لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> الموت قزوین؛ سفری به دژ عقاب های خفته
الموت قزوین؛ سفری به دژ عقاب های خفته

الموت قزوین؛ سفری به دژ عقاب های خفته

الموت؛ سفری به دژ عقاب های خفته
دژ الموت مثل یک پرونده قتل حل نشده است. پر از داستان ها و افسانه های محلی، پر از گره های تاریخی و گمانه زنی هایی که هر یک فقط بر رازآلود بودن سرنوشت ساکنین این دژ می افزاید. سفر به الموت یک تیر و چند نشان است. عاشق طبیعت بکر و مناظر زیبا و اماکن خوش آب و هوا هستید؟ طالب هیجانید؟ به تاریخ علاقه دارید؟ طرفدار افسانه هایید؟ جزو هر دسته که باشید این سفر برای شما جزو به یاد ماندنی ترین لحظات خواهد بود. با ما همسفر باشید تا در سفری دو روزه به استان قزوین و حضور در الموت زیبا و افسانه ای تجربه ی نابی را رقم بزنیم.

آغاز حرکت به سمت قزوین
اگر کسی از شما سوال کند که کدام یک از شهرهای ایران بیشترین ابنیه تاریخی را دارد، شما چه پاسخی خواهید داد، شیراز، اصفهان یا یزد؟ بهتر است قبل از شروع این سفر بدانید که مقصد ما علاوه بر اینکه یکی از قدیمی ترین شهر های ایران و پایتخت دوران باشکوه حکومت صفوی است، دارای بیشترین ابنیه تاریخی نیز هست.

قزوین پایتخت خوشنویسی ایران و مهد شاهکارهایی به مانند چهل ستون، عالی قاپو، کلیسای کانتور، سرای سعد السلطنه و بسیاری بناهای تاریخی دیگر است، با طبیعتی ناب و حیات وحشی منحصر بفرد به همراه سوغاتی هایی مختص مردمان ناب قزوین. قزوین آنقدر گستره و زیباست که می توانید چندین روز را به گشت و گذار در آن و لذت بردن از زیبایی های باشکوهش سپری کنید. اما در این مقاله میخواهم شما را در یک سفر اختصاصی به گوشه ای از تاریخ توأم با افسانه ای ببرم که در دامن زیبای طبیعت بعد از گذشت قرن ها همچنان خودنمایی می کند، الموت دژ پیرمرد کوهستان.

مسیر حرکت به سمت الموت

مراقب باشید؛ این مسیر به قدری زیبا و پر از چذابیت است که ممکن است مجبور شوید در هر گذر و گردنه ای توقف کنید و از زیبایی های چشم نواز آن استفاده کنید. مسیری پر پیچ و خم که اگر صبح هنگام وارد آن شوید گاه در تابستان نیز مه آلود است. قزوین در صدو سی و پنج کیلومتری پایتخت قرار دارد. از ورودی شهر قزوین به سمت شمال شروع منطقه وسیع الموت است. پس از طی کردن مسیر پنجاه کیلومتری به رجایی دشت می رسید، اینجا مسیر دو تکه می شود الموت بالا و الموت پایین. از آنجا که قصد ملاقات دژ الموت را دارید وارد جاده الموت بالا شوید.

الموت بالا و ملاقات با چنار خونین
در مسیر الموت بالا به روستای گرمارود می رسید، روستایی با طبیعت بکر و زیبا و آبشاری چشم نواز که مسحورتان می کند. در ادامه مسیر به روستای دیکین می رسید. اینجا هم یک دو راهی در انتظارتان است. یکی از مسیرها منتهی به روستای زرآباد است. در این روستای زیبا درختی است که بنا بر اعتقاد اهالی هر سال در واقعه عاشورا خون گریه می کند. این چنار زیبا ترشحات قرمز رنگ عجیبی دارد که دیدنش خالی از لطف نیست. در انتهای روستای دیکین بازهم به یک دوراهی برخورد می کنید. مسیر فرعی دو راهی دیکین به یکی از زیباترین مخلوقات خداوند می رسد.
الموت
ملاقات با اوان زیبا
اوان، دریاچه ای باشکوه و بی نهایت زیبا با منظره ای منحصر بفرد که تمام خستگی سفر را از تنتان به در می کند. در کف این دریاچه زیبا چشمه های طبیعی جوشانی وجود دارند که آب دریاچه را تامین می کنند. قایق سواری و ماهی گیری هم لذت حضور در دریاچه را چند برابر می کند. اگر در پاییز به اوان رسیدید حتما دسته های قو، غاز و یا مرغابی های مهاجر را می بینید که بر دامن پر مهر اوان پناه آورده و بر زیبایی و شکوهش افزوده اند. بیدها و چنارها به همراه درختان سیب و گیلاس هم اطراف دریاچه را چنان آراسته اند که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.
الموت
اندج؛ همنشینی مسالمت آمیز و چشم نواز
اگر به سر دوراهی برگشته مسیر اصلی را ادامه دهید به روستای معلم کلایه و بعد به بهشت اندج می رسید. صبر کنید بهتر است کمی توقف کنید. اندج آنقدر خاص و منحصربفرد و دل انگیز است که قلبتان را جادو می کند. اندج محصور کوه ها و صخره هایی عجیب است که ما بین دو رودخانه قرار دارد. با درختانی سربفلک کشیده که همانند یک تابلوی نقاشی زنده در برابر چشمانتان طنازی می کند. می توانید یک نصف روز را با خیال راحت دریکی از خوش آب و هواترین نقاط ایران بگذرانید و لذت ببرید و عکاسی کنید. می توانید به قلعه چال بروید یا سری به دولوکان بزنید و یا به مزرعه کاسیگر بروید.
گازرخان مأمن الموت
گازرخان مأمن الموت

خوب اگر از دیدن اندج سیراب شدید به مسیر ادامه می دهیم، از چند روستا عبور می کنیم تا اینکه کم کم تابلوهای مقصد را می بینیم. قلعه الموت در روستای تاریخی و زیبای گازرخان. روستایی مملو از درختان گیلاس که جلوه خاصی به منطقه داده اند. کمی در روستا گشت بزنید و از مناظر آن لذت ببرید. اگر در شهریور به گازرخان رسیده اید بازار برداشت گیلاس داغ داغ است. می توانید خانه یکی از محلی ها را کرایه کرده و کمی استراحت کنید و به بانوی خانه سفارش یک قزل آلای خوشمزه را بدهید.

الموت
قلعه واقع در شمال شرقی روستاست. دژی مستحکم که تاریخ و طبیعت و انسان ها زیاد با او مهربان نبوده اند. دژی بر فراز کوه که همین حالا هم دست نیافتنی می نماید. از هر طرف مشرف به دره های عمیق و غیر قابل نفوذ و تنها راه ورود به قلعه پله هایی است که در قسمت شمالی قلعه تعبیه شده است. در سال چهارصدو هشتاد و شش هجری شمسی مردی به نام حسن صباح که رویاهای دور و درازی در سر داشت در این قلعه پایه های اصلی یکی از فرقه های آن زمان را بنیان نهاد. فرقه اسماعیلیان که از قضا رابطه خوبی هم با حاکمان سلجوقی و عباسیان حاکم بر بغداد نداشتند.
 الموت
دژی مستحکم در دل کوه که آنقدر دست نیافتنی بود که مردم آن راقلعه عقاب ها می نامیدند. این دژ خاص و مستحکم دارای چندین برج دیده بانی بوده است و با توجه به موقعیت دژ در قله کوه اشراف کاملی بر منطقه داشته طوری که اگر از قلعه به پایین بنگرید کل وسعت منطقه را می بینید. قلعه شامل دیوارهایی با ضخامت زیاد و اتاق هایی است که در دل کوه حفر شده است. با انبارهایی برای ذخیره آذوقه و یک سیتم آبرسانی فوق العاده با تنبوشه ها یا همان لوله های سفالی که آب را از چشمه ای در دل کوه به دژ می رسانده و آب در یک حوضچه سنگی ذخیره می شده است. در این حوضچه نه طعم آب عوض می شده و نه آب آن سرریز می شده است. این قلعه برای محاصره های طولانی تجهیز شده و تا مدت ها مکان امنی برای اسماعیلیان بوده است. اما بخت با اسماعیلیان یار نبود و بعد از مرگ حسن صباح با حمله مغول ها این قلعه افسانه ای هم به خاک و خون کشیده شده و بیشتر قسمت های آن تخریب شده است. سال ها بعد هم مردم زمان قاجاریه به امید یافتن گنج حسن صباح قسمت هایی از قلعه را تخریب کرده اند. اینکه اسماعیلیان و حسن صباح چه در سر داشته اند و چه کرده اند داستان جذابی است که گاه آمیخته به افسانه هاست. داستان هایی که گاهی با تردید پذیرفته شده و گاهی با قاطعیت رد شده است. شاید نام حشاشین نیز از همین داستان ها برآمده است، حسن صباح که از قضا دانش گیاه شناسی خوبی هم داشته متهم به تهیه مواد مخدری بوده که حشیش نامیده می شود.
 الموت

برخی می گویند او با این مواد افیونی ذهن ها را فریب داده و با وعده بهشت فداییانی برای خود دست و پا کرده بود. اما هر آنچه که هست این گروه با اندکی دخل و تصرف شهرت جهانی نیز دارند. رمانی با نام الموت و آهنگ گروهی راک برای حسن صباح و یا بازی پرآوازه اساسین همه برداشتی آزاد از این برهه تاریخی میهن عزیزمان است. آن چه مبرهن است اینکه دیدن این دژ اساطیری را نباید از دست داد و اینکه الموت تنها یکی از چندین دژ مستحکم فرقه اسماعیلیه است.

اقامت در الموت
اگر قصد اقامت در الموت را دارید یک پیشنهاد ویژه اقامت در هتل بوم گردی نویذر الموت است. می توانید قبل از اقدام به سفر قیمت ها و تخفیفات این هتل را مشاهده کرده و اقدام به رزور آنلاین هتل نمایید تا به هنگام رسیدن به منطقه و سپس گشت و گذار در آن تجربه یک اقامت دلچسب را نیز داشته باشید. هتل نویذر الموت در روستای گرمارود سینا در سی کیلومتری معلم کلایه قرار دارد، روستایی با آبشتری زیبا و طبیعتی بکر. خانه های مردم محلی نیز مکان مناسبی برای استراحت و گذران یک شب آرام است.

خانه ی امینی های قزوین موقوفه ی هنر و مذهب
ادامه مطلب

دژ لمبسر
مسیر دوراهی رجایی دشت را در اول مسیر به خاطر دارید؟ اگر در آن مسیر الموت پایین را انتخاب کنید، بعد از طی کردن مسافت بیست و دو کیلومتری به شهر رازمیان می رسید در سه کیلومتری این شهر یکی دیگر از دژهای منتسب به فرقه حسن صباح یا حشاشین قرار دارد، که لمبسر نامیده می شود. این دژ به مراتب مستحکم تر از دژ الموت است. دیوارهای دو لایه بلند و قطور با انبارهای آذوقه در جنوب و جنوب شرقی قلعه به همراه سیستم جمع آوری آب باران که اقامت در محاصره های طولانی را میسر می کرده است. وسعت قلعه اجازه کشت محدود را نیز به ساکنین قلعه می داده تا از این نظر نیز بر خود متکی باشند. این دژ نیز فقط یک راه ورود دارد و ویژگی های طبیعی محیط اطراف به آن لقب تسخیرناپذیر را داده است. این یادگار دوران ساسانی قبلا دروازه و برج های عظیمی داشته و سد محکمی در برابر حمله دشمنان بوده است. دیدن این اثر ارزشمند تاریخی نیز خالی از لطف نیست. دسترسی به این دژ با دویست و پنجاه پله سیمانی آسان شده است.
 الموت
پیشنهاد ویژه الموت پایین
اگر به این منطقه سفر کردید حتما سری هم به روستای هیر بزنید. زغال اخته و گردوی این روستا شهرت بسیار و طعم عالی دارد، علاوه بر تمام این ها هیر تاریخی در زمستان جلوه بسیار با شکوهی دارد.
 الموت پایین
بازدید از الموت فقط یک قدم است تا شما را عاشق سیر و سفر در طبیعت ناب منطقه الموت بکند. آنچه که گفته شد فقط بخش ناچیزی از زیبایی های خفته در دامان البرز است. اگر فرصتی به دست آوردید حتما سری به قزوین بزنید و تاریخ و طبیعت را یکجا ببینید، ایران هتل آنلاین شما را در این سفر همراهی خواهد کرد.

آب انبار زنانه بازار، یادگاری کهن در قزوین
ادامه مطلب

2.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر