لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> موزه سنگ شیراز
موزه سنگ شیراز، آرامگاه هفت عارف بی نام

موزه سنگ شیراز

هفت تنان شیراز چه کسانی بودند؟ سال ها پیش هفت نفر از عارفان شیرازی در دامنه کوه چهل مقام دفن شدند. در دوره زندیه، کریم خان تصمیم گرفت سنگ بنایی برای این هفت تن بسازد اما به دلیل گمنام بودنشان سنگ قبرها بدون کتیبه باقی ماند.

این عمارت بسیار شبیه به دیوان خانه های دوره زندیه است. مساحت آن حدود 3388 متر مربع و زیربنایی برابر با 988 متر مربع دارد. جالب است بدانید شیرازیان به این مکان اعتقاد زیادی دارند و در گذشته برای استجابت دعاهایشان به آن جا می رفتند. برای تماشای معماری” موزه هفت تنان” شیراز یا همان “باغ هفت تنان شیراز” که به” موزه سنگ ” نیز معروف است ، از طریق رزرو آنلاین هتل یا اقامتگاه های بوم گردی نزدیک محل مورد نظرتان، با خیال راحت به گشت و گذار در این شهر فرهنگی و تاریخی بپردازید.

عمارت هفت تنان یکی از قدیمی ترین اماکن تاریخی شیراز است و همانطور که گفته شد توسط کریمخان زند بنا شده است کریم خان دردوران حکومت خود در شیراز اقدامات فاخری را جهت عمران و آبادانی این شهر انجام داد .یکی از مهمترین بناهای که کریم خان در شیراز احداث کرد، باغی مصفا در دامنه کوه چهل مقام به نام هفت تنان بود که در زبان عامه مردم” هفت تن” نامیده می شد. این بنا به دو قسمت تقسیم می شود.

هفت تنان
در قسمت شمالیِ طبقه ی دوم تالاری بسیار زیبا و بزرگ با دو ستون سنگی ساخته شده است. دراین ستون ها با رنگ روغن نقش های معناداری ترسیم شده اکه از هنرنمایی های بی مانند کریم خان به حساب می آیند، به طوری که بازدیدکنندگان دقایقی را محو تماشای این ستون های رنگی می شوند، اما متاسفانه بر اثر گذشت زمان این نقش ها کم رنگ شده که هر چه سریع تر باید مرمت آن آغاز شود.
هفت تنان
سپس دو طرف تالار را مشاهده می کنیم که انتهای هر کدام یک اتاق به ابعاد ۲۸ متر درازا و ۵/۵ متر پهنا و ۱۲ متر بلندی قرار گرفته است.
بیرون از تالار هم ایوانی مجلل ساخته شده است که کف آن از کاشی های قرمز با ازاره هایی که با سنگ های مرمر لیمویی رنگ تزیین شده است، پوشیده شده است. روی طاقچه های ایوان طرح پنج مجلس نقاشی است که از یکی از بهترین و مجرب ترین نقاش های دوره زندیه به نام “آقا صادق” به جای مانده است .
یکی از این پنج مجلس طرح یک درویش با کلاه و ریش سفید و تبرزین است که حال و هوای عجیبی را به بازدید کننده منتقل می کند
مجلس دوم نقاشی حضرت موسی است که در حال چوپانی است و تعدادی گوسفند نیز اطراف او چرا می کنند .
در مجلس سوم داستان بسیار معروف شیخ صنعان و دختر ترسا روایت می شود . در این تصویر نشان داده شده است که شیخ صنعان بر دختر ترسا عاشق است، درحالی که در بین مریدانش حضور دارد دختر ترسا بالای سر او قرار گرفته است و شیخ به سوی دختر متمایل و به صورتش خیره شده است.
مجلس چهارم ماجرای امتحان حضرت ابراهیم و قربانی کردن اسماعیل است ، در این نقاشی به شکلی ماهرانه آمادگی حضرت ابراهیم برای گسستن از بزرگترین وابستگی دنیوی اش که همان دست کشیدن از فرزندش بود نشان داده می شود
و در نهایت مجلس پنجم است که شاه عباس صفوی را به نمایش می گذارد. وی زمانی که در سمت پادشاهی بود لباس مبدل می پوشید ودر بین مردم فقیر و تهی دست می رفت تا به آنان کمک کند و چون به فردی که واسطه بین او و مردمش باشد اعتقادی نداشت، بنابراین خودش در بین مردم حضور می یافت و از نیازها و خواسته های آنان با خبر می شد. برای همین در طرح یاد شده، شاه عباس صفوی شبیه به یک درویش نقاشی شده است.هیجان انگیز ترین بخش این نقاشی ها، داستان هایی از شاهنامه فردوسی است که سر در طرح های قبلی کشیده شده اند و مانند کتابی مصور به تماشاگر لذت بصری و معنوی می بخشند .البته تمام این نقاشی ها سال ها پیش توسط “نقاش محمد باقر جهانمیری”مرمت شد.

موزه سنگ شیراز

موزه سنگ شیراز
موزه سنگ شیراز
موزه سنگ شیراز
موزه سنگ شیراز
دو گوشواره نیز در این قسمت وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست. در جلوی این عمارت صفه ای قرار گرفته است که حوض سنگی بزرگی در آن ساخته شده است که در گذشته از آب رکن آباد پر میشده است.
موزه سنگ شیراز

در همین حوالی باغچه ای پر از درختان متنوع وجود دارد که در میان آن ها هفت سنگ قبر به یک اندازه و به یک شکل، بدون هیچگونه نوشته ای وجود دارند. شش سنگ قبر در یک ردیف و به موازات هم هستند و هفتمین قبر در ردیفی پایین تر از آن ها قرار گرفته است. همه ی این هفت سنگ به یک اندازه و با سایزهای ۳۶۰ در ۷۸ سانتیمتر هستند ولی هیچ نام و نشانی روی هیچ کدام از سنگ قبرها دیده نمی شود . جالب است بدانید که این بنا تا همین چند سال پیش خانقاه درویشان بود اما در حال حاضر زیر نظر میراث فرهنگی است و موزه سنگ نامگذاری شده است که نمونه هایی از سنگ های تاریخی و کتیبه های کهن در آن نگهداری می شوند.این گنجینه متعلق به قرن های سوم تا یازدهم هجری قمری است. خطوط استفاده شده روی سنگ ها از نوع کوفی، نستعلیق، نسخ، توقیع می باشند. این موزه در حال حاضر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اداره می شود و در فهرست انجمن آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

غار چاه درغول شیراز
ادامه مطلب

آدرس باغ هفت تنان شیراز
شیراز، انتهای بلوار هفت تنان، در قسمت شمال آرامگاه حافظیه، روبروی چهل مقام، محله هفت تن

ساعت بازدید از باغ هفت تنان شیراز
این مجموعه از ساعت ۸الی ۲۰ پذیرای بازدید کنندگان می باشد .

دیدنی های اطرافموزه سنگ شیراز

بقعه چهل تنان

در زمان های گذشته چهل درویش در این مکان زندگی و عبادت می کردند وزمانی که هر کدام از آنها فوت می کرد دیگران وی را در این مکان به خاک می سپردند. بنابراین در حال حاضر چهل قبر کوچک در این باغ زیبا وجود دارند که به “بقعه چهل تنان” معروف شده اند. این مکان در نزدیکی هفت تنان و جنب باغ جهان نما قرار گرفته است و از جاذبه های زیبای تاریخی و فرهنگی شیراز محسوب می شود. این باغ دارای یک محوطه سرسبز و با صفاست.

موزه سنگ شیراز
چهل سنگ مزاری که در این مکان هستند همه به یک اندازه ساخته شده اند.این بنا نیز در دوره زندیه ساخته شد. بنابراین مملو از شاخصه های معماری زمان زندیه است. این سنگ ها نیزفاقد کتیبه هستند که دلیل این امر هم دستور” معتمدالدوله فرهاد میرزا قاجار” فرمانروای آن زمان فارس بوده است. در کنار این عزیزان دو عارف و ادیب شیرازی دیگر نیز به نام های “شیخ ابواسحق” معروف به “شیخ اطعمه” و همچنین” حشمت شیرازی” نیز به خاک سپرده شده اند .

موزه پارس

موزه پارس

موزه پارس موزهای است که در باغ نظرشیراز قرار دارد و در آن اشیای باستانی گرانقدر و ارزشمندی وجود دارند.

موزه پارس
جالب است بدانید آرامگاه کریم خان زندنیز در همین مکان قرار دارد. این اثر نیز به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی
درختان سروبسیار بلند و درختان نارنج بسیارخوشبو از مشخصه های بارز این مکان زیباست. با اینکه نام این محل کلاه فرنگی است اما معماری به کار رفته در آن کاملا سبک و سیاق ایرانی دارد. اما دلیل نامگذاری این بنا به نوع استفاده ای که از آن می شد بر می گردد .در آن زمان از نمایندگان و مهمانان خارجی در این محل پذیرایی می شد. در این ساختمان چهار شاه نشین و چهار اتاقک وجود دارند. سبک کاشی کاری ها و نگارگری های منحصر به فرد به صورتی است که محل زاویه ها هیچ برشی ندارند و همین مورد این بنا را به یکی از خاص ترین بناهای دوره زندیه تبدیل کرده است. مقرنس، قطاربندی ها و کاربرد گل و مرغ شیرازی در نگارگری این بنا بسیار تماشایی است.

بهترین هتل شیراز - شهر شاعرانگی‌ها
ادامه مطلب

تجربه ای متفاوت
سفر به موزه سنگ سفری تاریخی و فلسفی است. این هفت عارف بزرگ هیچ اسمی از خود به یادگار نگذاشته اند. انگار اسم و رسمشان در آنچه برای روزگار ما به عنوان میراث گذارده اند محو شده است. هنوز هم افراد زیادی برای کسب آرامش و بهره بردن از فضای عرفانی و معنوی آن مکان به آنجا می روند . همین ماجرا در مورد بقعه چهل تنان نیز صدق می کند. دیدن تعداد زیادی سنگ قبر که سفیدند می تواند بسیار قابل تامل باشد .

 

سوغاتی های دوست داشتنی

یوخه

سوغاتی های خوراکی :
یوخه: یک نوع شیرینی سنتی است که با خمیری نازک که روی آن پودر شکر و دارچین می ریزند ساخته می شود .
مسقطی: نوعی حلواست که با نشاسته و مغزپسته ساخته می شود و طعم های مختلفی دارد از جمله: زعفرانی و زرشکی و گل محمدی و پسته ای و …
کلوچه شیرازی: شبیه شیرینی برنجی است و معمولا کنار مسقطی به فروش می رسد که با تخم خرفه تزیین می شود.
بادام سوخته: از بادام کامل تهیه می شود و یکی از شیرینی های سنتی شیرازی است .
حلوای کاسهای : این حلوای لذیذ از آرد برنج و گلاب و زعفران تهیه می شود. به این دلیل به آن کاسه ای می گویند که برای سرو آن از کاسه استفاده شده و هنوز هم در بسیاری از مراسم خاص به همین شیوه سرو می شود.
رنگینک: یک دسر بسیارمقوی به خصوص در وعده افطار ماه رمضان است.


عرقیات گیاهی
عرقیات گیاهی
عرق بهار نارنج: در فصل اردیبهشت به شیراز بروید و مشامتان را از عطر بهار نارنج پر کنید. در این فصل بسیاری از باغ ها برای برداشت بهارنارنج مدتی تعطیل می شوند که اگر خواهان بوی سرمست کننده این گل هستید می توانید خشک شده ی این گل های معطر را در عطاری ها و بازارها تهیه کنید. از این شکوفه ها مربا و شربت و… هم درست می کنند .
عرق بیدمشک : گلهایی به رنگ زرد از خانواده بید که خاصیت درمانی دارد و بسیار خوش بو است. از این گیاه اسانس طبیعی نیز درست می شود.
عرق نسترن: گل آرامش بخشی است که در روزهای تابستانی حال آدم را جا می آورد.
لیموی شیرازی: لیموی تازه و مرغوبی است و آبغوره شیرازی هم که حرف ندارد از باغ های انگورگرفته می شود و از آن برای پخت یک آش معروف و خوشمزه به نام آش آبغوره هم استفاده می کنند.
صنایع دستی
صنایع دستی :
خاتم کاری: هنر دست هنرمندان صبور و دقیق است که از کنارهم قرار دادن تکه های چوب به صورت منظم در رنگ ها و جنس های مختلف ساخته می شود. جنس آنها ممکن است عاج یا طلا یا استخوان یا چوب و … باشد. اوج شکوفایی این هنر پرزحمت مربوط به دوره صفویه است. قلمدان، گلدان، جعبه های دستمال کاغذی خاتم کاری را از بازارهای همان حوالی می توانید تهیه کنید .
سفال گری: چون هر شهر و کشوری ظروف سفالگری خاص خودش را دارد شما نیز می توانید در شیراز این ظروف را در طرح های بسیار خاص محلی تهیه کنید.
معرق کاری: صنایع دستی ساخته شده از چوب و فلز که نمونه شیرازی آن زبانزد است .
منبت کاری و قلمزنی و مینا کاری و شیشه گری . زیرانداز نمدی و گلیم، جاجیم و قالی ، گیوه . ظروف و اشیای سرامیکی، همگی این ها را می توان از بازارهای محلی و فصلی ای که در بلوار چمران یا همان نزدیکی برگزار می شود به رسم یاد بود از این منطقه برای خود و عزیزانتان به یادگار ببرید.
هفت تنان

توقفی کوتاه در اقامتگاه بوم گردی خانه باغ ایرانی شیراز و آشنایی با نحوه رزرو آن
ادامه مطلب

زمان مناسب بازدید

شیراز در قسمت جنوب شرقی ایران قرار گرفته و آب و هوای آن مدیترانه ای است. میانگین دما در تیرماه حدودا ۳۰ درجهٔ سانتیگراد، در دی ماه حدودا ۵ درجهٔ سانتیگراد ، دربهار ۱۷ درجهٔ سانتیگراد و در پاییز ۲۰ درجهٔ سانتیگراد می باشد. میزان بارندگی سالیانهٔ هم ۳۳۷٫۸ میلیمتراست. بنابراین بسته به شرایط می توان هر کدام از این فصلها را برای بازدید از این منطقه برگزید.

موزه سنگ شیراز، در واقع آرامگاه هفت عارف بی نام است. این آرامگاه یکی از بناهای مربوط به دوره زندیه بوده که امروزه تبدیل به موزه شده است. در سفر به شیراز خوب است که از عمارت هفت تنان یا همان موزه سنگ هم دیدن کنید. در بدو ورود به این بنای قدیمی و زیبا نگاه‌تان به نقاشی‌های فوق‌العاده بر روی در و دیوارها گره می‌خورد که داستان‌های مذهبی و تاریخی را روایت می‌کنند. برای بازدید از این مجموعه زیبا و چند شب اقامت، می‌توانید یکی از هتل های شیراز را رزرو کنید. از جمله بهترین هتل های این شهر، هتل بزرگ شیراز، هتل چمران شیراز و هتل زندیه شیراز است. هتل‌هایی که امکانات و خدمات‌شان رضایت‌بخش بوده و دارای چندین سالن‌ پذیرایی نظیر رستوران، کافی شاپ، تالار و سالن کنفرانس است. همچنین هتل های لوکس شیراز دارای پارکینگ و اینترنت رایگان بوده که به سبب رفاه بیشتر مسافران مهیا گردیده است.
امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر