لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> عمارت شاپوری شیراز
عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری شیراز

اگر پیش از این به شیراز سفر کرده باشید حتما متوجه حس و حال خوبی که این شهر به انسان دست می دهد شده اید؛ شاید همین حال خوب شیراز حافظ را شاعر و یا سخنان سعدی را پر نفوذ کرد. عطر بهار نارنج شیراز همچون شرابی بهشتی روح و جانتان را مست می کند و آرامش شاهچراغ روحتان را جلا می بخشد. به هر گوشه از شیراز که سر بزنید شگفتی جدیدی کشف کرده و از سفر به این دیار زیبا لذت خواهید برد. این بار قصد کرده ایم در سفر به شیراز سری به یکی از یادگاری های این شهر یعنی عمارت شاپوری شیراز بزنیم. کوچه پس کوچه های شیراز شما را به سمت خود فرا می خوانند تا زیبایی هایشان را با همه کسانی که مشتاق دیدن آن ها هستند، تقسیم کنند. اگر قصد سفر به این شهر و رزرو هتل های شیراز را داشتید ایران هتل آنلاین مواردی نظیر هتل بزرگ شیراز، هتل زندیه شیراز، هتل الیزه را به شما پیشنهاد می کند..

آشنایی با عمارت شاپوری شیراز

مقصدمان خیابان انوری، رو به روی خیابان اهلی یکی از قدیمی ترین خیابان های مرکزی شهر شیراز است. از در ورودی که عبور کنید یک باغ زیبا و چشم نواز با یک جور معماری خاص و البته چشم نواز غافلگیرتان می کند. باغی سر سبز که در گوشه گوشه حیاط آن، درختانی سر به فلک کشیده، یک حوض زیبا در وسط و یک عمارت که متعلق به یکی از خانواده های اعیان شیراز بوده است خودنمایی می کنند. در همین ابتدای امر باید بدانید عمارت شاپوری شیراز متعلق به تاجر بزرگ و متمول اهل کازرون عبدالصاحب شاپوری بوده است؛ مرد خوش ذوقی که معمار پر آوازه آن روزهای شیراز یعنی استاد ابوالقاسم مهندسی را مامور به ساختن این بنا کرده است.
1683195634 503 عمارت شاپوری شیراز

بهتر است بدانید این باغ زیبا و خانوادگی تا همین سال هفتاد شمسی محل زندگی نوادگان شاپوری بود اما به همت میراث فرهنگی حالا یک اثر ملی است و هر ایرانی می تواند از این یادگار زیبا دیدن کرده و از آن لذت ببرد. بنا متعلق به دوره پهلوی اول است؛ دوران نابسامانی که هجمه تغییرات در سراسر جهان آغاز شده بود و دهکده کوچک جهانی در حال شکل گرفتن بود. در این بین معماری اصیل ایرانی هم دستخوش تغییراتی گشت. این تغییر مشهود اولین چیزی است در عمارت شاپوری به چشم می آید. عمارتی که در نگاه اول هم متوجه تفاوت محسوسش با سایر باغ های شیراز خواهید شد.

عمارت شاپوری شیراز

باغی که به شکل مستطیل و یا مربع نیست و اولین تفاوتش شکل حوض وسط حیاط باغ است؛ حوضی که بر خلاف سایر عمارت ها مستطیل شکل نیست بلکه با الهام از گل نیلوفر به شکل پنج پر ساخته شده است که باز هم به سبک ایرانی فواره ای در میان آن قرار دارد. دور تا دور حوض گل کاری زیبایی شده و برای عکاسی بسیار مناسب است پس بهتر است اولین عکس خود را همین جا، لب حوض و پشت به عمارت بگیرید. تفاوت محسوس دیگر باغ شیوه درخت کاری آن است که کاملا اروپایی بوده و از تقارن درخت ها همانند باغ های دیگر خبری نیست. حیاط باغ پر از درخت های افرا، سرو، چنار و البته درختان میوه انجیر، انار، نارنج و خرما است. باغ مملو از گل های زرد شمعدانی است که حال و هوایش را کاملا معطر کرده است.

عمارت شاپوری شیراز
از دو طرف حوض مسیری متقارن به سمت عمارت قرار دارد. مسیری که کاملا ماشین‌رو بوده و یادآور عصری است که کم کم کالسکه ها جایشان را به اتوبیل های بامزه آن روزها می دادند. از کنار حوض حرکت می کنیم و البته کمی در باغ قدم می زنیم و از زیبایی درختان کهنسالش هم حسابی سر ذوق می آییم و به سمت عمارت اصلی حرکت می کنیم. بر پیشانی عمارت درست در بالاترین نقطه یک نقاشی آن هم به سبک هخامنشی، مشاهده می شود که مردی بالدار را به تصویر کشده است. تصویری هنرمندانه از حافظ و سعدی در کنار صحنه شکار، زینت بخش ساختمان بوده و بسیار چشم نواز است. عمارتی دو طبقه با سقف شیروانی پیش روی ما است که از همان نگاه اول یادآور ترکیب سنت و مدرنیته است و البته بین سال های 1310 تا 1315 ساخته شده است.
عمارت شاپوری شیراز
استاد ابوالقاسم، مهندسی و معمار باهوش و البته جسور آن روزها این بنا را به سبک جدید و با رویکردی آزادانه در معماری ساخته است. اولین جسارت این معمار همان بالکنی است که در ابتدای امر می بینید. بالکنی که تا قبل از این اثری از آن در خانه های ایرانی نبود و پیشتر ایوان پای ثابت خانه های اعیان و اشراف بود. بالکنی هلالی شکل که چهارده ستون آن را احاطه کرده اند. تفاوت دوم در ورودی بنا است که با چرخشی 90 درجه در گوشه دیگر عمارت قرار دارد. وارد سالن در طبقه اول که بشوید تفاوت بارز این عمارت را با سایر عمارت های شیراز کاملا حس خواهید کرد.
عمارت شاپوری شیراز
راه پله ای آن هم درست وسط عمارت که از دو سو شما را به طبقه دوم می رساند. در سایر عمارت ها پله فقط برای جبران اختلاف ارتفاع بین طبقات آن هم در گوشه عمارت قرار می گرفته اما در این بنا در میان عمارت جلو ای خاص و متفاوت ایجاد کرده است. دور تا دور خانه اتاق هایی قرار دارند که البته با هنر ایرانی آراسته شده اند. هر چقدر هم که خانه با سبکی آزادانه ساخته شده باشد، بوی هنر و اصالت ایرانی از جای جای عمارت به مشام می رسد. کاشی های هفت رنگ، گچ بری ها، نقاشی ها و طراحی درب و پنجره ها همگی به سبک ایرانی هستند و پیوند ناگسستنی معمار بنا را با اصالت ایرانی گوشزد می کنند. نقاشی های بسیار زیبا بر روی دیوارها و سقف شما را چند ساعتی محو تماشای خود خواهند کرد. از پله ها که بالا برویم نوری که از نورگیر بالای پله ها به داخل می تابد زیبایی ها را چند برابر می کند.
پله ها شما را به قسمت شاه نشین خانه و گوشواره های عمارت می رسانند. باز هم دور تا دور طبقه بالا اتاق ها قرار دارند و در راهروی دسترسی به اتاق ها، بازشوهایی تعبیه شده که نور و نسیم ملایم را هر روز میهمان خانه می کنند. در این خانه زیبا سنت اتاق های چند منظوره خانه های قدیمی ایرانی به چشم نمیخورد و باز به سبک و سیاق آن طرف آب اتاق خواب، پذیرایی و نشیمن و غیره به چشم میخورد. اگر به بالکن خانه بروید و ستون ها را از نزدیک ببینید زیبایی و تزئینات ستون ها شما را متحیر خواهد کرد. گچ بری سر ستون ها در کنار نقاشی های زیبا نمایی بسیار چشم نواز به این بنای به یادماندنی داده است. این عمارت هم مثل تمام عمارت های دیگر پر از تاریخ و البته زندگی است. گشت و گذار در تالار، بهار خواب، شاه نشین و حیاط عمارت مثل یک کتاب تاریخ مصور و چشم نواز است که حال و هوایتان را خوب خواهد کرد.
عمارت شاپوری شیراز

عمارت در ابتدای امر بسیار گسترده تر بود و علاوه بر ساختمان اصلی شامل محلی برای سکونت خدمه و کالسکه چی ها بود که در اثر تقسیم بنا و یک سری اتفاقات دیگر از بین رفته است و حالا فقط عمارت اصلی و قسمتی از باغ باقیمانده است. سال ها بعد میراث فرهنگی، این بنای ارزشمند را بازسازی کرد تا به عنوان یک اثر تاریخی حفظ شود. اگر از گشت و گذار در باغ یک دل سیر لذت برده اید سری به کافه گالری عمارت شاپوری هم بزنید و از صنایع دستی زیبای شیرازی در کنار یک پذیرایی خوب نیز نهایت لذت را ببرید. در ضمن مسئولین عمارت شاپوری، یک رستوران آن هم با دکوراسیون سنتی در حیاط عمارت تدارک دیده اند که لذت صرف شام یا ناهار را در یک عمارت اعیانی و تاریخی شیرازی در مجاورت باغ و حوضی زیبا را پیشکش گردشگران می کند. شاید صرف یک شام آن هم با نوای موسیقی زنده شیرازی زیر نور مهتاب در کنار فواره های آب حوض شما را به شب هایی ببرد که عمارت پر از شور زندگی یک خانواده شیرازی بود و خانواده شاپوری در کنار هم زیر نور ماه یک شام خانوادگی دلچسب را صرف می کردند.

رزرو هتل به صورت آنلاین در شهر شیراز

پیشنهاد می‌کنیم برای جدا شدن از روزمرگی‌ها و تنوع در زندگی سفری به دیار زیبایی‌ها یعنی شیراز داشته باشید. قطعاً زادگاه شاعرانی همچون سعدی و حافظ مکانی عالی برای یک تجربه‌های جدید و مهیج است. شهری پر از جاذبه و رنگ که زمینه گردش و تفریح شما را فراهم می‌آورد. در شهر شیراز انواع و اقسام جاذبه‌ها در انتظار شماست. در میان همه آنها پیشنهاد می‌کنیم حتماً به عمارت شاپوری سر بزنید. عمارتی که در یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های مرکزی شهر قرار گرفته و نقوش زیبای آن باعث شگفتی شما می‌شود. برای رفع خستگی و آسایش بیشتر در این شهر توصیه می‌کنیم یکی از هتل های شیراز را به صورت آنلاین رزرو کنید. این هتل ‌ها عبارتند از هتل بزرگ شیراز، هتل چمران شیراز و هتل زندیه شیراز. قطعا بعد از تفریح و گردش نیاز به استراحت و یک وعده غذایی خوشمزه دارید! این را هم می‌توانید بر عهده خدمات هتل بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
روستای دشتک استان فارس، دل‌انگیز و خاطره ساز
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر