لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آب انبار زنانه بازار، یادگاری کهن در قزوین
آب انبار زنانه بازار، یادگاری کهن در قزوین

آب انبار زنانه بازار، یادگاری کهن در قزوین

خدمت فرهنگ و تاریخ ایران وسعتی چند هزار ساله دارد. آثار به جای مانده از سال های دور، نشان دهنده وجود استعداد، هوش بالا و نوآوری های زیادی در زندگی روزمره مردم است. اما این آثار هنوز هم در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردارند. تمام استان های کشور دارای آثار تاریخی متعدد می باشند.

اما شاید تا به امروز، نام آب انبار زنانه بازار را نشنیده باشید. آیا می دانید این بنای تاریخی در کدام استان واقع گردیده است؟ قدمت این اثر به چه دوره ای باز می گردد؟ آب انبار زنانه بازار در قزوین قرار دارد. این بنا، یکی از جاذبه های گردشگری استان قزوین می باشد که سالانه گردشگران زیادی را به خود فرا می خواند. برای سفر به قزوین باید ابتدا به رزرو هتل در قزوین پرداخت. هتل مرمر قزوین، یکی از بهترین هتل های این استان به شمار می رود.
قزوین:
شهر قزوین مرکز استانی به همین نام است که در بخش مرکزی ایران واقع گردیده است. این شهر زیبا در ارتفاع ۱۲۷۸ متری از سطح دریا قرار دارد. قزوین یکی از شهرهای مهم ایران به شمار می رفته است، چرا که در گذشته به عنوان شاه راه اقتصادی، در کنار جاده ابریشم قرار گرفته بود. این شهر در بازه ای از زمان و در دوره صفویه، به عنوان پایتخت ایران انتخاب گردید.
آب انبار زنانه بازار
این استان زیبا و دیدنی، رتبه نخست را در تعداد آثار باستانی به خود اختصاص داده است. قزوین همچنین، سومین شهر در جهان است که آثار باستانی متعددی دارد. همچنین این استان را می توان، پایتخت خوشنویسی ایران بر شمرد. از جمله آثار باستانی موجود در قزوین عبارتند از: حمام قجر، کاروانسرای سعد السلطنه، میمون قلعه، آب انبار زنانه بازار و غیره.
معرفی آب انبار زنانه بازار
نام قدیم قزوین، کاسپین بوده است. این شهر را می توان شهر آب انبارها نامید. وجود تعداد زیادی آب انبار قدیمی، جلوه ای دیگر به این شهر بخشیده است. اما اگر از بازار بزرگ قزوین گذر کنیم، بنایی بزرگ را خواهیم دید. این بنا آب انبار زنانه بازار نام دارد. آب انبار زنانه بازار، در سال ۱۲۶۰ ه.ق، در مکان کنونی و به دستور حاج ملا عبدالوهاب دار الشفائی ساخته شد.
آب انبار زنانه بازار
حاج ملا عبدالوهاب یکی از علمای بزرگ قزوین در دوره قاجار بوده است. ورودی آب انبار زنانه بازار در بخش ابتدایی بازار مسگرهای قزوین قرار دارد. برای ورود به این آب انبار، باید ۴۳ پله را طی نمود. ورودی آب انبار زنانه بازار گنبدی و فاقد تزیین است. سقف این بنا از ده گنبد کوچک تشکیل شده است که به وسیله ستون های متعددی مهار گشته اند. چهار تعداد از این ستون ها، در منبع اصلی آب انبار واقع شده اند.
آب انبار زنانه بازار
مخزن آب انبار زنانه بازار قزوین، حدود ۲۳۵۰ متر مکعب گنجایش دارد. در گذشته، بازاریان آب مورد نیاز خود را از این مکان تهیه می کرده اند. پنج بادگیر پلکانی نیز در کنار. این آب انبار قرار دارند که لایروبی آن را انجام می دهند. در گوشه ای از این بنا، پله های تاریک و بدون حفاظی قرار دارد که مکان عبور و مرور میرآب بوده است.
آب انبار زنانه بازار
آب انبار زنانه بازار، بزرگترین آب انبار شهر قزوین است که در قسمت غربی مسجد النبی و در بازار بزرگ قزوین واقع شده است. امروزه سر در اصلی این آب انبار تخریب گشته است و مسئولان سر در کوچکی را برای آن بازسازی نموده اند.

جاهای دیدنی الموت
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر