لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> شهر شکی آذربایجان جمهوری، معروف به شهر کاروان ها و خان ها
شهر شکی آذربایجان جمهوری، معروف به شهر کاروان ها و خان ها

شهر شکی آذربایجان جمهوری، معروف به شهر کاروان ها و خان ها

گفتنی است که قبل از استخراج نفت و شهرت برای منابع نفتی، آذربایجان سرزمین ابریشم و ادویه های مختلف بوده است. راه ابریشم، راه اتصال دهنده ی آسیا و اروپا در مرز و حاشیه ی دریای خزر و رشته كوه هاى قفقاز و مسیر اصلی و گذرگاه عمومی مهمی بوده است. این راه شبکه اتصالی و تجاری بین شرق و غرب بشمار می رفت.
تقریبا تا قرن 19، شهر شکی مکانی در جاده ابریشم در سمت شمال غرب آذربایجان، مرکز بین المللی در تولید ابریشم بود.

امروزه این مکان به یکی از شهرهای تماشایی و خوش منظره آذربایجان تبدیل شده است و مملو از بناهای تاریخی زیبایی می باشد. خیابان های این شهر سنگ فرش گشته است و معماری باستانی در سراسر شهر دیدن دارد.


کاروانسراهای کنار جاده
در رشته كوه هاى بلند قفقاز و کوهستان های احاطه شده با پوشش جنگلی و درختان انبوه، این شهر مکان امن آذربایجان در برابر دیگر کشورها بوده است. تاجرانی که با حیوانات کالاهایشان را حمل کرده و از این مسیر عبور می کردند، در نزدیکی این بلندی کوهستان حوالی تفلیس یا باکو توقف می کردند و شب را در یکی از پنج کاروانسرای این شهر سپری می نمودند.

رستوران های زیادی در امتداد جاده ی ابریشم به چشم می خورند و گردشگران زیادی با گذر زمان در این شهر رزرو هتل انجام می دهند و از این شهر بازدید می کنند. امروزه صنعت گردشگری رشد چشمگیری داشته و تقریبا در سال 2017، تعداد 2.7 میلیون توریست بین المللی به شکی سفر کرده اند تا کاروانسراهایی با سبک قرن هجدهم را از نزدیک دیده و اقامت در هتل کاروانسرای یوخاری (Yukhari Karavansaray Hotel) را تجربه کنند.

شهر شکی یک مکان دنج کوهستانی در بخش شمالی آذربایجان می باشد. یک دژ کوچک در نزدیکی خیابان ام.اف. آگوندوف در شهر قدیم شکی وجود دارد که هم اکنون به صورت هتل از گردشگران استقبال می کند و مسیر ورودی آن، یک درب چوبی باشکوه و با قدمت می باشد. در داخل هتل گذرگاه های طاقی شکل دو طبقه ای، در اطراف حیاطی آرام و دل نشین قرار دارند. تاجران شتر هایشان را در این حیاط می بستند ولی امروزه این مکان درختکاری شده و نشیمن گاههایی برای استراحت مسافران دارد.
هتل کاروانسرای یوخاری در شهر شکی در قرن 18 بصورت مسافرخانه ای برای تاجران، در مسیر باستانی راه ابریشم، در کنار جاده ساخته شد. اتاق مهمان ها در طبقه اول قرار دارد و این مکان تجمل زیادی ندارد. می توان گفت که تجهیزات، لوازم و امکانات رسانه ای به دوران شوروی سابق باز می ‌گردد و برای هر شب اقامت قیمت ها از 30 منات یا تقریبا 18 دلار شروع می شوند.

گفتنی است که برای تجربه واقعی در یک مکان اصیل و تاریخی این مبلغ ناچیزی می باشد. سقف سنگی و طاقی شکل اتاق ‌ها و پنجره‌ های کوچک باعث شده که در ماه های تابستان به تهویه مطبوع جریان هوا نیازی نباشد. هرچند ممکن است هوای هتل در فصل زمستان اندکی سرد شود.
Sheki

برای آن دسته گردشگرانی که می خواهند در مکان لوکس اقامت کنند و تنها جهت تفریح و تجربه به کاروانسراها سر بزنند، اتاق های لوکس و شیک هتل ها در شهر نیز وجود دارد. گردشگران می توانند حوالی ظهر تا ساعت 7 بعد از ظهر در محوطه بگردند.

باغ بزرگ رستورانی و نیز دیوار سنگی قهوه ‌خانه مکان مناسبی برای تفریح و گردش مسافران بشمار می رود.


کاخ خان های شکی
کاخ خان های شکی در شهر قدیم شکی آذربایجان ، اقامتگاه تابستانی قلمرو خان بشمار می رفت. خان های شکی در بین سال های 1743 و 1819 در محدوده رشته كوه هاى قفقاز حکومت می کردند. چند قدم به سوی تپه معروف ترین جاذبه ی توریستی شهر شکی – کاخ تابستانی خان های شکی قرار دارد که در اواخر قرن هجدهم احداث شده است. این ساختمان دو طبقه تزئینات داخلی و بیرونی بسیار زیبا و پر هیجانی دارد.
چوب ‌های روسی، شیشه‌ های فرانسوی، سرامیک ‌های عثمانی و آینه ‌کاری ‌های ایرانی همگی در ساخت این مجموعه باشکوه و شاهکار معماری متقارن بکار رفته اند.

نمای خارجی کاخ تابستانی با موزاییک ‌های رنگارنگی در چوب بست پنجره‌ های چوبی بکار رفته است که شبکه نامیده می شود و بدون هیچ گونه میخ یا چسبی ساخته شده اند. نمونه هایی از هنرمندی و کاربرد پنجره های شبکه ای شکل را می توانید در سراسر شهر شکی مشاهده نمایید.
sheki
داخل این کاخ شش اتاق وجود دارد که با نقاشی و تزئینات دیواری با تصاویر گل مانند، گیاهان، جنگ ها و صحنه های شکار پوشیده شده است. تهاجم روسیه در اوایل قرن 19 احتمالا دوران حکومت و خان مداری را خاتمه داد، اما باغ های با صفا و کاخ از آن زمان تاکنون برای لذت و تماشای گردشگران برای نسل های آینده همچنان باقی مانده است. تورها و گردشگران انگلیسی زبان برای بازدید این مکان در اولویت قرار دارند.
بیشتر بخوانید:
Sheki
گفتنی است که شهر شکی تنوع و گستردگی مذهبی زیادی دارد و این شهر دارای مسجدها و کلیساهای بیشماری در منطقه می باشد. چند کیلومتر به سمت شمال شهر، کلیسای کیش قرار دارد که در قرن اول تاریخ مسیحیت کامل شده و اخیرا به عنوان کلیسای آلبانیایی های قفقازی تبار مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از باستانی ترین آثار بشمار می رود.
Sheki
مغازه های سوغاتی فروش زیادی در خیابان های اصلی شهر شکی وجود دارند که انواع سرامیک، سماور، روسری را به عنوان سوغات ارائه می دهند و ابریشم سوغات مهمی در شهر شکی محسوب می شود. پیتی یکی از غذا های محلی شهر شکی است در حالی که حلوا یک خوراک چسبناک از شکر و آجیل می باشد که در شیرینی سرای علی احمد به شکل خاص و بسیار لذیذ آماده می شود.
Sheki

بیرون شهر در همان جاده مشهور راه ابریشم تاجران زیادی هنوز هم در گذر هستند. گردشگران در صورت گرسنگی در کنار جاده ها توقف می کنند تا غذا و چای تازه بنوشند.
با ارائه امکانات و قبول ویزاهای سه روزه در آذربایجان در سال 2017، راه ابریشم مانند گذشته پر از گردشگران و تاجران شده است. هنگام بازدید از شهر باستانی شکی، تماشای بناهای تاریخی را فراموش نکنید.

رشد گردشگری حلال در ترکیه
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر