لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> تونل برفی ازنا لرستان
تونل برفی  ازنا لرستان

تونل برفی ازنا لرستان

شهرستان ازنا به‌ عنوان یکی از شهرستان‌های استان لرستان در دشت چاپلق شناخته می‌شود. بومیان شهرستان ازنا که به زبان لری ثلاثی و لری بختیاری صحبت می‌کنند به پنج گروه تقسیم می‌شوند. شهرستان ازنا به دلیل داشتن دشت های حاصلخیز مکان مناسبی برای کشاورزی است به همین دلیل بخش کشاورزی در این شهرستان عمده معیشت ساکنین آن را تشکیل می دهد به گونه ای که سالانه در ازنا 10 درصد لوبیای کشور تولید می شود و جایگاه نخست را در تولید گندم دارد. تونل برفی ازنا لرستان به‌عنوان یکی از آثار طبیعی اکو توریسم شهرستان یاد شده در دامنه اشترانکوه از منطقه کمندان واقع شده است. برای سفر به این منطقه ابتدا باید در یکی از هتل های خرم آباد اقامت کنید؛ سپس یک روز از سفر خود برای بازدید از تونل برفی ازنا اختصاص دهید.

دیدنی های شهرستان ازنا

یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان ازنا، تونل برفی است. این تونل که به صورت طبیعی در برف و یخ های دامنه اشترانکوه شکل گرفته، در منطقه کمندان واقع شده است. این تونل با طول 800 متر و ارتفاع 3 تا 5 متر یکی از خطرناک‌ترین مناطق دیدنی استان لرستان به شمار می‌آید. امکان بازدید از تونل برفی شهرستان ازنا به دلیل شرایط آب و هوایی فقط در فصل بهار و تابستان وجود دارد.
تونل برفی ازنا

علت تشکیل تونل برفی

وجود اشترانکوه در شهرستان ازنا با دره ها و قله های سربه فلک کشیده موجب شده است که در فصل سرما با بارش برف فراوان توده ای از برف تشکیل شود که با ذوب شدن برف ها در فصل بهار و جاری شدن آب در فضای داخلی این تونل، توده برف هایی زیبا اما خطرناک تشکیل شوند.ازجمله دیگر جاهای دیدنی شهرستان ازنا، پارک جنگلی اشترانکوه است که با درختان سرسبز در مسیر کوهستانی، حوضچه‌ها، پوشش گیاهی و جانوری در کنار پارک بهشتی محل استراحت مناسبی برای صرف ناهار گردشگران است.
پارک بهشتی

آبشار وارك لرستان، آبشاری پلكانی
ادامه مطلب

مسیر دسترسی و اقامتگاه

برای رسیدن به این تول زیبا باید مسیر لرستان، شهرستان ازنا، میدان راه‌آهن، روستای گردشگری دره تخت، دامنه‌های اشترانکوه، روستای کمندان، دره ازنا دره را طی کرده و با دنبال کردن مسیر رودخانه به تونل برفی برسید. زیبایی شهرستان ازنا به اینجا ختم نمی‌شود و برای بازدید از سایر نقاط توریستی و گردشگری می توانید با رزرو آنلاین هتل سفر خوشی را برای خود و همراهانتان رقم زنید.

آداب و رسوم شهرستان ازنا

شب یلدا

شهرستان ازنا که ساکنان آن عمدتا به لهجه بختیاری صحبت می‌کنند در نوع پوشش و مراسمات، با لرهای بختیاری بزرگ شباهت‌های اساسی دارند. یکی از آداب موجود در شهرستان ازنا شب یلدا است که به ” امشو اول قاره ” معروف است و به‌ طور ویژه برگزار می‌شود. در این شب از هر دری سخن گفته می‌شود و دیدارهای صمیمی پیرامون کرسی اتفاق می‌افتد. ساکنین شهرستان پس از این دیدار مفصل، با خوردن یک سبزی‌ پلو و ماهی همراه با تنقلات، خاطرات خوشی را برای خود می‌سازند.
عسل

بازار و سوغاتی منطقه

خرید در بازار همیشه هیجان خود را به همراه داشته است اگر با سفر نیز همراه شود برگ دیگری بر دفتر خاطرات زندگی می‌افزاید. از مهم‌ترین سوغاتی‌های شهر ازنا می‌توان عسل، لبنیات، کیک و کلوچه را نام برد که با یک پیاده‌ روی چند دقیقه‌ ای در مرکز شهرستان ازنا و بافت سنتی بازار فراهم‌ شده است.

کلام آخر

استان لرستان یکی از مهمترین مقاصد در میان گردشگران است؛ جاذبه‌های طبیعی این استان از آبشارهای شگفت انگیز و دشت‌های چشم نواز گرفته تا غارهای اعجاب آور و دریاچه ها همه و همه موجب شگفتی گردشگرانی می شوند که از اقصی نقاط کشور به لرستان سفر کرده‌اند. یکی از این جاذبه‌ها تونل برفی ازنا است که بازدید از آن تنها در فصول گرم سال امکان پذیر خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر