یخ نوردانی که به دنبال چالش های جذاب هستند حتما سری به گنج نامه می زنند. وجود صخره ای بلند و یکدست سبب شده تا سنگ نوردی نیز در گنجنامه رونق بگیرد. اگر به صخره نوردی، سنگ نوردی و یا یخ نوردی علاقمندید بهتر است تجهیزات تان را به همراه بیاورید و از بودن در دامان الوند نهایت لذت را ببرید.
دهکده توریستی گنج نامه
دهکده توریستی گنج نامه
گنج نامه یکی از زیباترین و تاریخی ترین مناطق شهر همدان است. استقبال خوب مردم و گردشگران از محیط زیبا و خاطره انگیز گنج نامه سبب شد تا در سال 1378 یک منطقه گردشگری در این منطقه احداث شود. این منطقه گردشگری، ورزشی و آموزشی امکانات متنوعی را در کنار هم فراهم آورده و توانسته به یکی از مناطق نمونه گردشگری کشور تبدیل شود. بیایید گشتی در دهکده توریستی گنج نامه بزنیم.
تفریحات دهکده گنج نامه
تفریحات دهکده گنج نامه
اگر به دنبال هیجان هستید حتما در گنج نامه آن را خواهید یافت. تله کابین گنج نامه شما را از نزدیکی آبشار به ارتفاعات الوند خواهد برد. در این مسیر که تله کابین ارتفاعی بین 1900 تا 2800 متری دارد از فراز دشت زیبای میشان با مناظری بسیار چشم نواز عبور خواهید کرد. تله کابین در دو مسیر رفت و برگشت مشغول به کار است. سورتمه ریلی هیجان انگیز گنج نامه نیز حسابی شما را سرحال خواهد آورد.
آبشار گنجنامه همدان
این سورتمه سریع ترین سورتمه ریلی ایرانی است و شما را از میان دشت زیبا و سرسبز عباس آباد عبور خواهد داد. اگر هوس پرواز بر فراز گنج نامه به سرتان زده است حتما سری به تیرول یا همان کابل پروازی گنج نامه بزنید. اما اگر به دنبال هیجانی واقعی هستید حتما خودتان را به ایستگاه بانچی جامپینگ گنج نامه برسانید. این ایستگاه محدودیتی برای بانوان و آقایان نداد و بلندترین ایستگاه بانچی جامپینگ ایران است که چیزی در حدود 42 متر ارتفاع دارد. اگر نام رنجر به گوشتان خورده است حتما سری به ایستگاه رنجر یا همان تعادل هوایی بزنید.
آبشار گنجنامه همدان
این ایستگاه از ارتفاع 4 تا 12 متری تعادل، اعتماد به نفس و البته تمرکز شما را به چالش می کشد البته به صورت کامل ایمن. لذت قدم زدن در آسمان آن هم در اولین ایستگاه رنجر یا تعادل هوایی ایران حتما تجربه به یادماندنی خواهد بود. سرسره پرواز در آسمان نیز شما را به قلب آسمان همدان پرتاب خواهد کرد تا اوج هیجان را اینجا در گنج نامه تجربه کنید.
آبشار گنجنامه همدان
اگر در فصل زمستان راهی گنج نامه شدید حتما سری به پیست اسکی مجهز ارسباران در ارتفاعات الوند بزنید. این پیست با ارتفاعی 2800 متری از سطح دریا، نیم کیلومتری طول داشته و 450 متر آن را تلسی در می نوردد. اگر به دنال یک پیست اسکی باکیفیت هستید پیست ارسباران در مجاورت دره گنج خانه مناسب ترین گزینه برای شماست.
آبشار گنجنامه همدان
شهربازی گنج نامه نیز از دیگر بخش های پرطرفدار دهکده است که می توانید سری به آن بزنید. ترامپولین، ماشین های کوبنده، سینمای 5 بعدی، فوتبال دستی و حتی اتاق های ماساژور خانوادگی از جمله امکانات این شهربازی سرگرم کننده است که محیطی شاد و خانوادگی را برایتان فراهم می کند.
آبشار گنجنامه همدان
غار آکواریوم شگفتی جذاب دیگری است که شما را به دنیای ناشناخته زیر آب آن هم در درون غاری رمزآلود می برد. 21 آکواریوم وسیع و انواع سفره ماهی ها، ستاره های دریایی و انواع خزندگان در سالن ها و طبقات این غار به نمایش گذاشته شده اند. در هنگام گذر از سالن های غار ناگهان بارش باران و یا حتی توده ای مه غافلگیرتان خواهد کرد.
رستوران ها و کافه های گنج نامه
رستوران ها و کافه های گنج نامه
بعد از یک تفریح هیجان انگیز صرف یک وعده غذایی و یا یک نوشیدنی حتما دلچسب خواهد بود. رستوران های زیبای میترا و گنج نامه با دکوراسیونی سنتی در کنار کافه کلبه هایی با چشم اندازهای زیبا و همچنین سیاه چادرهای سنتی درست به سبک عشایر الوند آماده پذیرایی از شما هستند. رستوران کلبه سنگی نیز با سرو انواع غذاهای محلی و ارگانیک در محیطی جذاب و سنتی سفرتان را تمام و کمال خواهد کرد.
اقامت در گنج نامه
اقامت در گنج نامه
اگر قصد اقامت در این دهکده توریستی در دامان الوند و مجاورت آبشار را داشته باشید می توانید روی ویلاهای کوهستانی زیبا با چشم انداز دلنواز الوند و دشت میشان و همچنین سوئیت های اقامتی ویژه مشرف به دره گنج نامه حساب کنید.
امکانات دهکده توریستی گنج نامه
امکانات دهکده توریستی گنج نامه
این دهکده توریستی دارای امکاناتی همچون پارکینگ طبقاتی و روباز وسیع، رستوران نمک درمانی، فیش اسپا و همچنین مراکز خرید سوغاتی، کتاب و عکاسخانه است و خیالتان را از بابت اقامتی دلچسب و بی دغدغه راحت خواهد کرد.
اگر قصد سفر به همدان زیبا و اقامت در هتل های همدان را داشتید حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید. هتل آزادی همدان پیشنهاد این باره ما برای اقامت در این شهر زیبا و خاطره انگیز است. به جزئیات بیشتری اگر نیاز داشته باشید بهتر است سری به وب سایت آی هو بزنید و لیست کاملی از هتل های همدان را ببینید و تنها با چند کلیک ساده و در کوتاهترین زمان ممکن آن هم با تضمین پایین ترین قیمت هتل مورد نظرتان را رزرو کنید.

معرفی بهترین هتل همدان به همراه عکس و آدرس
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر