لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> گنبد نمکی جاشک بوشهر، قصه موجودات ناشناخته
گنبد نمکی جاشک بوشهر، قصه موجودات ناشناخته

گنبد نمکی جاشک بوشهر، قصه موجودات ناشناخته

از بزرگترین پدیده‌های طبیعی خاورمیانه، می‌توان گنبد نمکی جاشک در بوشهر را معرفی کرد، که یک اثر بی نظیر طبیعی است و شاید نمونه آن را نتوان در جای دیگری به تماشا نشست. این گنبدهای نمکی به عنوان یک ثروت ملی و جاذبه ای طبیعی، با قدمتی بیش از ۶۰۰ میلیون سال از اهمیت بالایی در زمینه جذب گردشگر برای کشورمان به حساب می آید.

برای رفتن به این اثر طبیعی ابتدا باید بدانیم که گنبد نمکی جاشک کجاست؟ برای رسیدن به این منطقه زیبا باید در استان بوشهر از سوی جاده “دیر” به سمت “خورموج” بروید و پس از گذراندن روستای “جاشک” به یک منطقه زیبایی کوهستانی که جنس آن از نمک و سفید پوش است را ببینید.
گنبد نمکی جاشک در کدام استان است؟

بوشهر یک شهر ساحلی در جنوب کشورمان می باشد. وجود خلیج فارس در کنار این شهر موجب شده است تا صنایع نفتی و پتروشیمی و امور بندری در این شهر بسیار رونق داشته باشد. برخی از تاریخ دانان قدمت بوشهر را دوران ساسانی می‌دانند و در قدیم این شهر را “رام اردشیر” می‌خواندند که در گویش دوران مختلف به “ریشهر” و “بوشهر” به معنای “شهر قدیمی” تبدیل شده است.
برخی تاریخ دانان، قدمت این شهر تا هزاره سوم پیش از میلاد می‌دانند و پس از آمدن نادر، شاه مقتدر افشاری، بوشهر توسعه خود را به عنوان یک شهر مهم آغاز کرد. شهر بوشهر در ارتفاع ۱۸ متری سطح دریا می‌باشد و به دو اقلیم که یکی خشک و بیابانی است و دومی جنگلی و مرطوب است تقسیم می شود.

در طول سال معمولاً به غیر از ماه های زمستان تا نیمه های اسفند همیشه گرم است و میانگین دمای آن ۳۳ درجه و در فصل سرد سال ۱۴ درجه می باشد و در سال ۲۰۰ میلیمتر بارندگی در این شهر اندازه گیری شده است.
گنبد نمکی جاشک بوشهر

بوشهر مردمانی خونگرم و بسیار مهمان نواز دارد و گویش آنها بوشهری می‌باشد که شاخه‌ای از زبان بلوچی و بندری بوده و جمعیت آن حدود ۲۰۰ هزار نفر است و اکثر مردم این شهر مسلمان و از دو مذهب شیعه و سنی هستند.

این شهر به دلیل اهمیت استراتژیک خود در کشور ایران و وجود صنایع مهمی مانند: نفت، گاز، میدان های گازی، صنایع نفت و ذخیره آن، بنادر انتقال نفت و پالایشگاه ها، مجتمع های پتروشیمی و همچنین مراکز اداری دولتی جزو شهرهای مهم ایران محسوب می‌شود و از مهمترین پایانه های نفتی در جهان محسوب می شود و شهرهای “حیدرآباد” در کشور هند و “مرسین” در کشور ترکیه با این شهر خواهر خوانده هستند.
همچنین بخش شیلات، دامداری و کشاورزی در این شهر بسیار پر رونق است و علاوه بر صید ماهی و میگو مشاغلی مانند تجارت و واردات کالای مصرفی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار متداول است.
گنبد نمکی جاشک بوشهر

همچنین خرمای منطقه بوشهر یکی از با کیفیت ترین محصولات در کشور می باشد و برخی سبزیجات و صیفی جات برای تامین مصرف کشور و صادرات در این استان کشت می گردد.
صنایع دستی مهم شهر بوشهر را می‌توان “نمدمالی”، “توربافی”، “کشتی سازی”، “گلیم بافی”، “سفالگری”، “لنج سازی” و “گبه بافی” نام برد که در بازارهای سنتی این شهر به وفور توسط دستان هنرمند مردم این شهر تولید و به فروش می رسند. غذاهای مشهوری مانند “قلیه ماهی”، “قلیه میگو”، “پلو میگو” و “یتیمک”، “گمنه یا لولیک”، “شکر پلو” و “دال عدس” می باشد.
شهر بوشهر دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است که سالانه شمار عظیمی از گردشگران را از سراسر کشور به خصوص در فصل نوروز به این منطقه می کشاند که از جمله آنها می توان موارد زیر را نام برد:
“موزه رئیسعلی دلواری” که در شهرستان “تنگستان” قرار دارد و محل زندگی وی می باشد که در ۴۵ کیلومتری شهر بوشهر قرار دارد، “قلعه نصوری” که در بندر “طاهری” در بخش مرکزی “کنگان” قرار دارد و به “قلعه شیخ” معروف است و به اوایل دوره قاجاریه تعلق دارد که تزئینات و شیوه قرار گرفتن طاق ها و پنجره ها در نوع خود جالب و بی نظیر می باشد.

“سینیز” یک منطقه باستانی که در گناوه قرار دارد و صنعت پارچه بافی آن در جهان زبانزد می باشد، منطقه شکار ممنوع به نام “کوه سیاه” که در کوه های دشتستان می باشد و محل زندگی عشایر قشقایی بوده، در این منطقه حیات وحش طبیعی بی نظیری وجود دارد که در فصولی از سال مجوز شکار در آن صادر می گردد.

گنبد نمکی جاشک
گنبد نمکی جاشک در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی طبیعی ثبت گردید و قرار است با چند گنبد نمکی دیگر که در استآنهای زنجان، هرمزگان، قم قرار دارند، برای ثبت آنها در فهرست میراث جهانی در یونسکو تصمیم گیری گردد. مدیریت این مناطق تحت نظر “سازمان حفاظت از محیط زیست” است و می‌توان آن را یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی کشور ایران به شمار آورد.
وسعت این منطقه حدود ۳۶۶۶ هکتار می باشد که با نام های “گنبد نمکی جاشک” و یا “دشتی” شناخته می شود که قدمتش به ۶۰۰ میلیون سال میرسد و همچنان به صورت فعال در حال ترمیم و افزایش زیباییهای کم نظیر خود می باشد.

اما برای اینکه بدانید این همه زیبایی چگونه خلق شده است باید گفت که این مجموعه، یک پدیده زمین شناختی است که به صورت لایه‌های وسیع نمک در زیر زمین و خروج آن از زمین از طریق زلزله، برجستگی های به شکل گنبد با رنگ های مختلف که نمایانگر فشارها و دمای متفاوت در این لایه ها می باشد بوجود آمده است.
گنبد نمکی جاشک بوشهر

گنبدهای نمکی ایران در ارتفاعات زاگرس و در استآن های بوشهر و هرمزگان وجود دارند، دشت نمکی در بوشهر مانند یک سرزمین پوشیده از برف به چشم می آید، به این پدیده “لباس سفید رنگین” گفته می شود.
“نمک چال ها” یا “یخچال های نمکی” از حرکت توده‌های نمک در سراشیبی دامنه کوه ها شکل گرفته است که در بخش غربی این گنبد ها دیده می‌شود و از آنجا که شبیه یخچال های طبیعی هستند به این نام خوانده می شوند، که می‌توانند گرما را در خود نگه دارند و درخشان و دارای رنگ های زیبا و دیدنی می باشند.

نمونه دیگری از جلوه‌های زیبایی این منطقه آبشار های نمکی است، که در طی عبور جریان آب و با رسوب در بدنه صخره ها که آب از آنها سقوط می کند ایجاد شده است.
گنبد نمکی جاشک بوشهر

یکی دیگر از پدیده های زیبا در این مجموعه “غارهای نمکی” است که بر اثر رسوب نمک در طول زمان به صورت رسوبات نمکی و تشکیل سنگ نمک در غارهای مختلف به اندازه های ۳۰ متر تا ۵۰ متر دیده می شود. بزرگترین غاری که در این محل وجود دارد “غار پلکانی” است که طول آن ۱۵۰۰ متر می باشد.
غار “پنجه عقاب” در این منطقه با نامگذاری شکلی شبیه پنجه عقاب شکل گرفته است، هوای مرطوب درون این غارها دارای خاصیت درمانی برای برخی بیماری های تنفسی مثل “آسم”، “سینوزیت” و “برونشیت” می باشد.

اثرات فرسایش نمک بر روی زمین بر اساس جریان آب و باد منظره زیبایی را مانند قارچ و زمین ‌های پوشیده از قارچ به وجود آورده است که یکی از جذابیت های بی نظیر این مجموعه می باشد. همچنین “تخت دیو” یا “دودکش جن” یکی از چشمگیر ترین مناظره این اثر می باشد ستون هایی هستند که به دلیل تفاوت میزان فرسایش پذیری میان سنگ و نمک شکل گرفته اند که با نام های “ستون کلاه به سر “یا “انگشت خدا” نام دارند.
گنبد نمکی جاشک بوشهر

همچنین “پلایا” نیز یک پدیده فرسایشی زیبا است که از گنبد های نمکی در سطح حوض آبریز دیده می شود که در پایین ترین سطح آبریز ها و دشت های سطحی ایجاد می شود. به دلیل اینکه آب در جاشک شور است آب های فصلی که از گنبد ها جاری می شود در نواحی پایین‌ترین نقطه رود ها پهنه های نمک ایجاد می شود که به آنها “پلایا” می گویند.
یک اثر دیگر که در جاسک چشم هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد وجود گنبد های نمکی است که به رنگ های زرد، قرمز، نارنجی، قهوه ای و سیاه می باشند.

همچنین وجود چشمه های نمکی که آب شور را از اعماق زمین به سطح زمین می آورند تا بتوانند پویایی و زندگی تپه های نمکی را حفظ کنند و اگر این چشمه ها دیگر آب نداشته باشند این منطقه از بین خواهد رفت، معمولاً چشمه های آب شور این جاذبه دیدنی در دره ها و غارها هستند.
گنبد نمکی جاشک بوشهر

آنچه که در این تپه های نمکی چشم را به حیرت وا می دارد “نمک فرش” ها هستند که چشمه هایی هستند که نمک را به همراه آب از سطح زمین به بیرون پرت می کنند و باید گفت که غلظت شوری این آب ها ۳۵۰ بار بیشتر از آب دریا است.

“دره گل کلم” از شگفت انگیز ترین بخش‌ های منطقه جاشک است که گویی مانند یک تابلوی نقاشی با دقت و ظرافت مثال زدنی نمک ها به صورت غنچه های در کنار هم زمین را پوشانده اند.

در گنبد های نمکی جاشک چه فعالیت های تفریحی می توان انجام داد؟
از جمله فعالیت ‌هایی که می ‌توانید در این محل انجام دهید می‌توان به عکاسی از مناظر بکر و زیبای منطقه اشاره نمود که تصاویر به یاد ماندنی و تماشایی را برایتان خلق خواهد کرد زیرا سوژه های بسیاری برای عکاسی در این منطقه رو به روی دیده های تان قرار خواهد گرفت.
همچنین کوهنوردی یکی دیگر از ورزش هایی است که در این منظره دلنشین می‌ تواند برایتان لذت بخش باشد و علاوه بر بازدید از سطح گنبدهای نمکی به ورزش و تفریح نیز در میان کوه های منطقه بپردازید.

همچنین کوه های نمکی جاشک یکی از نقاطی است که برای تحقیقات علمی از آن استفاده می شود و هر ساله تعداد زیادی دانش آموز، دانشجو و محققان و اساتید به این منطقه سفر می نمایند.
گنبد نمکی جاشک بوشهر

از آنجایی که در فصل گرما کوه نمکی گرما را در خود نگه می دارند به طرز جهنم گونه‌ی منطقه گرم می شود. اما در فصل زمستان و پاییز می توانید به این منطقه سفر کنید و دمای هوا در این منطقه معتدل است.
برای بهره بیشتر از این جاذبه طبیعی به همراه راهنما در این منطقه تفریح نمایید، تا علاوه بر کشف دیدنی های بیشتر، از گم شدن شما در این منطقه جلوگیری گردد.
بیشترین تفریح شما در این جاذبه طبیعی به صورت پیاده روی است و می توانید از دو ساعت تا یک روز را در این منطقه بگذرانید. پیشنهاد می گردد که در این منطقه اقدام به کمپ و توقف برای شب ننمایید و قبل از غروب آفتاب اقدام به بازگشت به شهر نمایید.

بسیاری از هتل‌های بوشهر وجود دارند از جمله “هتل جهانگردی دلوار بوشهر” و “هتل اقامتگاه بوم گردی مان همیشه سبز بوشهر“، که می توانید از آنها برای سپری کردن شب استفاده نمایید ضمن اینکه کیفیت خدمات و غذاهای آنها نیز در خور توجه است و برخورد میهمانداران بسیار گرم و صمیمی است.
1683369372 259 گنبد نمکی جاشک بوشهر، قصه موجودات ناشناخته

افسانه های گنبد جاشک، قصه موجودات ناشناخته
یکی از افسانه هایی که درباره این منطقه وجود دارد آن است که طی یک نفرین “بز” هایی در این منطقه وجود داشتند که هر کس از شیر لذیذ آنها می نوشیده است خود نیز تبدیل به یکی از این بزها می شده است و در مرور زمان جمعیت این بزها آنقدر گسترش یافت تا گنبد های جاشک به وجود آمده اند.
عده ای هم می گویند جاشک محل زندگی دیوی بوده که در این منطقه زندگی می کرده است و گنبدهای نمکی جاشک را از گزند آسیب دهندگان در امان می داشته است. همچنین پوشش گیاهی و جانوری خاص این منطقه در نوع خود جالب توجه است و در فصل گرم سال چیزی جز انواع آفتاب پرست و مارمولک نمی یابید اما در فصل معتدل سال برخی پرندگان در این منطقه مشاهده می شوند. همچنین گیاه “گون” از جمله گیاهانی است که در خاک شور این منطقه می روید.
در پایان باید گفت: گنبد های نمکی جاشک جزو سرمایه های ملی کشورمان و اثری طبیعی شگفت انگیز می باشند، وبلاگ ایران هتل آنلاین درخواست دارد که به هیچ وجه سنگ های نمکی را به قصد بردن و نگه داشتن نشکنید، زیرا فرآیند ترمیم و جانشینی آن میلیونها سال زمان می برد و این کار می تواند آسیبی جبران ناپذیر به این اثر و سرمایه ملی بزند.

جاهای دیدنی بوشهر با آدرس و عکس
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر