لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> باغ شاهزاده ماهان کرمان
باغ شاهزاده ماهان کرمان

باغ شاهزاده ماهان کرمان

کرمان شهری در جنوب شرقی ایران با قابلیت‌های فراوان گردشگری در منطقه کویری است و همان‌گونه که آمارها نشان می‌دهد جزء یکی از پنج شهر تاریخی ایران است. ریشه نام کرمان از کرمانیا، کارمانا است علاوه بر این‌ها بانام‌های بوتیا و گواشیر نیز معروف بوده است. کرمان به عنوان سرزمین کار و کوشش با جاذبه‌های گردشگری فراوانی شناخته شده است. باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان در شهر ماهان در کوه‌های تیگران قرار دارد. مساحت باغ شازده ماهان 3.5 هکتار است و در ارتفاع 2020 متر از سطح دریا قرار دارد و مربوط به دوره قاجاریان است. باغ شاهزاده ماهان علاوه بر اینکه به‌عنوان یک اثر ملی ثبت شده است در سال 2011 توسط سازمان یونسکو به همراه هشت باغ دیگر در فهرست میراث جهانی جای گرفته است.

 باغ شاهزاده
معرفی
دستور ساخت این باغ را محمدحسن خان سردار ایوانی که شاه کرمان بود صادر کرد و ساختمانی که امروزه وجود دارد به‌وسیله عبدالحمید میرزا ناصر الدوله که به مدت 11 سال حاکم کرمان بود بنا شد. مساحت این باغ 3.5 هکتار است که دارای دو قسمت شرقی و غربی است. باغ شاهزاده ماهان دارای کوشک (عمارت) بسیار زیبا است که به‌صورت طبقه‌ای (اشکوب) ساخته‌شده است. وجه تمایز این باغ با دیگر باغ‌های کشور، نوع معماری منحصربه‌فردی است که در آن به‌کاربرده شده است. هرگاه به بخش درازنای باغ وارد می‌شوید که طول آن 407 متر و عرض آن 122 متر است با فواره ‌ها یا آبفشان‌هایی روبه‌رو می‌شوید که بر اساس نیروی تفاوت ارتفاع کار می‌کنند و صدای این آبفشان‌ها یاد خاطرات دویدن‌های کودکانه در زیر باران را برای شما زنده می‌کند.

باغ شازده ماهان
از عواملی که موجب شد تا این باغ اشرافی ساخته شود: وضعیت جاده کرمان- بم و مسیر کهن جاده ابریشم بوده است. نوع معماری باغ شازده ماهان به‌گونه‌ای است که چشم‌انداز چهارباغ، چشم‌انداز بیرونی باغ و چشم‌انداز کوه توسط بازدیدکنندگان با گستره دید خوبی در طبقه بالای سردر، قابل مشاهده است و می‌شود به‌خوبی فوران آب از آبفشان‌ها را در کنار آرایش گیاهی به نظاره نشست.

در جای‌جای باغ درختان میوه‌ای دیده می‌شود که منبع تأمین آب این درختان، آبشار وحوضچه ها از رودخانه کوچک تیگران است.
باغ شازده ماهان
در باغ چه قسمت‌هایی دیده می‌شود؟
این باغ دارای یک سر در ورودی بسیار زیبا و سکونتگاه دائمی مالک می باشد که خود در انتهای سربالایی و در دوطبقه ساخته‌شده است. در طبقه بالای سردر اتاق‌هایی جهت پذیرای در نظر گرفته‌شده است و سایر ساختمان‌های باغ به شکل دیواری مرکب ساختمان‌های مختلف خدماتی را در دل خود جای‌داده‌اند. علاوه بر سردر اصلی یک عمارت شاه‌نشین و حمام نیز دیده می‌شود که عمارت شاه‌ نشین به بخش خصوصی جهت ایجاد کردن رستوران واگذارشده است.

باغ شازده ماهان

بهترین زمان بازدید؟

به کرمان که سفر می کنید در 2 کیلومتری شهر ماهان به دیدن باغ شاهزاده ماهان بروید. باغ شاهزاده ماهان همیشه در فصول تابستان و بهار با استقبال چشمگیری از بازدیدکنندگان مواجه شده است.

رزرو سریع هتل های کرمان بر اساس ستاره و نوع هتل
ادامه مطلب

دسترسی و اقامتگاه
متناسب با مبدأ حرکت خود، مقصد سفرتان را که استان کرمان انتخاب کرده باشید، خیابان شهاب کرمان، بزرگراه کرمان- بم، شهر ماهان، باغ شاهزاده ماهان منتظر شما است.
مسیر شماره 1: 36.9 کیلومتر، بزرگراه بم- کرمان
مسیر شماره 2: 39 کیلومتر، بزرگراه هفت باغ
هتل سنتی متولی باشی کرمان

آنچه در شهر تاریخی ماهان حائز اهمیت است وجود هتل‌های سنتی مانند هتل سنتی متولی باشی کرمان و یا هتل سنتی ایوان ماهان کرمان است که با آغوش باز پذیرای شما گردشگران می‌باشند.
 باغ شاهزاده
سخن آخر

نباید فراموش کرد که سازمان یونسکو به‌عنوان یک عهدنامه بین‌المللی به سازمان میراث فرهنگی کشور اخطار داده است که نباید از فضای باغ شازده ماهان و سایر اماکن تاریخی جهت رستوران و یا دیگر مشاغل خدماتی به گردشگران استفاده شود. اگر این اتفاق رخ دهد و موجب نقض قوانین سازمان جهانی یونسکو شود آثار تاریخی کشور ما را از حمایت ها و حفاظت های یونسکو محروم خواهد ساخت.

4.5/5 - (11 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر