لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> تخت جمشید، نماد استواری تاریخ و تمدن
تخت جمشید، نماد استواری تاریخ و تمدن

تخت جمشید، نماد استواری تاریخ و تمدن

بی شک تخت جمشید را می توان نماد ملیت، تمدن، قدرت و تاریخ 2500 ساله کشور ایران دانست که دارای ارزشی بسیار است و در میراث جهانی تمدن بشری به یادگار مانده است و سند محکمی است بر اثبات اینکه ایران کشوری متمدن، قدرتمند و صلح طلب در طول تاریخ بوده است، همچنین شهر شیراز را می توان یکی از شهر های زیبا و خوش آب و هوای کشور ایران دانست و دارای جاذبه های بی شمار گردشگری است که هر کدام به تنهایی فرهنگ و هنر ایران را چندین سطح ارتقا داده اند. با ما همراه شوید تا با تخت جمشید، نحوه سفر به آن و گفتنی های گردشگری این اثر بیشتر آشنا شویم:

شیراز مرکز استان “فارس” و یکی از زیباترین شهرهای ایران است که به دلیل وسعت خود دارای تنوع آب و هوایی بی نظیری است به نحوی که این شهر در مناطق کوهستانی آب و هوایی کوهستانی، در برخی نقاط معتدل و سرد را دارد در حالی که در بعضی نقاط آب و هوایی گرم و خشک را دارا می باشد ولی در کل می توان گفت شیراز از لحاظ آب و هوایی نسبتا معتدل بوده و در اکثر مواقع سال غیر از مرداد ماه که کمی گرم است شرایط آب و هوایی خوبی برای سفر دارد.
مردم شیراز بسیار آسان گیر و خوشگذران هستند و در عین حال دارای سطح فکری بسیار بالا و تنوع قومی و مذهبی بسیار می باشند. بسیار شیک پوش، زیبارو و در عین حال خونگرم بوده و گردشگری جزو ذات اصلی و جدایی ناپذیر زندگیشان است و در شیراز هیچ خانواده ای هنگام غروب در خانه نمی ماند مگر اینکه میهمان داشته باشد یا برنامه بعد از شام را برای بیرون رفتن انتخاب کرده باشد. این شهر معمولا خاموشی ندارد و مردم تا صبح در مراکز اغذیه فروشی ، بستنی و فالوده فروشی ها و رستوران ها به خوش وبش و معاشرت می پردازند.
تنوع محصولات کشاورزی در شیراز مثال زدنی است و از میوه های گرمسیری تا تاکستان های انگور بسیار وسیع و انواع میوه ها و سبزیجات در این شهر کشت می شوند و برخی محصولات کشاورزی این شهر شهرتی جهانی دارند و محبوبیت فراوانی در بازارهای جهانی بویژه آمریکا و اروپا دارند.
معادن و کارخانجات بسیاری نیز در این شهر وجود دارند که اقتصاد این شهر را تقویت می نماید. شهر شیراز یکی از شهر هایی است که نرخ بیکاری پایینی دارد و نسبتا مردمی مرفه با معاش قابل قبول دارد. به گواه نظر سنجی های بسیاری که در خصوص شهر های محبوب برای زندگی در ایران انجام شده است شیراز را در کنار شهر “رشت” می توان جزو مقاصد پرطرفدار زندگی دانست.
تخت جمشید
در نوروز و آبان ماه شهر شیراز مملو از گردشگران ایرانی است به نحوی که همه چیز در این شهر کمیاب می شود و تصمیم خوب آن است که قبل از سفر به این شهر در این زمان ها حتما از طریق رزرو آنلاین هتل محل اقامت خود را از بین هتل های شیراز برگزینید و هتل های 5 ستاره و با کیفیتی مانند هتل زندیه شیراز، هتل پارس شیراز و هتل بزرگ شیراز می توانند گزینه های عالی ای برای اقامت شما باشند، هرچند در این شهر هتل های متوسط، اقامتگاه های بوم گردی، مسافرخانه ها و هتل آپارتمان های بسیاری نیز وجود دارند که قیمت های مناسب تری دارند و در عین حال دارای خدمات مناسبی می باشند.
بهترین راه مسافرت به شهر شیراز هواپیما می باشد ولی با اتوبوس نیز می توان سفری کم هزینه و جذاب را تجربه کرد. برای اقامت در شهر شیراز به مدت 3 روز و تفریح و گردشگری در جاذبه های این شهر به همراه استفاده از رستوران های شیک کنار آن ها تقریبا برای هر نفر حدود 999 هزار تومان هزینه خواهد داشت.
شیراز را می توان شهر رسوم و جشنواره ها دانست، این شهر به واسطه مشاهیر و سنت های قوی ای که در دل خود دارد به مناسبت های گوناگون به برگزاری جشنواره ها و مراسم های مختلف می پردازد از جمله این جشنواره ها می توان روز بزرگداشت شیراز را نام برد که در 5 اردیبهشت هر سال برگزار می شود، همچنین در 20 مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ و در اول اردیبهشت هرسال مراسم بزرگداشت سعدی برگزار می گردد که برای علاقمندان به شعر و ادب فارسی بسیار فرصت مغتنمی می باشد.
پاسارگاد
همچنین هرساله خیل عظیمی از ایرانیان به پاسداشت تاریخ کهن و پر افتخارشان به سمت شیراز می روند تا در روز هفتم آبان در پاسارگارد بر اطراف مقبره کوروش بزرگترین پادشاه ایرانی و از پایه گذاران احترام به حقوق انسان ها حاضر شوند و ضمن برگزاری جشنی ملی بر پیوندهای مردم به عنوان یک ملت دارای تمدنی با شکوه تاکید نمایند.

عمارت شاپوری شیراز
ادامه مطلب

دیدنی های شهر شیراز
از جمله دیدنی های شهر شیراز می توان به یک باغ زیبای ایرانی مربوط به عصر صفویه به نام باغ “عفیف آباد” اشاره کرد که در آن موزه ارتش و نمایشگاه سلاح های ارتشی برگزار می شود، همچنین می توانید با رفتن به “بازار وکیل” هوشمندانه سفر کنید و علاوه بر دیدن جاذبه های بی نظیر مانند “مسجد وکیل” و “حمام وکیل” در این بازار از محصولات و صنایع دستی این شهر نیز خریداری نمایید و بعنوان سوغات به شهر تان ببرید.
خانه قوام” به عنوان یک عمارت با شکوه ایرانی می تواند برایتان بسیار خاطره انگیز باشد و با عبور از میدان شهرداری در مرکز شهر سری به “ارگ کریمخان” نیز بزنید و “باغ ارم” که به ثبت جهانی میراث یونسکو رسیده است را به همراه هشت باغ مختلفش به نظاره بنشینید.
“مسجد نصیر الملک”، “دروازه قرآن”، “سعدیه“، “مقبره حافظ” و “باغ دلگشا” را نیز می توانید از جمله جاذبه های بی شمار شهر شیراز نام برد که بی شک سفر شما را غنی خواهد کرد و در زمانی که در این شهر هستید می توانید با بازدید از نقاط مختلف دیدنی این شهر و صرف فالوده بستنی معروف شیرازی از اوقاتتان نهایت استفاده را ببرید.

تخت جمشید
اثر تاریخی تخت جمشید در استان فارس و در فاصله 57 کیلومتری شهر شیراز و در کیلومتر 10 جاده شمالی شهر مرو دشت قرار دارد و ارتفاع این اثر تاریخی از سطح دریا حدود 1773 متر می باشد. کاخ های تخت جمشید از سمت شرق روی سلسله کوه های رحمت قرار دارد و از سه سمت دیگر در جلگه مرودشت پیش رفته و ساخته شده است.
طول تخت جمشید با بنای آکروپولیس در آتن یونان برابر است ولی عرض آن بیش از چهار برابر آکروپولیس است و کتیبه بزرگ منسوب به داریوش در دیواری در بخش جنوبی مجموعه بیانگر آن است که قبل از تخت جمشید هیچ بنایی در این محل وجود نداشته است و مساحت کاخ های تخت جمشید بالغ بر 125 هزار متر مربع می باشد.تخت جمشید یا “پرسپولیس” شهری باستانی در ایران است که طی هزاران سال به عنوان پایتخت تشریفاتی شاهان و درباریان کشور ایران و مرکز حکومت پادشاهان بزرگی در دوران هخامنشی بوده است.

تخت جمشید

این بنا در دوران “داریوش” پادشاه هخامنشی ساخته شد و پس از آن در دوران پسرش “خشایار شاه” و “اردشیر اول” توسعه داده شده است که بیش از 200 سال آباد بوده و از آن به عنوان مرکز پادشاهی هخامنشی استفاده می شده است و نمایندگان کشور ها و ساتراپی های مختلف در سال نو با پیشکش های بی شمار برای تبریک به پادشاه شرفیاب می شده اند.
این بنا نشانه ها و اسناد بی نظیری از دوران هخامنشی از طریق سنگ نوشته هایی که بر دیوارهای این کاخ ها نصب شده است به ما ارائه می دهد.

به گواه تاریخ دانان با حمله اسکندر به تخت جمشید در 330 سال پیش از میلاد مسیح تمام این مجموعه به آتش کشیده شده است و احتمالا تمامی اسناد، کتاب ها و خود بنا از بین رفته است.
در فاصله حدود 7 کیلومتری مجموعه تاریخی تخت جمشید “تخت رستم” قرار دارد که در این محوطه آرامگاه بزرگانی مانند “داریوش اول”، “خشایارشاه”، “اردشیر اول” و “داریوش دوم” هخامنشی وجود دارد. همچنین در ضلع جنوبی این محوطه آرامگاهی نیمه تمام وجود دارد که به گواه باستان شناسان متعلق به داریوش سوم می باشد.
تخت جمشید

از ویژگی های بی همتا این بنا استفاده از بست های فلزی به جای سیمان می باشد که نشان از هنر معماری توسعه یافته مردمان آن دوران دارد که توانسته اند از این طریق ستون ها و سر ستون های بسیاری را با استحکام هزاران ساله بنا نمایند.

معرفی 18 تا از مکان های لاکچری شیراز
ادامه مطلب

غذاهای شیرازی مجلل و خوش طعم
شیرازی ها ذائقه خاصی در آشپزی دارند و اصولا غذاهای پر مخلفات و مفصل را دوست دارند اگر بخواهیم اغراق کنیم باید بگویم در یک حرکت ابتکاری ممکن است در کنار اشکنه سنتی ماهیچه گوسفند نیز سرو نمایند در حالی که یک پلو پر از گردو و خلال پسته و زرشک وکشمش نیز در کنارش سرو می شود!

نکته ای که در رستوران های شیرازی باید متذکر شوم آن است که معمولا برای دو نفر یک غذا سفارش دهید و اگر چند نفر هستید سفارشتان را یک سوم کاهش دهید، چرا که بعد از صرف غذا خواهید فهمید که نصف آن چیزی را که سفارش داده اید را نتوانسته اید میل نمایید و جدا از اینکه در هزینه ها صرفه جویی می کنید بحث اسراف پیش می آید که شاید میهمان نوازی شیرازی ها را توجیه کند ولی ولخرجی شما را توجیه نخواهد کرد.
تخت جمشید

یکی از غذاهای معروف این شهر “شیرازی پلو” است که معمولا در کنار غذاهای گوشتی سرو می شود این غذا از بادمجان، ماست، زعفران، ادویه و برنج تشکیل شده است.
شیرازی ها به دلیل حضور ایل قشقایی مانند برخی شهر های دیگر مانند چهارمحال بختیاری و لرستان غذاهایی که از گوشت گوسفند طبخ می شوند را بی نظیر تهیه می کنند، پس لازم نیست از ماهیچه و کباب های متنوع و نوعی آبگوشت مخصوص شیرازی تعریف کنیم. باید بروید و امتحان کنید تا معنای کیفیت غذاهای تهیه شده از گوشت را بهتر درک نمایید.
“خورش شیرازی”، “دوپیازک“، “کوفته هلوی شیرازی” و “آب پیازک” نیز از جمله غذاهایی است که باید در برخی وعده ها آن ها را میل نمایید چرا که در عین سادگی بسیار خوش طعم و دلچسب هستند و نمادهایی از سبک زندگی مردم شیراز در خود دارند که لمسشان خالی از لطف نیست.
فاصله کم شیراز تا آب های خلیج فارس تنوع غذاهای دریایی را در این شهر صد چندان نموده است و کیفیت غذاهای دریایی شهر شیراز نیز مثال زدنی است مخصوصا هنگامی که طعم نارنج این شهر چاشنی آن ها باشد.

آتشکده آذرجو داراب فارس
ادامه مطلب

رستوران های شیراز الگوی میهمان نوازی ایرانی
در شیراز رستوران گردی خود یک تفریح بزرگ محسوب می شود و به همین دلیل رستوران های بی شماری که هر یک برای حفظ مزیت رقابتی حداقل در یکی از غذاهای خود استادانه عمل می کنند و بهترین کیفیت را ارائه می دهند وجود دارد که نمی توان همه آن ها را معرفی کرد.

معمولا در هر محل تفریحی و یا خیابانی که قدم می گذارید علاوه بر دکه های بی شمار خیابانی رستوران های گمنامی وجود دارد که هریک حرفی برای گفتن دارند و این خود شیراز را به شهر رستوران ها تبدیل کرده است.
رستوران شیرازی

اما اگر بخواهیم به صورت گزینشی عمل کنیم و فقط برخی از آن ها را که شهرت نسبی دارند را معرفی کنیم باید از رستوران “هفت خوان” در نزدیکی “دروازه قرآن” همراه با موسیقی زنده و تنوع منوی بسیار زیاد برای همه سلیقه ها ، رستوران سنتی صوفی با سابقه ای طولانی در عرضه غذاهای سنتی شیراز، “رستوران شرزه” با کباب کوبیده های معروف را نام برد. همچنین رستوران های “برنتین“، “خانه پرهامی” و برای طرفداران فست فود “پیتزا ناپل” را می توان معرفی نمود.
در کل نیاز نیست در شیراز دنبال رستوران خوب بگردید شیرازی ها بسیار اهل دل و خوشگذران هستند و این خود باعث شده است تا هر رستورانی به بهترین نحو از میهمانان خود پذیرایی نماید.
در پایان باید بیان داشت رفتن به شیراز و دیدن مجموعه تاریخی ای مانند تخت جمشید نه دلیل می خواهد و نه بهانه، بلکه وظیفه هر ایرانی است که سری به خواستگاه هویت و تمدن خویش بزند و توفیق اجباری لذت از جاذبه های بی شمار گردشگری و بوی بهار نارنج در خیابان های شهر به همراه صدها جاذبه دیدنی دیگر را نیز ضمیمه سفر خود سازد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر