لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> ایلام

ایلام

شهر ایلام مرکز استان ایلام، یکی از شهرهای سرسبز و زیبای غرب کشور است. در این شهر می توانید هم از وجود طبیعتی سرسبز و زیبا بهره ببرید و هم در دل تاریخ سیر و سفر کنید. این شهر حدود 700 کیلومتر با تهران فاصله دارد و جالب اینکه طی سال های اخیر به یکی از مقاصد گردشگری جذاب در ایران تبدیل شده است. با ما همراه باشید تا شما را با ایلام آشنا کنیم.
ایلام که با عنوان عروس زاگرس شناخته می شود تصاویر فوق العاده ای از طبیعت را در مقابل چشمان گردشگران به عرصه ی نمایش می گذارد. از طرفی با توجه به اینکه قدمتی دیرینه دارد از وجود جاذبه های تاریخی ارزشمندی بهره می برد. با رزرو یکی از هتل های ایلام می توانید سفری به مراتب بهتر را تجربه کنید و آرامش خیال بیشتری داشته باشید.

درباره ی ایلام

شهر ایلام

چهره ی شهر ایلام

شهر ایلام مرکز استان ایلام شهری سرسبز و آباد واقع در غرب کشور ایران است. این شهر با توجه به موقعیت قرارگیری که دارد از آب و هوای معتدل کوهستانی بهره می برد. ایلام توسط تعدادی کوه سر به فلک کشیده احاطه شده که بر جذابیت آن می افزاید. یکی از مواردی که ایلام را شهری حائز اهمیت می کند قرار گرفتن بر سر راه زائرین کربلا می باشد.
شهر ایلام در شمال غربی استان ایلام واقع شده و با شهرستان‌ های ایوان، سیروان، چرداول، دره شهر، مهران و نیز کشور عراق همسایه است. ایلام در شمال به کوه‌ های شنه‌ چیر، در شرق به کوه‌ های شلم، در غرب به کوه قلاقیران و در جنوب به رشته کوه کبیرکوه ختم می شود. اهالی ایلام اغلب به زبان شیرین کردی و برخی از آنان به زبان لری صحبت می کنند.
آنچه در مورد ایلام باید بدانید اینکه در گذشته با نام ده بالا شناخته شده و بعدها تحت عنوان حسین ‌آباد معروف شد. چندی بعد یعنی در زمان قاجار با نام لرستان پشتکوه از آن یاد شد و در شهریور ۱۳۰۷ نامش به ایلام تغییر کرد. از کوه ‌های مهم این شهرستان می توان به مانشت، سیاه‌ کوه، گچان و از رودخانه ‌های مهم آن می ‌توان به گدارخوش، تَلخاب و قلا (قلعه) اشاره کرد.

تاریخچه ایلام

تصویری بسیار قدیمی از شهر ایلام

تصویری بسیار قدیمی از شهر ایلام

طبق اسناد تاریخی موجود ایلام امروزی بخشی از کشور عیلام باستان بوده که حدودا ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد به کلی از بین رفته است. پس پیشینه ی ایلام به دوران باستان می رسد. این منطقه در دوره ی هخامنشیان بخشی از امپراطوری آنان بوده، بعد از آن تحت سلطه ی اتابکان لر قرار گرفته و از سال ۱۳۰۹ هجری شمسی جزء استان کرمانشاه محسوب شده است.

جاهای دیدنی ایلام

کوه قلاقیران ایلام

کوه قلاقیران ایلام

کوه قلاقیران یکی از بهترین مناطق دیدنی ایلام است که در 3 کیلومتری شمال این شهر واقع شده است. این کوه که تا حدی نماد شهر ایلام محسوب می شود احتمالا الگوی برج آزادی تهران نیز می باشد. در اطراف کوه قلاقیران می توان شاهد آثار تاریخی فراوانی از دوران ساسانی و اسلامی بود. شما می توانید در دامنه ی این کوه به تفریح و گردش بپردازید و عکس های فوق العاده ای بگیرید.
کوه قلاقیران در همسایگی خود امکان حضور در منطقه ی جنگلی ششدار را برای گردشگران فراهم می کند تا آنها را غرق در شادابی گرداند. این منطقه یک تفریحگاه عالی است که در مسیر جاده ی ایلام – کرمانشاه واقع شده است. منطقه ی ششدار در تمام طول سال زیبا و تماشایی است اما در تابستان در اوج جذابیت قرار دارد و بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می کند.
دریاچه ی سد ایلام در مسیر جاده ی ایلام- دره شهر، در فاصله ی 20 کیلومتری از ایلام واقع شده است. این دریاچه که به سبب احداث سد ایلام شکل گرفته امروزه به یکی از اماکن دیدنی ایلام تبدیل شده است و همواره گردشگران را به سمت خود می کشاند تا اوقات خوب و خوشی را برایشان بسازد.

آثار باستانی ایلام

سنگ نوشته ی گل گل آشوری ایلام

سنگ نوشته ی گل گل آشوری ایلام

گل گل نام سنگ نوشته ای است که از جمله آثار تاریخی ایلام محسوب می شود. این اثر در دامنه ی کبیرکوه، در کنار رودخانه و روستای گل گل در 25 کیلومتری شهر ایلام واقع شده است. این سنگ نوشته که متعلق به زمان آشوری هاست حدودا 3 هزار سال پیش حجاری شده است. این نقش تصویر پیکر یک سرباز آشوری با کلاه خود، ماه و ستاره ای در بالای سر و یک تیر در دست است.
قلعه ی والی ایلام بنایی تاریخی متعلق به دوران قاجار می باشد که در خیابان پاسداران واقع شده است. این قلعه در بالای تپه ای به نام چغامیرک ساخته شده و در و پنجره های چوبی و طاق نماهای زیبایی دارد. کاخ فلاحتی بنای دیگری متعلق به دوران قاجار است که به دستور والی غلامرضاخان در سال 1326 ه.ق. ساخته شده است. این کاخ در خیابان عبدالرحمن حیدری ایلامی قرار دارد.

گورستان چنار یک مکان باستانی است که با قدمتی حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در منطقه ی چنارباش ایلام واقع شده است. با توجه به گورهایی که در این گورستان وجود دارد چنین به نظر می رسد که در آن دوران مردگان را همراه با اشیائ باارزششان داخل خمره هایی دفن می کرده اند.
در شهرستان آبدانان استان ایلام بر روی تپه آن دژ پشت قلا یا پشت قلعه نیز دیده می‌شود

مراکز تفریحی ایلام

پارک جنگلی چغاسبز ایلام

پارک جنگلی چغاسبز ایلام

تعداد اماکن تفریحی ایلام بسیار زیاد است. پارک جنگلی چغاسبز که مساحت بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است در مسیر فرودگاه واقع شده است. چغاسبز یکی از معروف ترین اماکن گردشگری ایلام است که دارای انواع درختان میوه و گونه های مختلف گیاهی می باشد. از طرفی زیستگاه پرندگان کمیابی نیز به شمار می رود. این پارک که محل نمایشگاه دائمی ایلام است دارای شهربازی هم می باشد.

طبیعت ایلام (جاهای دیدنی اطراف ایلام)

تنگه ی رازیانه ایلام

تنگه ی رازیانه ایلام

تنگه ی رازیانه تنگه ای در دامنه ی کبیرکوه است که حدود 45 کیلومتر با ایلام فاصله دارد. این تنگه در مسیر جاده ی ایلام- دره شهر، بعد از روستای چنارباشی واقع شده است. تنگه ی رازیانه با طولی حدود 2 کیلومتر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این تنگه در تمام طول سال مخصوصا تابستان چشم اندازهای زیبایی را به نمایش می گذارد لذا جزء بهترین جاهای طبیعی ایلام می باشد.

مراکز خرید ایلام

مرکز خرید ارغوان ایلام

مرکز خرید ارغوان ایلام

مجتمع تجاری- تفریحی آفتاب یکی از پاساژهای خوب ایلام است که در آن می توان هر نوع وسایل و لوازمی را پیدا کرد. این مجتمع دارای واحدهای تجاری طلا و جواهر، خوار و بار و پوشاک، شهربازی، استخر شنا، سالن اجتماعات، مهد کودک، سینما، سالن همایش، پارکینگ و … است. بوتیک تیپک مرکز خرید دیگری در ایلام است که برای خرید انواع مانتو، روسری، شال، تونیک و کیف مناسب است.
نمایندگی زارا ایلام بهترین و باکیفیت ترین لباس های مردانه، انواع کت و شلوار، پیراهن، تیشرت و لباس های زمستانی و ادوکلن های اورجینال را با کم ترین قیمت ممکن عرضه می کند. مرکز خرید رازان پاساژی در خیابان شهید عبداللهی پور است. این مرکز فروشگاه های پوشاک بسیاری دارد که اجناس خود را با قیمت ارزان عرضه می کنند.

آداب و رسوم ایلام

مراسم عروسی در ایلام

مراسم عروسی در ایلام
یکی از قدیمی ترین آیین ایلامی ها بزرگداشت نوروز و چهارشنبه ‌سورى است. ایلامی ها برای ایام نوروز اهمیت خاصی قائلند به طوری که ديد و بازديد ایام نوروز در ایلام تا دوازدهم فروردین طول می کشد. ایلامی ها معمولاً براى مراسم عروسى از ساز دهل‌ استفاده می کنند. دهل ‌زن همواره اسامى تازه ‌واردان را اعلام مى‌کند و تازه وارد بايد پولى به‌ عنوان شاواژ به وی بدهد.
مراسم جار(jar) یکی از آداب و رسوم جالب و رایجی است که همواره توسط ایلامی ها در منطقه ی آن ها انجام می شود.

رسم مهم دیگری که در ایلام رواج دارد خواستگاری است. خواستگاری در ایلام به این صورت است که از چند روز قبل یک نفر از طرف خانواده پسر به خانه دختر مى ‌رود و اجازه خواستگاری می گیرد. پدر دختر با مشورت فامیل روزى را مشخص مى‌ کند تا مراسم خواستگارى برگزار شود. در این مراسم اگر قرار ازدواج قطعی شود يکى از مردان خانواده پسر، دست پدر دختر را مى ‌بوسد.

غذاهای سنتی ایلام

کوفته سیرابی ایلام

کوفته سیرابی ایلام

غذاهای محلی ایلام شامل انواع شیرینی ها، خورشت ها، آش ها و … است. آش ترخینه یکی از غذاهای محلی مناطق غربی کشور است که در فصل سرد زمستان سرو می شود. شله امیری غذای خوشمزه ی دیگری است که از ماش، برنج، پیاز و روغن محلی تهیه می شود. این غذا در هوای سرد زمستان واقعا می چسبد.
کوفته سیرابی یک نوع کوفته ی خوشمزه است که مواد اصلی آن را سیرابی چرخ‌ کرده، آرد، روغن حیوانی، گیاهان معطر (آویشن، ترخون، پونه، نعناع)، پیاز و ادویه‌ های محلی تشکیل می دهد. خورشت تره کوهی غذایی شبیه به قرمه سبزی است که با گوشت گوسفندی، تره‌ کوهی، روغن حیوانی، لپه (یا لوبیا)، پیاز، رب‌ گوجه ‌فرنگی و ادویه های محلی طبخ می شود.

رستوران های ایلام

رستوران پدیده ایلام

رستوران پدیده ایلام

یکی از بهترین رستوران های ایلام رستوران اسپایسی است. در این رستوران غذاهای خوشمزه ای باکیفت بالا و قیمت مناسب ارائه می گردد. در این رستوران می توانید انواع چلوماهیچه، کباب، غذاهای دریایی، انواع خورشت ها و … را سفارش دهید. رستوران پدیده واقع در مرکز شهر انواع غذاهای ایرانی را سرو می کند. رستوران قبایل کباب برگ های بسیار خوشمزه ای دارد.
رستوران گیلانه که به تازگی در ایلام افتتاح شده در محله ی چالیمار، میدان دفاع مقدس، روبروی کتابخانه مرکزی ایلام واقع شده است. این رستوران دکوراسیون زیبا و فضای دلنشینی دارد. جالب اینکه اکثر غذاهای شمالی در این رستوران یافت می شود.
اگر فضای داخلی رستوران برایتان مهم است رستوران برکه گزینه ی مناسب دیگری است که می توانید در آن اوقات خوب و خوشی را تجربه کنید. رستوران برکه ته چین های خوشمزه ای دارد که با قیمت مناسبی عرضه مشود. پیشنهاد می شود طعم دوغ محلی ایلام را در رستوران برکه امتحان کنید.

هتل های ایلام (هتل های خوب ایلام)

یکی از بهترین هتل های ایلام هتل دالاهو واقع در خیابان فردوسی، خیابان واسطی است. این هتل با بیش از 50 سال سابقه دارای 45 باب اتاق در قالب سه طبقه است. هتل دالاهو در سال 1396 بازسازی شده و از نظر موقعیت مکانی دسترسی آسانی به مراکز خرید دارد. فاصله این هتل تا قلعه ی والی تنها حدود 5/1 کیلومتر است.
گزینه ی دیگری که برای اقامت در ایلام پیش روی دارید هتل خلاش است که در میدان کشوری، خیابان آیت الله حیدری ایلام واقع شده است. این هتل به کاخ فلاحتی ایلام دسترسی آسانی دارد.

موزه های ایلام

موزه ی تاریخ طبیعی ایلام

موزه ی تاریخ طبیعی ایلام

موزه ی تاریخ طبیعی ایلام یک مکان جالب و دیدنی در انتهای بلوار مدرس است. شما می توانید در این موزه شاهد نمونه های مختلف جانوری، گیاهی و فسیل هایی متعلق به دوران های مختلف زمین شناسی و نیز حیوانات تاکسیدرمی شده باشید. موزه ی تاریخ طبیعی یکی از جذاب ترین موزه های ایلام است. از دیگر موزه های ایلام همان کاخ فلاحتی است که یک نوع موزه ی کشاورزی است.

پارک های ایلام

پارک کودک ایلام

پارک کودک ایلام

پارک کودک ایلام که به بوستان کودک نیز معروف است درست در مرکز شهر، در انتهای خیابان ولایت قرار دارد. این پارک با اینکه نام کودک را یدک می کشد محل مناسبی برای تفریح و گردش تمام اعضای خانواده می باشد. پارک کودک دارای امکاناتی از جمله وسایل ورزشی، وسایل بازی، کتابخانه، سرویس بهداشتی و … است. به تمام این موارد چهره ی زیبای پارک را بیفزایید تا میزان لذت بودن در آن را تصور کنید.
یکی دیگر از بهترین پارک های ایلام پارک ملت است که با نام پارک سراب نیز شناخته می شود. این پارک که در بلوار جمهوری واقع شده حدود صد و پنجاه راس درخت کهنسال بسیار زیبا و چند جوی آب روان دارد که بر زیبایی هر چه بیشتر آن می افزاید.

ایلام شهری باستانی با طبیعی بی نظیر است که به راحتی می تواند نظر هر گردشگری را به سمت خود جلب نماید. تعداد جاذبه های گردشگری ایلام مخصوصا جاذبه های طبیعی آن به قدری زیاد است که در یک مطلب نمی گنجد. این شهر فرهنگ و آداب و رسوم جالبی دارد و از وجود غذاهای خوشمزه ای بهره می برد. آیا تاکنون به ایلام سفر کرده اید؟ آیا اصلا به فکر سفر به ایلام افتاده اید؟

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر