لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> تنگ مخدان در استان بوشهر
تنگ مخدان در استان بوشهر

تنگ مخدان در استان بوشهر

استان بوشهر به عنوان یکی از استان های جنوبی ایران عمدتا به دلیل نزدیکی به دریای نیلگون خلیج فارس و دارا بودن اماکن تاریخی شناخته می شود اما جالب است بدانید در این استان گرم و جنوبی جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی وجود دارند که می توانند چشمان هر بیننده ای را به سمت خود خیره کنند. یکی از این جاذبه ها تنگ مخدان در استان بوشهر است که لقب شگفتی بوشهر را نصیب خود کرده است. این تنگه در جنوب روستایی به نام مخدان (یا موخدان) واقع شده است. تنگ مخدان یکی از 7 تنگه ای است که در میان کوه های خورموج جا خوش کرده اند و همواره گردشگران را به سمت خود فرا می خوانند. این تنگه ها واقعا زیبا و دیدنی هستند و مناظر جالبی را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می دهند.
استان بوشهر واقع در جنوب ایران در دو فصل بهار و پاییز می تواند مقصد مناسبی برای سفر باشد. در سفر به این استان می توانید در مرکز آن یعنی شهر بوشهر اقامت کرده و از گردش در مناطق مختلف لذت ببرید. برای اقامتی رضایت بخش وارد سایت ایران هتل آنلاین شوید و نام بوشهر را جست و جو کنید تا لیست هتل های آن را مشاهده نمایید. بعد از یک بررسی کلی می توانید یکی از هتل های بوشهر را انتخاب و رزرو کنید و با خیال راحت به سمت این شهر بار سفر ببندید. اگر قصد اسکان در اقامتگاهی با حس و حال بومی را دارید بهترین گزینه اقامتگاه بوم گردی مان همیشه سبز بوشهر است که در خیابان خلیج فارس، کوچه نسیم 7، پلاک 1 و جنب رستوران زیتون واقع شده است. این اقامتگاه با سطح بالایی از پاکیزگی، کارکنانی مجرب، امکاناتی به روز، غذاهایی خوشمزه، قیمتی بسیار مناسب و موقعیت دسترسی آسان به راحتی می تواند آرامش و آسایش در سفر به بوشهر را برای مهمانان فراهم کند و لحظات خوب و خوشی را برای آن ها به ارمغان آورد.
تنگ مخدان در استان بوشهر

معرفی کلی استان بوشهر

استان بوشهر یکی از استان های تاریخی ایران است که علاوه بر تاریخی بودن دارای طبیعتی بکر و دیدنی است در نتیجه یک مقصد گردشگری بسیار زیبا و تماشایی محسوب می شود. شهر بوشهر به عنوان مرکز استان شهری بندری است که در کنار سواحل زیبای خلیج فارس قرار گرفته است. این شهر قدمتی بالغ بر هزار سال دارد و عمر آن به دوران ساسانیان بر می گردد. سواحل زیبا، نخلستان های سرسبز و بناهای تاریخی بوشهر آن را به یکی از مقاصد جذاب برای گردشگری تبدیل کرده است. از دیگر جاذبه های بوشهر می توان به مسجد جامع بردستان، بازار بوشهر، قلعه خورموج دشتی، قبر ژنرال، کوه نمک دشتی، نخلستان ها، عمارت ملک و مدرسه سعادت اشاره کرد که در مرکز آن واقع شده اند. استان بوشهر پر از جاذبه های طبیعی نیز است که هر یک در جایگاه خود خاص و دیدنی هستند. یکی از جذابیت های طبیعی بوشهر تنگ مخدان است که با دیدنش شگفت زده می شوید. تنگ مخدان یا به عبارتی موخدان به قدری شگفت انگیز و جالب است که با عنوان شگفتی بوشهر از آن یاد می شود.
تنگ مخدان در استان بوشهر

آشنایی با تنگ مخدان در استان بوشهر

تنگ مخدان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهر بندر دیر از استان بوشهر در بین کوه های خورموج واقع شده است. اهالی منطقه، کوهی که تنگ مخدان در زیر آن جاری است را بیرمی می خوانند. کوه بیرمی به جز تنگ مخدان، دارای 6 تنگه مهم دیگر به نام های تنگ تلخ آب بید، تنگ بنیون، تنگ روانی، تنگ گشی، تنگ یخ و تنگ آشی هم است که همگی زیبا و دیدنی هستند و در سفر به روستای مخدان می توانید از همه آن ها دیدن کرده و در اوج شگفتی و زیبایی آن ها غرق شوید. در واقع تنگه ‌های هفتگانه کوه بیرمی یکی از زیباترین مناطق جنوب کشور محسوب می ‌شوند. منطقه مخدان دارای دو محصول خرما و غلات است که در نوع خود دارای مرغوبیت بالایی هستند؛ پس اگر زمانی به بندر دیر و روستای مخدان سفر کردید حتما از غلات و خرمای آن به عنوان سوغات تهیه کنید. پیشنهاد می شود در کنار بازدید از این جاذبه طبیعی روستا و نخلستان تنگ را هم ببینید.
با توجه به اینکه روستای مخدان در یک منطقه گرم و خشک واقع شده بهترین زمان برای رفتن به آن اوایل فصل بهار، فصل پاییز و زمستان است. در واقع بهترین ماه ها برای سفر به روستای مخدان و بندر دیر هفت ماه فروردین، اردیبهشت، آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند است. طبق تجربیاتی که گردشگران قبلی داشته اند احتمالا بایستی یک روز کامل را به بازدید از این تنگ اختصاص دهید تا بتوانید از تمام جنبه های جالب آن دیدن کنید. از جمله وسایل مورد نیاز برای رفتن به تنگ مخدان تجهیزات کوهنوردی و وسایل مخصوص شنا کردن است. از نزدیک ترین جاذبه های گردشگری به این تنگه، دیگر تنگه های موجود در منطقه مانند تنگ بنیون است. آدرس دقیق تنگ مخدان استان بوشهر، شهر بندر دیر و روستای مخدان است. پس برای رسیدن به آن تنها کافی است مسیر روستای مخدان را در پیش بگیرید تا با راهنمایی اهالی روستا به آنجا برسید.

تنگ مخدان در استان بوشهر

تنگ مخدان در جنوب روستایی با همین نام واقع شده است. این تنگ در ارتفاع 400 متری از سطح دریا قرار دارد و طول آن حدود 3 کیلومتر است. در کف تنگه رود کوچکی در حال جریان است. آب این رود از ارتفاعات موجود در منطقه تامین می شود و از چشمه های اطراف تنگه سرچشمه می گیرد. آب تنگ مخدان در عمیق ترین قسمت خود دارای عمقی معادل سه متر است. این آب به قدری صاف و زلال است که تمام سنگ های کف آن به راحتی دیده می شود. یکی از دلایل وجود گردشگران در منطقه مخدان خنکی و زلالی آب تنگ است. این آب همواره عده زیادی از اهالی جنوب کشور را به سمت خود می کشاند تا مخصوصا در فصل تابستان از خنکای آن لذت ببرند و اوقات خوشی را در اوج گرما سپری کنند. یکی از تفریحاتی که در این منطقه می توان انجام داد شنا و آب تنی است. البته برای شنا کردن در تنگ مخدان باید علاوه بر اینکه شناگر خوبی باشید تجهیزات کوهنوردی و شنا نیز به همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

تنگ مخدان در استان بوشهر

تنها زیبایی و جذابیت تنگ مخدان به وجود رود و شنا کردن در آن ختم نمی شود. این منطقه دارای تعداد زیادی نخلستان خرما است که وجود آن ها در منطقه مناظر فوق العاده زیبایی را به وجود آورده است. این در حالی است که در انتهای این تنگ چند آبشار کوچک و حوضچه طبیعی آب تشکیل شده است که با صخره ای بزرگ راه عبور آن ها مسدود می شود. تمام اینها در کنار هم از جمله جذابیت های تنگ مخدان به شمار می روند. تنگ مخدان درست در میان کوه های خورموج قرار گرفته است.منطقه ای که تنگ مخدان در آن واقع شده در فصل هزار رنگ پاییز نیز آب و هوای معتدل تری دارد لذا می تواند زمان مناسبی برای رفتن به استان بوشهر و دیدن از آن باشد.
تنگ مخدان در استان بوشهر
مخدان در واقع نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دیر است. این شهرستان در استان بوشهر به عنوان یکی از استان های جنوب ایران واقع شده و در دهستان حومه دیر قرار دارد. شهرستان دیر از سمت شمال به شهرستان ‌های دشتی و تنگستان، از شرق به شهرستان ‌های گنگان و جم و از جنوب و غرب به آب ‌های نیلگون خلیج فارس ختم می شود. بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۸۵ انجام شده جمعیت این روستا تنها ۳۷ نفر است که شامل 9 خانوار می باشد. عمده محصولات روستا غلات و خرما است و شغل اکثر ساکنان آن دامداری و دامپروری است و این یعنی در مخدان می توانید لبنیات مرغوب محلی را به راحتی تهیه کنید. برای رسیدن به منطقه مخدان می توانید از طریق جاده شهرستان اهرم به ترتیب به روستاهای بنیون، گشی، یخ و سپس روستای مخدان بروید و از آنجا سراغ تنگ مخدان و زیبایی های آن را از اهالی روستا بگیرید تا شما در رسیدن به آن راهنمایی کنند.
تنگ مخدان در استان بوشهر

تفریحات در تنگ مخدان بوشهر

همانطور که گفته شد یکی از بهترین تفریحاتی که در این تنگ می توان انجام داد شنا و آب تنی است. البته با توجه به عمق آب تنها در صورتی دست به انجام این کار بزنید که از مهارت شنای خود اطمینان داشته باشید وگرنه دچار مشکل می شوید. از طرفی علاوه بر وسایل شنا بایستی وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی نیز به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از آن ها استفاده کنید؛ پس باید تا حدی با اصول کوهنوردی نیز آشنا باشید. فعالیت تفریحی دیگری که پیشنهاد می شود در این منطقه بکر انجام دهید گرفتن عکس های یادگاری است. قطعا طبیعت منطقه مخدان می تواند مناظری را پیش روی شما قرار دهد که نظیر آن را در هیچ کجای دیگر نمی توانید ببینید پس دوربین خود را برداشته و از تمام صحنه های زیبایی که مشاهده می کنید عکس بگیرید. این تصاویر می تواند بهترین یادگاری از سفر به تنگ مخدان باشد و خاطرات آن برای همیشه در ذهن شما باقی بماند.

کلام پایانی

برخلاف تصور عموم مردم، بوشهر به عنوان یکی استان های جنوب کشور که دارای آب و هوایی گرم است جاذبه های دیدنی و طبیعی بسیاری نیز دارد. همه روزه افراد زیادی به مقاصد گوناگون به استان بوشهر سفر می کنند و آشنایی با جاذبه های این استان زیبا می توان لذت سفر را برای آن ها دوچندان کند. تنگ مخدان یکی از جاهای دیدنی استان بوشهر است که بازدید از آن در فصول مختلف سال توصیه می شود.

5/5 - (1 امتیاز)
معرفی هتل دلوار بوشهر
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر