لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> تیمچه امین الدوله در کاشان
تیمچه امین الدوله در کاشان

تیمچه امین الدوله در کاشان

تماشای نماد ضرب المثل هنر نزد ایرانیان است و بس را از دست ندهید.

در وجود تمام مردم ایران، هوش سرشار و خلاقیتی عجیب نهفته است، که اگر غیر از این بود، این همه آثار حیرت انگیز و دیدنی به دست این مردمان ساخته نمی شد.مردمان این دیار با هوش و ذکاوت خود و با کمترین امکانات به مدد دانش و خلاقیت و تصویرسازی قوی ذهنی که دارند، شاهکارهایی به وجود آورده اند که امروزه ما با دیدن آنها به وجد می آییم و از این همه زیبایی و توانایی هیجان زده می شویم.

یکی از شاهکار های فوق العاده ایی که به نوعی جلوه گاه این هوش و خلاقیت است، تیمچه امین الدوله می باشد. بازار و کاروانسرایی که در دل شهر تاریخ وطبیعت، شهر گل و گلاب، یعنی کاشان قرار گرفته است.

تماشا و لذت بردن از کاشان و به خصوص پلان تیمچه امین الدوله کاشان نیاز به اقامت حداقل چند روزه در این شهر را دارد تا بتوان تمام وکمال از این زیبایی ها لذت برد، پس چه بهتر که با رزو هتل های درجه یک، با بهترین امکانات از طریق سایت ایران هتل آنلاین، با فراغ بال و بدون دغدغه سفر شیرین و رویایی خود را آغاز کنید. برای مثال یکی از این هتل ها که اماده ارائه بهترین خدمات به گردشگران می باشد، خانه سنتی و تاریخی به نام منوچهری کاشان است که امروزه تبدیل به یکی از بهترین محل ها برای اقامت گردشگرانی که به کاشان سفر می کنند شده است.
تیمچه امین الدوله

هرشخصی کافیست که با یک سرچ در اینترنت عکس های تیمچه کاشان را ببیند، در آن لحظه مطمئنا تصمیم می گیرد که به شهر کاشان زیبا و دل پسند سفر کند واین همه جاذبه و هنر حیرت انگیز را خود از نزدیک نظاره کند.

اگر بخواهیم یک توضیح کلی در مورد این مکان تاریخی که قدمت نهصد ساله دارد بدهیم، باید بگوییم که این بازار به خوبی بیانگر دانش وعلم ریاضی و نبوغ سازندگانش می باشد، زیرا زمانی که به تماشای این بازار می ایستید، به خوبی خواهید دید که چگونه با استفاده از اشکال هندسی اثری ماندگار و اعجاب آور را خلق کرده اند.
تیمچه امین الدوله
می توان گفت که هنر معماری ایرانی و خلاقیت این مرزو بوم دست به دست هم داده اند تا کاروانسرای بسیار مجللی در بازار کاشان به وجود آورده شود.درست است که قدمت تیمچه امین الدوله به قرن دوازدهم بر میگردد، اما متاسفانه این بازار و کاروانسرا، براثر بلای طبیعی زلزله کاملا تخریب شد و در دوره قاجار توسط معماران هنرمند ایرانی دوباره به صورت بسیار مستحکم و مقاوم در برابر هرگونه بلای طبیعی و آفت احیا و بازسازی شده است.
ظرافت هایی که معماران در این بازار به کار برده اند، همچنین اشکال بسیار جالب و تماشایی که با آجرها و کاشی ها در این آثار باستانی به وجود آورده اند، زیبایی ابن بنا را به سر حد کمال رسانده اند.مقرنس کاری ها و کاشی کاری هایی که تقلید از هیچ کشوری نمی باشد و مخصوص هنر معماری اصیل ایرانی می باشد، جلوه ونمای این کاروانسرا را دو چندان کرده است. تیمچه امین الدوله محل اقامت و سکونت تجار خارجی بوده است، و مطمئنن همه ی آن تجار از اقامت در این کاروانسرا بسیار لذت می برده اند وعجیب نیست که شاید سفرخورا طولانی تر می کرده اند که بیشتر در این کاروانسرا که حکم هتل پنج ستاره داشته است اقامت داشته باشند.
تیمچه امین الدوله
تیمچه امین الدوله امروزه محل فروش یک هنر دیگر مردمان کاشان یعنی فرش دست باف نیز می باشد،و در این زمان با ورود به این بازار و کاروانسرا بیش از پیش هنر دست مردمان کاشان قابل مشاهده و لمس است. در مورد ادرس کلی و نقشه تیمچه امین ادوله در کاشان می توان گفت که این آثار تاریخی در تقاطع خیابان بابا افضل و میدان کمال المک، داخل بازار بزرگ کاشان و در یکی از قسمت های مرکزی بازار قرار دارد. بازار سر پوشیده می باشد که ارتفاع سقف آن بسیار زیاد است وهمین ارتفاع بسیار زیاد،تبدیل به یکی از ویژگی های منحصر به فرد و جذاب این مکان شده است، و زمانی که قدم به این کاروانسرا می گذارید، اولین چیزی که
باعث حیرت شما می شود، عظمت و شکوه بسیار چشم نوازی است که چشم هر بیننده ای را به کلی مسخ می کند.این بازار بسیار وسیع، دارای سه طبقه می باشد که هر طبقه با نقش ها و کاشی های بسیار دل پسند و آیینه کاری های چشم نواز مزین شده است.
تیمچه امین الدوله
هرچه از زیبایی های این تیمچه بگویم کم است، و هرکسی تا خود از نزدیک این همه هنرمندی را نبیند،نمی تواند به خوبی این همه جاذبه ی وصف نشدنی را درک کند.این بازار و کاروانسرا در هنگام ظهر و در زمان تابش نور خورشید، از همیشه چشم نواز تر می باشد، زیرا باریکه ای از نور خورشید که از پنجره ها و منافذ به درون کاروانسرا می تابند، تصویری بسیار دل انگیزی را به وجود می آورند، تصویری که چشمان هر بیننده ای را محو تماشای خود می کند.هنرمندان ایرانی هنگام ساخت این بنا فکر همه چیز را کرده اند و بسیار ماهرانه با استفاده از طاق ها و قراردادن پنجره ها و وزنه هایی در بالای سقف این تیمچه، روشنایی بسیار خوبی را به این بنا داده اند.همان طور که گفته شد، تیمچه امین الدوله در وسط بازار کاشان قرار دارد که با دو در بسیار بزرگ از بازار جدا می شود و می توان گفت که تیمچه امین الدوله مکانی مستقل می باشد،اما برای رسیدن به این کاروانسرای دیدنی باید از بازار کاشان گذر کرد.
تیمچه امین الدوله

حتی پنجره های این بازار و کاروانسرا همه با ظرافت و زیبایی تمام ساخته شده اند، هرچند که آن پنجره های چوبی که به تنهایی باعث چشم نواز شدن بیشتر کاروانسرا شده اند حالا جای خود را به پنجره های اهنی و شیشه ای داده اند، اما این چیزی از آن همه جذابیت فوق العاده ی این تیمچه باشکوه و دیدنی کم نمی کند.
توصیه من به تمام خوانندگان و گردشگران عزیز این است که، برای یک بار هم که شده به تماشای این شاهکار تاریخی بیایند و به ایرانی بودن، هنر و هوش مثال زدنی خود افتخار کنند.

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر