لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شهرهای دیدنی آذربایجان شرقی
شهرهای دیدنی آذربایجان شرقی

شهرهای دیدنی آذربایجان شرقی

کشور ایران به کشور چهار فصل معروف است. دلیل این نامگذاری، وجود آب و هوای متنوع در نقاط مختلف کشور به صورت هم زمان است. ایران دارای استان های زیبایی می باشد که استان آذربایجان شرقی یکی از این استان ها به شمار می رود.

سفر به استان آذربایجان شرقی و رزرو آنلاین هتل در آن، در فصول بهار و تابستان به میزان زیادی افزایش می یابد. این امر به دلیل آب و هوای مناسب این استان در فصول بهار و تابستان می باشد. در ادامه به معرفی شهرهای دیدنی آذربایجان شرقی می پردازیم.
تبریز:
تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهرستان در گذشته دارای اسامی مختلفی همچون تورژ(تورز)، توری، تاوریژ و تپریز بوده است. اکثرا مردمی که در تبریز زندگی می کنند به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند. تبریز جزو یکی از قدیمی ترین مراکز استان ها می باشد. هتل آزادی تبریز، مکانی مناسب برای یک اقامت طولانی مدت می باشد.
آذربایجان شرقی
موزه قاجار: یکی از جاذبه های گردشگری تبریز، موزه قاجار است که در گذشته خانه امیر نظام گروسی بوده است. شما با بازدید از این موزه، سفری کوتاه و جذاب به زمان قاجار خواهید داشت. این موزه دارای اتاق های زیادی است که در هر یک از این اتاق ها، اشیاء با ارزش آن دوره همچون سکه و اسلحه نگهداری می شود.
استخر شاه: یکی از پر بازدیدترین اماکن در تبریز، استخرشاه است. در حقیقت باغی دارای کاخ و حوض بزرگی است که کاخ در وسط این حوز قرار گرفته است، همچون خانه ای در میان جزیره. این باغ در شب دیدنی تر از روز می باشد.
جلفا:
این شهر که در گذشته یکی از بخش های شهرستان مرند بوده، امروزه به دلایل تجاری به شهرستانی مستقل در شمال غربی استان آذربایجان تبدیل شده است. جلفا در نقطه صفر مرزی و در همسایگی با کشور ارمنستان قرار دارد و از شهرهای مرزی و گمرکی مهم محسوب می گردد. برای اقامت در جلفا می توانید هتل جهانگردی جلفا را انتخاب کنید.
آبشار ماهاران: این آبشار دیدنی در کنار رود ارس واقع شده و ارتفاع آن حدودا ۱۵ متر است. افرادی که به طبیعت گردی علاقه ی زیادی دارند، سالانه برای بازدید از این آبشار به روستای ماهاران سفر می کنند و در سفر خود با علفزارهای وحشی و مناطق ییلاقی اطراف آبشار آشنا می شوند.
آذربایجان شرقی
کاروانسرای خواجه نظر: این کاروانسرا در زمان شاه عباس صفوی احداث شده و امروزه به عنوان یکی از اماکن دیدنی جلفا محسوب می شود. کاروانسرای خواجه نظر در کنار رود ارس واقع شده و چشم انداز منحصر به فردی را به خود اختصاص داده است.
کلیبر:
یکی از شهرستان های آذربایجان شرقی، کلیبر نام دارد که دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. آب و هوا، مراتع و جنگل های اطراف این شهرستان باعث شده اند تا این شهر در دهه های اخیر به عنوان یکی از مراکز گردشگری آذربایجان مبدل گردد. در گذشته این شهر با اسم بذ یا بذین شناخته می شده است. هتل پارادایس، یکی از هتل های شهر کلیبر است.
آب گرم موتاللیق: این چشمه در روستای آبیش احمد قرار دارد و جزو چشمه های معروف مناطق ارسباران است. آب این چشمه، به دلیل دارا بودن خواص درمانی از شهرت زیادی برخوردار است. روستاییان این منطقه از آب این چشمه برای استحمام خود استفاده می نمایند.
دره پیغام: این دره دارای شهرت بسیار زیادی در شهرستان کلیبر است. عبور کردن رودخانه از این دره و وجود قلعه پیغام، باعث شده تا این دره جذاب تر به نظر برسد. وجود درختان مختلف میوه و چشم انداز عالی این دره سبب شده تا طبیعت گردان زیادی به منطقه جذب شوند.
آذربایجان شرقی
کندوان:
کندوان روستایی در شهرستان اسکو است که دارای پیشینه تاریخی هفت هزار ساله می باشد. این روستا در سال ۱۳۷۶ به عنوان اثر ملی ثبت شد. کندوان به کندوی عسل شباهت داده شده است، چرا که خانه های این روستا در دل کوه ساخته شده اند.
آذربایجان شرقی
جالب است بدانید که عسل از سوغاتی های معروف کندوان است. زندگی مردم در این روستا و عدم تغییر شرایط زندگی اهالی، امروزه کندوان را به یک استثنا در جهان مبدل ساخته است.
مراغه:
بعد از تبریز، مراغه بزرگترین شهر استان آذربایجان شرقی محسوب می شود. این شهرستان در کنار رودخانه صوفی چای قرار گرفته و جزو شهرهای دیدنی آذربایجان است. این شهرستان در گذشته دارای اسامی زیادی بوده که مهم ترین آنها ماراوا یا ماراویا شمرده می شده است. مراغه جزو شهرهای تاریخی ایران نیز محسوب می شود. هتل آلیانس، بهترین گزینه برای اسکان در مراغه می باشد.
آرامگاه اوحدی مراغه ای: شاعر و عارف بزرگ، رکن الدین ابوالحسن مراغی در مراغه دفن شده است. این شاعر صاحب اثر در باغ سرسبزی دفن شده که سالانه طرفداران شعر و ادب را به خود جذب می کند. آثاری همچون مثنوی جام جم، ده نامه و… نوشته این شاعر بزرگ می باشند.
گنبد غفاریه: این گنبد که توسط ابوسعید بهادر خان ساخته شده، در شمال غربی مراغه واقع گردیده است. این بنا به صورت مکعب مربعی است که بر روی یک سکوی پله ای ساخته شده است. می توان گفت که گنبد سرخ مراغه، الگویی برای ساخت این گنبد بوده است.
آذربایجان شرقی
مرند:
یکی دیگر از شهرهای بزرگ و پر جمعیت آذربایجان شرقی، شهرستان مرند می باشد که به عنوان دومین شهر پر جمعیت آذربایجان شناخته می شود. این شهرستان در گذشته اسامی همچون مروند و مارآت داشته است. ارامنه باستان عقیده داشتند که حضرت نوح و مادرش در این شهر دفن شده اند. هتل جهانگردی یکی از هتل های مرند است.
منطقه حفاظت شده علمدار داغی: در جنوب غربی مرند، قله علمدار به ارتفاع ۳۱۵۵ متر قرار دارد. آرامگاه علی علمدار در بالای این قله قرار دارد که مردم برای زیارت به آنجا می روند. انواع حیوانات خزنده، دوزیست و… در این منطقه زندگی می کنند.
آبشار پیر بالا: این آبشار در روستای پیر بالا واقع است. قرار گرفتن این روستا در یک دره بزرگ و بین دو رودخانه باعث شده که چشم انداز منحصر به فرد و فوق العاده ای به خود بگیرد. وجود درختان میوه همچون زردآلو و… در مسیر این آبشار، سفر را برای شما لذت بخش تر می کند.
آذربایجان شرقی
میانه:
شهر میانه در جنوب شرقی استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این شهر یکی از وسیع ترین و تاریخی ترین شهرهای شمال غرب ایران است که قدمت آن به چندین سال پیش از میلاد باز می گردد. هتل سولماز میانه، امکانات مناسبی را به مسافران این شهر ارائه می دهد.
قلعه سنگی: این قلعه یکی از مکان های تاریخی و زیبای شهر میانه است که در نزدیکی دره رودخانه قزل اوزن قرار دارد. این قلعه در گذشته به عنوان دژی عظیم و مستحکم شمرده می شده است که علت آن وجود دره ها و صخره های بزرگ در اطرافش بوده است.
آذربایجان شرقی
آبشار بلوکان: این آبشار زیبا و طبیعی در روستای بلوکان قرار دارد و ارتفاع آن به ۱۰ متر می رسد. آبشار بلوکان در دره ای تماشایی واقع شده است که سرچشمه آن رودخانه بلوکان است. این رودخانه پس از ریختن به دره و رسیدن به رودخانه قزل اوزن، به دریای خزر منتهی می گردد.
اسکو:
یکی دیگر از شهرهای غربی استان آذربایجان شرقی، اسکو نام دارد. در گذشته این شهرستان به اسم اوشکایا شناخته می شده است. امروزه زبان مردمان این شهرستان، ترکی آذربایجانی است. هتل قصر اسکو، یکی از بهترین اقامتگاه های این شهر است.
چشمه آقبلاغ: این چشمه در روستای عنصرود قرار دارد و آب آن با لوله کشی به بیرون از غار منتقل می شود. اسکو از جمله شهرهای دارای چشمه های متعدد آذربایجان است. در تابستان سفر به این چشمه و آب تنی در آن لذت فراوانی را به همراه دارد، اگر چه منظره این چشمه در زمستان نیز فوق العاده است.
آذربایجان شرقی
روستای گنبرف: این روستا در دامنه کوه سهند قرار دارد و رودخانه فصلی سئل چایی از داخل این روستا می گذرد. قرار گرفتن روستای گنبرف در این دامنه کوه، شرایط مناسبی را برای رشد گیاهان و جانواران را فراهم کرده است. این روستا جزو زیباترین مناطق دیدنی آذربایجان محسوب می شود، پس سفر به این مکان را نباید از دست داد.
بناب:
در جنوب غربی آذربایجان و در دامنه جنوبی کوه سهند، شهرستان بناب قرار دارد. این شهر قدمتی ۶ هزارساله داشته و دارای غارهای به هم پیوسته ای است که زندگی دسته جمعی مردمان در گذشته را نشان می دهد. هتل لاله بناب، انتخاب مناسبی برای اقامت است.
ویونا پارک: شهربازی سر پوشیده ای است که در آن بازی هایی بی خطر و مناسب برای تمام اعضای خانواده طراحی شده است. این شهربازی بزرگ و کلاسیک گردشگران زیادی را برای تفریح به خود جذب می کند‌.
آذربایجان شرقی
پارک فدک: این پارک در فصول مختلف سال به خصوص در بهار و تابستان میزبان مسافران است. در شب های بهاری و تابستانی کمتر جایی برای نشستن در این پارک پیدا خواهید کرد. پارک بازی کودکان، جنگ ها و جشن های شبانه و مناسبتی و… رفتن به این پارک را جذاب تر می کند.
عجب شیر:
شهر عجب شیر، شهری با قدمتی تاریخی و آب و هوایی معتدل واقع در مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر در نزدیکی دریاچه ارومیه قرار دارد. برای اقامت در این شهر می توانید هتل پردیس را انتخاب نمایید.
داش قلعه سی (قلعه ضحاک): این قلعه یکی از زیبایی های گردشگری شهر عجب شیر است و در نزدیکی رودخانه قلعه چای قرار دارد. قلعه سی قدمتی نزدیک به سه هزار سال دارد و در گذشته نیز به عنوان دژی مستحکم مورد استفاده قرار می گرفته است.
مسجد جامع شیرلو: این مسجد از جمله مساجد چوبی و تاریخی دوران صفوی به شمار می رود که دارای کنده کاری های هنرمندانه و خیره کننده است. مسجد جامع شیرلو هم مکانی مذهبی و هم مکانی زیبا برای بازدید گردشگران محسوب می شود. افرادی که قصد سفر به اماکن دینی شهر عجب شیر را دارند، می توانند از این بنای تاریخی و مذهبی دیدن نمایند.
آذربایجان شرقی
سراب:
این شهرستان در شرق آذربایجان قرار‌گرفته است. آب و هوای سراب سرد و کوهستانی است، چرا که در بین دو کوه سبلان و بزقوش واقع شده است. هتل جهانگردی سراب، یکی از مراکز اقامتی این شهر است.
آب گرم جلده باخان: در نزدیک روستای نرمیق در جنوب شرقی سراب چشمه آب گرمی به نام جلده باخان قرار دارد. احداث استخر برای استفاده از آب این چشمه به تازگی رونق زیادی به این منطقه بخشیده است.
آذربایجان شرقی

پل گاودوش آباد اوقان: این پل که جزو آثار ملی محسوب می شود در روستای اوقان قرار دارد. بدنه این پل آجری است و همین باعث دو چندان شدن زیبایی نمای پل شده است. عبور آب چهار چشمه از زیر این پل، زیبایی بی بدیلی به آن بخشیده است.
نتیجه گیری
آذربایجان شرقی بزرگ ترین استان شمال غربی ایران است. همین مسئله سبب شده تا شهرهای دیدنی آذربایجان شرقی تنوع زیادی داشته باشند. آذربایجان شرقی محل تلاقی دو رشته کوه البرز و زاگرس در رشته کوه شکوهمند سهند است. آب و هوای خوب، طبیعتی ناب، پیشینه تاریخی بلند، فرهنگی جذاب و آداب و رسومی دیدنی در کنار تنوع فرهنگی از جمله دلایلی است که شما را شیفته آذربایجان شرقی خواهد کرد.
شهرهای دیدنی آذربایجان شرقی تنها به مواردی که اشاره کردیم خلاصه نمی شود. خدا آفرین، شبستر، ملکان، بستان آباد، قره آغاج و چندین و چند شهر دیگر هنوز باقی مانده اند. شما تا به حال به کدام یک از شهرهای این استان زیبا سفر کرده اید؟ کدام شهر بیشتر نظر شما را جلب کرده است؟ چه خاطره ای از سفر به سرزمین سهند دارید؟

4/5 - (2 امتیاز)
فرش سنگی تبریز
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر