لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی طبیعت >> جاهای دیدنی الموت

جاهای دیدنی الموت

شهر الموت قزوین، یکی از مقاصد گردشگری فرهنگی و تاریخی در ایران، با تمدن و آثار باستانی چندین ساله خود، همه ساله گردشگرانی را به خود جذب می‌کند. الموت قزوین با تاریخچه‌ای که به قرن‌های گذشته برمی‌گردد، از جاذبه‌های تاریخی فراوانی برخوردار است.

این موضوع باعث شده تا به عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی ملی ایران محسوب شود. چنانچه قصد بازدید از جاهای دیدنی منطقه الموت را دارید، می‌توانید با اقامت در هتل ‌های قزوین، تجربه مسافرت به الموت را شیرین و به یادماندنی کنید.

بازدید از الموت قزوین فرصتی برای آشنایی با فرهنگ و تمدن ایران باستان به شمار می‌رود. آثار باستانی همچون قلعه‌های تاریخی، دریاچه، آبشار، چشمه و طبیعتی سرسبز و بکر سفری بی‌نظیر را برایتان ترتیب می‌دهد. در این مقاله از وبسایت ایران هتل آنلاین ایران قصد داریم تا شما عزیزان را با جاهای دیدنی الموت آشنا کنیم، پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی فرمایید.

قلعه‌ های تاریخی الموت


وقتی صحبت از جاهای دیدنی الموت زیبا به میان می‌آید، همه به یاد قلعه الموت می‌افتند. اما باید گفت که علاوه بر قلعه الموت که نماد و شهرت این شهر را سبب شده، قلعه‌های باشکوه و دیرینه دیگری نیز در منطقه رویایی الموت واقع شده‌اند. در ادامه این مقاله، به معرفی قلعه‌های باستانی الموت خواهیم پرداخت:

قلعه الموت

قلعه الموت

قلعه الموت، یا دژ الموت، یکی از قلعه‌های تاریخی ایران است که در منطقه الموت قزوین، در شمال شرقی روستای گازرخان واقع شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که نام الموت به معنای آشیانه عقاب است. این قلعه در دل یک صخره قرار دارد که ارتفاع آن از سطح دریا ۲.۱۶۳ متر است و با شکلی شبیه به یک شتر خوابیده مشخص می‌شود.

قلعه الموت به عنوان محل اقامت حسن صباح، یکی از شخصیت‌های تاریخی در دوران اسماعیلیون است؛ از این رو افراد محلی، این قلعه را به نام قلعه حسن نیز یاد می‌کنند. این قلعه سنگ و گچ، در گذشته بخش‌های زیادی داشته، اما اکنون تنها بخشی از آن باقی مانده و بسیاری از بناهای آن ویران شده‌اند.

موقعیت قلعه الموت در یک صخره با شیب تند و پرتگاه‌های عمیق و غیرقابل دسترس است. این ویژگی‌ها به عنوان بخشی از ساختار استحکامات قلعه عمل کرده و به آن امکان مقاومت در برابر حملات دشمنان را می‌دهد.

قلعه الموت از جاذبه های گردشگری منطقه الموت

صخره‌های پیرامون قلعه الموت رنگ سرخ و خاکستری دارند و در جهت شمال شرقی به جنوب غربی کشیده شده‌اند. قلعه حسن به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در ایران شناخته می‌شود، اما به دلیل ویرانی‌هایی که در طول زمان رخ داده، تنها آثار محدودی از آن باقی مانده است.

ناگفته نماند که از بالای قلعه می‌توانید دشت‌های عمیق، سرسبز و خیره‌کننده گازرخان را مشاهده کنید. قلعه الموت در روستای گازرخان در ۹۵ کیلومتری شهر قزوین واقع شده است که اغلب مردم آنجا کشاورز و باغدار هستند. خوب است بدانید که میوه گیلاس جزو کشت اصلی باغات آن منطقه است.

بدین ترتیب، بازدید از قلعه الموت فرصتی به یادماندنی برای درک نمونه‌هایی از معماری و تاریخ ایران و همچنین آشنایی با شخصیت‌های تاریخی و ماجراهای مرتبط با این قلعه به شمار می‌رود.

قلعه لمسر

قلعه لمسر

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری الموت قلعه لمسر نام دارد. گفتنی است که قلعه لمسر تنها سه کیلومتر با شهر رازمیان فاصله گرفته است. دژ لمسر در موقعیتی قرار دارد که به علت وجود دره‌های مخوف و ترسناک نینه رود و لمه رود، دسترسی به آن تقریبا غیر ممکن خواهد بود.

جشن زغال‌اخته روستای هیر قزوین
ادامه مطلب

لمسر در لغت به معنای روی بوته است. مهم‌ترین پایگاه اسماعیلیان پس از قلعه الموت، دژ لمسر یاد می‌شود. قلعه لمسر در دوره ساسانی ساخته شده است و در بخش الموت غربی قرار می‌گیرد. پس از آن که حسن صباح بر روی دژ لمسر تسلط پیدا کرد، وی کیابزرگ‌امید را به عنوان حاکم این قلعه قرار داد.

ورود به قلعه لمسر تنها از طریق دروازه‌های جنوبی و شمالی قابل دسترسی است. از این رو دژ لمسر کاملا غیر قابل فتح معرفی می‌شود. این قلعه در زمان‌های قدیم پایگاه اصلی دفاع از الموت در مقابل دشمنان بوده و موقعیت استراتژیک آن نیز به همین دلیل است.

معماری قلعه لمسر

معماری قلعه لمسر

در مورد این قلعه باید ذکر کرد که جهت جلوگیری از هجوم بیگانگان، قلعه لمسر را با دیوارهای سنگی که در ارتفاع آن‌ها به بیش از ده متر می‌رسید، بنا کردند. متاسفانه امروز تنها خرابه‌ها و ویرانه‌هایی از این دیوارهای بزرگ برجای مانده است.

قطر دیواره‌های صخره‌ای لمسر در قسمت شمالی که محل قرارگیری حاکمان بود، به بیش از ۱۲۰ سانتی‌متر می‌رسد. به علاوه به علت طراحی منحصر به فرد و ایده‌آل آن، مخازن غلات و آب برای زمان‌های طولانی نیاز ساکنان قلعه را برطرف می‌کرد؛ از این رو، در محاصره‌های طولانی و طاقت فرسا مردم قلعه با مشکل کمبود آب و غذا مواجه نمی‌شدند.

قسمت شمالی این دژ تنها راهی بود که می‌شد به قلعه لمسر وارد شد که متاسفانه امروزه چیزی از آن وجود ندارد. باستان‌شناسان می‌گویند این قسمت شامل دروازه‌های برج و بارو بوده است. همچنین تحقیقات حاکی از آن است که در زمان‌های محاصره و قحطی در این مکان مواد غذایی کاشته می‌شد تا از کمبود غذا جلوگیری شود.

روستاهای شهرستان الموت

بالاخره نوبتی هم که باشد، نوبت روستاهای الموت است که به جرعت می‌توان ادعا کرد که تجربه‌ای متفاوت و جدید را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. در ادامه به معرفی بهترین جاذبه‌های گردشگری الموت از لحاظ بافت روستایی می‌پردازیم:

روستای کامان

روستای کامان

روستای کامان، که در جاده قزوین به الموت قرار دارد، یکی دیگر از جاهای دیدنی الموت معرفی می‌شود. این روستا یک روستای کوهستانی و ییلاقی است که خانه‌های آن با بالکن‌های چوبی زیبا و گلدان‌های شمعدانی تزئین شده‌اند.

همچنین، روستای کامان باغ‌های گیلاس فراوانی دارد و مردمان آن به فعالیت‌هایی مانند جوال‌بافی، کرباس‌بافی و کشاورزی مشغول هستند. به علاوه، این روستا یک پیست اسکی نیز دارد و برای طرفداران برف و کوهستان، یک مقصد ایده‌آل است.

برای رسیدن به این روستای زیبا، شما باید وارد مسیر قزوین به بهرام‌آباد شوید و سپس با عبور از پارک راجین و روستای زرشک، به دوراهی کامان برسید. روستای کامان با فضای کوهستانی خود، طبیعت زیبا و باغ‌های گیلاس فراوان، جاذبه‌ای جذاب برای بازدیدکنندگان است. همچنین فعالیت‌های محلی مردمان روستا و وجود پیست اسکی، این منطقه را به یک مقصد ورزشی و تفریحی برای علاقه‌مندان به برف و کوهستان تبدیل کرده است.

روستای هیر

روستای هیر

یکی دیگر از دیدنی‌های الموت، روستای هیر نام دارد که در قسمت غربی الموت واقع شده است. هیر با طبیعتی خیره‌کننده‌ و فوق‌العاده زیبا در شهر رازمیان استان قزوین قرار دارد. جالب است بدانید که در هنگام گذر از این روستا، از روستای منحصربه‌فرد اشکوارت و جنگلی رویایی از درختان اورس گذر خواهید کرد.

روستای هیر در دل خود یک معدن زغال‌سنگ را جای داده است و ناگفته نماند که تا اواخر سال ۱۳۶۰ برای سوخت حمام عمومی در روستای هیر از منبع فسیلی زغال سنگ استفاده می‌شد. رودخانه زلال و تمیز نینه رود نیز از دل روستای هیر می‌گذرد که موجب شده تا هوای این منطقه حتی در روزهای گرم تابستان نیز مطبوع و خنک باشد.

برج‌‌هاى آرامگاهى خرقان در قزوین; یادگاری اجری از دوره سلجوقیان
ادامه مطلب

کشت زغال اخته در منطقه الموت

شاید برایتان جالب باشد بدانید که روستای هیر را یکی از تولید کنندگان معروف در زمینه زغال‌اخته می‌شناسند. این روستا سالانه بالغ بر ۲۵۰ تن زغال‌اخته را به سراسر ایران صادر می‌کند. جشن زغال اخته نیز در اواخر شهریور در این روستا برگزار می‌شود. بدین ترتیب گردشگران می‌توانند به راحتی با مراحل برداشت این محصول آشنا شوند و تمامی فرآورده‌های زغال‌اخته را با قیمت‌های پایین خریداری نمایند.

تمام این روستا دارای کوچه‌های عریض و پهن است. در حقیقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در استان قزوین روستای رویایی هیر را جزو روستاهای مورد هدف برای گردشگری انتخاب کرده است. از این رو سالانه میزبان هزاران توریست و گردشگر از سراسر ایران و حتی جهان است.

رودخانه روستای هیر

لازم به توضیح است که در قسمت شمالی روستای هیر، روستای چشم‌نواز و خیره‌کننده دیگری به نام ویار وجود دارد. به علاوه در قسمت شرقی آن روستاهای لطر و پراچان قرار گرفته شده‌اند، که خود نیز زیبایی‌های طبیعی خاص خود را دارند.

نکته مهم در مورد روستای هیر این است که، یک صخره سنگی بسیار مورد توجه با ارتفاع حدود ۷۰۰۰ متر در قسمت شرق و جنوب شرقی روستا واقع می‌شود. این صخره متفاوت با عظمت و شکوه بی‌نظیر خود، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. به نقل از روایات می‌گویند که هر کسی می‌خواست به طور حتمی دعایش برآورده شود، به بالای این صخره می‌رفت و دعا می‌کرد. البته داستان‌های ضد و نقیض در این زمینه بسیار است.

روستای مرگ

روستای مرگ

در مورد جاهای دیدنی الموت نباید از روستای مرگ غافل شد. روستای مرگ در منطقه‌ای بکر و پوشیده از گیاهان واقع شده و همواره با مه سنگین همراه است. این روستا به عنوان یک تابلوی نقاشی زیبا بهشت برین را به یاد می‌آورد و آب و هوای پاک و مطبوع آن می‌تواند خستگی زندگی شهری را از بین ببرد.

از ارتفاعات این روستا، چشم‌اندازی بی‌نظیر از دره الموت و رودخانه پرآب شاهرود را می‌توان مشاهده کرد. همچنین، در این روستا قلعه‌های تاریخی زیادی وجود دارد و همانند سایر روستاهای الموت، از باغات میوه و درختان بید سرشار است.

در فاصله پنج کیلومتری از روستای مرگ، یک چشمه زلال و پرآب با طبیعت بکر همواره درحال جوشش است که موجب جذب تعداد زیادی گردشگر در این منطقه شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در ارتفاعات روستای مرگ حیواناتی مانند خرس، پلنگ، بزکوهی، عقاب و شاهین زندگی می‌کنند.

با قدم زدن در کوچه‌ و پس کوچه‌های روستای مرگ، از نسیم خنکی که همواره آرامش را به شما می‌بخشد، لذت ببرید. به جرعت می‌توان گفت که این روستا یادآور بهشت دوم است که در دل قزوین قرار دارد.

روستای زناسوج


چنانچه در اوج گرمای طاقت‌فرسای تابستان احساس نیاز به هوای بهار کردید، بهترین مقصد از بین جاهای دیدنی الموت برای شما روستای زناسوج خواهد بود. این روستا هوایی دلپذیر دارد و برای اقامت چند روزه انتخابی ایده‌آل و بسیار مناسب است.

خوب است بدانید که یکی از جاذبه‌های این روستا درخت گردویی باستانی بوده که با عمری بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال درختی بسیار قدیمی است. این درخت گردو کهن‌سال به عنوان یکی آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است و در وضعیت سلامت کامل قرار دارد.

همچنین، روستاهای دیگری مانند نارنده، پروان و هفت چنار نیز در فهرست آثار طبیعی الموت قرار دارند و درختان چنار کهنسالی را در خود جای داده‌اند.

دریاچه اوان

دریاچه اوان

یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی الموت دریاچه اوان به شمار می‌رود. در این منطقه، شما می‌توانید اطراف دریاچه اتراق کنید و از تماشای درختان فراوانی مانند فندق، گردو، چنار و تبریزی که این منطقه را احاطه کرده‌اند، خستگی را از تن خود بیرون کنید.

دریاچه اوان قزوین، گمشده ای در میان طبیعت
ادامه مطلب

یک نکته جالب درباره این دریاچه این است که هیچ رودخانه‌ای به آن نمی‌ریزد و در واقع چشمه‌های داخلی دریاچه باعث پر آب شدن آن می‌شوند. آب دریاچه اوان به زمین‌های کشاورزی روستاهای اطراف ریخته می‌شود و به عنوان یک مکان تفریحی و گردشگری برای مسافران مورد توجه و استقبال فراوانی قرار گرفته است.

دریاچه اوان با طبیعت خیره‌کننده و درختان زیبا که آن را فرا گرفته‌اند، جاذبه‌ای دیدنی فوق‌العاده‌ای برای بازدیدکنندگان است. همچنین، وجود چشمه‌های درون دریاچه که به پر آب شدن کمک می‌کنند، این مکان را بسیار جذاب و منحصر به فرد می‌سازد.

غارهای الموت

غارهای الموت

بدیهی است که بازدید از یک غار که در گذشته محل زندگی انسان بوده است، برای علاقمندان به طبیعت و ماجراجویی بسیار جذاب است. غار حاجت خانه، یکی از جاهای دیدنی الموت است که در فاصله پنج کیلومتری روستای آکوجان قرار دارد. نقاشی‌های دیواری غار حاجت خانه نشان‌دهنده این است که در گذشته انسان‌های بسیاری در این مکان ساکن بوده‌اند.

غارهای منطقه الموت

غار دیگری نیز در الموت واقع شده و در فاصله پنج کیلومتری جنوب غربی روستای گشنه‌رود قرار گرفته است. این غار، غار ولی نام دارد. این غار به تاریخ ۲۵۰ میلیون سال قبل باز می‌گردد و دارای یک تالار اصلی و چند تالار فرعی است.

با این حال، غارهای باستانی الموت تنها محدود به این دو مورد نیستند. غار سفیدآب نیز که در نزدیکی روستای گشنه رود قرار دارد، دارای ۲۹۰ میلیون سال قدمت است. در داخل این غار، شما با چاه‌ها و دهلیزهای عمودی زیبا و هیجان‌انگیز روبرو خواهید شد.

چشمه ‌های الموت

چشمه ‌های الموت

یکی دیگر از جاهای دیدنی الموت مربوط به چشمه‌های فراوانی است که این شهر در اطراف خود جای داده است. گفتن این نکته خالی از لطف نیست که، در منطقه الموت چیزی که بسیار زیاد پیدا می‌شوند چشمه‌ها هستند.

یکی از چشمه‌های جذاب و فوق‌العاده زیبا به نام سر چشمه نینه رو معروف است. این چشمه از دل صخره‌های استوار در شمال روستای ویار سرچشمه می‌گیرد و به جریان در می‌آید.

جالب است بدانید که سرچشمه خاررود نیز با برخورد و به هم پیوستن چشمه‌های جوشان و زلال روستای رشکین جاری می‌شود‌ و بسیار چشم‌نواز و خیره‌کننده است. بدین ترتیب، چشمه‌سارهای منطقه الموت جزو بهترین دیدنی‌های الموت محسوب می‌شوند که اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، بهتر است از آن غافل نشوید.

الموت، مکانی با قدمت و اصالت چندین هزار ساله

دیدنی های الموت

در این مقاله به معرفی و بررسی جاهای دیدنی منطقه الموت پرداخته شد. شهرستان الموت واقع در استان قزوین علاوه بر بافت‌های تاریخی و باستانی متعدد که نمادی از اصالت ما ایرانیان است، مکان‌های سرسبز بسیاری نیز دارد.

روستاهای سرسبز و خوش آب و هوای منطقه الموت با برخوداری از هوای مطبوع و دلنشین، هوش از سر آدم می‌برد. همچنین وجود غارها و چشمه‌سارهای این منطقه نیز دلیلی بر لزوم بازدید از این منطقه بکر خواهد بود.

سخن آخر

چنانچه قصد بازدید و سفر به منطقه الموت را دارید، می‌توانید با مراجعه به وبسایت اینترنتی ایران هتل آنلاین، به راحتی هتل مورد نظر خود را رزرو کنید‌. بدین ترتیب می‌توانید تجربه‌ای متفاوت و استثنایی را با خیالی آسوده تجربه کنید. کارشناسان ایران هتل آنلاین، با پشتیبانی تمام وقت آماده خدمت رسانی به شما مردم شریف ایران هستند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر