لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> پل چوبی اصفهان
پل چوبی اصفهان

پل چوبی اصفهان

همانطور که می دانید پل ها سازه هایی برای عبور از موانع فیزیکی از روی آب هستند. این سازه های دست ساز بشر علاوه بر کاربردی که دارند، امروزه به یکی از مهم ترین نمادهای شهرها مبدل شده اند. بر اساس پژوهش های باستان شناسان اولین پل ها در تمدن ایلام و بین النهرین بر بالای رودها ساخته شده اند. از آنجا که در آن زمان رودهای پرآب و خروشان زیادی در ایران جاری بود، ایرانیان از ساختن پل ها غافل نشده و به مرور زمان دانش و توانایی خود را در این زمینه گسترش دادند به طوری که پل های قدیمی ایران زیبا و در عین حال با اصول معماری دقیقی محاسبه و ساخته شدند. یکی از مهمترین شهرهای ایران اصفهان است که به سبب دارا بودن جاذبه های دیدنی بسیاری رزرو بهترین هتل های اصفهان مانند هتل پارسیان کوثر اصفهان در اکثر ایام سال دشوار است. پل چوبی اصفهان یکی از این جاذبه های زیبا و دیدنی است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.
ساخت پل ها که از زمان های بسیار دور در ایران رواج یافته بود در دوره صفویه به اوج خود رسید و پل خواجو و سی وسه پل به شهرت جهانی دست یافتند؛ اما علاوه بر این دو پل زیبا در اصفهان، پل های دیگری نیز وجود دارند که هنر و معماری اصیل ایرانی را به خوبی نمایان می کنند. با وجود آنکه این پل ها بسیار ارزشمند و زیبا هستند اما کمتر به آن ها پرداخته می شود. در ادامه مطلب پیش رو با ما همراه باشید تا به شهر تاریخی اصفهان سفر کرده و با برخی از جاهای دیدنی اصفهان مانند پل چوبی اصفهان آشنا شوید.
پل چوبی اصفهان
در انتهای خیابان کمال اسماعیل اصفهان و بر روی زاینده رود، پلی باریک و کم عرض دیده می شود. این پل که بین پل خواجو و سی وسه پل قرار دارد، پل چوبی نامیده شده و هدف از احداث آن متصل کردن کاخ های هفت دست و آیینه خانه به یکدیگر بوده است. دلیل نامگذاری پل چوبی آن است که در قدیم جوی آب باریکی به درازای پل یعنی 147 متر از زیر آن می گذشت و آب را از یک طرف به دیگر پل جاری می کرد. در حال حاضر اثری از چوب در این پل دیده نمی شود و مشخص نیست که چرا این پل به پل چوبی شهرت پیدا کرده است. پل چوبی به نام های دیگری مانند نام هایی همانند پل هفت دست، پل سعادت آباد و پل دریاچه نیز خوانده شده و هر یک از این نام ها به فراخور زمان و بنا به دلیلی بر روی این پل گذاشته شده اند.
پل چوبی اصفهان

تاریخچه پل چوبی

پل چوبی در دوران صفویه و به دستور شاه عباس دوم در سال 1065 هجری قمری بنا شد. در طرف شمال این پل کاخ سعادت آباد، عمارت هفت دست، عمارت آیینه خانه و عمارت آیینه خانه نمکدان قرار داشت. پل چوبی مسیر دسترسی این بخش ها به بخش جنوبی و باغ های آن طرف زاینده رود بود. در واقع این پل مسیر رفت و آمد مردم عادی نبود، بلکه راهی بود که خاندان صفوی، امرا، بزرگان، سفرا و میهمانان از آن می گذشتند تا به باغ های سلطنتی برسند. این باغ ها که در دو کرانه شمالی و جنوبی دریاچه قرار داشتند، باغ های بزرگ سعادت آباد و باغ های دریاچه بودند که بناهای باشکوهی را در خود جای داده اند.
پل چوبی اصفهان

معماری پل چوبی

پل چویی اصفهان 21 دهانه دارد، طاق های آن جناغی و آب برهای آن مثلث شکل هستند. ساختار این پل سنگ تراش است و در پایه های آن از ملات ساروج استفاده شده است. گفته می شود که در گذشته برجی شش گوشه در بخش میانی آن وجود داشته که از هر گوشه آن چشمه ای روان بوده، اما در حال حاضر فقط دو اتاقک در بخش میانی آن دیده می شود.
پل چوبی اصفهان

وضعیت کنونی پل چوبی

در حال حاضر این پل که زمانی زیباترین باغ های عالم را به هم متصل می کرد و بر آن جوی آبی روان بود، شب های بسیار دلنشینی دارد، نورپردازی زیبایش آن را به پل درخشانی مبدل کرده و مناظر زیبایی از روی آن قابل رویت هستند. اما دیگر از آن عمارت های باشکوه و باغ های دل انگیز نشانی نیست، زیرا آن بناها سال هاست که به دست مسعود میرزای ظل السلطان (حاکم وقت اصفهان در دوره قاجار) با خاک یکسان شده اند. امروزه همه می توانند از روی این پل رد شوند و هنگام عبور از روی آن نوای دلنشین موسیقی سنتی را بشنوند. این نواهای روح بخش از اتاق هایی به گوش می رسد که روزی جلسه های شاهانه در آن برگزار می شد.

کلام پایانی

اصفهان یکی از زیباترین کلانشهرهای کشورمان ایران است که جاذبه های دیدنی متعددی دارد؛ از این رو گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان هر ساله به سمت این شهر روانه می شوند. یکی از جاهای دیدنی اصفهان پل چوبی نام دارد این پل را با نام های دیگری همچون پل هفت دست، پل سعادت آباد و پل دریاچه نیز می شناسند و تاریخچه آن به دوران صفویه بازمی گردد.

2/5 - (5 امتیاز)
کمپ متین آباد اصفهان، جادویی از جنس کویر
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر