لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> از شیروان دره تا جهنم دره
از شیروان دره تا  جهنم دره

از شیروان دره تا جهنم دره

اگر در حال مطالعه این مقاله هستید حتما شما هم یکی از عشاق طبیعت گردی هستید. در میان دشت ها و کوهستان ها و دره های زیبای پنهان و کمتر شناخته شده کشورمان شما را به بهشتی خفته در دو دره حیرت انگیز دعوت می کنیم. شیروان دره و جهنم دره دو مقصدی است که قصد داریم با سفر به آنها از طبیعت بکر و جذاب دامنه های سبلان نهایت لذت را ببریم. اما اینکه شیروان دره کجاست یا جهنم دره در چه موقعیتی قرار دارد موضوعی است که در ادامه سفرمان به آن خواهیم پرداخت. برای آغاز پس از رزرو هتل در اردبیل یا مشکین شهر و کمی استراحت خودتان را برای یک طبیعت گردی هیجان انگیز و فوق العاده آماده کنید. البته اگر کمی برنامه ریزی کرده و هوشمندانه سفر کنید می توانید با رزرو آنلاین هتل زمان را در سفر بهتر مدیریت کنید. یادمان باشد هیچ لحظه ای دوباره تکرار نخواهد شد، پس از لحظاتتان با تمام وجود لذت ببرید.
آغاز سفر
اگر عاشق سیر و سفر هستید و یک روز صبح دلتان برای یک کمپ به یاد ماندنی آن هم در دل طبیعت تنگ شد، و یا هوای تنفس
یک روز خنک آن هم در کوهستانی با دامنه هایی سرسبز، صدای آبشارها و طنین آواز پرندگان به سرتان زد، اگر مشتاق چشیدن آب از یک چشمه خنک هستید و یا از دیدن طبیعت کوهستان لذت می برید، اگر دلتان برای یک کوهنوردی جانانه آن هم در محیطی بکر و دست نخورده تنگ شده است. یک روز صبح دل به جاده بزنید و مسیر اردبیل را پیش بگیرید. اردبیل شهری در شمال غربی کشورمان و موطن سبلان، خوش بر و روترین قله ایران است. اردبیل را عروس سبلان می نامند و الحق این زیبای کوهستانی برازنده این نام است. اردبیل پر از جاذبه های دیدنی است سوای چشمه های آب گرم سرعین، گوشه گوشه اردبیل تمدن و تاریخ و زیبایی است. اما حالا که دل به جاده سپرده اید درسفری پرهیجان و البته جذاب راهی طبیعت ناب اطراف مشکین شهر می شویم. مشکین شهر درست در نود کیلومتری اردبیل و در دامنه سبلان جا خوش کرده است. بیست کیلومتری از مشکین فاصله می گیریم تا به بهشتی موعود در دامنه سبلان برسیم.

شیروان دره
سبلان، یا به قول اردبیلی ها ساوالان، مثل همیشه تاریخ سرپاست، زیبا، جذاب، سرسبز و همچنان دلفریب. حالا در نزدیکی لاهرود در جنوب شرقی مشکین شهر، به دره ای می رسیم که محلی ها شیروان درسی می نامند. آن چه در ابتدای امر می بینید زیبایی بی نهایت است. در معیت سبلان در تابستان هوا معتدل و کوهستانی است و البته که در زمستان شیروان درسی سر تا پا قندیل بسته و سرد و یخ زده است. دره عمیق و عریضی که محل تولد آبشارهاست، با رویش چشمه بر روی صخره آب جریان یافته و آبشاری متولد می شود.
شیروان دره
اینجا یازدهمین زیستگاه حیات وحش در منطقه ساوالان است، و البته شاید کمتر کسی بداند که شیروان درسی با تنوع بالای پوشش های گیاهی و جانوریش دومین ژئوپارک بزرگ خاورمیانه نیز هست. بریدگی های دیواره های صخره ای اطراف دره که حاصل گذر زمان است آنقدر خوش تراش است که فکر می کنید این تندیس های سنگی حاصل دست سنگ تراشی چیره دست است و جالب است بدانید محلی ها این تندیس های سنگی را انسان های اولیه می دانند که در فکر فرو رفته اند.
شیروان دره
در ورودی دره اگر از آبشار چهل متری مسیرتان که چشم ها را خیره می کند عبور کنید با کمی صخره نوردی آن هم از نوع متوسطش به چشمه شابیل می رسید. آبشار دوقلوی شیروان دره، همه ساله در بهار و تابستان تولدش را جشن می گیرد و زیبایی بی نهایتش را پیشکش دشت می نماید.
این دو آبشار زیبا در زمستان کاملا یخ بسته و تصویر قندیل بسته شان کمی از معجزه ندارد. آن چه که در شیروان درسی و در دامنه های سبلان دلبری می کند دریاچه دلفریبی است که آت گولی نامیده می شود.
شیروان دره

آت گولی در ترکیب با صخره های دره و غرور نمایان سبلان، تصویر بی بدیلی است که حالا حالاها نظیرش را نخواهید دید. علاوه بر آت گولی، آبگیر جیران گولی نیز همانند نگینی در شیروان درسی قابل دسترسی است. کبک، قمری، فاخته، کل، بز، قوچ، روباه و کبک دری ساکنین همیشگی شیروان درسی هستند. شیروان درسی به دلیل دسترسی نه چندان آسانش که نیازمند پیاده روی و کمی کوه پیمایی است تقریبا بکر و دست نخورده باقی مانده است.

شیروان درسی شاهد روزهای پرفراز و نشیبی بوده است و در گذشته ای دور محل نبرد ایرانیان و رومیان بوده است، و شاید شاهد ماجرایی عاشقانه چرا که محلی ها می گویند دختری از تبار سبلان وقتی در رسیدن به عشقش ناکام مانده به شیروان درسی رفته و برای همیشه در آن جا آرام گرفته است. شیروان درسی در تمام فصول سال بی نهایت زیبا و دلفریب است چه در تابستان با نوای دل انگیز آبشارها و چشمه ها و چه در زمستان با تابلویی از قندیل هایش.
جهنم دره
جهنم دره

اشتباه نکنید قرار نیست این سفر را به کامتان تلخ کنیم. گاهی نباید به شنیده ها اعتنا کرد باید رفت، دید و با قلب و روح درک کرد. جهنم دره درست یکی از همان نقاطی است که باید ببینید و بعد به قضاوت بنشینید. گاهی زیبایی ها خود را نمایان نمی کنند و برای دسترسی به آن ها باید کمی سختی به جان خرید. حالا اگر از خوی به سمت چالدران حرکت کنید و از جاده زرآباد عبور کنید به روستای موئیل درست در پانزده کیلومتری مشکین شهر می رسید. قبل از موئیل گرم ترین چشمه آب معدنی دنیا یعنی قینرجه قرار دارد.
جهنم دره

اگر هم سری به روستای موئیل بزنید با چشمه های آب گرمش شما را متحیر خواهد کرد و قطعا مجابتان می کند تا در آب های گرم و معدنی اش تنی به آب بزنید.
اما اگر از روستا عبور کنید به منطقه ی کوهستانی می رسید که جهنم دره نامیده می شود. کوه هایی بلند و دره-ای عمیق که رودخانه خیاو چایی همیشه خدا سرگردان و بازیگوش از وسط دره عبور می کند.قله های تیز و صخره های سنگی. اما در پس این چهره خشن چنان زیبایی هایی خفته است که دور از چشم همه دل و جانتان را می برد و آنچنان مدهوش و سرمستتان می کند که حالا حالاها فکر رفتن به سرتان نزند.
جهنم دره
این که چرا محلی ها دل خوشی از این اعجاز الهی نداشتند به سال ها قبل برمی گردد زمانی که راهزن ها در کوهستان ها و مکان های صعب العبور مخفی می شدند. جهنم درسی یکی از مراکز اجتماع راهزن ها در قدیم الایام بود و این حضور سبب شد تا این دره حیرتا انگیز نامی چنین تلخ داشته باشد. اگر به دره رفتید احتمال رویارویی با خرس قهوه ای، گراز، آهو، عقاب و کفتار نیز هست. چرا که مأمن و محل زندگیشان این دره زیباست. جهنم درسی در مسیر کوچ عشایر شاهسون نیز هست و شاید تنها عشایر شاهسون از اوج زیبایی هی خفته در این جهنم آگاهند. آبشار زیبای گورگور حاصل بازیگوشی خیاوچای در بلندی های دره است.
ملک سویی
در زیر آبشار حوضچه ای قرار دارد که محل زندگی ماهی های قزل آلاست. چشمه آب گرم ملک سویی دیگر عضو ثابت جهنم دره است که موهبتی الهی در این منطقه به شمار می رود. جهنم دره بی شک یکی از بکرترین نقاط طبیعت اردبیل است که چشم هر بیننده ای را خیره می کند.
جهنم دره
جهان با شتابی غیر قابل وصف در حال تغییر است و این تغییر شامل همه چیز می شود، عادات، رفتارها، قوانین، علایق و هر آن چه به ذهنتان می رسد. این تغییر ثمره آدم هایی است که هروز برای آسوده زندگی کردن و بیشتر لذت بردن تلاش می کنند و گاه بدون آنکه خود بدانند در متن این همه تغییر گم می شوند. اما در میان انسان-هایی که خود را تسلیم تمام و کمال این سیستم کرده اند چند سالی است که آدم هایی بعد از گذر از قرنی با بیشترین حجم تغییرات احساس می کنند که دور شدن از اصلشان کمی گران تمام شده و بزرگترین دارایی انسان یعنی آرامش را به یغما برده است. حالا دست به کار شده و برای پیدا کرده آرامش از دست رفته شان دست به دامان طبیعت شده اند و تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا به بکرترین نقاط طبیعت سفر کرده و با بودن در میان مردمان ساده و محلی بار دیگر گمشده خویش را باز یابند. طبیعت گردی آن هم با کمپ زدن در دل طبیعت تمام دست آوردش بازگشت به اصالت روحمان است با انبوهی از آرامش فقط لازمه اش این است که کمی با طبیعت مهربان باشیم. اگر به مشکین شهر سفر کردید حتما سری به پل معلق آن نیز بزنید. تجربه هیجان در آن ارتفاع آن هم در طبیعت چشم نواز اطرافش نمونه های مشابه چندانی ندارد. اگر قصد سفر به اردبیل زیبا و اقامت در آن را داشتید سری به ایران هتل آنلاین بزنید. با رزرو هتل در مشگین شهر اقامتتان را به ما بسپارید.

مناطق خنک اطراف تهران برای سفرهای یک روزه در تابستان
ادامه مطلب

1.7/5 - (3 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر